Pisteet vanhalla pistelaskusysteemillä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni on harmittavaa, että pistelaskujärjestelmää ylipäänsä on lähdetty muuttamaan. Vuoden 2003 muutos oli sen verran radikaali, että vertailu sarjan 54:ään ensimmäiseen vuoteen vaikeutuu. Esimerkiksi listat eniten pisteitä saavuttaneista kuljettajista ei ole ollenkaan toimiva, kun pisteitä nykyään saa paljon helpommin.
Kysymys kuuluukin, mikä on moisen vertailun arvo? Ei se ainakaan kuskien menestystä mittaa, Bobakin esiintuomista syistä. Ainut, mistä pistemäärät kertovat, on pistemäärät. ;)
Kun vuoden 2003 järjestelmää suunniteltiin, tuntui että se sutaistiin vain aika nopeasti ilman että sen enempää olisi ajateltu voiton arvoa. Päämääränä oli kai, että pienemmät tallit helpommin saisivat pisteitä.
Kyllä ensisijaisena päämääränä oli estää se, että MM-taistelu olisi ohi keskellä kesää, kuten heinäkuussa 2002 oli käynyt. Voiton arvon vähentäminen oli täysin harkittua.
Ymmärtääkseni tällä kohdalla ero ei kuitenkaan ole niin suuri, järjestelmä ei ole vaikuttanut kovin paljon tallien väliseen järjestykseen. Lisäsi pienet tallit (esim. Minardi, Toro Rosso, Super Aguri...) olisivat silti saaneet pisteitä, ja toisaalta, onko sillä väliä jos pieni talli saa pisteen 8. sijasta jos se kuitenkin on pistetaulukossa viimeinen?
Ei pistejärjestelmällä tallien järjestykseen ole tarkoituskaan olla vaikutusta. Nykyään pienet tallit saavat pisteitä, koska erot ovat kaventuneet sääntöjen vuoksi. Kausi 2008 nyt on muutenkin sisältänyt poikkeuksellisen paljon erikoislaatuisia kisoja.

Pisteillä sinänsä on kyllä paljonkin väliä, sillä FOM jakaa tv-rahat tallipisteiden perusteella. No points, no money.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Kyllä ensisijaisena päämääränä oli estää se, että MM-taistelu olisi ohi keskellä kesää, kuten heinäkuussa 2002 oli käynyt. Voiton arvon vähentäminen oli täysin harkittua.
Niinpä, mutta kyllä se silti minuakin katsojana häiritsisi jos yksi mies dominoi kisoja miten tahtoo mutta se ei silti mitenkään samassa suhteessa näy pistetilanteessa. Ei 2002 mitään mestaruustaistojännitystä kuitenkaan olisi kesästä eteenpäin ollut vaikka matemaattiset mahdollisuudet muilla olisikin pistejaon avulla pidetty olemassa. Tuskin 2004:kään kovin moni kauaa kauden alun jälkeen kihelmöi jännityksestä, kenestä tuleekaan mestari. (Websille tämä ei ole mikään argumentti, kunhan totean) :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä, mutta kyllä se silti minuakin katsojana häiritsisi jos yksi mies dominoi kisoja miten tahtoo mutta se ei silti mitenkään samassa suhteessa näy pistetilanteessa. Ei 2002 mitään mestaruustaistojännitystä kuitenkaan olisi kesästä eteenpäin ollut vaikka matemaattiset mahdollisuudet muilla olisikin pistejaon avulla pidetty olemassa. Tuskin 2004:kään kovin moni kauaa kauden alun jälkeen kihelmöi jännityksestä, kenestä tuleekaan mestari. (Websille tämä ei ole mikään argumentti, kunhan totean) :)
Eipä se MM-taistelun auki pysyminen yksistään jännitystä takaa. Ehkä FIA:lla oli käytössään konkreettisia tietoja jäljelläolleiden kisojen lipunmyynnistä ja tv-katsojaluvuista. Jokin syyhän sillä reagointiin on ollut.

Dominointiahan ei millään pistesysteemillä estetä. Tarvittaisiin vähintään menestyspainot. Nyt, kun tallien tasoeroja on pienennetty ei jonkin tallin dominointi ole välitön uhka. Sen puolesta voiton arvoa voisi taas nostaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Niin tiedä noista syistä sitten sen tarkemmin... Itse en vain ole ikinä oppinut pitämään kuivan kelin urarenkaista, kisabensa-aika-ajoista, ja kärkisijojen arvon vähentämisestä pistejaossa. Paluu miellyttävämpään tulee nyt sentään renkaiden kohdalla.

E: Niin ja turva-autolotosta.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
Niin tiedä noista syistä sitten sen tarkemmin... Itse en vain ole ikinä oppinut pitämään kuivan kelin urarenkaista, kisabensa-aika-ajoista, ja kärkisijojen arvon vähentämisestä pistejaossa. Paluu miellyttävämpään tulee nyt sentään renkaiden kohdalla.

E: Niin ja turva-autolotosta.
Ja kun ne vielä poistais aika-ajoista ton bensakikkailun,"vanhan kansan" aika-ajot näytti kuka oli äijä ja kuka oli poika...:alppu:
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4856
Sijainti
Vantaa
Kauden 2008 lopulliset pisteet.

Kuskit:

1. Felipe Massa 83
2. Lewis Hamilton 80
3. Kimi Räikkönen 56
4. Robert Kubica 50
5. Fernando Alonso 43
6. Nick Heidfeld 38
7. Heikki Kovalainen 34
8. Sebastian Vettel 21
9. Timo Glock 13
10. Jarno Trulli 13
11. Nico Rosberg 10
12. Nelson Piquet 10
13. Mark Webber 6
14. Rubens Barrichello 5
15. David Coulthard 4
16. Kazuki Nakajima 1
17. Jenson Button 1

Tallit:

1. Ferrari-Ferrari 139
2. McLaren-Mercedes 114
3. BMW-BMW 88
4. Renault-Renault 53
5. Toyota-Toyota 26
6. Toro Rosso-Ferrari 21
7. Williams-Toyota 11
8. Red Bull-Renault 10
9. Honda-Honda 6

Onnea Felipe Massalle kuljettajien ja Ferrari-Ferrarille valmistajien maailmanmestaruudesta!
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Kauden 2008 lopulliset pisteet.

Kuskit:

1. Felipe Massa 83
2. Lewis Hamilton 80
3. Kimi Räikkönen 56
4. Robert Kubica 50
5. Fernando Alonso 43
6. Nick Heidfeld 38
7. Heikki Kovalainen 34
8. Sebastian Vettel 21
9. Timo Glock 13
10. Jarno Trulli 13
11. Nico Rosberg 10
12. Nelson Piquet 10
13. Mark Webber 6
14. Rubens Barrichello 5
15. David Coulthard 4
16. Kazuki Nakajima 1
17. Jenson Button 1

Tallit:

1. Ferrari-Ferrari 139
2. McLaren-Mercedes 114
3. BMW-BMW 88
4. Renault-Renault 53
5. Toyota-Toyota 26
6. Toro Rosso-Ferrari 21
7. Williams-Toyota 11
8. Red Bull-Renault 10
9. Honda-Honda 6

Onnea Felipe Massalle kuljettajien ja Ferrari-Ferrarille valmistajien maailmanmestaruudesta!

Taitaa nyt Felipe riemastua!:alppu:
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Olisipa tuo vanha pistelaskusysteemi käytössä :eek: Mikäs se oli se sivu josta näki MM-pisteet kaikilla käytössä olleilla laskusysteemeillä?
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tässä kauden loppupisteet ilman FIAn "tasoituspisteitä":



1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 102
2 Felipe Massa Brazilian Ferrari 92
3 Kimi Räikkönen Finnish Ferrari 75
4 Robert Kubica Polish BMW Sauber 75
5 Fernando Alonso Spanish Renault 61
6 Nick Heidfeld German BMW Sauber 60
7 Heikki Kovalainen Finnish McLaren-Mercedes 53
8 Sebastian Vettel German STR-Ferrari 35
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Tässä kauden loppupisteet ilman FIAn "tasoituspisteitä":



1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 102
2 Felipe Massa Brazilian Ferrari 92
3 Kimi Räikkönen Finnish Ferrari 75
4 Robert Kubica Polish BMW Sauber 75
5 Fernando Alonso Spanish Renault 61
6 Nick Heidfeld German BMW Sauber 60
7 Heikki Kovalainen Finnish McLaren-Mercedes 53
8 Sebastian Vettel German STR-Ferrari 35
Jep, itselläkin oli jännästä kisasta huolimatta Brasilian osalta mielessä ne pistetilanteen keinotekoiset tiukennukset Spassa, ja Fujissakin Bourdais-Massa -tilanteen osalta.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4856
Sijainti
Vantaa
Tilanne Espanjan GP:n jälkeen. (Malesian GP:n pisteet puolitettu)

Kuljettajat:

1. Jenson Button 39
2. Sebastian Vettel 19
3. Rubens Barrichello 18
4. Mark Webber 10,5
5. Jarno Trulli 9,5
6. Timo Glock 5
7. Lewis Hamilton 4
8. Fernando Alonso 4
9. Nick Heidfeld 3
10. Heikki Kovalainen 2
11. Nico Rosberg 1
12. Felipe Massa 1
13. Kimi Räikkönen 1

Tallit:

1. Brawn-Mercedes 57
2. Red Bull-Renault 29,5
3. Toyota-Toyota 14,5
4. McLaren-Mercedes 6
5. Renault-Renault 4
6. BMW-BMW 3
7. Ferrari-Ferrari 2
8. Williams-Toyota 1
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4856
Sijainti
Vantaa
Tilanne Turkin GP:n jälkeen. (Malesian GP:n pisteet puolitettu)

Kuljettajat:

1. Jenson Button 59
2. Rubens Barrichello 24
3. Sebastian Vettel 23
4. Mark Webber 18,5
5. Jarno Trulli 12,5
6. Timo Glock 5
7. Kimi Räikkönen 5
8. Felipe Massa 5
9. Lewis Hamilton 4
10. Fernando Alonso 4
11. Nico Rosberg 4
12. Nick Heidfeld 3
13. Heikki Kovalainen 2

Tallit:

1. Brawn-Mercedes 83
2. Red Bull-Renault 41,5
3. Toyota-Toyota 17,5
4. Ferrari-Ferrari 10
5. McLaren-Mercedes 6
6. Renault-Renault 4
7. Williams-Toyota 4
8. BMW-BMW 3
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kuljettajat:

1. Jenson Button 60
2. Sebastian Vettel 33
3. Rubens Barrichello 28
4. Mark Webber 24,5
5. Jarno Trulli 12,5
6. Felipe Massa 8
7. Nico Rosberg 6
8. Timo Glock 5
9. Kimi Räikkönen 5
10. Lewis Hamilton 4
11. Fernando Alonso 4
12. Nick Heidfeld 3
13. Heikki Kovalainen 2

Tallit:

1. Brawn-Mercedes 88
2. Red Bull-Renault 57,5
3. Toyota-Toyota 17,5
4. Ferrari-Ferrari 13
5. McLaren-Mercedes 6
6. Williams-Toyota 6
7. Renault-Renault 4
8. BMW-BMW 3

Menikö oikein?
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4856
Sijainti
Vantaa
Aivan oikein laskettu. Mä laskin kanssa millainen lista olis, jos ois otettu käyttöön se FOTA:n ehdottama systemi eli 12-9-7-5-4-3-2-1.

Kuljettajat:

1. Jenson Button 76
2. Sebastian Vettel 45
3. Rubens Barrichello 45
4. Mark Webber 39,5
5. Jarno Trulli 23,5
6. Felipe Massa 16
7. Nico Rosberg 15,5
8. Timo Glock 13,5
9. Kimi Räikkönen 11
10. Fernando Alonso 11
11. Lewis Hamilton 9
12. Nick Heifeld 6,5
13. Heikki Kovalainen 4
14. Sebastien Buemi 3
15. Robert Kubica 2
16. Sebastien Bourdais 2

Tallit:

1. Brawn-Mercedes 121
2. Red Bull-Renault 84,5
3. Toyota-Toyota 37
4. Ferrari-Ferrari 27
5. Williams-Toyota 15,5
6. McLaren-Mercedes 13
7. Renault-Renault 11
8. BMW-BMW 8,5
9. Toro Rosso-Ferrari 5
 

Forzacupika!

apina
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
1010
Laskekaas Bernien mitalisysteemillä? Mulla ei nähkääs laskuoppi kansakoulusta riitä :alppu:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
Eikös button johtaisi mitali idealla voitoin 6-2, sillä Berniehän ehdotti että vain voitot lasketaan. Ei mene Kimillä, Felipellä, Fernandolla saatikka Hamiltonilla vahvasti mestaruuden suhteen, jos nyt muutenkaan :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kuljettajat:
1. Jenson Button 62
2. Sebastian Vettel 39
3. Mark Webber 34,5
4. Rubens Barrichello 29
5. Jarno Trulli 12,5
6. Felipe Massa 12
7. Nico Rosberg 9
8. Timo Glock 5
9. Kimi Räikkönen 5
10. Lewis Hamilton 4
11. Fernando Alonso 4
12. Nick Heidfeld 3
13. Heikki Kovalainen 2

Tallit:
1. Brawn-Mercedes 91
2. Red Bull-Renault 73,5
3. Toyota-Toyota 17,5
4. Williams-Toyota 9
5. Ferrari-Ferrari 17
5. McLaren-Mercedes 6
7. Renault-Renault 4
8. BMW-BMW 3

Semmonen tilanne sitten.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4856
Sijainti
Vantaa
Tilanne Belgian GP:n jälkeen. (Malesian GP:n pisteet puolitettu)

Kuljettajat:

1. Jenson Button 62
2. Sebastian Vettel 43
3. Rubens Barrichello 39
4. Mark Webber 38,5
5. Kimi Räikkönen 25
6. Lewis Hamilton 20
7. Nico Rosberg 14
8. Jarno Trulli 12,5
9. Felipe Massa 12
10. Heikki Kovalainen 8
11. Giancarlo Fisichella 6
12. Timo Glock 6
13. Nick Heidfeld 5
14. Fernando Alonso 5
15. Robert Kubica 3

Tallit:

1. Brawn-Mercedes 101
2. Red Bull-Renault 81,5
3. Ferrari-Ferrari 37
4. McLaren-Mercedes 28
5. Toyota-Toyota 18,5
6. Williams-Toyota 14
7. BMW-BMW 8
8. Force India-Mercedes 6
9. Renault-Renault 5
 
Ylös