Pistejärjestelmä

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
serial sanoi:
Tuolla tyylillähän kisat olisivat kohtalaisen tylsiä. Alusta loppuun ajettaisiin samassa järjestyksessä eron tasaisesti kasvaessa :wink:. Ja se kuka paalulle ajaa on sillä hetkellä nopein kuljettaja radalla nopeimman auton kanssa :p
Niin. Mikäli jokaisen kuskin auto toimisi samalla tavalla koko viikonlopun, ja jokainen kuski ajaisi kuin robotti. Mutta tarkoitus on että he taistelevat ja selvittelevät paremmuuttaan. Eikä se että yrittävät etsiä omaa paikkaansa sekoitetussa pakassa. Tämä pakan sekoittamisvimma on mennyt liian pitkälle. Alonso ja Räikkönen taistelevat maailmanmestaruudesta, mutta montako kertaa ovat radalla ajaneet mies miestä vastaan? Näitä tilanteita olis pitänyt olla paljon enemmän, etenkin kauden alkupuolella jolloin autot olivat vertailukelpoisia.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
J.Heldenview sanoi:
Alonso ja Räikkönen taistelevat maailmanmestaruudesta, mutta montako kertaa ovat radalla ajaneet mies miestä vastaan?
Jos autot eivät ole hyvin samantasoisia, taistelua ei synny. Jos toinen on kierroksella puoli kymmenystäkin nopeampi, niin taistelu on menetetty. Lisäksi taktikointi on ykkösissä niin tärkeää, ettei taistelua synny välttämättä silloinkaan, kun nopeus on samaa tasoa, vaan järkevämpää on odottaa varikkokäyntiä tai auton kevenemistä tai renkaiden parempaa toimivuutta tai jotain vastaavaa.

Jos taisteluista radalla haluttaisiin yleisiä, niin autot pitäisi vakioida. Muuta mahdollisuutta en näe, koska jo pienikin nopeusero tekee taistelusta mahdotonta. Jos edessä ajaa hitaampi, niin taistelua saatetaan nähdä sen yhden ohituksen verran, mutta siihen se loppuukin, koska ohituksen jälkeen nopeampi katoaa vähitellen horisonttiin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Totuus lienee kuitenkin se, että ihmiset haluavat mieltää mestarin voittajaksi, eivät tasaiseksi työjuhdaksi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Hurmurisija sanoi:
Jos autot eivät ole hyvin samantasoisia, taistelua ei synny. Jos toinen on kierroksella puoli kymmenystäkin nopeampi, niin taistelu on menetetty. Lisäksi taktikointi on ykkösissä niin tärkeää, ettei taistelua synny välttämättä silloinkaan, kun nopeus on samaa tasoa, vaan järkevämpää on odottaa varikkokäyntiä tai auton kevenemistä tai renkaiden parempaa toimivuutta tai jotain vastaavaa.

Jos taisteluista radalla haluttaisiin yleisiä, niin autot pitäisi vakioida. Muuta mahdollisuutta en näe, koska jo pienikin nopeusero tekee taistelusta mahdotonta. Jos edessä ajaa hitaampi, niin taistelua saatetaan nähdä sen yhden ohituksen verran, mutta siihen se loppuukin, koska ohituksen jälkeen nopeampi katoaa vähitellen horisonttiin.
Taistelulla en tarkoittanut pelkästään ohitusta, vaan sitä että ajavat samasta sijasta, ovat peräkkäisillä sijoilla ja pystyvät haastamaan toisensa, yrittämään erilaista taktiikkaa päästäkseen toisen edelle, ...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Totuus lienee kuitenkin se, että ihmiset haluavat mieltää mestarin voittajaksi, eivät tasaiseksi työjuhdaksi.
No, Keken aikoihin mestari miellettiin keskeyttäjäksi (toki aiempiin kausiin perustuen). ;)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
J.Heldenview sanoi:
Taistelulla en tarkoittanut pelkästään ohitusta, vaan sitä että ajavat samasta sijasta, ovat peräkkäisillä sijoilla ja pystyvät haastamaan toisensa, yrittämään erilaista taktiikkaa päästäkseen toisen edelle, ...
Onko tuollaisen toteuttamiseksi pysyvästi ja laajassa mittakaavassa mitään realistista vaihtoehtoa? Suuri S. näyttää tänä vuonna keskinkertaiselta ellei peräti surkealta kuskilta, kun alla on huonompi auto. Ainoa tie todelliseen taisteluun olisi minusta auton merkityksen minimointi ja kuljettajan suorituksen merkityksen maksimointi, mutta onko laji silloin enää F1?

Olisi hienoa, kun ykköspaikasta saataisiin ajamaan edes kolme tallia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
No, Keken aikoihin mestari miellettiin keskeyttäjäksi (toki aiempiin kausiin perustuen). ;)
Se mitä todellisuudessa tapahtuu on aivan eri asia kuin mieltäminen :wink:

Rautalankaa: Kuten täällä on huomattu. Vaikka Alonso tasaisella suorituksella tulee viemään mestaruuden, ihmiset MIELTÄVÄT Kimin silti "oikeaksi" mestariksi, varsinkin jos hän pystyy voittamaan loput kisat.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Törni sanoi:
Se mitä todellisuudessa tapahtuu on aivan eri asia kuin mieltäminen :wink:

Rautalankaa: Kuten täällä on huomattu. Vaikka Alonso tasaisella suorituksella tulee viemään mestaruuden, ihmiset MIELTÄVÄT Kimin silti "oikeaksi" mestariksi, varsinkin jos hän pystyy voittamaan loput kisat.
Jaa-a, enpä tiedä. Kovin harva täällä myöntää Gilles Villeneuvea, Didier Pironia tai Alain Prostia vuoden 1982 oikeaksi mestariksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Vaikka Alonso tasaisella suorituksella tulee viemään mestaruuden, ihmiset MIELTÄVÄT Kimin silti "oikeaksi" mestariksi, varsinkin jos hän pystyy voittamaan loput kisat.
Niin, ja Alan Jones oli 1979 "moraalinen mestari", koska voitti enemmän kisoja kuin Scheckter. Aika harvoin tuotakaan kuulee nykyään mainittavan. Minulle Alonso on kyllä ihan oikea tittelinsä ansainnut mestari. Selvästi kokonaisuutena parhaat ajosuoritukset tänä vuonna (siis tietenkin kuski-auto yhdistelmänä, en minä Kimin suorituksiin viittaa vaan McLarenin). Voittaminen vaatii maaliinpääsyä.

-Edit- Minusta on hieman kummallista, että jo nyt Kimistä ollaan tekemässä "oikeaa" mestaria, vaikka hänellä on tasan yhtä monta voittoa kuin Alonsolla ja podiumpaikat ovat 12-9 Alonson hyväksi (5 kakkossijaa Kimin ainokaista vastaan). Kimi on nyt nopeampi, mutta saavutukset tällä kaudella ovat selkeästi Alonsoa vähäisemmät.

-Edit2- On topic:pitääkin katsoa kauden jälkeen millainen pistesysteemi olisi vaadittu, jotta Kimistä olisi saatu mestari.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Törni sanoi:
Se mitä todellisuudessa tapahtuu on aivan eri asia kuin mieltäminen :wink:

Rautalankaa: Kuten täällä on huomattu. Vaikka Alonso tasaisella suorituksella tulee viemään mestaruuden, ihmiset MIELTÄVÄT Kimin silti "oikeaksi" mestariksi, varsinkin jos hän pystyy voittamaan loput kisat.
Eiköhän nyt suunnilleen kaikki suomalaiset miellä Kimin aina "oikeaksi" mestariksi.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Tällästä ite kannattasin

11-8-6-5-4-3-2-1

+1 paalusta (tyhjillä tankeilla aika-ajot)
+1 nopeimmasta kiekasta
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
10-8-6-5-4-3-2-1

Tuo olis hyvä kanssa, ei järjestelmää kuitenkaan muuteta varmaan vähään aikaan. Hyvä kompromissi tuo kuitenkin on ja ainakin 10 erilaista hyvää vaihtoehtoa voi esittää. Ainakaan satoihin tai tuhansiin pisteisiin ei F1:ssä mennä Nascarin tapaan, sitten olisi jo F1-historian pisteet mullin mallin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
WebSlave sanoi:
Minusta on hieman kummallista, että jo nyt Kimistä ollaan tekemässä "oikeaa" mestaria, vaikka hänellä on tasan yhtä monta voittoa kuin Alonsolla ja podiumpaikat ovat 12-9 Alonson hyväksi (5 kakkossijaa Kimin ainokaista vastaan). Kimi on nyt nopeampi, mutta saavutukset tällä kaudella ovat selkeästi Alonsoa vähäisemmät.
Alonso on perinyt kaksi voitoistaan (Hocke ja Imola) suoraan sen takia että Kimin McLaren-Mercedes on hyytynyt tien varteen joten eihän tuo ihme ole. Ilman näitä Kimillä olisi tuplamäärä voittoja vs. Alonso.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Observer sanoi:
Alonso on perinyt kaksi voitoistaan (Hocke ja Imola) suoraan sen takia että Kimin McLaren-Mercedes on hyytynyt tien varteen joten eihän tuo ihme ole. Ilman näitä Kimillä olisi tuplamäärä voittoja vs. Alonso.
No tätä tosiasiaa ei pisteytystä muuttamalla korjata. ;)
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
12 pistettä voittajalle. Jos voittaja on suomalainen, niin 14 pistettä!
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
10-7-6-5-4-3-2-1 olisi paras. Kakkossija on nykyään ihan yliarvostettu juttu (8p), tuolla muutoksella voiton merkitys kasvaisi yhdellä pisteellä ja muilla sijoilla ei olisi niin väliä sen jälkeen - vain voittajat muistetaan.

Paalustakin voisi antaa pisteen, yllyttäisi käymään varikolla useammin. Nykyään varikkokäynnit ovat tosin tylsiä, renkaanvaihdot takaisin!
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Tuota moottorisääntöä voisi muuttaa niin ettei siinä rangaistaisi kuljettajaa, vaan tiimiä. esim kyseinen kuljettaja ei saisi valmistajapisteitä, jos moottori pitää vaihtaa.
 

Alain Prost

Well-known member
Liittynyt
18.8.2002
Viestit
48
Muuten nykyinen systeemi, mutta Kimille annetaan automaattisesti 15 pistettä joka kilpailussa, keskeytyksen sattuessa lisäksi 5 bonuspistettä. Jos joku muu siitä huolimatta meinaa päästä pisteissä jollain keinolla edelle, niin kyseinen kuljettaja teloitetaan aamunkoitteessa.

Tällä tavalla saadaa varmasti "oikea" mestari. :wink:
 
Ylös