Pistelaskun muutokset?

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
FIA todennäköisesti oman kunniansa takia ei mene vaihtamaan huonoa pistelaskujärjestelmäänsä paremmaksi mutta muutosehdotuksilla voidaan aina spekuloida.

Tässä muutamia omia ehdotuksiani:

-Pisteitä kisassa 10 parhaiten sijoituneelle kuskille.

-Kakkossijan arvo 70% voitosta tai

-Kakkossijan arvo 80% voitosta mutta bonuspisteet aika-ajon nopeimmalle ja kisaa eniten johtaneelle kuskille. Aika-ajo piste lopettaisi yhden kierroksen aika-ajossa huipputiimienkuskeilta liiallisen varmistelun. Hitaammissa tiimeissä ajetaan kyllä täysiä kohti lähtöruutua kympinjoukossa. Piste enimmistä johdetuista kierroksista on vain palkkio hyvintehdystä työstä.

-lopullisia tuloksia laskettaessa otetaan huomioon vain 75% parhaista tuloksista. Useimmilla kuskeilla tämä ei vaikuta mihinkään, mutta parhaiden tiimien kuskeja kannustettaisiin kovempaan kilvanajoon kun muutama epäonnistuminen saa mahtua joukkoon. Niin ja Schumacherilta otetaan auton luotettavuus etu pois :D

Esim.
15p voitto
12p toinen sija
10p kolmas
8p neljäs
6p viides
5p kuudes
4p seitsemäs
3p kahdeksas
2p yhdeksäs
1p kymmenes

1p paalupaikka
1p eniten johdettuja kierroksia
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kauden 2003 pisteet kyseistä järjestelmää käyttäen: Tulokset eivät tietenkään hirveästi muutu sillä se ei ole tarkoituskaan.

1. MS 148
2. KR 138
3. JM 131
4. RB 110
5. RS 99
6. FA 92
7. DC 80
8. JT 56
9. JB 37
10. MW 33
11. HF 25
12. CM 24
13. GF 21
14. NH 21
15. JV 17
16. OP 15
17. MG 6
18. TS 5
19. AP 5
20. RF 4
21. JW 3
22. Jv 3
23. NK 0
24. ZB 0
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ensi vuoden kisakalenteri on vielä hieman auki, mutta 25% heikoimman suorituksen poisjättäminen tarkoittaisi tällä hetkellä 4.5 (eli siis 4:n tai 5:n) kilpailun poslaskemista per kuljettaja. Hmmmm....mitähän tuohon sanoisi.

Esitys sinänsä on aika hyvä. Tietysti kovin usein voittaja cruisailee myös johdossa eniten ja voittaa välillä sen paalunkin. Se korostaisi ehkä liikaa ylivoimaisen auton merkitystä.

Yksi pointti on tietysti se, että vaikka yleisöä ei aliarvioidakaan, ei formuloiden pisteseuranta saisi mennä penkkiurheilijoille liian vaikeaksi. Meille "edistyneemmille" alan seuraajille tuo järjestelmä ei varmasti tuottaisi ongelmia.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Oma ehdotukseni:

1.10p
2. 6p
3. 4p
4. 3p
5. 2p
6. 1p

Vanhassa vara parempi.

<small>[ 17-12-2003, 21:40: Message edited by: Karpow ]</small>
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Oma ehdotukseni:

1. 9p
2. 6p
3. 4p
4. 3p
5. 2p
6. 1p

Vanhemmassa vara parempi.
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
Kannattaisiko sitten paalumiehelle antaa piste?
-Mielestäni ei.
Syitä vois olla että esim. Joku Massan Sauber moottori viritettäisiin "ylikierroksille" ja otettas paalu millä keinolla tahansa tyhjillä tankeilla tietysti siis..ja kisassa mentäisiin niin pitkälle kuin päästäs ja annettas myllyn räjähtää sit kun se räjähtää... eek!

<small>[ 17-12-2003, 21:57: Message edited by: williams ]</small>
 

Deimos

Well-known member
Liittynyt
6.12.2003
Viestit
114
Sijainti
404 Not Found
Muuttaisin pistelaskusysteemiä vain siten, että voittajalle lohkeaisi 2 pistettä nykyistä enemmän. Eli voittoa arvostettaisiin taas entiseen malliin (eroa kakkossijaan neljä pistettä).

Kyllä tuo oli jälkeenpäin ajateltuna aivan hanurista, että Kimi kykeni taistelemaan mestaruudesta yhden voiton turvin Schummelin kuutta vastaan - ja hävisi lopulta vain kahdella pisteellä. Kyllä niitä voittoja pitää tulla jotta mestaruus on "ansaittu".

<small>[ 17-12-2003, 22:00: Message edited by: Deimos ]</small>
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
<small>[ 17-12-2003, 21:55: Message edited by: williams ]</small>
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
Deimos:
Muuttaisin pistelaskusysteemiä vain siten, että voittajalle lohkeaisi 2 pistettä nykyistä enemmän. Eli voittoa arvostettaisiin taas entiseen malliin - eroa kakkossijaan neljä pistettä.

Kyllä tuo oli jälkeenpäin ajateltuna aivan hanurista, että Kimi kykeni taistelemaan mestaruudesta yhden voiton turvin Schummelin kuutta vastaan - ja hävisi lopulta vain kahdella pisteellä. Kyllä niitä voittoja pitää tulla jotta mestaruus on "ansaittu".
Näinpä juuri..monet vaan jauhaa sitä et Kimi taisteli vanhalla autolla Shumin vastaa ja hävisi niin niukasti...eiköhän toi uusi piste systeemi ollut kuitenki se suurin syy miks Kimi niin lähelle pääsi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Deimos:
Kyllä tuo oli jälkeenpäin ajateltuna aivan hanurista, että Kimi kykeni taistelemaan mestaruudesta yhden voiton turvin Schummelin kuutta vastaan - ja hävisi lopulta vain kahdella pisteellä. Kyllä niitä voittoja pitää tulla jotta mestaruus on "ansaittu".
Jeps. Hieman liian vähän nykyisessä systeemissä voittoa tai kisaviikonlopun dominointia arvostetaan.

Toki Sumi oli osasyyllinen hävitessään melkein mestaruuden sillä 6 voitollakaan ei pidä mestaruuden tulla jos muissa kisoissa spinnaa ulos. Sumi ei muuten saanu yhtään kakkossijaa, ja Kimin kakkossijatkin on toki arvostettava korkemmalle kuin sumin sijat 3-5 wink
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
Mutta..eikö kakkonen ole aina se ensimmäinen hävinnyt? :)
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
On monta tapaa tehdä toimiva ja oikeudenmukainen pistelaskusysteemi.
Esimerkiksi antaako paalupaikasta pisteen tai kilpailun nopeimmasta kierroksesta pisteen? Lasketaanko mukaan kaikki vai vain osa kilpailuista? jne. On pohjimmiltaan ihan sama, miten laskutapa määritellään. Tärkeintä on, että kokonaisuus on tasapainossa.

Olin vuosi sitten ja olen edelleen samaa mieltä, että ainoa tarpeellinen muutos nykyiseen pistelaskutapaan on, kuten Deimoskin esitti, että voittajalle annetaan 12 pistettä.
Huomautuksena mainittakoon, että vaikka piste-ero olisi kakkoseen verrattuna neljä pistettä, voittaja saisi silti suhteessa vähemmän pisteitä kuin vanhalla 10-6 tavalla.
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Eipä ainakaan osunut silmiin tarkasteluita tallipisteiden kannalta. "Vanhassa" (1991-2002 tms.) pistelaskussa GP:n voiton napannut talli ei ainakaan hävinnyt pisteissä mitattuna millekään toiselle tallille, nykysysteemi tuntuu vähän hassulta, kun voi esim. voittaa GP:n mutta kilpailija sijoittumalla toiseksi ja kuudenneksi kasvattaa/kuroo etumatkaa.

Em. pointti mielessäni nostaisin voitosta annettavaa pistemäärää vielä enemmän kuin ehdotettuun 12:n, luettuani Ace17:n kommentin suhteessasaamisesta päätin "ehdottaa" pisteytystä 15-9-6-nykyinen, jolloin 3 ekan sijan pistemäärien suhteet olisivat samat kuin "vanhassa".

(En väitä että ehdotukseni olisi oikeasti jotenkin asiallisesti tarkasteltuna pätevä, kunhan heitin oman maun mukaisen näkemyksen käsitellen juttua makuasiana, oli tähän joku muukin tivaluontoisesti kai vastannut wink )
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Montezemolo: Pistejärjestelmä järjetön
17.12.2003 16:00

Ferrarin toimitusjohtajan Luca di Montezemolon mielestä formula ykkösiin päättyneellä kaudella tuotu uusi pistejärjestelmä on järjetön.

Pisteytystä muutettiin ennen kauden 2003 alkua siten, että voiton merkitystä vähennettiin. Osakilpailuvoitosta saatavat pisteet pidettiin ennallaan kymmenessä, kun taas muista sijoista saatavien pisteiden määrää lisättiin kahdella.

- Uudet säännöt ovat muuten hyvät, mutta uudessa pistejärjestelmässä ei ole mitään järkeä. Yhden osakilpailuvoiton ottanut Räikkönen hävisi MM-sarjassa vain kaksi pistettä kuuden voiton Schumacherille. Yritämme muuttaa järjestelmän kaudelle 2005, Montezemolo sanoi Gazzetta dello Sport -lehdessä.

(MTV3)

---

Vaikka olenkin Montezemolon kanssa samaa mieltä, niin mikähän mahtaa olla mielipide sen jälkeen, jos Schumi sattuu voittamaan Kimin ensikaudella samoin luvuin, mutta voitot ovatkin toisin päin? Mietinpä vaan... :rolleyes:
 

Go_Go_Mika

Active member
Liittynyt
2.5.2002
Viestit
26
Sijainti
Helsinki
vanhalla systeemillä
MS 3+1+0+10+10+10+4+10+2+4+3+0+0+10+10+0=77
KR 4+10+6+6+0+6+6+1+0+3+4+0+6+3+6+6 = 67
ja mestaruus olisi ratkennut
jo ennen kauden päätöskisaa
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ero olisi ollut kuitenkin huikea kauteen 2002 vanhallakin pistelaskusysteemillä. Ferrari ei ollut enää murskaavan ylivoimainen ja Schumikin teki karkeita virheitä itse kisoissa, kun joutui pitkästä aikaa ajamaan tosissaan muita vastaan.

Tuolla tosiasialla ei ole mitään tekemistä uuden pistelaskusysteemin kanssa, vaikka Ferrarifanit muuta varmasti haluaisivat väittääkkin. wink
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Karpow:
Montezemolo: Pistejärjestelmä järjetön
17.12.2003 16:00

Ferrarin toimitusjohtajan Luca di Montezemolon mielestä formula ykkösiin päättyneellä kaudella tuotu uusi pistejärjestelmä on järjetön.

Pisteytystä muutettiin ennen kauden 2003 alkua siten, että voiton merkitystä vähennettiin. Osakilpailuvoitosta saatavat pisteet pidettiin ennallaan kymmenessä, kun taas muista sijoista saatavien pisteiden määrää lisättiin kahdella.

- Uudet säännöt ovat muuten hyvät, mutta uudessa pistejärjestelmässä ei ole mitään järkeä. Yhden osakilpailuvoiton ottanut Räikkönen hävisi MM-sarjassa vain kaksi pistettä kuuden voiton Schumacherille. Yritämme muuttaa järjestelmän kaudelle 2005, Montezemolo sanoi Gazzetta dello Sport -lehdessä.

(MTV3)

---

Vaikka olenkin Montezemolon kanssa samaa mieltä, niin mikähän mahtaa olla mielipide sen jälkeen, jos Schumi sattuu voittamaan Kimin ensikaudella samoin luvuin, mutta voitot ovatkin toisin päin? Mietinpä vaan... :rolleyes:
Aivan sama kuin sinulla mutta kääntäen. Hän on edelleen samaa mieltä, mutta miettii että mitähän mieltä se Karpow on taas sitä seuraavalla kaudella kun homma taas menee toisinpäin.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
NASCAR- sarjassahan kävi niinkuin formuloissa oli lähellä käydä tänä vuonna. Mestaruuden vei yhden kilpailun voittanut kuljettaja kahdeksan osakilpailua voittaneen kuskin nenän edestä.

Nyt NASCAR-sarjassa puuhataan kiireesti sääntömuutoksia tulevalle kaudelle.

Ihmiset yksinkertaisesti haluavat mieltää mestarin voittajana eikä tasaisen tappavana työjuhtana.

Formuloiden pistemuutos tehtiin tasoittamaan Ferrarin ylivoimaa, ja senhän se osaltaan myös teki. Nyt on kuitenkin aika palata takaisin vanhaan järjestelmään.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos tuosta NASCAR:n Winston Cupista saa puhua enemmän, niin yksi syy siihen että kattojärjestö on hätkähtänyt Matt Kensethin mestaruuden jälkeen on se, että "väärä" mies vei tittelin. Kenseth ei ole sarjan valovoimaisia tähtiä, kuten esim. Jeff Gordon, Tony Stewart tai Dale Earnhardt jr. Mikäli vaikkapa yksi noista kolmesta olisi vienyt mestaruuden, mistään sääntömuutoksista ei puhuttaisi. Kenseth on totta vie heikomman tason kisaaja kuin moni muu sarjassa. Täytyy sanoa, että aikaisemminkin Winston Cup on mennyt väärälle miehelle, kuten 99 Jarrettille ja 2000 Labontelle. Näiden sankareiden mestaruudet "hyväksyttiin" pitkälti sen takia, että he tulevat tunnetuista NASCAR-suvuista.

Mutta se siitä NASCAR:sta.
 
Ylös