Pistelaskun muutokset?

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hurmurisija:
Jos pistelaskutapa olisi suosinut enemmän voittoja olisi varmasti kisojen ja autojen kehityskulku pyritty muuttamaan toisenlaiseksi. McLarenin varma suhtautuminen vanhaan autoon olisi sekin saattanut muuttua ja toisaalta muiden tallien toimesta Ferrarin voittaessa kakkossija ei olisi heitä tyydyttänyt vaan voittoa olisi riskilläkin ollut jakamassa useampi taho.
En usko tuota selitystä - en sitten yhtään. Mäcin auto oli niin raakile, että siitä ei olisi lujalla tahdollakaan saanut kisan kestävää. Omituiselta myös tuntuu ajatus, että tallit eivät olisi yrittäneet tehdä autoistaan niin nopeita kuin mahdollista.
Nyt täytyy kyetä ajattelemaan hieman pidemmälle. Mikäli vanhalla pistelaskusysteemillä, joka suosii siis enemmän voittamista kuin tasaisuutta, olisi lähdetty liikkeelle, niin voimavaroja olisi pystytty helposti siirtämään vanhan auton kehittelystä uuden auton kehittelyyn, ja sitä kautta mahdollisesti saatu se loppukisoihinkin. Toinen asia on, olisiko niin tehty, mutta loogisesti ajatellen se tuntuisi aika järkevältä, juuri koskapa ei olisi niin paljon järkeä yrittää keräillä tasaisesti pisteitä.

Ylipäätään on mahdoton sanoa näistä hommista tai mistään muustakaan miten jutut olisivat menneet, mikäli jokin muuttuja muuttuu, vaikutukset voisivat olla dramaattisia, tai sitten eivät, kukaan ei tiedä... :p
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Olenkin Hurmurisijan ja Formulastaran kanssa samoilla linjoilla. Muuttujat muuttuvat, jolloin hommakin saattaa mennäkin täysin nurinniskoin. Siksipä ei kannata turhanpäiväisen hurjasti miettiä, kuinka asiat olisivat olleet.
 

Olazabal

Member
Liittynyt
8.4.2002
Viestit
11
Miksi ei näin:

1. 20p
2. 19p
3. 18p
4. 17p
5. 16p
6. 15p
.
.
.
20. 1p

Olisi ainakin oikeudenmukaisin systeemi.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin tai tässä lisää ehdotuksia:

1. 100 p
2-20. 0 p

tai

1. 0 p
2. 10 p
3. 20 p
4. 30 p
5. 40 p
6. 50 p

tai

10. 10 p
1. 8 p
7. 6 p
5. 5 p
4. 4 p
20. 3 p
19. 2 p
11. 1 p

jne.

Mielestäni paras olisi pisimpään käytetty eli 9.6.4.3.2.1, laittaisi vanhatkin ennätykset kunniaan.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Joppe_001:
Tässä oma ehdotukseni:
1. 10
2. 7
3. 5
4. 4
5. 3
6. 2
7. 1

(+ nopein kierros 1 pojo)
Vaikka jotenkin tuntuu tuo nopein kierros pojo hölmöltä(aivan kuten paalupojot), niin kieltämättä tuo voisi tuoda uutta mielenkiintoa kun aina viimeiselle kierrokselle asti voisi useampi kuski tavoitella yhtä lisäpistettä. Näin saatettaisiin nähdä riskinottoa ja sitä kautta jonkinlaista jännitystä, vaikka erot olisi jo muuten kasvaneet toivottoman suuriksi.

Vaarapuolena tuossa on tietty tilanne jossa jokin kuski on kauden aikana ylivoimainen, jolloin piste-ero muihin kasvaa joka kisassa vielä tuon extrapojon verran.

Piste nopeimmasta EI voittajan ajamasta kierroksesta... hmm.. menisi jo aika säätämiseksi, mutta tällöin siitä voisi kisata muutkin kuin Kimi wink
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nopeimmat kierrokset 2003:
Australia : Kimi Räikkönen
Malesia : Michael Schumacher
Brasilia : Rubens Barrichello
San Marino : Michael Schumacher
Espanja : Rubens Barrichello
Itävalta : Michael Schumacher
Monaco : Kimi Räikkönen
Kanada : Fernando Alonso
Eurooppa : Kimi Räikkönen
Ranska : Juan Pablo Montoya
Iso-Britannia : Rubens Barrichello
Saksa : Juan Pablo Montoya
Unkari : Juan Pablo Montoya
Italia : Michael Schumacher
Yhdysvallat : Michael Schumacher
Japani : Ralf Schumacher

Michael Schumacher 5
Kimi Räikkönen 3
Juan Pablo Montoya 3
Rubens Barrichello 3
Fernando Alonso 1
Ralf Schumacher 1

MM-tulokset pisteet lisättynä:
1 M. Schumacher Ferrari 98
2 K. Räikkönen McLaren 94
3 J.P. Montoya Williams 85
4 R. Barrichello Ferrari 63
5 R. Schumacher Williams 59
6 F. Alonso Renault 56

Eli mitään ei oikeastaan tapahtunut mm-tuloksissa. Neljä parasta ajoi eniten nopeimpia kierroksia ja niin tulee aina olemaankin..
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olazabal:
Miksi ei näin:

1. 20p
2. 19p
3. 18p
4. 17p
5. 16p
6. 15p
.
.
.
20. 1p

Olisi ainakin oikeudenmukaisin systeemi.
ja suosisi niitä ketkä ajaa maaliin.. Eli niitä kellä koneet kestää.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
oldez:
Nopeimmat kierrokset 2003:
AustraEli mitään ei oikeastaan tapahtunut mm-tuloksissa. Neljä parasta ajoi eniten nopeimpia kierroksia ja niin tulee aina olemaankin..
Tuskin sen nopeimmasta saatavan pojon idea olisikaan lisätä pisteet yllättäen kauden jälkeen, vaan sillä SAATTAISI olla vaikutusta kisan aikana.
 

paco

Member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
23
Deimos:
Muuttaisin pistelaskusysteemiä vain siten, että voittajalle lohkeaisi 2 pistettä nykyistä enemmän. Eli voittoa arvostettaisiin taas entiseen malliin (eroa kakkossijaan neljä pistettä).

Kyllä tuo oli jälkeenpäin ajateltuna aivan hanurista, että Kimi kykeni taistelemaan mestaruudesta yhden voiton turvin Schummelin kuutta vastaan - ja hävisi lopulta vain kahdella pisteellä. Kyllä niitä voittoja pitää tulla jotta mestaruus on "ansaittu".
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
E. Tuhero:
oldez:
Nopeimmat kierrokset 2003:
AustraEli mitään ei oikeastaan tapahtunut mm-tuloksissa. Neljä parasta ajoi eniten nopeimpia kierroksia ja niin tulee aina olemaankin..
Tuskin sen nopeimmasta saatavan pojon idea olisikaan lisätä pisteet yllättäen kauden jälkeen, vaan sillä SAATTAISI olla vaikutusta kisan aikana.
Veikkaisin että silti samat miehet saisivat ne nopeimmat kierrokset. Ellei joku pelin menettäneistä kärkimiehistä käy varikolla hakemassa uudet renkaat loppu stintistä..
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
oldez:
Veikkaisin että silti samat miehet saisivat ne nopeimmat kierrokset. Ellei joku pelin menettäneistä kärkimiehistä käy varikolla hakemassa uudet renkaat loppu stintistä..
Toki ne olisi samoja kuskeja, ja ei siitä nopeimmasta kierroksesta tosiasiassa monikaan samassa kisassa pystyisi kisaamaan, mutta voisi se silti tuoda jonkilaista jännitystä lähes poikkeuksetta tylsille kisan viime hetkille.
 
Ylös