Pohdintaa kartanlukijoista

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Sunisen kartturivaihdoksista hyppäsi tämä topic mieleen ja etenkin alla oleva aihe. Minkähän takia suomalaiset suosi nimenomaan 70/80-luvulla englantia nuottikielenä ja nyt sitten ei? Olettaisi ettei kuitenkaan ollut kyse saatavilla olevien kartturien osaamisesta/kokemuksesta, ym.

Toisin kuin esim. Rovis Jr, Solberg Jr menee enkulla.


Nuottikieliä rupesin miettimään. Ja niitä pareja, kun nuottikielenä on käytetty jotain muuta kuin kuskin / kartanlukijan äidinkieltä. Englanniksi vetivät aikoinaan ainakin Toivonen-Piironen, Kankkunen-Piironen ja Toivonen-Cresto. Oliko Creston virallinen äidinkieli englanti vai italia? Ari Vatanen ajoi uransa aikana David Richardsin, Terry Harrymanin, Bruno Berglundin ja Fabrizia Ponsin kanssa. Enkuksi on vissiin nuotit luettu. Mikkola-Herz? Englantia varmaan? Vai ruotsia....
Nimimiehistä suomea käyttivät Alen-Kivimäki, Salonen-Harjanne, Mäkinen-Harjanne (olettaisin että Harjanne luki Löysälle ja Tommille nuotit suomeksi), Grönholm-Rautianen, Hirvonen-Lehtinen, Latvala-Anttila.
Luetaanko missään autokunnassa nykypäivänä nuotteja "vieraalla" kielellä? Näyttäisi kaikissa autoissa kuljettaja ja kartanlukija tulevan samasta maasta, joten loogista olisi että omilla äidinkielillä mennään.
Historiasta vielä, Sainz-Moya, Biasion-Siviero, Auriol-Occelli parivaljakoita ei tarvitse edes pähkäillä. Siellä on espanjan, italian ja ranskan kieli kaikunut kabiinissa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Saataispa Harjannekin joskus jututettavaksi podcastiin, digihesarista poimittua vuodelta -96 ->


Mies mestarin takana -Seppo Harjanne on ollut rallikuski Tommi Mäkisen kartanlukija kuusi vuotta. Kun hän viimeksi istui niin kauan samalla paikalla, tuli maailmanmestaruus.


Seppo Harjanne lojuu Hotelli Laajavuoren aulan nahkasohvalla ja vetelee pitkiä henkäyksiä punaisesta Pall Mall -savukkeesta. Miehen sormi piirtää ympyröitä Jyväskylän suurajojen reittikartan päällä. Hetki tuumailua, pari henkäystä savukkeesta, ja Mitsubishi-tallin seuraavan päivän reittiaikataulu on valmis.

"Lähdetään täältä noin seitsemältä aamulla ja pistetään huolto tuohon risteykseen. Pyöritään nuo pätkät tosta ja sitten nuo. Yöksi Jämsään, ja se on siinä", Harjanne sanoo ja laskee kartan pöydälle.


Kokenut mies ei turhia hötkyile. Harjanne tutkaili samoja karttoja ensimmäisen kerran jo 22 vuotta sitten, kun hän osallistui Suurajoihin Timo Salosen parina.

Silloin Salonen ja Harjanne olivat nuoria ja tuntemattomia. Nyt 48-vuotias Seppo Harjanne on Suurajojen kokenein mies. Kun rallipiireissä puhutaan Seposta , kaikki tietävät ketä tarkoitetaan.


Hotellin aulassa Harjanne tervehtii tuttuja iloisesti virnistäen. Englanniksi, italiaksi, ruotsiksi; käsipäivää, poskisuudelmia ja small talkia. Yli kaksikymmentä vuotta kansainvälisessä rallimaailmassa ovat tehneet Harjanteesta sujuvakäytöksisen maailmanmiehen.

Ulkoisessa olemuksessa maailmalla vietetyt vuodet eivät näy. Harjanne on pukeutunut nuhruiseen T-paitaan ja mustiin farkkuihin. Suomalaisille hän puhuu selvää suomea, ilman vieraskielisiä lainoja tai korostuksia. Harjanteelle tiimi on tiimi, mutta "you know" on kotoisasti "eiks niin".

Kun Harjanne puhuu, eleet ja ilmeet kertovat yhtä paljon kuin suu. Eikä ihme. Myös työpaikallaan ralliautossa Harjanne joutuu viestimään enemmän kuin sanoilla voi ilmaista.

"Nuotteja lukiessa äänenpainotkin ovat tärkeitä. Vielä tärkeämpää on keskinäinen luottamus. Kuskin luottamus siihen, että sieltä tulee oikeita nuotteja, lähentelee sokean luottamusta. Se uskoo, että se on näin." Nuoteistaan Harjanne kertoo kuljettajalle, missä auto kiitää seuraavan sekunnin kuluttua. "Täys yli nyppylän, loiva vasen, kiristyy, täys eteen sata", Harjanne lataa nuottivihostaan. Nuottimerkinnät ovat periaatteessa yleismaailmallisia, mutta käytännössä nuottien kieli on yhteinen vain kartturille ja kuskille.


Rallin ajo on parityötä, joka vaatii yhteisymmärrystä. "Yhteistyö ei löydy ihan näin", Harjanne sanoo ja naksauttaa sormiaan, "se vaatii sovittamista." Timo Salosen kanssa yhteensovittaminen kesti kuusi vuotta. Miesten vakituinen yhteistyö alkoi 1979, kun "japsit soittivat ja tarjosivat sopimusta Nissanilla". Miehet tekivät sopimuksen, ja Harjanteen harrastus "keikahti täyspäiväiseksi".

Salonen ja Harjanne kiersivät maailmaa Nissanin ohjaamossa vuoteen 1984, jolloin he siirtyivät Peugeotille. Heti seuraavana vuonna he kiidättivät Peugeotin viiteen voittoon, ja kauden päätteeksi miehet kruunattiin maailmanmestareiksi. Samana vuonna Seppo Harjanne valittiin maailman parhaaksi kartanlukijaksi.

Ralliyleisö ja lehdistö hehkuttivat Salosen loistavaa suoritusta kovaan ääneen, mutta Harjanteesta ei koskaan tullut suurten otsikoiden miestä.

"Se on tämän touhun luonne. Kuski on tähti, kaikki pyörii sen ympärillä", Harjanne sanoo ilman tippaakaan kateutta äänessään. "Olen aivan tyytyväinen tähän sivurooliin, ei tarvitse paistatella julkisuudessa niin paljon." Yli kahdenkymmenen vuoden tie rallimaailman huipulla on ollut pitkä ja mutkainen. Välillä mutkat ovat jääneet suoriksi: auto on karannut ulos tieltä, ojaan, ympäri ja päin puuta.


Pahiten rallielämä on kuitenkin kolhinut auton ulkopuolella.


Harjanne ottaa reilun kulauksen mustaa kahvia ja imee pitkät savut tupakastaan. Pilke silmissä samenee. "Henkan kuolema oli pahin isku. Sitä ei voinut uskoa todeksi." Henri Toivonen ja hänen kartanlukijansa Sergio Cresto kuolivat traagisesti Korsikan rallissa 1986, kun heidän autonsa syöksyi rotkoon ja syttyi tuleen.

"Henkka oli perhetuttu, mun nuorimman tyttäreni kummisetä", Harjanne sanoo hiljaa.


Pari vuotta myöhemmin Harjannetta kolhittiin uudestaan, nyt isku tuli omasta autosta. Neljäntoista vuoden yhteistyön jälkeen Timo Salonen ilmoitti, ettei hän enää tarvitse Harjanteen palveluksia. Yhteinen tie päättyi, Harjanne ei vieläkään tiedä miksi.

Eikä enää välitä miettiäkään. "Olivat syyt mitkä tahansa, niin olisi hän sen varmaan voinut fiksumminkin hoitaa, niin kauan siinä kuitenkin yhdessä istuttiin", hän tyytyy sanomaan.


Eron jälkeen Harjanne jäi ilman vakituista työpaikkaa pariksi vuodeksi. Vuonna 1990 hänelle tarjottiin uutta mahdollisuutta. Tommi Mäkisen tukijoukot halusivat nuorelle ja lupaavalle kuskilleen kokeneen kartturin, joka olisi Mäkiselle tukena ja tulkkina myös kilpailujen ulkopuolella.

"En mä tuntenut koko miestä. Ehkä joskus olin kuullut nimen, mutta en ollut kiinnittänyt huomiota", Harjanne virnistää.


Harjanne istui Mäkisen autoon, ja kahdenkymmenen vuoden ikäerosta huolimatta miesten yhteistyö alkoi toimia hyvin. Kokenut Harjanne ravisteli Mäkisestä turhan innokkuuden pois, ja maali alkoi näkyä kaksikolle entistä useammin.

Ajokilometrien myötä hioutui myös miesten yhteistyö. "Kyllä me olemme pikku hiljaa oppineet tuntemaan toisemme. Kun kaksi hiljaista miestä istuu samassa autossa kuusi vuotta, niin oppiihan siinä väkisinkin." Tällä kaudella miesten yhteistyö on toiminut paremmin kuin kenelläkään muulla: Harjanteen nuoteissa on ollut voiton sävel, jonka mukaan Mäkinen on kuljettanut kaksikon jo kolmeen voittoon. Kaudesta on ajamatta neljä kilpailua, mestaruus ratkeaa viimeistään päätösrallissa Kataloniassa - samassa rallissa, jossa miesten yhteinen tie alkoi.


Kun Harjanteelle vihjaa mailmanmestaruudesta, mies levittelee käsiään ja mutristaa huuliaan. Eli mikään ei ole vielä varmaa.

Vastaus on sama, kun mieheltä kysyy tulevaisuuden suunnitelmia. "Ainakin pari vuotta" menee vielä rallitouhuissa. Sen jälkeen kaikki on auki.

"Nokia tuskin ottaa 50-vuotiasta kokematonta ekonomia töihin, joten kai sitä on itse jotain keksittävä. Hienointa olisi tietenkin, jos voisi käyttää näitä matkan varrella kertyneitä taitoja." Harjanteen matka on kestänyt yli kaksikymmentä vuotta lähes yhteen soittoon. Viikko Indonesiassa, toinen Argentiinassa, välillä hetkeksi Suomeen ja taas maailmalle. Samaa rumbaa vuodesta toiseen.


Perhe - vaimo ja kolme tytärtä - on odottanut "vierailevaa tähteä" uskollisesti kotona Espoossa.


Perhe on rakas, mutta niin on rallikin. Elämä kahden rakkauden kanssa on ollut raskasta, ja välillä usko toiseen on horjunut.

"Kyllä sitä joskus on miettinyt, että onko sillä nyt niin merkitystä, että osaa jonkun mutkaisen pätkän metsässä ulkoa."


Jyväskylän suurajot alkavat perjantaina 23. elokuuta.


Sillanpää Sami
18.8.1996
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Harjanne kartturoi Löysää viiden rallin verran jo Volvo-aikoina 74 kaudella. Seuraavalla kaudella Löysän kanssa kaksi rallia ja Suurajoissa "Vastaheitto" Pitkäsen kyydissä. 76 neljä kisaa Pitkäsen kyydissä, Hankirallissa kuskina britti Hardcastle ja alla Capri 3000 (!). 77 kolme kisaa kolmen eri kuljettajan kanssa ja 78 vain yksi kisa Tapio Vanhalan kartturina. 79 alkuvuodesta kaksi kisaa Pitkäsen kartturina kunnes siirtyi Salosen Fiuden kyytiin. Löysän kanssa mentiikin sitten keskeytyksettä vuoteen 84 jolloin "syrjähypyt" Portugalissa Pitkäsen Nissaniin ja Jyskälässä Airikkalan Nissaniin. Syystä tai toisesta Löysä skippas molemmat kisat.
Yhteistyö Löysän kanssa päättyi 88 Jyskälän neljänteen sijaan. 89 Seppo istui Ruotsissa Tomi Palmqvistin, Jyskälässä Pekka Rantakarin ja RAC:ssa Basti Lindholmin kartturina. Sen jälkeen ajettiin Tommin kanssa vuoteen 1997. 1997 RAC:n jälkeen seuraava ralli oli vasta 2002 Tunturissa Mika Arpiaisen kartturina. Kahtena seuraavana vuonna Kim Hanslinin kartturina Tunturissa ja Kankkus-Jussin kartturina erinäisissä puoli-kilpailullisissa tapahtumissa (a la Prealpi Rally Masters). 2007 Perun keikan jälkeen on sitten jääneet hommat muiden hoidettaviksi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Pari vuotta myöhemmin Harjannetta kolhittiin uudestaan, nyt isku tuli omasta autosta. Neljäntoista vuoden yhteistyön jälkeen Timo Salonen ilmoitti, ettei hän enää tarvitse Harjanteen palveluksia. Yhteinen tie päättyi, Harjanne ei vieläkään tiedä miksi.

Eikä enää välitä miettiäkään. "Olivat syyt mitkä tahansa, niin olisi hän sen varmaan voinut fiksumminkin hoitaa, niin kauan siinä kuitenkin yhdessä istuttiin", hän tyytyy sanomaan.
Ai se menikin noin. Itse olen kuullut / lukenut sellaisen version, että Seppo ja Mazdan tallipomo Achim Warmbold eivät tulleet toimeen keskenään ja Harjanteen lähtö olisi liittynyt jotenkin siihen. Ellei Salonen sitten pistänyt kahinaa merkille ja antanut Harjanteelle kenkää, koska ei halunnut kartanlukijan ja tallipäällikön riidan olla esteenä omalle uralleen.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Sanovat, että ruotsi on huono kieli viestintään jos linja on huono tai taustalla on melua, mutta se sanonta taitaa enemmänkin koskea riikinruotsia jossa "laulava" soundi.
Ruotsin rallin lähestyessä tuli sattumalta mieleen että onkohan riikinruotsalaisessa ja suomenruotsalaisessa nuottikielessä yleisempiä terminologiaeroja? Olisi myös hauska katsoa joitain incareja jossa suomenruotsalaiset tiimit vetää toisella kotimaisella pimeeseen, ei muistaakseni ole tullut vastaan youtubessa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3346
Sijainti
Lahti
Ruotsin rallin lähestyessä tuli sattumalta mieleen että onkohan riikinruotsalaisessa ja suomenruotsalaisessa nuottikielessä yleisempiä terminologiaeroja? Olisi myös hauska katsoa joitain incareja jossa suomenruotsalaiset tiimit vetää toisella kotimaisella pimeeseen, ei muistaakseni ole tullut vastaan youtubessa.
Mielenkiintoista. Mulla on kyllä sellainen mielikuva, että riikinruotsi on mitä parhain nuottikieli. Suomen toisaalta luulisi olevan mitä huonoin, kun meillä tuo lauseen tai sanan loppuosa tuppaa helposti laskemaan volyymiltaan nollaan. Nuottien lukeminen on toki oma taiteenlajinsa, eikä siinä tavanomaiset lainalaisuudet päde.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Aiemmin foorumilla on spekuloitu (myös lähteenä kuva Vauhdin Maailman huhupalstasta), että kyseessä oli henkilökohtaiset suhteet, ja asiaan liittyi Rouva Salonen.
Salosen uralla kaksi kartturinvaihdosta johtuu samantyyppisestä syystä.
 
Ylös