joukis: kerro mitä huonoa siinä älyrainerissasi on tai mitä siitä puuttuu?
Tässä on nyt käyty ihmettelemässä erinäisiä laitteita omaan ja savolaisten lukuun ja pää on ihan sekaisin.
Linkkaamasi vertailu on luettu ja todettu että siinä hintaluokassa kaikki ovat liki samalla viivalla.
Rahaa ei ole, mutta kohde pitää valita valmiiksi siltä varalta, että sitä jostain ilmaantuisikin.
Sitten pieni, tiivistetty tietoisku Zwiftistäkin olisi paikallaan.
Minulla on kokemusta vain Kickr Snap- älyrainerista, joten kommentti pitää suhteuttaa siihen.
Olen laitteeseen erittäin tyytyväinen; en kaipaa mitään lisää, se on toiminut kuin junan vessa, on erittäin tukeva (ja painava), helppo ottaa käyttöön, menee tarvittaessa pieneen tilaan, ongelmia ei ole ollut.
Teen aina ennen treeniä suosituksen mukaisen laitteen kalibroinnin (n.10 minuutin "lämmitys" + kalibrointi).
Laite on ilmeisesti yhteensopiva useimpien ohjelmien kanssa, itse olen käyttänyt sitä ainoastaan Zwift-ajossa.
Pyörä asennetaan laitteeseen siten, että takarenkaaseen vaihdetaan erityinen "trainerkumi" (DC Rainmakerin mukaan tämä ei periaatteessa ole tarpeellista), takarenkaan "sokka" vaihdetaan rainerin mukana tulevaan, ja sitten pyörä vain napsautetaan paikalleen. Rulla kiristetään rengasta vasten ja töpseli seinään.
Kännykkään asennetaan Wahoon "appi", jonka avulla sitten voi kalibroida, ja myös treenata jos niin haluaa (kännykkä on järkevää kiinnittää jollain tavalla ohjaustankoon). Laitteessahan on tietysti Wattimittari, syke- ja kadenssimittari on hyvä olla lisäksi (itse käytän Garminin mukana tulleita).
Zwift on ohjelma, jota varten pitää omistaa tietokone (ilmeisesti tulossa on esim iPad-sovellus jne) ja näyttö, mielellään suhteellisen tehokas, jotta grafiikka näyttäisi mahdollisimman hyvältä. Lisäksi pitää hankkia muutaman metrin pätkä USB-kaapelia ja ANT+ dongle. Kaapelin toinen pää kytketään tietokoneeseen, ja toiseen päähän laitetaan ANT+dongle, joka sitten asetetaan mahdollisimman lähelle raineria, jotta tiedostokatkoilta vältytään (data kulkee ANT+ donglen kautta).
Zwiftiin luodaan käyttäjätili, joka perustuu kuukausimaksuun, maksun voi halutessaan katkaista millon vain. Esimerkiksi itse liityin tammikuussa, ja lopetin maksut huhtikuun lopussa kun ulkokausi alkoi, nyt olen taas liittynyt uudestaan.
Zwift on siis virtuaalinen maailma, jossa ajetaan polkupyörällä viikottaisesti vaihtuvan kalenterin mukaan eri paikoissa. Jokaisella hetkellä siellä on useita satoja pyöräilijöitä.
Tällä hetkellä käytössä on kolme sijaintia: Watopia, Richmond (vuoden 2015 MM-reitti) ja Lontoo. Zwift on integroitu Stravaan, eli jokaisen treenin voi halutessaan "lastata" sinne. Stravassa suoritus segmentteineen näkyy "Virtual ride"na.
Zwiftissä on monenlaisia tapoja treenata; voi vain lähteä ajamaan ilman sen kummempaa suunnitelmaa, voi valita jonkun "workoutin" tai voi noudattaa jotain pitempää treeniohjelmaa. Lisäksi voi osallistua ryhmäajoihin tai kilpailuihin. Valinnanvaraa on todella paljon. Muiden pyöräilijoiden kanssa voi kommunikoida niin halutessaan, tämä tapahtuu kännykän avulla esim. puheohjatuilla tekstiviesteillä, tai vaikkapa vain antamalla "ride on"-kehotuksia.
Kokemus on etenkin älyrainerilla melko realistinen, ylämäet tuntuvat ylämäeltä, ja peesatessa olo helpottuu. Toki voi ajaa myös moodilla, jossa ohjelma kontrolloi automaattisesti vastusta siten, ettei vaihteita ole tarve käyttää - tällöin reitin profiililla ei varsinaisesti ole merkitystä.
Zwift palkitsee käyttäjää treenimäärien mukaan, uudelle "levelille" päästessä, saa käyttöönsä esim. uuden pyörän, tai renkaat, uuden asun jne. Käytettävällä pyörällä on vaikutusta aikoihin (vertailuja löytyy netistä).
Tiedoksi Stravakäyttäjille - Zwift on ilmainen koko marras-joulukuun (2016) premium-jäsenille.