Polkupyöräily ja -pyörät

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Eikö rautateitä pitkin ole vähän huono ajaa fillarilla? Ja vaarallistakin.
 

Örfil

Guest
Albert Oil, jostain putkahti mielikuva, että sinulla oli muutama vuosi sitten joku projekti/ajatus ajaa pyörällä tiettyjen rautatieasemien kautta joku lenkki? Vai muistanko väärin?
Muistat oikein. Aikeeksi on toistaiseksi jäänynnä.
Tässähän on käynyt niin, että ajoin vahingossa jotakuinkin tuon reitin viime juhannuksena :eek:

Tässä reitti Albertille vertailtavaksi omaan reittisuunnitelmaansa. Kaksi karttaosiota tarkoittaa gps-laitteen lataussession aiheuttamaa katkosta ja helvetin isoa pizzaa sen aikana Sastamalassa.
Ois varmaan maistunut Albertillekin, koska olisin tarjonnut samanlaisen, satatuhatta euroa rahaa sekä kyydin limusiinillä takaisin kotiin, mutta kun ei niin ei...kun mikään ei riitä!
Pätkä1
Näytä liitetiedosto 23622

Pätkä2
Näytä liitetiedosto 23623

Omnomnom
Näytä liitetiedosto 23624
 

Örfil

Guest
Voi Alppu Alppu
Miks' suuntana ei ollut sul' Kalkku

Miks' reissun missasit
Sahtipäissäs housuun pissasit

Nyt toiset maat, mannut ne kiertää
Albert on ornari, housuissa pieru vaan hiertää
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
No niin. Nyt on Zwift-kausi avattu.
Olin eilen tosi pitkään töissä, sain kuitenkin haettua pyörän huollosta, ja kotiin palattua en malttanut olla asentamatta settiä käyttökuntoon. Ajoin puolen yön jälkeen testimielessä puolen tunnin treenin, ja äsken tunnin mittaisen vedon Watopiassa.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Järki näyttää voittavan. Levyjarrut sallitaan taas maantiepyöräilyssä 2017.
Onhan se huvittavaa kun turvallisuus kilpailussa on täysin "retunperällä" monessa suhteessa ja sitten kun perinteitä vähän ravistellaan turvallisemmalla systeemillä, niin pienen onnettomuuden jälkeen isketään kieltoa päälle.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Järki näyttää voittavan. Levyjarrut sallitaan taas maantiepyöräilyssä 2017.
Onhan se huvittavaa kun turvallisuus kilpailussa on täysin "retunperällä" monessa suhteessa. Sitten kun perinteitä vähän ravistellaan turvallisemmalla systeemillä, niin pienen onnettomuuden jälkeen isketään kieltoa päälle.
Koskahan saa käyttää kompressiosukkia tai säärystimiä?
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Jos olis 50 km matka asfaltilla, kohtuulailla tasaista ja tyyneen kesäkeliin.
Mihin aikaan forumin munamankeloijat jaksaisi/pystyisi moisen matkan veivaamaan?
Kunhan ryhdyn pian taas käyttämään harjoitusvastusta, saan tarkat wattimäärät selville, ja siten myös nykyisen FTP:n (functional treshold power). Varmaan on olemassa laskureita, joilla tuohon asettamaasi kysymykseen löytyy vastaus, kunhan nuo tehot ovat tiedossa.

Asettamasi lähtökohta - tasainen maasto - suosii lähtökohtaisesti "massiivista", paljon watteja tuottavaa pyöräilijää. Mitä mäkisempi maasto, sitä enemmän merkitsee power-to-weight. Mitä tasaisempi, sitä enemmän merkitsee absoluuttinen tehomäärä.
Vauhdin kasvaessa (eli juuri kysymyksen testiolosuhteissa), kasvaa ilmanvastuksen suhteellinen osuus, joten käytettävien varusteiden, ja pyöräilijän aerodynaamisilla ominaisuuksilla on suuri merkitys lopputuloksen kannalta.
Tässäpä kuva, joka hieman havainnollistaa yllä olevaa. Mielenkiintoista, että jo kohdassa 1% nousu, on painovoiman osuus 24%.

 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Nyt oikeesti!

San Franciscoon Vanhala päräytti kaksi vuotta sitten, kyytipoikana 55 vuotta vanha, Suomesta tuotu valkoinen Jopo.

”Vähän jäykkä ylämäessä, mutta täkäläisten mielestä siistein fillari ikinä.”
 

Örfil

Guest
joukis: kerro mitä huonoa siinä älyrainerissasi on tai mitä siitä puuttuu?

Tässä on nyt käyty ihmettelemässä erinäisiä laitteita omaan ja savolaisten lukuun ja pää on ihan sekaisin.
Linkkaamasi vertailu on luettu ja todettu että siinä hintaluokassa kaikki ovat liki samalla viivalla.

Rahaa ei ole, mutta kohde pitää valita valmiiksi siltä varalta, että sitä jostain ilmaantuisikin.

Sitten pieni, tiivistetty tietoisku Zwiftistäkin olisi paikallaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
joukis: kerro mitä huonoa siinä älyrainerissasi on tai mitä siitä puuttuu?

Tässä on nyt käyty ihmettelemässä erinäisiä laitteita omaan ja savolaisten lukuun ja pää on ihan sekaisin.
Linkkaamasi vertailu on luettu ja todettu että siinä hintaluokassa kaikki ovat liki samalla viivalla.

Rahaa ei ole, mutta kohde pitää valita valmiiksi siltä varalta, että sitä jostain ilmaantuisikin.

Sitten pieni, tiivistetty tietoisku Zwiftistäkin olisi paikallaan.
Kop muuten, paitsi että on rahaa, kun isä 'ponsoroi' tuonpuoleisesta käsin.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
joukis: kerro mitä huonoa siinä älyrainerissasi on tai mitä siitä puuttuu?

Tässä on nyt käyty ihmettelemässä erinäisiä laitteita omaan ja savolaisten lukuun ja pää on ihan sekaisin.
Linkkaamasi vertailu on luettu ja todettu että siinä hintaluokassa kaikki ovat liki samalla viivalla.

Rahaa ei ole, mutta kohde pitää valita valmiiksi siltä varalta, että sitä jostain ilmaantuisikin.

Sitten pieni, tiivistetty tietoisku Zwiftistäkin olisi paikallaan.
Minulla on kokemusta vain Kickr Snap- älyrainerista, joten kommentti pitää suhteuttaa siihen.

Olen laitteeseen erittäin tyytyväinen; en kaipaa mitään lisää, se on toiminut kuin junan vessa, on erittäin tukeva (ja painava), helppo ottaa käyttöön, menee tarvittaessa pieneen tilaan, ongelmia ei ole ollut.
Teen aina ennen treeniä suosituksen mukaisen laitteen kalibroinnin (n.10 minuutin "lämmitys" + kalibrointi).
Laite on ilmeisesti yhteensopiva useimpien ohjelmien kanssa, itse olen käyttänyt sitä ainoastaan Zwift-ajossa.
Pyörä asennetaan laitteeseen siten, että takarenkaaseen vaihdetaan erityinen "trainerkumi" (DC Rainmakerin mukaan tämä ei periaatteessa ole tarpeellista), takarenkaan "sokka" vaihdetaan rainerin mukana tulevaan, ja sitten pyörä vain napsautetaan paikalleen. Rulla kiristetään rengasta vasten ja töpseli seinään.
Kännykkään asennetaan Wahoon "appi", jonka avulla sitten voi kalibroida, ja myös treenata jos niin haluaa (kännykkä on järkevää kiinnittää jollain tavalla ohjaustankoon). Laitteessahan on tietysti Wattimittari, syke- ja kadenssimittari on hyvä olla lisäksi (itse käytän Garminin mukana tulleita).

Zwift on ohjelma, jota varten pitää omistaa tietokone (ilmeisesti tulossa on esim iPad-sovellus jne) ja näyttö, mielellään suhteellisen tehokas, jotta grafiikka näyttäisi mahdollisimman hyvältä. Lisäksi pitää hankkia muutaman metrin pätkä USB-kaapelia ja ANT+ dongle. Kaapelin toinen pää kytketään tietokoneeseen, ja toiseen päähän laitetaan ANT+dongle, joka sitten asetetaan mahdollisimman lähelle raineria, jotta tiedostokatkoilta vältytään (data kulkee ANT+ donglen kautta).
Zwiftiin luodaan käyttäjätili, joka perustuu kuukausimaksuun, maksun voi halutessaan katkaista millon vain. Esimerkiksi itse liityin tammikuussa, ja lopetin maksut huhtikuun lopussa kun ulkokausi alkoi, nyt olen taas liittynyt uudestaan.

Zwift on siis virtuaalinen maailma, jossa ajetaan polkupyörällä viikottaisesti vaihtuvan kalenterin mukaan eri paikoissa. Jokaisella hetkellä siellä on useita satoja pyöräilijöitä.
Tällä hetkellä käytössä on kolme sijaintia: Watopia, Richmond (vuoden 2015 MM-reitti) ja Lontoo. Zwift on integroitu Stravaan, eli jokaisen treenin voi halutessaan "lastata" sinne. Stravassa suoritus segmentteineen näkyy "Virtual ride"na.
Zwiftissä on monenlaisia tapoja treenata; voi vain lähteä ajamaan ilman sen kummempaa suunnitelmaa, voi valita jonkun "workoutin" tai voi noudattaa jotain pitempää treeniohjelmaa. Lisäksi voi osallistua ryhmäajoihin tai kilpailuihin. Valinnanvaraa on todella paljon. Muiden pyöräilijoiden kanssa voi kommunikoida niin halutessaan, tämä tapahtuu kännykän avulla esim. puheohjatuilla tekstiviesteillä, tai vaikkapa vain antamalla "ride on"-kehotuksia.
Kokemus on etenkin älyrainerilla melko realistinen, ylämäet tuntuvat ylämäeltä, ja peesatessa olo helpottuu. Toki voi ajaa myös moodilla, jossa ohjelma kontrolloi automaattisesti vastusta siten, ettei vaihteita ole tarve käyttää - tällöin reitin profiililla ei varsinaisesti ole merkitystä.
Zwift palkitsee käyttäjää treenimäärien mukaan, uudelle "levelille" päästessä, saa käyttöönsä esim. uuden pyörän, tai renkaat, uuden asun jne. Käytettävällä pyörällä on vaikutusta aikoihin (vertailuja löytyy netistä).

Tiedoksi Stravakäyttäjille - Zwift on ilmainen koko marras-joulukuun (2016) premium-jäsenille.
 

Örfil

Guest
Kiitoksia kattavasta raportista!

Tätä täytyy nyt sulatella, tuossahan tuli uutta asiaa rutkasti ja tutkittavaakin :ahem:

Albert kun maksaisi 1 000 000 markan velkansa, niin t-meikäläisen hankinta olisi selviö.
 
Ylös