Kitka - kuumuus - levyjarru - epäsymmetrinen jäähtyminen = kiero levy. Tekniikkakin on sama: nestepaineella painetaan jarrupala kiinni jarrulevyyn. Tosin onhan niitä vaijerikäyttöisiäkin levyjarruja.
Levyjen koko vs. pysäytettävä massa voi hyvinkin olla suhteessa? Nopeus niillä Norjan tunturiteillä autolla ja pyörällä on varmaankin sama, puhutaan nyt nopeuksista 30-40 km/h ja saatanallisista serpentiineistä, jossa ajetaan kieli keskellä suuta. Vaikkapa Trollstigen.
En ole ihan varma siitä mihin pyrit, mutta siitä voit olla varma, että kuvailemasi mahdollinen ongelma ei ole nykyisissä polkupyörien levyjarruissa ongelma. Tekniikkaa on testattu kauan niin maastopyörissä kuin hybrideissäkin. Ei levyjarruja huvin vuoksi olla nyt tuomassa maantiepyöriinkin.
Tietysti levyt kuumenevat pitkissä jyrkissä laskuissa, ei välttämättä kannata räplätä niitä heti laskun jälkeen paljain sormin.
Oma anekdoottinen kokemuksenikin tukee asiaa - tänä vuonna olen ajanut yli 50 pyörälenkkiä, ja miltei joka kerta jarrut ovat joutuneet pitkiin rääkkeihin. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut, saati että jotain säätöhommaa, tai jarrupalojen vaihtoa olisi tarvinnut edes ajatella. Jarrutuntuma, ja -tehot ovat niin hyvät, että halutessani voisin hoitaa jarrutuksen pelkkien etusormien avulla ilman pelkoa ranteitten/sormien väsymisestä (on kuitenkin luontevampaa jarruttaa kahdella tai kolmella sormella).
Olin näköjään aiemmin postannut kuvan, joka sopii myös tähän.