Polkupyöräily ja -pyörät

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26863
Valencia näytti varsin pyöräily-ystävälliseltä kaupungilta. Mäkiä ei juuri lain ollenkaan, ja selkeät punaiset pyöräilykaistat. Ei siellä hirveesti silti fillaroitsijoita näkynyt.

Toista se oli kun poikkesin taas kotimatkalla Amsterdamin kautta. Niillä kantakaupungin kapeilla kaduilla on aika stressaavaa liikkua, joka risteyksessä pitäis pyöriä laill' metsämarjan punaisen römpsäs märkäisen. Kaheleita hollantilaisia suhailee joka sopesta niin kovaa kuin romuillaan pääsevät. Pyöräliikenne on niin vilkasta, että eräässäkin risteyksessä katsoin eteen, sitten vasemmalle ja oikealle ja lopuksi vilkaisin taakseni ja lähdin yrittämään pyöräilykaistaa. Silti meinasin jäädä sekä vasemmalta että oikealta tulevien pyöräilijöiden alle. Molemmista suunnista kuului raivokas kilikellon soitanta. Vihreä valo suojatielläkään ei tarkoita etteikö joku hamppucontador kiihdytä kohti.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Jep, Amsterdamissa pitää iskostaa päähän se, ettei pyörätielle ole jalankulkijalla mitään asiaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26863
Jep, Amsterdamissa pitää iskostaa päähän se, ettei pyörätielle ole jalankulkijalla mitään asiaa.
Joo ja usein koko katu on pyörätietä ainakin pyöräilijöitten mielestä. Ahtauduin pahimpaan iltapäiväruuhka-aikaan päärautatieaseman takaa lähtevään ilmaiseen lauttaan. Taisin olla ainoa ilman fillaria/skootteria. Toki tuohon pyöräilijämäärän runsauteen vaikutti muutenkin, että olin siellä arki-iltapäivänä.

Hauskinta oli silti seurata yhtä perhettä joka ilmeisen vahingossa eksyi soukalle ikkunatyttökadulle. Teinipoikienkin posket punotti kuin tomaatit, tienneet mihin katsoa.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Kaikkihan niille kaduille eksyy "ihan vaan vahingossa". Niin minäkin aikanaan.

Olimme eräässä koulutuksessa viikon Amsterdamissa ja yksi tyyppi eksyi niin pahasti siellä kaduilla, että ilmestyi kurssille vasta kolmen päivän kuluttua eli vikana päivänä, pari tuntia ennen kurssin loppua, kuittaamaan kurssiplakaattinsa.

Oli täydessä soosissa vielä siinä tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Viime vuonna olin pyöräillyt ennen kesälomaa heinäkuun 9.hdeksänteen päivään mennessä 981km. Ajattelin silloin, että olenpa reipas. Tänä vuonna on kilometrejä kertynyt jo nyt, ennen helmikuun loppua 1057km.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Harjoitusvastuksen wattimittarin arvoja tutkimalla olen alkanut ymmärtää "ongelmia", jotka havaitsin jo viime kesänä vertailemalla omia sekvenssiaikojani muiden suorituksiin.
Saavutan hyviä tuloksia pitkissä, loivissa, kuin myös melko jyrkissä ylämäissä. Tasainen, tai kumpuileva maasto ei myöskään ole tuottanut ongelmia. Huomasin kuitenkin että häviän erityisesti alamäissä, myös kaikkein jyrkimmät ylämäet ovat olleet ongelmallisia.
Ja kuinka ollakaan, harjoitusvastuksen wattimittari paljastaa armottomasti, että juuri alamäissä ja hyvin jyrkissä ylämäissä minulla on vaikeuksia tuottaa vastaavia tehoja, kuin muun tyyppisillä osuuksilla.

Mahdollisia osaratkaisuja ongelmaan/ongelmiin:
- klossit pitää kiristää tiukemmalle (ovat itse asiassa aika löysällä nyt, en ollut ajatellut koko asiaa aiemmin)
- alamäissä polkutekniikkaa pitää kehittää (tehokkaampi "nosto")
- hyvin jyrkät ylämäet: tehokäyrä pitää saada tasaisemmaksi (alussa polkee helposti liian suurilla tehoilla, jonka jälkeen kadenssi romahtaa, ja sitten tehot. Vaihteiden käyttöä tehostettava) ja maksimivoimaa pitää hankkia lisää (painoa lisäämättä).
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Joukahaisen touhut on niin pedanttisen tarkkaa puuhastelua, että voisi kuvitella tässä ajettavan jotain kilpahommia jo.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Joukahaisen touhut on niin pedanttisen tarkkaa puuhastelua, että voisi kuvitella tässä ajettavan jotain kilpahommia jo.
Ei ole kilpailut mielessä (ellei omien sekvenssiaikojen murskaamista Markassa sellaiseksi lasketa :rolleyes:). Lähinnä kyse on siitä, että homma on entistä mielenkiintoisempaa kun vähän perehtyy asioihin.
Vaikka olen myös tutkinut treenimetodeja, niin liian tiukka järjestelmällisyys/ohjelmat kuitenkin ahdistavat. Menen eteenpäin sumealla logiikalla ja fiilispohjalta.
 
Ylös