Poll: palkollinen vai yrittäjä?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kumpi haluaisit olla ja miksi?

Yrittäjällä vapautta enemmän toimia omien halujen mukaan ja ylipäänsä vapaus käyttää luovuutta enemmän, toisaalta palkollisella vastuuta yleensä vähemmän periaatteella "teen oman juttuni ja lähden himaan". Aikaakin kuluu yrittäjällä yleensä enemmän työkuvioiden setvimiseen ja duunit seuraa helposti kotiin asti. Yrittäjä taasen voi päästä koville liksoille jo nuorena ja kouluttamattomana, palkolliselta kuluu yleensä kymmeniä vuosia nousta johtoasemiin ja tällöinkin vain jos koulutus/meriitit sen mahdollistaa. Yrittäjä ottaa taloudellisen riskin yrittäessään ja usein vastaa koko yrityksekstä käytännössä omalla varallisuudellaan eli riskit suuremmat yleisesti ottaen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
En osaa sanoa. Tietyt asiat yrittäjänä olemisessa kiinnostaisi, mutta sitten toiset taas ei.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Molempia on tullut harrastettua.
Nyt oikeastaan on melkolailla ideaali tilanne.
Vastuuta ja vapauksia on palkkatyöksi reilusti (joka on siis pelkästään hyvä asia)
Palkkaus vastaa tehtävän vaatimustasoa tulospalkkioineen. Alaisiakin on. Liiketoimintayksikköni vetäjänä minulla on mahdollista kehittää toimintaamme aivan yhtä vapautuneesti kuin yrittäjänäkin ollessa. Itseasiassa tämä on juuri se draiveri, joka pitänee mut talossa pitkäänkin. Eteenpäin viemisen lumo.

Ydinosaamisen ulkopuolisia (vastenmielisiä) oheisduuneja ei ole lainkaan tehtävänä (kuten kirjanpitojutut yms. velvoitteet, jotka oli hoidettava kuukausittain omassa yrityksessä)
Epävarmuutta - saako leivän pöytään ensi kuussakin - ei ole. Sosiaaliset suhteet työelämässä ovat aivan eri tasolla kuin yrittäjänä oli. Yrittäminen - siinä muodossa jossa se minulla toimi - oli melko yksinäistä puuhaa.

Enpä taida enää yrittämään ryhtyä. Nyt on nimittäin pirun hyvä meininki.
Maslowin tarvehierarkian portailla ollaan päästy työelämän suhteen tasan oikeaan paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä mä arvostan kovasti näitä, jotka uskaltaa yrittää.

Just perjantaina kuulin että entinen duunikaveri lopettaa betonitalojen myymisen ja siirtyy urheiluvälinekauppiaaksi.:thumbup:

Itsehän olen aivan liian arka tuohon.:thumbfh:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Hyvähän ois olla y-tunnus ja verokortti molemmat.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Aika lailla ajattelen asian Puolipöhkön tavoin. Tällä hetkellä toimin freelancer yrittäjänä, mutta ei ole poissuljettua että vielä palkolliseksi palaan.
 

Teukka

Jarnapoliisi
Liittynyt
4.8.2000
Viestit
13740
Sijainti
Jarnapolis
Ja vittu aivan sama. Pääasia, että saa rahaa. Turhanpäiväistä jarnaa. Palkollisena on 'turvaa' ja yrittäjänä pääsee jutkuttamaan.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kaverilta FB:ssa karua kertomaa:

Kyllä on perkele. 3,5 vuotta yrityksen päättymisestä maksukyvyttömään tilaan, lähettelee valtio ELY-keskuksen toimesta "investointituen takaisinperintä" ilmoituksia.
Summa 3248,40 euroa/ 40%).
Minä yritin jumaliste työllistää itteni yrittäjänä etten joudu nostamaan yhteiskunnan tukia ja pystyisin elättämään perhettäni. Mutta se yrittäminen ei likikään aina onnistu!
Ei se ole helppoa, vaikka viisaat päättäjät jokaiselle pienyrittäjyyttä suositteleekin.
Minulle jäi yrityksestäni kymppitonnien velat ja ulosotto niskaan. Nyt olen ollut reilu kolme vuotta palkkatöissä ja maksanut velkaa sekä ulosottoa. Ulosoton sain hoidettua loppuun tänä kesänä.
Ajattelin, että huh, joko se olisi ohi.
Vielä mitä! ELY-keskus lähtee hakemaan kalustooni kohdistetun yritystuen takaisinperintää! Koskapa "yritystoimintasi on päättynyt sen ja sen pykälän mukaan liian nopeasti".
No helvetistäkö minä silloin 8 vuotta sitten tiesin, että toiminta päättyy kannattamattomana alle viiden vuoden! Velat niskassa! Talo melkein vasaran alla! Ei kai sitä jumalauta kukaan tahallaan sellaista tee!
Nyt kun olen läheltä tätä asiaa seurannut ja nähnyt, niin ohjeeni on: älkää hyvät ihmiset menkö lankaan; valtio ei halua, että yksikään pienyrittäjä menestyy. Valtio ei kannusta, eikä tue pienyrittäjää. Päinvastoin. Menkää ennemmin kortistoon ja sossuun, kuin ryhdytty yrittäjiksi. Siinä hommassa saatte vain kuraa ja velkaa niskaan.
Ellei teillä ole vanha yritys, jota jatkatte. Tai pomminvarmasti heti myyvä tuote. Uusyrittäjäksi Suomessa ei kannata ryhtyä, tai ainakin riski on täysin suhteeton.
Mullekin joku vääräleuka suositellut yrittäjyyttä. Ei sillä että sitä ikinä olisin vakavasti harkinnut mutta tämä vahvistaa entisestään haluani ottaa bambutikut kynnen alle ennemmin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26854
Vedin nenään palkollisen palkollisen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kaverilta FB:ssa karua kertomaa:



Mullekin joku vääräleuka suositellut yrittäjyyttä. Ei sillä että sitä ikinä olisin vakavasti harkinnut mutta tämä vahvistaa entisestään haluani ottaa bambutikut kynnen alle ennemmin.
Eikös tuo kaveri ole saanut yhteiskunnan tukia, vaikka on ollut yrittäjä?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Kaverilta FB:ssa karua kertomaa:



Mullekin joku vääräleuka suositellut yrittäjyyttä. Ei sillä että sitä ikinä olisin vakavasti harkinnut mutta tämä vahvistaa entisestään haluani ottaa bambutikut kynnen alle ennemmin.
Särkee päätä.
Pitäisikö valtion, eikä yrittäjän kantaa riski yritystoiminnan onnistumisesta?
 
Ylös