Porsche/VW/Audi-spekulaatiot (uutta saksalaisväriä Formula ykkösissä?)

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Mielestäni tämä on ehdottomasti oman topiccinsa arvoinen aihe, jolle en ainakaan nopealla etsinnällä löytänyt aloitusta. Tässäpä MTV3:sen uutinen asiasta:

Ecclestone auttaa Porschen formuloihin
09.10.2010 10:26

F1:n kaupallisista oikeuksista vastaava Bernie Ecclestone lupaa auttaa autonvalmistaja Porschen mukaan kuninkuusluokkaan.

Porsche on ilmaissut kiinnostuksensa oman F1-tallin perustamisesta kaudelle 2013, jolloin lajin moottorit muuttuvat.

- Se kuulostaa todella mahtavalta. Teen kaiken mitä voin, jotta se toteutuisi, Ecclestone kertoi Bild-lehdelle.

Porschen emoyhtiö Volkswagen tekee F1-päätöksiä ensi kuussa.

Porsche-tallin ainoa F1-osakilpailuvoitto tuli Ranskan GP:ssä 1962. McLaren voitti Porschen moottoreilla 25 osakilpailua kausien 1984-87 aikana sekä valmistajien maailmanmestaruuden kausilla 1984 ja 1985.

MTV3 - Jani Merimaa
Eli puheet Porschen paluusta Formuloihin sen kuin lisääntyy. Huhujahan tästä on aiemminkin ollut, mutta näyttäisi siltä, että asialla on ainakin jonkunlaista totuuspohjaa. Porschehan kilpaili Formuloissa noin 50 vuotta sitten, 1957-1962. Viimeisellä kaudella tuli yksi kilpailuvoitto, mutta muuten menestystä ei juurikaan tullut ja Porsche lähti sarjasta.

Olisihan se upeaa nähdä tämä legendaarinen saksalaismerkki uudelleen Formuloissa. Tehdastallien määrä on viime vuosina vähentynyt, ja ne tekevät kuitenkin sarjan uskottavuudelle hyvää. Onneksi Ecclestone on myöskin samaa mieltä (huhhuh! :rolleyes:) ja lupasi antaa kaiken tukensa Porschen paluulle. Nyt ei muuta kuin peukut pystyyn! :thumbup:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eikös tässä lähinnä olla mietitty moottorinvalmistajaksi ryhtymistä? Kelpais mulle kyllä :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Parin kuukauden päästä voidaan olla melkoisesti viisaampia. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että VW Group saattaisi vihdoin olla tosissaan formuloiden suhteen. Oma talli vs. moottorintoimittaja onkin sitten vähän vaikeampi kysymys.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/formel-1-motor-2013-todt-will-den-vierzylinder-turbo-2786432.html

Mersun, Renaultin ja Ferrarin mukaaan uuden 1,6-litraisen moottorin kehittäminen tyhjästä maksaisi suurin piirtein sata miljoonaa euroa. Siihen päälle Porschelle oman tallin perustaminen/vanhan ostaminen ja pyörittäminen, niin ompahan kirjanpitäjät ihmeissään.

En kyllä muutenkaan pahemmin välitä autonvalmistajien omista talleista. Ne kun on markkinointia eikä rakkautta lajiin kuten yksityistiimeillä. Muutama vuosi ja sitten päätetään laittaa pillit pussiin. Jaguar, Honda, Toyota, BMW...tarvitseeko perustella enemmän?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mersun, Renaultin ja Ferrarin mukaaan uuden 1,6-litraisen moottorin kehittäminen tyhjästä maksaisi suurin piirtein sata miljoonaa euroa. Siihen päälle Porschelle oman tallin perustaminen/vanhan ostaminen ja pyörittäminen, niin ompahan kirjanpitäjät ihmeissään.
-Onko FIA:lla haaveena taas kerran saada sama moottori käyttöön useammassa eri luoksassa (F1 & WRC). Eikös tuolla juuri tapettu valmistajien luovuuus ja koko sarja C-ryhmän aikoihin, kun pakotettiin siirtymään samoihin 3,5-litraisiin kuin F1:ssäkin.

En kyllä muutenkaan pahemmin välitä autonvalmistajien omista talleista. Ne kun on markkinointia eikä rakkautta lajiin kuten yksityistiimeillä. Muutama vuosi ja sitten päätetään laittaa pillit pussiin. Jaguar, Honda, Toyota, BMW...tarvitseeko perustella enemmän?
Mercedeksellä ja Renaultilla sentään on pitkät perinteet F1:ssä, sen sijaan varsinkin Toyotan talli oli pakkomielteisesti tuotu lajiin tulos tai ulos -periaatteella ilman tunnesiteitä lajia kohtaan. :mad:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Parin kuukauden päästä voidaan olla melkoisesti viisaampia. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että VW Group saattaisi vihdoin olla tosissaan formuloiden suhteen. Oma talli vs. moottorintoimittaja onkin sitten vähän vaikeampi kysymys.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/formel-1-motor-2013-todt-will-den-vierzylinder-turbo-2786432.html

Mersun, Renaultin ja Ferrarin mukaaan uuden 1,6-litraisen moottorin kehittäminen tyhjästä maksaisi suurin piirtein sata miljoonaa euroa. Siihen päälle Porschelle oman tallin perustaminen/vanhan ostaminen ja pyörittäminen, niin ompahan kirjanpitäjät ihmeissään.

En kyllä muutenkaan pahemmin välitä autonvalmistajien omista talleista. Ne kun on markkinointia eikä rakkautta lajiin kuten yksityistiimeillä. Muutama vuosi ja sitten päätetään laittaa pillit pussiin. Jaguar, Honda, Toyota, BMW...tarvitseeko perustella enemmän?
Kyllä sääntöjen muuttaminen ajoittain on hyvä juttu. Uusien moottorivalmistajien on aika hankala tulla lajiin mukaan ellei sääntöjä tältä osin laiteta välillä uudelleen. Kyllä minä ainakin haluaisin nähdä Mersun valtakauden jossain vaiheessa päättyvän ja esim. Rellukin saavan oikean mahdollisuuden tulla tasoihin. Ilman sääntöjen muutoksia lajia hallitsisivat edelleen suvereenisti Ferrari ja Mäkki. Brawnin ihme olisi jääny näkemättä samoin RB:n hienot esitykset.

F1-moottorin kyllä tosin kuullostaa riittävän häijyltä joten mitkään ompelukone suunnitelmat ei kuullosta hyviltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mercedeksellä ja Renaultilla sentään on pitkät perinteet F1:ssä, sen sijaan varsinkin Toyotan talli oli pakkomielteisesti tuotu lajiin tulos tai ulos -periaatteella ilman tunnesiteitä lajia kohtaan. :mad:
Toyotalla on huomattavasti pitemmät perinteet F1:ssä kuin Mercedeksellä, vaikkakin toki tuoreemmat. Mersu kilpaili 50-luvulla 12 kisassa ja sitten sen mitä tällä kaudella on ex-BARHondaBrawnilla ehtinyt.

Moottoritoimittajana Mersulla kyllä on vuosia, mutta tässähän puhuttiin autonvalmistajien omista talleista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tuli tuossa mieleen että miltäs kuulostaisi Williams-Porsche. Williamshan on haikaillut tehdasmoottorien perään kun moottorien osto vie ikävästi rahaa muun auton kehitystyöltä.

Ja merkeillähän on muutenkin yhteistyötä jo GT-puolelta, Porschen 911 GT3 Hybridi käyttää Williamsin KERS-teknologiaa.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Arvatkaas ketkä perustivat Volkswagenin aikoinaan?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Aivan oikein. Kymmenen pistettä. Tarkoitus oli tehdä auto tavalliselle kansalle. ns. "peoples car".
Wolkkari perustettiin 1937 ja ensimmäisen kerran kyseinen merkki oli ratasarjassa vasta 1963.

Porsche perustettiin vuonna 1931 ja heidän ensimmäinen visiitti moottoriurheilu puolellla tapahtui vuonna 1956?.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
historiaan tartun hiukan:

Porche on läheisissä kytkyissä VW kanssa ollut milloin sodassa milloin naimisissa ko yrityksen kanssa. Wiki: "Vuonna 2009 Porsche ajautui talousvaikeuksiin sen velkaannuttua pahasti yrittäessään vallata itseään huomattavasti suurempaa Volkswagen Groupia. Lopulta se kuitenkin itse siirtyi pitkien neuvottelujen jälkeen Volkswagen Groupin omistukseen."

Lähes kaikilla suurilla saksalaisyrityksillä on ymmärrettävästi ja monilla vielä vähemmän kauniita kytkyjä sodanaikaisiin tapahtumiin. Saksan uudelleen rakentamisen paineessa moni päivänvaloakin kestämätön toiminta lakaistiin maton alle ja omistajat / johtajat saivat jatkaa tehtävissään puhtaalta pöydältä.

Eipä näistä tule monelle mieleen, että esim BMW aloitti toimintansa 1. maailmansodan kynnyksellä lentokonemottorin valmistajana. Ja toisaalta sodathan oli aina melkoinen boosti innovaatioille ja tekniselle kehitykselle - vaikka sitten juutalaisten pakkotyön voimin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Minkä takia aikoinaan Mclarenissa käytetyt Porsche moottorit oli nimeltään TAG Porsche eikä vaan paljas Porsche.

Tuo TAG (Techniques d'Avant Garde) firma oli Akram ja Mansour Ojjeh omistaja, joka sponsoroi Williamsia 80-luvulla ja tekivätkö he myös Porsche moottorit omissa tiloissaan sen käsityksen olen saanut tuosta TAG nimestä.

Viimeisen kerranhan Porsche oli Formula Ykkösissä moottoritoimittajana kaudella 1991 Arrows tallille mutta Porsche päätti laittaa pillit pussiin kauden kuudennessa Mexicon gp:ssä.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pakkotyö nyt ei kovinkaan paljon innovaatioita saa aikaiseksi.
historiaan tartun hiukan:..Ja toisaalta sodathan oli aina melkoinen boosti innovaatioille ja tekniselle kehitykselle - vaikka sitten juutalaisten pakkotyön voimin.
Talouden säännöt ja tuotteiden käyttö kun menevät sodassa hieman toisin.

Syntyy saksalaiset rakettimoottorit ( Braun ), Bosch ( Haber–Bosch-ammoniakkiprosessi mahdollisti modernin sodankäynnin tuhovoiman ), BASF ( Carl Boschin johdolla BASF ja Hoechst ja Bayer perustivat toisessa maailmansodassa sotarikoksista sittemmin tuomitun IG Farben -yhtiön. Yhtiö ei ainoastaan toimittanut myrkkykaasua tuhoamisleireille vaan pyöritti omaa keskitysleiriä, Monowitzia, Birkenaun liepeillä ).

Pientä ironiaa: Haber-Bosch-prosessilla pystyttiin valmistamaan ammoniakkia. Keksinnön teki Fritz Haber, sama juutalainen tiedemies, joka kehitti yhtiölle Zyklon B -tuholaismyrkyn.

Siemensiä ( Yritys oli osallisena Saksan salaisessa uudelleenaseistamisessa ennen toista maailmansotaa ) sun muuta.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllä vaan - joskin saksaksi:

Führer tilasi kansalleen auton
Vuonna 1937 Hitler määräsi: ”Schafft den Deutschen Volkswagen”, luokaa Saksan kansalle auto. ”Kansan on saatava nauttia 4 000 kilometristä moottoriteitä”, Führerin kerrotaan lisänneen. Ferdinand Porschelle oli annettu mahdoton tehtävä: hänen piti luoda auto, jonka kilohinta olisi pienempi kuin voin. Se onnistui, joskin autosta tuli kansan oma vasta kolmannen valtakunnan tuhouduttua.

http://historianet.fi/tiede/koneet/fuhrer-tilasi-kansalleen-auton

Volkkarin merkki oli ensin monisakaraisen hakaristin keskellä: http://www.pzg.biz/regalia_vw.htm

Tässähän Hitler ihailee (kuvassa siviilipukuisen) Porschen lahjoittamaa "leikkiautoa":

Volkwagen-kansanauto "kupla" oli alunperin natsien KdF-järjestön tuote,
tästä logosta on tarkalleen ottaen Volkkarin merkki kehitetty:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kraft_durch_Freude
*Hitler ja Porsche kävivät USAssa Fordin tehtaalla ottamassa mallia autojen sarjatuotannosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös