Porschen rallihistoria Suomessa

juhani.

Member
Liittynyt
26.1.2011
Viestit
14
Hei.
Porche 911, AAV-911 on omistuksessani. Tietääkö kukaan vuoden 1972 Racing Version 2,5 moottorista? Olisiko myös enempää kuvia, tietoja tai videoita kyseisestä autosta?
Auto on mallia 911SR, ei 911S. Autohan on erikoisvalmistettu tehtaalla, ilmeisesti vain 21 kappaletta. Nyt Saksassa on vastaavanlainen myynnissä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
No nyt se selvisi

Hei.
Porche 911, AAV-911 on omistuksessani. Tietääkö kukaan vuoden 1972 Racing Version 2,5 moottorista? Olisiko myös enempää kuvia, tietoja tai videoita kyseisestä autosta?
Auto on mallia 911SR, ei 911S. Autohan on erikoisvalmistettu tehtaalla, ilmeisesti vain 21 kappaletta. Nyt Saksassa on vastaavanlainen myynnissä.
enpä tajunnutkaan lukea täältä. Tuo 911 R selittänee sen, mitä olen ihmetellyt noista lokasuojista. Mitä mä oon nähnyt kisaversioita 911R:stä, niin siinä oli takavaloina 3 pientä pyöreää rinnakkain molemmin puolin.

Mulla on kuvia autosta, mutta vain murto-osaan julkaisulupa. Laitan tänne niitä näkyville pikapuoliin. Videonpätkä on vuoden 1977 Suurajoista, jossa auto vilahtaa Laajavuoren pätkällä.
 

juhani.

Member
Liittynyt
26.1.2011
Viestit
14
enpä tajunnutkaan lukea täältä. Tuo 911 R selittänee sen, mitä olen ihmetellyt noista lokasuojista. Mitä mä oon nähnyt kisaversioita 911R:stä, niin siinä oli takavaloina 3 pientä pyöreää rinnakkain molemmin puolin.

Mulla on kuvia autosta, mutta vain murto-osaan julkaisulupa. Laitan tänne niitä näkyville pikapuoliin. Videonpätkä on vuoden 1977 Suurajoista, jossa auto vilahtaa Laajavuoren pätkällä.
Tämän palstan avulla olenkin löytänyt kuvia, ja muutaman videoklipin autosta. Olet ilmeisesti seurannut tarkemmin auton historiaa ihan henkilökohtaisestikin?
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Moro

911r on tosi harvinainen kilpamalli, prototyyppi, kevyt, aikanaan tehokas 2 litrasella moottorilla, valmistettiin suunnilleen vuosina -67 ja -68 ?

Olisiko tuo kuitenkin 911s, joka on rakennettu tehtaalla kilpa-autoksi (rata-autoksi) -71 tai jotain siihen suuntaan (harvinainen myös).
Näkyisikö tuo siinä keimolan videossa pace carina, jossa on kolme tyyppiä sisällä?

Hienoa, että kyseinen yksilö on edelleen tallella. Entisöi se takaisin kilpuriksi ja arvo nousee kohisten...
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Täytyy sanoa, että olen yrittänyt jonkin verran ottaa selvää eri Porsche malleista ja niiden eroavaisuuksista, mutta aika nihkeesti löytyy tietoa. Puhutaan vaan mallista 911, mutta kun on näitä erikoisversioitakin.

911 SR moottorissa oli iskutilavuus kasvatettu 2,4:stä 2,5. Mitä muuita virityksiä oli tehty sitä en tiedä.
Todennäköisesti auto on luokiteltu Porsche 911 s:n, jonkin näköiseksi evoluutio malliksi (mikäli sellasta nimitystä -70 luvulla käytettiin?).

Meinaatko oikein entisöintiä?
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro

Anteeksi, puusilmänä sekoitin sivuni...
eli tämä auto on specseiltään lähes samanlainen vrt. moottori on ainakin lähellä samaa numeroa.

nro:911 230 0495
-911s
-Oli Vasek Polakille myyty auto
-2,5 litran moottori ja moottorin numero: 662 2021.
-väri: light yellow
-delivered used by the factory in april -72
-black leatherette
-optional equipment: M491 & Racing spacifications

Ja kuten joku mainitsikin niin tämä auto näyttäisi olevan -72 ja olihan aaw:llä useita autoja. Mm. Waldegård ajoi rataa jossain vaiheessa vihreällä aaw:n autolla...
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro

662 20 21 moottori:

-type 911/70
-270 ps
-2492 cm
-86,7 mm bore
-70,4 mm stroke
-competition car not ralye car
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rekistereistä

Tätäkin sarkaa olen taas kyntänyt. Tietääkö kukaan, että mikä logiikka A-1234 tai U-1234 tyyppisisää kilvissä oli? Oliko ne kilpailukohtaisia? Jos Leksa Kinnusella oli saman vuoden aikana samannäköisessä Porschessa 2-3 eri A-tai U-kilpeä, niin voiko se silti olla sama auto?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Tätäkin sarkaa olen taas kyntänyt. Tietääkö kukaan, että mikä logiikka A-1234 tai U-1234 tyyppisisää kilvissä oli? Oliko ne kilpailukohtaisia? Jos Leksa Kinnusella oli saman vuoden aikana samannäköisessä Porschessa 2-3 eri A-tai U-kilpeä, niin voiko se silti olla sama auto?
Yksi kirjain ja neljä numeroa viittaavat siirtokilpiin. Autoa siis ei koskaan olut virallisesti rekattu Suomeen. A ja U viittaavat lääneihin/katsastuspiireihin. A-alkuiset oli haettu Helsingin piiristä ja U-alkuiset Uudenmaan läänin piiristä. Espoo taisi kuulua uudenmaan piiriin tuolloin.

Eli lyhyesti: Saattoi hyvinkin olla sama auto.
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
70-luvun alkupuolellahan autot tuli kaupastakin noilla siirto- tai koekilvillä. Normikilvet haettiin rekisteröinnin yhteydessä nimismieheltä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pikkuhiljaa se syntyy

Kyllä se kai niin on, että voipi olla mahdollista, että asia tulee hoidettua eli että... lyhyesti, kirjoitus etenee. Sain Marko Mäkiseltä loistavia Porschekuvia Suurajoista 1977-1982. Mutta ensimmäinen kuva ralliosuuteen tulee vuoden 1962 kohdalle, jolloin eräs ruotsalainen ajoi 356 Carreralla Jyskälässä sijalle 10. Mulla on siitä Holger Eklundin kuva.

Nyt oon laittanut etsinnän päälle saadakseni antti Aarnio-Wihurista kuvat Tunturin voittovuosina 1969 ja 1971.

Oma lukunsa on HIstoric-rallit Suomessa. Niistäkin pitäisi muutama kuva löytää, mikä lienee helpompi tehtävä kuin tuo 60-luku.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pauli Toivonen 1968

Nyt rallitietäjät herätys! Mun lähdekirjallisuus ei kerro, että mitkä rallit hän voitti voittaessaan 1968 Euroopan mestaruiuden Porschella. Joten jos joku tietää, niin kertokoon...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
Nyt rallitietäjät herätys! Mun lähdekirjallisuus ei kerro, että mitkä rallit hän voitti voittaessaan 1968 Euroopan mestaruiuden Porschella. Joten jos joku tietää, niin kertokoon...
Pikaisella guugeloinnilla

West German Rally 1st Porsche 911T M. Kolari
East German Rally 1st Porsche 911T M. Kolari
San Remo Rally 1st Porsche 911T M. Tiukkanen
Castrol-Danube Rally 1st Porsche 911T M. Tiukkanen
Geneva Rally 1st Porsche 911T Vihervaava
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
aav-911, again

Taas vähän outo juttu. Rallitilastojen mukaan Suurajot 1977 oli eka kisa, jossa Leksa AAV-911:sta rallia ajoi. Edellisen kerran hän ajoi vihreällä samannäköisellä Porschellaan rallia helmikuussa 1972 Hankirallissa. Silloin autossa oli siirtokilvet. Missähän käytössä se oli tuon 5 vuotta? Kyll mää tätä ihmettele, mä oo ku puulla päähä lyät!

Olen tutkinut Porschen kirjallisuutta, ja luulen, että se auto oli 911 ST. Siinä erikoismallissa oli 2,5 litran 270 hv:n kone. JOtkut lähteet sanoo, että siinä oli kaksoistuplat kansissa?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olen tutkinut Porschen kirjallisuutta, ja luulen, että se auto oli 911 ST. Siinä erikoismallissa oli 2,5 litran 270 hv:n kone. JOtkut lähteet sanoo, että siinä oli kaksoistuplat kansissa?
Sun pitää jostakin hommata Porschen luokitustodistus. Niistä näkee hyvinkin tarkkaan minkälaista tekniikkaa oli käytössä.
Villinä veikkauksena, että ST on luokiteltu S:n jonkinnäköisenä EVO-mallina joten lähtisin katselemaan noita 911 S:n todistuksia (todennäköisesti numerolla 3025).
911 S oli sellaisenaan ja virittämättömänä 3-ryhmän kilpuri, mutta todennäköisesti luokitustodistuksen kohdasta valid for group 4 only löytyy tuo 2,5 litrainen kone.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
minkälainen oli Porsche?

Nyt kaikki antamaan panoksensa tulevaan historiikkiin. Haluan omakohtaisiin livekokemuksiin perustuvia kuvauksia siitä, miltä Porsche 911 näytti, kuului, ja tuntui ralleissa 1965-1986. Ajattelin koostaa kuvauksista oman pienen luvun kirjaan. Ihan omin sanoin kertokaa, mitä niistä muistatte? Yhden-kahden sanan vastauksetkin riittää, ja ovat jopa toivottavia...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Sun pitää jostakin hommata Porschen luokitustodistus. Niistä näkee hyvinkin tarkkaan minkälaista tekniikkaa oli käytössä.
Villinä veikkauksena, että ST on luokiteltu S:n jonkinnäköisenä EVO-mallina joten lähtisin katselemaan noita 911 S:n todistuksia (todennäköisesti numerolla 3025).
911 S oli sellaisenaan ja virittämättömänä 3-ryhmän kilpuri, mutta todennäköisesti luokitustodistuksen kohdasta valid for group 4 only löytyy tuo 2,5 litrainen kone.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä helkkari on (ollu) 3-ryhmä?? Ikuna ennen kuullutkaan moisesta. Eikös ns. vakioautot olleet r.1 tai 1+ ? ja ihan pikkuisen viilaa nähneet sitten 2-ryhmäläisiä....
:confused:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä helkkari on (ollu) 3-ryhmä?? Ikuna ennen kuullutkaan moisesta. Eikös ns. vakioautot olleet r.1 tai 1+ ? ja ihan pikkuisen viilaa nähneet sitten 2-ryhmäläisiä....
:confused:
Pukekoon wikipedia sanoiksi.. suluissa olevat luvut ovat minimituotantomääriä per vuosi.

For 1971, the relevant FIA classifications were as follows:

* Group 1: series-production touring cars (5,000)
* Group 2: touring cars (1,000)
* Group 3: series-production grand touring cars (1,000)
* Group 4: special grand touring cars (500)
* Group 5: sports cars (25)
* Group 6: prototype-sports cars

Grand touring carin (GT) määritelmä on sitten jo vähän pitempi, mitä FIAn luokituksiin tulee.
 
Ylös