Porschen rallihistoria Suomessa

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ilmeisesti tuon AAV-911 malli on ollut ST, ainakin levikkeistä päätellen.
Nuohan ST:han olivat tehtaan kilpailuosaston melko yksilöllisesti kasaamia vehkeitä, kone oli 2,3 l tuplatulppakone.
Tuo 911ST onkin itselleni uusi malli.
Juu no niin alunperin oli tuo 2,3 litrainen, mutta tuo Carrera RSR:n takaspoilerin käyttö taasen viittaisi että koneen pitäisi olla 2,7 tai 3 litraa. Tosin en ole ihan 100% varma säännöistä ja esim tuon Carreran valaanpyrstön mitoista, kun 4-ryhmähän sallii jonkinmoisten levikkeiden ja spoilereiden käytön ilman erillisiä osien luokituksia.
Myöhemmissä SC-malleissa en ainakaan itse ole nähnyt käytettävän tuota valaanpyrstöä. Ainostaan pienempää sorsanpyrstö mallia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5627
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Viimeksi muokattu:

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Tuo 911ST onkin itselleni uusi malli.
Juu no niin alunperin oli tuo 2,3 litrainen, mutta tuo Carrera RSR:n takaspoilerin käyttö taasen viittaisi että koneen pitäisi olla 2,7 tai 3 litraa. Tosin en ole ihan 100% varma säännöistä ja esim tuon Carreran valaanpyrstön mitoista, kun 4-ryhmähän sallii jonkinmoisten levikkeiden ja spoilereiden käytön ilman erillisiä osien luokituksia.
Myöhemmissä SC-malleissa en ainakaan itse ole nähnyt käytettävän tuota valaanpyrstöä. Ainostaan pienempää sorsanpyrstö mallia.
Tietoa ST:sta: http://www.early911.co.uk/historic/html/1971_st.html
Googlella löytyy lisää.

Hyvinkin todennäköistä että AAV on päivitetty jossain vaiheessa.

Ducktailhan tuli v. -73 RS:aan mutta on ilm. ollut luokiteltu osa myös SC:ssa. Carrerassahan oli tuo valaanpyrstö jo -76- 77.

Offtopic: Omassa SC:ssa on myös tuo ducktail, menisiköhän museotarkastajalle läpi jos kertoo sen olleen luokiteltu osa?
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirjaideaa

tossa ajankuluksi lentokentällä hahmottelin tuota Porsche-kirjan rakennetta. Yksi teema on juuri tuo, että selvitän kaikkien 911 mallien taustat ja kuinka ne kehittyi. Itteeni on askarruttanut semmoinen, että Carrera RS 2,7:ssahan oli ekana se ankanpyrstö. RS 3.0:n kuvia olen nähnyt molemmilla pyrstöillä. Sitten oli 3.0 RSR, jossa oli se valaanpyrstö.

Muistan lukeneeni,että Leksa Kinnunen diskattiin Tunturirallissa 1978, tai ainakin pääkatsastaja vaati vaihtamaan takaluukun. Sitä ei VM:ssä sen enempää selitetty, mutta olisko sillon ollut niin, että Leksalla oli se iso pyrstö, joka ei ollutkaan luokitusten mukainen. Josko se sen jälkeen oliisi uudelleen luokiteltu, koska Leksan 1979 Tunturin voittoautossa oli se pyrstö.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sassonen auto on puskurista päätellen 911SC. SC:hen on luokiteltu tuo boksi joka lienee öjynjäähdytin(?) tuohon nokan alle. Jännä sinäänsä, että tässä autossa on käytetty Carreran helmaa, eikä toisenlaista niin kuin esim Almerasin autoissa:



Tässä Almerasin rakentamassa Carrerassa, jolla Jean-Pierre Nicolas voitti Monte Carlon on samanlainen helma, kuin tallin SC Porscheissa:

 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
tossa ajankuluksi lentokentällä hahmottelin tuota Porsche-kirjan rakennetta. Yksi teema on juuri tuo, että selvitän kaikkien 911 mallien taustat ja kuinka ne kehittyi. Itteeni on askarruttanut semmoinen, että Carrera RS 2,7:ssahan oli ekana se ankanpyrstö. RS 3.0:n kuvia olen nähnyt molemmilla pyrstöillä. Sitten oli 3.0 RSR, jossa oli se valaanpyrstö.
1974 3,0 RS:ssa oli vielä ankanpyrstö, sen jälkeen valaanpyrstö.

4- ryhmän SC:hen oli varmaan luokiteltu nuo levikkeet ja tuo etuhelma. Tuon sinipunaisen auton helma on varmaan sama kuin tuon alemman kuvan, sumuvalo vaan peittää aukot. Carrera RS:n etuspoileri oli vain yhdellä aukolla ja se oli yhtä palaa puskurin kanssa.
Vaihtelua noissa oli varmaan paljon, koska esim Jyskälässä Eklundin 4- ryhmäläinen SC oli ilman levikkeitä.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Noniin, avaan nyt uuden palstan siksi, että sain hommakseni kirjoittaa Porsche Suomessa- historiikkiin ralliosuuden. Mähän olen ikäni ihaillut 911-malleja, ja nyt saan uppoutua aiheeseen oikein kunnolla.

Tänne vaan kaikenlaista kommenttia ja muistikuvaa mistä kinä rallista Suomessa, jossa tuo kuutos-bokseri on ärjynyt.
muistelen että porsche 912 oli nelisylinterinen,porsche kumminkin.näistä muista nyt puhumattakaan(siis ei takamoottoriset)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mikkola

[/URL][/IMG]
Mikkola-Hertz Montessa 1980.
Täytyy tästä Montesta kysyä Mikkolalta, kun häntä seuraavan kerran haastattelen. Kiinnostaa, että paljonko hän ehti testata Porschea. Hän ajoi yhden pohja-ajan ennen keskeytystään.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ Nämä tällaiset hiukan harvinaisemmat kuljettaja & auto yhdistelmät ja kuvat niistä on kyl todella mielenkiintoisia. Helposti pääsee unohtumaan, että millä kaikilla autoilla kukakin on ajanut.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Täytyy tästä Montesta kysyä Mikkolalta, kun häntä seuraavan kerran haastattelen. Kiinnostaa, että paljonko hän ehti testata Porschea. Hän ajoi yhden pohja-ajan ennen keskeytystään.
Juu, Mikkolalta varmasti löytyy mielenkiintoista juttua.
Olisi kiva tietää mille Porsche tuntui Escorttien ja muiden jälkeen.

Onkohan tällä Kauppisen vaaleansinisellä Gulf Porschella aikaisempaa rallihistoriaa?

 
Viimeksi muokattu:

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Juu, Mikkolalta varmasti löytyy mielenkiintoista juttua.
Olisi kiva tietää mille Porsche tuntui Escorttien ja muiden jälkeen.
Porsche on vahvasti takapainoisena aika erilainen ajaa kuin Esko, eli ei mitenkään helppo ajaa.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hieman offtopic mutta tuo oli aika eksootiinen tuo Datsun Cherry 1.11 kohdalla. En tiennyt että tuollakin on joskus ajettu kilpaa....
Jep, ja toinen eksoottisempi auto on Claude Haldin Porsche 930 turbo. Taisi turbossa tuo paino olla syynä, joka rajoitti sen suosiota rallipuolella.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hieman offtopic mutta tuo oli aika eksootiinen tuo Datsun Cherry 1.11 kohdalla. En tiennyt että tuollakin on joskus ajettu kilpaa....
Tuo Cherry nosti klipin viihdearvoa entisestään. Kuskillakin oli kiitettävästi yritystä!
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Mielenkiinnolla odotan tätä kirjaa, ennakkotilaus on tehty.
 
Ylös