Porschen rallihistoria Suomessa

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Lentokentällä aina, kyllä.

Kilpailun nimi oli Vihdin Viuhahdus, oli kyse maastoajosta, jokkiksesta tai rallicrossista.
Rallicrossin nimi oli kansainvälisesti Glimpse Rallycross.

70-luvun puolivälissä rata oli Hankirallin pätkänäkin käytetty länsipäädyn kiertävä pikkutie.
Varsinainen rata valmistui vuosikymmen loppupuolella alueen lähes keskelle. Nyt ränsistyy... :nope:

Radalla on ajanut mm. Alamäki, Niittymäki, Kallio yms. kansallisen tason kovat ukot.
Ulkolaisia vakituisia vieraita 80-luvun puolessa välissä, muutamana vuonna, mm. Schanche, Kittelsen, Skogstadt, Schie. Toimin viimeksimainitun huollossa 2 kertaa, kalustona oli G3 Escort.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
:thumbup: jjs:llä tietoa riittää. Milloinhan tuolla on viimeksi kilpaa ajettu? Täytyykin tässä joku päivä käydä käppäileen sillä silmällä tuol lentokentällä..

tuubista löytyi videonpätkäkin kultaisilta vuosilta
http://www.youtube.com/watch?v=kuk5wxdOafo
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Porsche OffTopic eikun jatkuu :D Sorry, palataan ruotuun kyllä.

Talpela; Mene Airhotellin parkkikselle, lähde oikeasta reunasta kävelemään tuulipussin suuntaan lyhyen kiitoradan yli mutta 100 m oikealle, tulet asvaltoidulle lähtösuoralle.
Varo lentokoneita ja niiden vihaisia ulkoiluttajia...

Jos kiinnostaa enemmän, pistä privaa. Voin yrittää tulla näyttämään paikat :)
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela


Triviaa,

5 pisteen kysymys: Tämä kuvan Escort liittyy läheisesti Porschen rallihistoriaan, miten?
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo


Triviaa,

5 pisteen kysymys: Tämä kuvan Escort liittyy läheisesti Porschen rallihistoriaan, miten?
Hämäläisen Kyösti ajoi kyseisellä yksilöllä Vuoden 1977 Jyväskylän Suuarjo voiton. Kuitenkin Erikoiskoe 2:lla Humalamäessä. Edessä ajaneen Leo Kinnusen Porschesta meni Kaasuvaijeri poikki. Ja kartturi Jorma Pulkkinen istui Porschen konetilan päällä kaasuttamassa Porschea. Kun Kyösti tuli takaa hypyn jälkeen, Kyösti onnekseen huomasi ajoissa Porschen. Ja käänsi Fordin ojaan. Josta nuo kuvan ns. "peltivauriot" johtuivat
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Näin, tietoa löytyy :)

Pieni epäselvyys on vaivannut; ajoiko Kyösti penkkaan vai osuiko sittenkin hieman porschen takapuskuriin? Pulkkisen kertomuksesta jää sellainen käsitys; kertoi että nosti jalat äkkiä ylös etteivät jääneet väliin.

Tämän tapauksen jälkeen tehtiin sääntö joka kieltää matkustamasta muualla kuin hytissä :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Näin, tietoa löytyy :)
Tämän tapauksen jälkeen tehtiin sääntö joka kieltää matkustamasta muualla kuin hytissä :)
Noinkohan tehtiin? Muistuu nimittäin mieleen tapaus jossa Kankkunen & Piironen kaksikosta toinen istuskeli Lantsan konehuoneessa myöskin käyttämässä kaasuvaijerin tynkää kun yhteys polkimeen oli katkennut...
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Näin tehtiin tietääkseni, tunnettiin kuulemma nimellä "Lex-Pulkkinen".

Rallin kilpailusäännöt
IV YLEISET VELVOLLISUUDET
Artikla 10 – Miehistöt

10.4
Näissä säännöissä mainittuja poikkeuksia lukuun ottamatta pitää miehistön olla auton ohjaamossa koko kilpailun ajan. Miehistön jäsenen poissaolo tai kolmannen
henkilön kuljettaminen, lukuun ottamatta loukkaantuneen kuljettamista, johtaa kilpailusta sulkemiseen.


Ei mainittu kaasuvaijerin korvikkeena olemisesta poikkeuksena :)

Kankkusen keissi oli kai -90(?) Kalliokoskella, en tiedä seurasiko siitä jotain sanktioita.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Edelleen rata-Porscheja

kyllä Kankaan perheen kilpailuhistoria on hyvin tuttua ja tähen liityen voin vielä valoittaa aiemmin sivuilla ollutta Timo Mäkelän maasto stileton vaiheita, Sauli Kangas osti ko. auton Timo Mäkelältä muistaakseni -81 tai -82 jolla Harri Kangas ajoi jäärata Sm kisoissa samaisena talvena, loppusijoitus oli kolmen kärjessä, samainen auto meni -82 syksyllä Mäkelä Auto Tuningille jossa se muutettiin rata-autoksi jolla Sauli ajoi Mäkelä Auto Tuningin Teamissä kaudella -83 ryhmä 5 enint.1300cc Sm hopeeta tai pronssia Risto Aution voittaessa luokan, tämän jälkeen auto on ollut ainakin Paavo Kuittisella ja nykyisin auto löytyy Toivo Hämäläisen tallista, nykyisin auton oma moottori ja Knightin vaihteisto on korvattu Fordin BDGllä ja Hewlandin vaihteistolla ja viimeksi ajettu historic race kilpailuissa ss1300 luokassa.

stiletto nykyisessä asussaan
http://ralli.verkkonen.net/kuvat/miika/05hgr/photos/11_602.JPG

kuva Porschesta, kuvassa Sauli ja Leksa
http://kivistoracing.kuvat.fi/kuvat/KUVIA+-60,+-70+JA+-80/rata15.jpg/full

P.Toivonen ja S.Kangas Ahvenistolla -77 by Kari Naatanen 1, on Flickr

Tässä edellä mainittuja Porscheja Ahvenistolla. Eli Pauli ja Sauli, vai oisko sittenkin Leksa, tiukassa kisassa.
Huomaa Paulin Porschen takarenkaat, melkoisen leveät!!!.
Off topicia menee mutta menköön.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Toivosaten rata-Carrera

Saamieni tietojen mukaan tuo Toivosten rata-Carrera oli aihiona ralli-Porscheen, jolla Leksa Kinnunen ajoi uransa viimeiset pari vuotta (valkoinen, jossa musta etupelti). Kinnusen kartturi kertoili tästä. Oli kuulemma jonkin verran hankala homma, koska tuo aihio oli melkoisen leveä takapäästään.

Tuohon aikaisempaan kysymykseen Hämäläisen ja Kinnusen kolarista Humalamäessä 1977 sen verran, että Fordin vasen etukulma osui Porschen oikeaan takakulmaan. Porschesta meni takavalo rikki ja kulma vähän ruttuun.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Eiköhän se ollut lentokentällä niinkuin myös Nummelan Maastoajot eli rallisprint nykykielellä???!!.
Joskus 60-70 luvun vaihteen nurkilla tuli jopa filmattua nummelan kentällä,siis elävää kuvaa!!Kisan voitti Eero Soutulahti Volvolla (amazon?)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tämä hyppää vähän sivuun aiheesta, mutta kävin tässä ihmettelemään että miksi 924 tai 944 malleja ei ole näkynyt kotimaisissa ralleissa ja huomasin, ettei niitä ole ilmeisesti edes luokiteltu ralliin? Pitääkö paikkansa, ja jos kyllä, niin miksi? Luulisi 944:sen olleen hyvä ralliaihio.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tämä hyppää vähän sivuun aiheesta, mutta kävin tässä ihmettelemään että miksi 924 tai 944 malleja ei ole näkynyt kotimaisissa ralleissa ja huomasin, ettei niitä ole ilmeisesti edes luokiteltu ralliin? Pitääkö paikkansa, ja jos kyllä, niin miksi? Luulisi 944:sen olleen hyvä ralliaihio.
924 Turbolla on ajettu MM-tasolla - lähinnä Safarissa ja Assulla (outo kombinaatio!) - vuosina 1979 - 1982. Mutta muutoin ei Porsaita ole 911 versioiden lisäksi koskaan luokiteltu. 959 kyllä kait luokiteltiin B-ryhmään muttei koskaan ehtinyt rallipoluille (Aavikkorallejahan ei tässä yhteydessä lasketa!)
Mutta hieman ihmettelen ettei 914 Porsaalla ole ajettu lainkaan rallia.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ajelihan Walter Röhrl Porsche 924 Carrera GTS:llä joitain euroopan kisoja. 924 Carrera GTS on käsitääkseni jo astetta erikoisempi auto.
Paperillahan tuon pitäisi olla parempi aihio kuin 911, mutta jostain syystä yksityiskuskit suosivat 911.

 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mieleen muistuu ainakin Waldegård Monte Carlossa ja Hintikka saman kisan historicversioissa. Ja 924 näkyy säännöllisesti Suomen historickisoissa (ja 2010 Lahden jälkeen myös iltapulun otsikoissa...)
Joo, 1971 näytti ajaneen Walde, Åke Andersson ja fransmanni Larousse 914/6 Possuilla Montessa. Mutta varsinaisten MM-rallien aikakaudella ei 914 mallia ole lähtöluetteloissa nähty. Tuo pre-MM aika oli muutoinkin villiä noiden autojen suhteen (toisin kuin nykyään) ja miltei mistä tahansa pelistä oli mahdollista rakentaa mukaan kelpaava pirssi.

Lähtöluettelossa ainakin
Alfa Romeo Giulia GTA (6 kpl)
Alpine A110 1600 (10 kpl)
Alpine A110 1300 (1)
Autobianchi A112 Abarth (3)
BMW 2002 Ti (8 kpl)
Citroen DS21 (1 kpl)
Datsun 240 Z (2 kpl)
Fiat 124 Sport Spider (2)
Fiat 124 Special (1)
Fiat 125 Special (2)
Ford Capri 2600 (2)
Ford Escort RS 1600 (1)
Lancia Fulvia 1.6 HF (7)
Mini Cooper S 1275 (1)
Opel Commodore GS (2)
Opel Rallye Kadett 1900 (2)
Polski Fiat 125p (3)
Porshe 911 (3)
Porsche 914/6 (3)

Renault 8 Gordini (1)

Eipä näe enää nykyisin moista merkki ja mallikirjoa MM-ralleissa. Tältä osin soisi palattavan vanhaan käytäntöön ja skipattavan nämä 1600-kuutioisiin puolimoottoreihin pakottava sääntö sinne mihin valo ei paista.
Nythän ei Porschella tai Subarulla ole mitään saumoja edes haaveilla WRC-auton rakentamisesta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3212
Sijainti
JKL
Yksi Porche 924 Turbo ainakin löytyy suomesta ja sillä on ajettukin historic sarjan kisoja. Ainakin viime vuonna taisi kiertää koko sarjan. Kuskina Ari Salminen
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Vuonna-71 ajoivat porsche 911T:llä suurajoissa luokassa 12 herrat Matti Johansson ja Reijo Hagström. Sijoitusta en tiedä, mutta EK 9 he starttasivat Klo 04:08:00. Maaliin he saapuivat 04:22:02. Virhepisteitä minuuteista he saivat 840 ja sekunneista 2 eli yhteensä pisteitä kertyi 842. Ajettiinko tuolloin tosiaankin myös koko yö, vai oliko jonkinlainen yötauko?
Nämä tiedot nappasin kisassa käytetystä aikakortista

 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Koko yö mentiin

Vuonna-71 ajoivat porsche 911T:llä suurajoissa luokassa 12 herrat Matti Johansson ja Reijo Hagström. Sijoitusta en tiedä, mutta EK 9 he starttasivat Klo 04:08:00. Maaliin he saapuivat 04:22:02. Virhepisteitä minuuteista he saivat 840 ja sekunneista 2 eli yhteensä pisteitä kertyi 842. Ajettiinko tuolloin tosiaankin myös koko yö, vai oliko jonkinlainen yötauko?
Nämä tiedot nappasin kisassa käytetystä aikakortista

Kyllä tuohon aikaan vedettiin yöt läpi ja vähän päivällä nukuttiin.
 
Ylös