Porschen rallihistoria Suomessa

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Märkä,pimeä yö

-81 vedettiin pitkä yö tosi huonossa kelissä. Samana vuonna taisi olla Audi Quattron ensiesiintyminen Jyskälässä, jota hiukan himmensi Franz Wittmanin Audin alle jäänyt suomalais toimitsija.
Mutta tässä vetää Porschella italialainen Giorgio Sassone läpi sateisen ja tosi pimeän suomalaisen korpitaipaleen, mahtoi olla hurja kokemus etelänmiehelle!!!


Porsche yössä -81, Giorgio Sassone by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

juhani.

Member
Liittynyt
26.1.2011
Viestit
14
Hienoa, ettei tämäkään keskustelu ole kuollut. Kaikki tieto AAV-911 otetaan vastaan, esimerkiksi YV.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Porsche-vuosi 1981

Suurajovuosi 1981 oli Porsche-miehelle mieluinen. Kisassa oli 4 Porschea. Olin katsomassa Seppälänkankaan testierikoiskoetta pari päivää ennen starttia, ja siellä tuo oheinen Sassone sekä ranskalainen Maurice Chomat ajoivat monta kertaa. NIIN oli hienot äänet boksereissa.

Kaikkein eniten siellä ajoi Timo Salonen joka jaksoi suihkuttaa soraa meidän niskaan joka kierroksellaan :)

Sitten kun joskus teen suurajo-kirjaa 80-luvusta, niin lupaan tehdä erikseen oman analyysinsä noiden neljän Porschen edesottamuksista. Ne kaksi muuta olivat tietenkin Leksa Kinnunen ja Pärre Eklund.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pärre

Tuossa keskimmäisessä kuvassa näkyy hyvin yksi mnua kovin askarruttanut asia. Miten Porschessa on sekä rallipakoputket että siviiliputki (sivulla)? Muistan kun näin ton sinisen Porschen katsastukseen menossa. Noissa kilpaputkissa oli semmoiset tulpat päissä. Joku selitti silloin, että auto oli tuollaisenaan siviililiikenteeseen soveltuva..

Mutta miten se teknisesti tehtiin? Muistan kun kurkkasin Pärren koneen alle. Noi isot ja suorat putket kyllä meni ihan sylintereihin asti. MIstä se siviiliputki otti pakokaasunsa?

Leksa keskeytti Ouninpohjaan.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Soran suihkuttaja

Datsun Violet GTS, jollaisella Timo Salonen ajoi neljänneksi -81, taisi olla melkoinen soraruisku kuten Makka tuossa aikaisemmin mainitsi. Ryhmässä-4 Datsunin 16v koneesta irtosi 230, jyskälässä jopa 250, hevosvoimaa ja se kiersi 8500 rpm. Auto painoi vain 980 kg, joten kyllä sillä sora siirtyi!!!.

Datsun Violet GT tai 160J 8v ryhmässä-2 irtosi n.180hv ja näillähän ajoi Erkki "vastaheitto" Pitkänen ja Peter "vauhdin maailma" Geitel Suomessa enemmänkin ja myöskin Jyskälässä.

Kuvissa Salonen jarruttaa rajulla vastaheitolla samaan ysikymppiin kun Eklund aikaisemmissa kuvissa Porschella. Voin kertoa, kun Timppa tästä kaasulla käänsi Datsunin sisälle kurviin niin soraa tuli sylintäydeltä kuvaajan silmille!!.

En tiedä vaatiko Datsunit tälläistä roiskivaa ajotyyliä, mutta näinhän Salonen ja varsinkin Pitkänen niillä ajoivat. Ja soraa siirtyi!!!.


timppa vastaheitto by Kari Naatanen 1, on Flickr


timppa vastaheitto 2 by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Kankaan Porsche oli Wihurin vanha Keimola 500 auto, kun auto keväällä -77 tuli Kankaalle oli auto väriltään vihreä ja ilman mitään levityksiä ja moottori oli 2,? litrainen, Leksan avustuksella autoon tuli Porschelta Saksasta 3.0l moottori joka tuotti 300hp. eli hieman vähemmän kuin Palin aito RSRn moottori, auton spoilerit, vanteet ja alustan osat tulivat myös Saksasta mutta levikkeet on tehty Suomessa, mm. jarrut olivat koko ajan alimittaiset verraten Palin autoon mm. Keimolassa Leksa jäi toiseksi koska jarrut loppuivat kesken mutta Ahvenistolla Leksa oli pitelemätön. Sauli ei ollut aiemmin ajanut isoilla autoilla vaan lähinnä impeillä, rellu 8 gllä ja minillä joten Saulin kilpailut jäivät yhteen ainoaan eli kevään ekaan kisaan Hämeenlinnassa jossa Sauli vetäsi täydestä laulusta torninkohdalla porschen luisuun ja pyöri kolmen piruetin sarjan, onneksi ei osuen mihinkään, oikeastaan tuohon loppui Saulin ajo Porschella ja äitienpäivänajoissa oli kuskina jo Leksa, Kauden ratakisojen jälkeen autolla ajoi Martti jäällä ja sen jälkeen kauden -78 rallicrossia ympäri eurooppaa ja tämä lähinnä siksi että isossa luokassa radalla ei ollut osallistujia ja Saulia ei auto enää kiinnostanut. vuonna -79 auto olikin jo sitten Matti Alamäellä, mutta tuo viimeinen kuva ei mielestäni ole samasta autosta.

tuolla kuva -78 vuodelta crossista
http://www.rallycross.de/history/rx_history_ger.html
Näin mä sitten oikein pikkupoikana Raision Ihalassa erään maalarin pihalla tämän Porschen viimeiset vaiheet vihreänä. Leksa asui Ihalassa tuolloin ja juttelivat että soon leksan vanha Porsche.... tosi vanha olikin, jotain 6-7v vanha auto aivan hylsynä.
Onkos tämä Keimolan pace car vielä tallessa Alamäellä vai onko tämä se sama hylsy joka kierrellyt rullaavana milloin missäkin todella surkeassa hapessa, tosin onko tuo mikään ihme, veroton peli ja kaikki herkku osat kateissa ?
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Mutta tässä vetää Porschella italialainen Giorgio Sassone läpi sateisen ja tosi pimeän suomalaisen korpitaipaleen, mahtoi olla hurja kokemus etelänmiehelle!!!
Meinaatkos ettei etelässä ole pimeää... Think Again. Siellä vasta onkin.
 

Mikey

Active member
Liittynyt
11.6.2011
Viestit
39
Viitaten Rallye 3.n tekstiin, oisko tässä kyseinen Kankaan perheen Porsche vähän eri versioina? Rata kuvissa Pauli Toivosen Porschen takana isä Sauli Kangas samanlaisella rata-Porschella Ahvenistolla -77? Pauli oli aina nopeampi kun Sauli, kunnes Sauli värväsi Leo Kinnusen loppukesästä yhteen Ahveniston kisaan ja Leksa todellakin näytti kuinka Porschea viedään. Kinnunen suorastaan leikitteli Porschella ja veteli loppukierroksilla pitkiä sivuluisuja Ahveniston pääkaarteen läpi! Auto oli Kinnusen toimesta säädetty niin matalaksi että kaarteen sisääntulossa keula raapi kuuluvasti asfalttia. Mielestäni Toivosen Porschea ajoi tässäkin kisassa Pauli.
Kyllä Ahvenistolla autoa ajoi Henri koska se piti olla vastaisku sille että kilpailija hankki Leksan puikkoihin.
Leksa on itse mulle kertonut että vaikka hänellä oli vähemmän tehoja omassa RSRssä niin piti vaan Henkan takana eli ei Leksa leikitellyt vaan polki karkuun minkä pystyi ja roikottaen tekee toisen ohituksesta hankalaa jos molemmilla alla 911't.
Vai muistaako Leksa "väärin" ?
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Että etelässä pimeää!!!

Meinaatkos ettei etelässä ole pimeää... Think Again. Siellä vasta onkin.[/QUOTE

Että pitikin sattua ja viimeisenä päivänä!!!. Ajelin tossa -70-80 -luvuilla ihan työnpuolesta satojatuhansia kilometrejä etelä- ja keskieuroopassa. Yllättäen kyllä huomasin että siellä tulee joka ilta pimeää!!.

Vastaan tuli tosiaankin tosi pimeää, aivan uskomattomia sumuja ja välillä oli jopa teitä oli suljettu lumen takia.....mutta koskaan ei tullut vastaan suomalaista, synkkää, asumatonta, märkää, liejuista ja PIMEÄÄ!!! korpitaivalta. JOTEN SE SIITÄ!!!.
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Tuossa keskimmäisessä kuvassa näkyy hyvin yksi mnua kovin askarruttanut asia. Miten Porschessa on sekä rallipakoputket että siviiliputki (sivulla)? Muistan kun näin ton sinisen Porschen katsastukseen menossa. Noissa kilpaputkissa oli semmoiset tulpat päissä. Joku selitti silloin, että auto oli tuollaisenaan siviililiikenteeseen soveltuva..

Mutta miten se teknisesti tehtiin? Muistan kun kurkkasin Pärren koneen alle. Noi isot ja suorat putket kyllä meni ihan sylintereihin asti. MIstä se siviiliputki otti pakokaasunsa?

Leksa keskeytti Ouninpohjaan.
Siellä on takana poikittainen vaimentaja välissä. Suorat putket tulppaamalla saadaan kaasut kulkemaan pöntön läpi.
Tommonen:

 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Porschen pakoputket

Kiitoksia EsaSC, kyllä se vaan on niin että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!!!. Erittäin valaiseva kuva. Tälläistä asiallista tietoa on aina mukava nähdä ja lukea sinänsä mukavan kevyemmän tarinoinnin lömassa.

Muistelen, että alan lehdissä kerrottiin -60-70 -luvun vaihteen tehdas- Porscheissa käytetyn samantyylisiä systeemejä ainakin Monte Carlossa ja varmaan muuallakin. Jollakin ranskalaisella foorumilla näin kuvankin tälläisistä putkista joissa oli ko.tulpat paikallaan, putket oli vieläpä valkoiset joten yksityiskohdar erottuivat hyvin.

Tuohonaikaanhan tehdas-Porscheja ajelivat ralleissa ainakin Waldegård, Elford, Zasada, Larrouse ja tietysti -68 Rallin Euroopan Mestari nimenomaan Porschella, Pauli "Tiikeri" Toivonen.

Vielä kerran KIITOS asiallisesta kirjoituksesta ja huippu kuvasta!!!.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
881
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
924 Turbolla on ajettu MM-tasolla - lähinnä Safarissa ja Assulla (outo kombinaatio!) - vuosina 1979 - 1982. Mutta muutoin ei Porsaita ole 911 versioiden lisäksi koskaan luokiteltu. 959 kyllä kait luokiteltiin B-ryhmään muttei koskaan ehtinyt rallipoluille (Aavikkorallejahan ei tässä yhteydessä lasketa!)
Mutta hieman ihmettelen ettei 914 Porsaalla ole ajettu lainkaan rallia.
Paitsi 928, 944, 904, 912, 917 ja 356 on luokiteltu. 904 näistä tosin vain GT luokkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3994
Sijainti
Event horizon
Paitsi 928, 944, 904, 912, 917 ja 356 on luokiteltu. 904 näistä tosin vain GT luokkaan.
Poislukien 912, joka on päällepäin ihan sama auto kuin 911 varhaiset mallit, yhtäkään noista ei ole tilastojen mukaan nähty ralliautoina. 917 ön LeMans rata-auto ja LeMansin 24h kisaa ei toistaiseksi ole rallikilpailuksi laskettu. Jopa Giro d'Italia on siinä ja siinä koska siinäkin ajettiin pääsääntöisesti rata-autoilla (kuten Alen 5-ryhmän Lancia Beta MoteCarlo Turbolla)

Eli henkka on hyvä ja esittää todisteita, mielellään kuvien kera missä ja koska noilla malleilla on rallia ajettu.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Porsche 912

Ainakin Kari O Sohlberg ajoi 912 mallilla Riihimäki-rallissa -60 luvun puolessa välissä. oisko ollut -66. Auto oli punainen ja mustat luukut.
Muistelisin että myös Tutu Sohlberg ajeli samalla autolla jäärataa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
881
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Poislukien 912, joka on päällepäin ihan sama auto kuin 911 varhaiset mallit, yhtäkään noista ei ole tilastojen mukaan nähty ralliautoina. 917 ön LeMans rata-auto ja LeMansin 24h kisaa ei toistaiseksi ole rallikilpailuksi laskettu. Jopa Giro d'Italia on siinä ja siinä koska siinäkin ajettiin pääsääntöisesti rata-autoilla (kuten Alen 5-ryhmän Lancia Beta MoteCarlo Turbolla)

Eli henkka on hyvä ja esittää todisteita, mielellään kuvien kera missä ja koska noilla malleilla on rallia ajettu.
Ei minun mitään todisteita tarvitse esittää. Kerroin vain, että ne on luokiteltu. Ryhmiin 3, 4, ja B. Eli ne siis olisivat aikanaan käyneet ralliin. Joku kun väitti, ettei muita kuin 911 malleja ja 924 Turbo ole edes luokiteltu.

Fakta on vaikea laji.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Porsche 914 ja 914/6

Mitä tulee Porsche 914 malleihin niin kyllä niilläkin ajettiin rallia ja varsinkin rallicrossia ja rataa. Monte Carlossa 1971 Waldegård taisi oranssilla tehdas- 914/6:lla olla kolmas. 914 oli volkkarin neljäpyttyisellä 1700 kuutioisella koneelle varustettu kun taas 914/6 oli kuusipyttyinen kaksilitrainen 911T moottorilla ja oikeilla Porsche navoilla ja jarruilla varustettu harvinaisempi ja kallis malli. Lisäksi 914/6 kori oli aina varustettu lokasuojan levityksillä.

Joku varmaan tuntee asiaa paremmin niin olisi kiva lukea ennemmänkin tämän mallin historiasta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
912

Mitä tulee Porsche 914 malleihin niin kyllä niilläkin ajettiin rallia ja varsinkin rallicrossia ja rataa. Monte Carlossa 1971 Waldegård taisi oranssilla tehdas- 914/6:lla olla kolmas. 914 oli volkkarin neljäpyttyisellä 1700 kuutioisella koneelle varustettu kun taas 914/6 oli kuusipyttyinen kaksilitrainen 911T moottorilla ja oikeilla Porsche navoilla ja jarruilla varustettu harvinaisempi ja kallis malli. Lisäksi 914/6 kori oli aina varustettu lokasuojan levityksillä.

Joku varmaan tuntee asiaa paremmin niin olisi kiva lukea ennemmänkin tämän mallin historiasta.
En nyt ulkoa tänne Kiinaan asti muista kuka, mutta joku ajoi 1967 Suurajoissa 912-mallilla. Se löytyy Porsche Suomessa kirjasta.

Mä kävin aikoinaan Stuttgartissa Porschen museossa. Siellä oli erikoinen 912, joka oli n. 30 cm pidennetty ovien takaa. Siinä luki, että jäi prototyypiksi. Oli kyllä melkoisen ruma auto.
 
Ylös