mn97 sanoi:
Lisää piloja
Hallituksesta tulee ehdotus, että ylipäälikölle eli presidentille kaikki valta mitä tulee armeijan lähettämisestä sotatantereille. :thumbup:
Toi esitys oli tiedossa jo ennen vaaleja. Se vain sen tarkoitus on vain selkeyttää nykyistä perustuslakia. Joukkojen lähettämisessä on tärkeää, että armeija tietää, että valtiojohto on varauksetta sen takana. Suomessa ja monissa muissa läntisissä demokratioissa valtionpäämies on puolustusvoimien ylipäällikkö. Presidentti päättää viime kädessä joukkojen lähettämisestä, mutta ei voi lähettää joukkoja ilman eduskunnan ja hallituksen tahtoa.
Tuo esitys ainoastaan poistaa laista tulkittavuuden. Nykyisellään hallitus pystyisi päättämään joukkojen lähettämisestä. Itse olen kolmen lukon, eli eduskunnan, hallituksen ja presidentin takana. Kaikkien noiden hyväksyntä tarvitaan. Presidentti on kansan valitsema johtaja, jolla on suuri vastuu joka ulottuu yli vaalikausien. Puolustusvoimia ei saa alistaa päivänpolitiikan pelinappulaksi. Suomessa joukkoja on lähetetty kansainvälisiin tehtäviin aina noiden kolmen instanssin suostumuksella. Uudessa esityksessä jokaisella säilyy veto-oikeus. Presidentti on vaaleissa valittu puolustusvoimien ylipäälliköksi. On selvää, että hänellä on viime kädessä sananvalta.
Itse seison tuon esityksen takana ja seison aina sen presidentin takana, jonka kansan enemmistö on vaaleissa valinnut.