Punainen paroni, sirkuksen tähti

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4946
Sijainti
Vantaa
Suomen Kuvalehden erikoishaastattelu 12.5.2000. Teksti: Pekka Anttila.

Michael Schumacher on formula ykkösten kylmähermoinen legenda, jolla on työhönsä viha-rakkaussuhde. Hän rakastaa ajamista, mutta suree menettämäänsä yksityisyyttä.

Silverstonen Formula 1 –kilpailusta on ehtinyt kulua ainoastaan kaksi päivää. Tallit ovat jo ehtineet siirtää kalustonsa Espanjaan ja testaavat autojaan Barcelonan Circuit de Catalunya –radalla seuraavaa osakilpailua varten. Säätiedotus on luvannut Barcelonaan sadetta, ja tallit jättävät lounastauot väliin ehtiäkseen testata autojaan mahdollisimman paljon ennen vesikuuroja. Vasta myöhään iltapäivällä Michael Schumacher, 31, pitää päivän ensimmäisen taukonsa. Hän kävelee varikolta tuntikausia odottaneen yleisöjoukon läpi suoraan Ferrarin moottorikotiin. Kokki kantaa hänen eteensä spagettia ja kala-annoksen. Haastattelu alkaa samalla suupalalla. Ei ole vaikea kuvitella, miksi Schumacher sanoo välillä olevansa kurkkuaan myöten täynnä mediaa.

Tällä kaudella Ferrari on ollut täydessä iskussa ensimmäisestä kilpailusta lähtien. Tästä huolimatta sitä kehitetään jatkuvasti kauden edetessä. Loppuvuodesta auto saattaa olla ominaisuuksiltaan hyvin erilainen. Schumacher myöntää, että lähes kymmenen kuukautta kestävä kausi on rankkaa elämää kaikkien paineiden ja vaatimusten ristitulessa. ”Ajamisen ja kilpailujen voittamisen tuottama mielihyvä on kuitenkin niin suuri, että se auttaa jaksamaan. Minulle tuottaa suurta nautintoa, kun onnistun esimerkiksi ajamaan täydellisesti jonkin mutkan radalla. Tallin ilmapiiri on myös niin intensiivinen, että kun teemme asioita oikein, pystyy aistimaan kollektiivisen hyvänolon tunteen. Tunnelma on kuin lumottu.”

Vaativa johtaja

Voittaessaan kaksi maailmanmestaruutta Benettonilla vuosina 1994 ja 1995 Schumacher rakensi ympärilleen oman tiiviin tiiminsä. Schumacher siirtyi Ferrarille 1996, jolloin hajallaan olleen tallin toiminta organisoitiin täysin uudelleen hänen toiveidensa mukaan. Mukanaan Ferrarille hän vei useita avainhenkilöitä, kuten teknisen johtajan Ross Brawnin ja suunnittelija Rory Byrnen. Molemmissa talleissa Schumacher tunnetaan vaativista työskentelytavoistaan. Hänen mukaansa organisaation ja työskentelytapojen on oltava järjestyksessä yllätysten välttämiseksi. Odottamattomat yllätykset ovat autourheilun vaarallisimpia hetkiä.

”Benettonin menestystä ei kuitenkaan voinut kopioida suoraan tai monistaa. Ferrarin henki on syntynyt pitkälle italialaisesta temperamentista, tunnelmasta ja lämpimyydestä. Ihmisten välillä on hyvin paljon luottamusta, ystävyyttä ja sitoutumista. Kun kaikki nämä laitetaan yhteen, se tuo talliin ylimääräistä motivaatiota. Tähän asti emme ole pystyneet ammentamaan motivaatiota tai mielihyvää menestyksestämme kisoissa. Meillä ei ole ollut tukenamme tietoa siitä, että meillä on sarjan paras auto kuten McLarenilla. Kun olemme voittaneet, se on johtunut siitä, että teimme työmme paremmin kuin muut. Tämä vuosi saattaa olla hiukan erilainen.”

Itsevarmuutta vai ylimielisyyttä

Barcelonan useita päiviä kestävissä testeissä Schumacher ajaa jatkuvasti nopeimpia kierroksia. Torstaina iltapäivällä hän valittelee varikolla väsymystä ja päänsärkyä. Koko päivän hän on yrittänyt ottaa autosta kaiken mahdollisen irti. Jotta eri kierroksilta saadut testitulokset olisivat vertailukelpoisia, hänen on pyrittävä ajamaan jatkuvasti yhtä kovia kierrosaikoja. Monien mielestä Michael Schumacher on yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista, tällä hetkellä formulaykkösten kirkkain tähti. Hän tietää tämän itsekin. Schumacher nauttii ylisanoista ja imartelusta eikä tee tavallisesti elettäkään hillitäkseen häntä vuolaasti kehuvia toimittajia.

Schumacher huokuu itsevarmuutta, mutta eräät ovat tulkinneet tämän myös ylimielisyydeksi. Hänen sanotaan pyrkivän kohti täydellisyyttä lähes pakkomielteenomaisesti. Schumacher itse sanoo olevansa ammattilainen, tosissaan työnsä suhteen. Hän ei pyytele anteeksi päättäväisyyttään uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Schumacherin mukaan hänen voimanlähteenään on rehellisyys, joka määrittää hänen suhteensa työhön ja tallikavereihin. Sitä kautta voi saavuttaa parhaat tulokset. Jos ihmiset ovat saaneet hänestä toisenlaisen kuvan, se johtuu siitä, että kuljettajilla ei ole antaa tarpeeksi aikaa kaikille niille ihmisille, jotka haluaisivat oppia tuntemaan tai ymmärtämään heitä.

”Olen yksi parhaista kuljettajista lahjojeni vuoksi, mutta myös työskentelykurini takia. Minulla ei ole koskaan ollut todellista alamäkeä, josta minun olisi pitänyt toipua. Olen ajanut koko ajan huipulla, mikä on yksi vahvuuksistani. En halua verrata itseäni muihin kuljettajiin, sillä se ei olisi reilua, koska me ajamme erilaisilla autoilla. Mutta olen aina ollut nopeampi kuin tallikaverini.” Viime kaudella Schumacheria tuurannut Mika Salo kertoo, kuinka tämä saattoi yhtäkkiä ilmestyä testeihin puolenpäivän aikoihin. Schumacher hyppäsi autoon, ajoi yhden hitaan kierroksen ja palasi varikolle. Tämän jälkeen hän lähti uudelleen radalle ja ajoi sekuntia nopeamman kierroksen kuin mihin Salo ja Ferrarin toinen kuljettaja Eddie Irvine olivat päässeet kolmen päivän aikana. ”Eddielle tämä tuntui olevan tuttu juttu, sillä hän sanoi minulle, että nyt ymmärrät miksi minua pännii olla täällä.”

Täydellistä omistautumista

Schumacherin entinen tallikaveri Benettonilla Jyrki Järvilehto sanoo, että yksi saksalaisen valteista on hänen monipuolisuutensa. Muut kuljettajat eivät pysty olemaan tasaisesti niin nopeita vaihtelevilla keleillä; sateella ja kuivalla. ”Hänen nopeutensa tulee siitä, että hän osaa säätää autoa sekä lukea sitä ja rataa samaan aikaan, niin, että saa auton toimimaan mahdollisimman hyvin.” Schumacherin mukaan kuljettajan on aistittava ajaminen koko kehollaan, joka välittää tuntemukset aivoihin. Sen jälkeen tieto on siirrettävä rattiin. Kuljettajien väliset erot tulevat esiin siinä, kuinka hyvin he osaavat siirtää tuntemuksensa itse ajamiseen. Schumacherin vahvuuksia on myös täydellinen omistautuminen lajille, jonka kautta hän saa usein psykologisen yliotteen vastustajistaan. Brittikuljettaja Damon Hill totesikin kerran, että Schumacher ei ole ihminen.

Schumacherin tuntevan ralliajajan Ari Vatasen mukaan formulatähden koko elämä palvelee hänen ajamistaan. Hän on ohjelmoinut elämänsä hyvin määrätietoisesti. ”Söimme yhdessä lounasta ja jälkiruoaksi hän valitsi omenapiirakan Tarte aux pommes’n. Piirakassa oli omenaliuskojen päällä pikkuruinen nokare hilloa, joka nimenomaan tekee siitä maukkaan. Hyvin huolellisesti hän kaapi sen lusikalla syrjään ylimääräisenä asiana”, Vatanen muistelee. Schumacher pyrkii olemaan kaikin tavoin kilpakumppaneitaan edellä. myös fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Hänet tunnetaan himoharjoittelijana, joka rakastaa ajamisen lisäksi jalkapalloa. Barcelonassa hän kävi päivittäin harjoittelemassa suuressa rekka-autossa, joka oli häntä varten muutettu kuntosaliksi.

Ensimmäiset lehtijutut

Michael Schumacher ja hänen kuusi vuotta nuorempi Ralf-veljensä syntyivät Hürth-Hermuhlheimissa tavalliseen keskiluokkaiseen saksalaiseen perheeseen. Ensi kosketuksensa moottoreihin Michael sai nelivuotiaana, kun hänen isänsä Rolf asensi pieneen polkuautoon ruohonleikkurin moottorin. Muutettuaan myöhemmin Kerpen-Manheimiin Rolf Schumacher alkoi työskennellä läheisellä mikroautoradalla ja otti poikansa mukaan. Vähitellen poika alkoi pärjätä kisoissa ja voitti oman kerhonsa mestaruuden. Samalla hänestä kirjoitettiin ensimmäiset lehtijutut. Vaikka hän menestyi erinomaisesti kansainvälisissä kisoissa, mikroautoilu oli pitkään vain harrastus koulunkäyntiä inhonneelle Schumacherille.

Vasta 19-vuotiaana siirryttyään ajamaan Formula Fordeja hän alkoi tosissaan miettiä mahdollisuutta ryhtyä ammattimaiseksi kuljettajaksi. Vuonna 1988 Schumacher sijoittui Formula Fordien Euroopan sarjassa toiseksi ajettuaan kaikissa kauden yhdeksässä kisassa kakkoseksi. Jokaisen kisan voitti Mika Salo. Seuraavana vuonna Schumacher nousi luokkaa ylemmäs ja ryhtyi ajamaan Saksan Formula 3 –sarjaa nykyisen managerinsa Willi Weberin talliin. Tämän jälkeen hän oli varman uravalinnastaan. Myös Weber oli vakuuttunut löydöstään ja teki Schumacherin kanssa saman tien kymmenen vuoden managerisopimuksen. Silmissä kiilsi yhteinen ura formula ykkösissä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4946
Sijainti
Vantaa
Suuri tilaisuus

Voitettuaan Saksan Formula 3 –luokan 1990, Schumacher oli nähnyt sarjasta tarpeeksi ja ajoi seuraavana vuonna kilpailuja useissa eri luokissa. Kun Jordanin Formula 1 –tallin kuljettaja Bertrand Gachot joutui kesken kauden vankilaan suihkutettuaan kaasua taksinkuljettajan kasvoille, Willi Weber näki tilaisuutensa tulleen. Hän sai hankittua Schumacherille paikan irlantilaisen Eddie Jordanin tallissa yhtä kilpailua varten. Elokuussa 1991 Schumacher hämmästytti formulamaailmaa sijoittuessaan Belgian Span aika-ajoissa seitsemänneksi. Itse kisa osoittautui pettymykseksi Schumacherin jouduttua keskeyttämään. Hän oli kuitenkin tehnyt lähtemättömän vaikutuksen, ja muut tallit olivat yhtäkkiä hyvin kiinnostuneita hänestä. Epäselvän Jordan-sopimuksen varjolla Benetton nappasi lupaavan tähden itselleen kesken kauden. Heti kolmessa ensimmäisessä kilpailussaan Schumacher ajoi pisteille. Se oli paljon nuorukaiselle, joka vielä silloin uskoi olevansa keskikastin kuljettaja.

Ajettuaan Benettonilla vain kaksi kautta hän oli valmis maailmanmestariksi 1994. Mika Salo kertoo, kuinka hän tapasi kyseisen kauden toiseksi viimeisessä kilpailussa vanhan kilpakumppaninsa pitkästä aikaa. Salo valmistautui ajamaan ensimmäistä F1-kisaansa Suzukassa, ja saavuttuaan Japaniin Salo marssi hotellinsa ravintolaan, jossa paikalla olivat kaikki kuljettajat. Schumacher oli ainoa joka nousi pöydästä, käveli Salon luokse ja sanoi: ”Missä viivyit näin kauan?” Menestymisen myötä Schumacher on nostanut tavoitteitaan ylemmäs. Vaikka häntä pidetään lähes yli-inhimillisenä kuljettajana, hän sanoo, että jos vain auto saadaan kulkemaan nopeammin, myös hän pystyy ajamaan kovempaa. ”Pystyisin fyysisesti ajamaan vieläkin nopeammin kuin nykyiset autot kulkevat. Kyse on auton asettamista rajoista. Minun mielestäni formula ykköset eivät ole liian nopeita. En ole vielä saavuttanut omia rajojani ja on olemassa alueita, mm. työskentelymetodit, joilla pystyn kehittymään radalla ja sen ulkopuolella.”

Häikäisevä paluu

Viime vuoden heinäkuussa Schumacher loukkaantui Englannin Silverstonen osakilpailussa ajettuaan rajusti ulos ja katkaistuaan jalkansa. Vain kolme kuukautta myöhemmin hän teki uskomattoman paluun Malesiassa. Schumacher suorastaan leikitteli vastustajillaan ja teki radalla mitä halusi. Lopulta hän sijoittui toiseksi annettuaan mestaruusjahdissa olleen tallikaverinsa Eddie Irvinen voittaa. ”Auto toimi suorastaan loistavasti, mutta täytyy myöntää, että olin itsekin yllättynyt. En odottanut mitään sellaista.” Onnettomuudesta ei jäänyt Schumacherille henkisiä arpia, mutta hän sanoo muuttuneensa sen jälkeen. ”Se oli vaikea loukkaantuminen ja toipuessani minulla oli paljon aikaa ajatella asioita. Pääsin ulos rutiineistani ja ymmärsin paremmin, mitä niissä oli ollut huonoa ja mitä hyvää.” Schumacher sanoo, että hänellä oli onnettomuuden yhteydessä lähellä kuolemaa –kokemus, jossa hän pelkäsi sydämensä pysähtyvän. Hän myöntää suoraan pelkäävänsä radalla toisinaan.

Erityisesti Mika Häkkisen paha loukkaantuminen Australiassa 1995 järkytti Schumacheria. Benettonin tallipäällikkö Flavio Briatore ja formula ykkösten nokkamies Bernie Ecclestone joutuivat esittelemään Häkkisen autoon rakennetun kameran ottamia kuvia saadakseen Schumacherin takaisin auton rattiin Australiassa. Kuvat todistivat, että kyse oli mekaanisesta viasta eikä ajovirheestä, jollainen saattaisi tapahtua hänellekin. ”Saatan pelätä tietynlaisia tilanteita. Esimerkiksi täällä Barcelonan radalla on kaksi vaikeaa aluetta, joissa kuljettajilla on vaikeuksia ja joissa pelkään epäonnistuvani. Pelkoa parempi määritelmä on ehkä se, että olen tietoinen riskistä ja yritän rajoittaa sitä mahdollisimman paljon.” Jyrki Järvilehto sanoo, että saksalainen on onnettomuuden jälkeen rauhoittunut. ”Hän ei enää ota niin älyttömiä riskejä kuin puolitoista vuotta sitten. Tämän huomaa etenkin aika-ajoissa. Hän ajaa lujaa, mutta laskelmoiden. Se ei kuitenkaan ole huono asia, sillä sitä kautta tulee fiksuutta auton säätämiseen, jotta se toimisi mahdollisimman hyvin.”

Nopeat suomalaiset

Michael Schumacherin esitykset tämän kauden alussa olivat vakuuttavia. Hän voitti kauden kolme ensimmäistä kilpailua ja repäisi monien mielestä ratkaisevalta tuntuvan kaulan kahden edellisvuoden maailmanmestariin Mika Häkkiseen. ”Häkkinen on ilman muuta kovin vastustajani. Hänellä on hyvä auto, mutta hän tekee myös erinomaista työtä. Hän ei tee juuri lainkaan virheitä, ei ainakaan silloin, kun minä olen mukana kisassa.” Schumacherilla on ollut takavuosina etäiset välit pahimpien kilpakumppaneidensa Damon Hillin ja Jacques Villeneuven kanssa, mutta Häkkisen kanssa suhde on kunnossa. Schumacher kehuu myös Jyrki Järvilehtoa.

”Kun Benetton palkkasi hänet, uskoin hänen ennen kauden alkua, että hän aiheuttaisi minulle paljon vaikeuksia ja olisi erittäin nopea. Sitten hän loukkaantui vakavasti, eikä kenellekään selvinnyt koskaan, kuinka hyvä kuljettaja hän olisi ollut ja mihin kaikkeen hänellä olisi ollut mahdollisuuksia. Mika Salosta minun on vaikea sanoa mielipidettä. Välillä minusta tuntuu, että hän on erinomainen kuljettaja, toisinaan taas en ymmärrä, mitä on oikein menossa. Onko hänellä huonoina päivinä tekninen ongelma vai onko hänellä itsellään vaikeuksia? Tiedän kuitenkin, että Ferrari oli häneen erittäin tyytyväinen.”

Suurta sirkusta

Voitettuaan kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta Michael Schumacherista tuli formula ykkösten suosituin ja valovoimaisin kuljettaja, jonka elämää seurataan suurennuslasilla. Hänessä ei ole samaa karismaa kuin Ayrton Sennassa, mutta silti joka puolella maailmaa hän saa peräänsä ihmisiä, jotka haluavat jutella tai metsästävät nimikirjoitusta. ”Suosio on mukavaa ainoastaan tiettyyn pisteeseen asti. En osaa edes kuvitella mitä tapahtuu, jos voitan Ferrarilla maailmanmestaruuden. Joka tapauksessa yksityiselämästäni tulee yhä vaikeampaa, ja sitä minä en haluaisi.” Schumacher myöntää suoraan olevansa kyllästynyt formula ykkösten kulissien takaiseen maailmaan.

”Pidän tallikavereistani ja monet heistä sekä liikemaailman ihmisistä ovat ystäviäni. Mutta muutoin koko tämä maailma on hyvin keinotekoinen. Koko touhuhan perustuu vain siihen, että satojen miljoonien markkojen avulla saamme kaksi autoa kulkemaan rataa ympäri niin nopeasti kuin mahdollista. Formuloihin liittyvässä liiketoiminnassa on kyse yhteispelistä, mutta kaiken kaikkiaan tämä on suurta sirkusta.” Schumacherin hampaissa ovat etenkin toimittajat. Sanomalehtien välillä vallitsee kova kilpailu ja niiden on kirjoitettava juttuja, jotka eivät aina pidä paikkaansa. Hän ei useinkaan tunnista itseään jutuista. ”Riippuu tietysti mistä jutusta puhutaan, minusta on olemassa useita erilaisia julkisuuskuvia. Toimittajat näkevät minua lehdistötilaisuuksissa ja sitten kirjoittavat jutun, jossa kertovat millainen ihminen olen. Omasta mielestäni olen työaikanani erilainen ihminen kuin kotona perheeni parissa.”

Lasten ehdoilla

Paetakseen julkisuutta Schumacher muutti vaimonsa Corinnan sekä 3-vuotiaan tyttärensä Gina-Marian ja vuoden ikäisen poikansa Mickin kanssa Sveitsiin asumaan. Loma-asunto hänellä on muun muassa Lillehammerissa, Norjassa. Schumacher sanoo, että hän elää kaksijakoisessa tilanteessa. ”Rakastan kilpa-ajamista, sen traditioita sekä tallitovereitani, ja olen hyvin tyytyväinen, että saan tehdä tätä työtä. Asian toinen puoli on se, että olen menettänyt yksityisyyttäni ja vapauttani.” Maaseutua, rauhaa ja hiljaisuutta rakastava formulatähti pyrkiikin viettämään vapaa-ajastaan Sveitsissä niin paljon kuin mahdollista.

”Kun viikonlopun kisa on ohi, menen kotiin ja otan isän roolin. Lapseni eivät välitä ajanko radalla nopeammin kuin muut. Heille on tärkeää se, että minä olen heidän isänsä, jonka kanssa he haluavat olla. En missään tapauksessa halua tuoda heitä formularadoille, sillä tämä on niin pinnallista ja teennäistä elämää.” Lapsiaan hän sanoo kasvattavansa sen perusteella, mitä hän sisimmässään tuntee oikeaksi. Hän ei osaa vastata kysymykseen, aikooko hän tehdä miljooniensa avulla lastensa elämän helpoksi vai työntääkö heidät maailmaan oman onnensa varassa. ”Asiaa ei voi nähdä sillä tavalla. Jokaisen vanhemman sydän kertoo, kuinka lapsia on kasvatettava. Kaikkein tärkeintä on, että omistaa lapselleen aikaa, tekee asioita heidän kanssaan ja heidän ehdoillaan. Minä käyttäydyn lasteni kanssa sen mukaan, millainen ihminen minä olen. Tiedän mitä asioita haluan heille näyttää ja kertoa. Se on ongelma, jos on rikas, mutta ei pysty antamaan aikaa lapsilleen.”

Hyvä paha raha

Lehtitietojen mukaan Michael Schumacherin vuosipalkka on noin 180 miljoonaa markkaa. Mittavia lisätuloja hän saa sponsorisopimuksista ja nimeään kantavasta tuotelinjasta, johon kuuluu 300 tuotteen voimalla kaikkea mahdollista sateenvajoista nahkatakkeihin. Varallisuuttaan hän käyttää ahkerasti hyväntekeväisyyteen ja antaa säännöllisesti merkittäviä avustuksia Unescolle. ”En ole juuri sen rikkaampi kuin muutkaan rikkaat ihmiset. Minulla on usein sellainen tunne, että monet miljonäärit tekevät paljon jalompaa työtä kuin minä. Vastakkainasettelu on vielä jyrkempi, kun ajatellaan kolmatta maailmaa, jossa ihmisillä ei ole rahaa lainkaan, aina ei edes ruokaa. Suurimman mielihyvän rahoistani saan sitä kautta, että pystyn avustamaan heitä. Rahasta huolimatta minä olen vain tavallinen ihminen, joka osaa ajaa autoa nopeasti ja kääntää hyvin rattia.”

Kirjallinen lähde: Derick Allsop: Michael Schumacher, Formula for success.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Vaikka Schumacher ei henkilökohtaisiin suosikkeihini kuulukkaan niin kyllä oli erittäin mielenkiintoista luettavaa :thumbup:
Tämmöisiä Olisi mielenkiintoista lukea muistakin kuljettajista, saa heidät tuntumaan jollakin tapaa inhimillisemmiltä.
 

Carlos

Well-known member
Liittynyt
31.10.2004
Viestit
142
Sijainti
Keski-Suomi
Mulle oli ihan uusia noi Mika Salo kommentit ja toi testitapaus :)
Hauskoja tapauksia :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kieltämättä ihan mielenkiintoista luettavaa, joskin varsin kritiikitön paketti. Mielestäni Schumin urasta ei kuitenkaan voi kirjoittaa tuomatta esille tiettyjä ristiriitoja.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Nämä huippu-urheilijoista kirjoitetut jutut tuppaa aina olemaan tällaista ylistystä. Hieman toisenlaista lähestymistä toivoisin, mutta ihan hyvä juttu tuo oli kaikesta huolimatta.
 

Makkonen

Guest
Olipas hývä kirjoitus Schumista. En ole koskaan lukeutunut Schumin fanijoukkoihon, mutta kyllä on arvostettava henkilöä joka omistautuu noin täysillä ammattiinsa. *respect*
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Siispä siirretään puheenvoro Mikkoz84:lle ja Ferrari4erverille :thumbup: :rolleyes:
 

mrj-fin

Banned
Liittynyt
5.6.2005
Viestit
179
Sijainti
Helsinki
Ei tässä sen kovinkaan kummoisia tarvi tulla kirjoittelemaan, kun asiat ovat jo selviä totuuksia niistä riippumattakin. Schumacherin vanhempi puolisko on vain yksinkertaisesti paras ja tulee jatkamaan uraansa kaikesta huolimatta pitkälle 2010-luvulle saakka. Michaelia ei edes kiinnosta muitten itkut ja valittelut vaan tulee entistä suuremmalla vimmalla tekemään sitä työtä, jossa hän todellakin pärjää eli menestyy tässä sarjassa. Ei pienet naarmut ja ruhkeet nyt kovinkaan pitkään vaikuta ja voidaankin odottaa mahtavaa punaisten sooloilua loppukauden. :ahem:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Mitä tällä jutulla ajetaan takaa? Sitäkö että nyt pitäisi ruveta pitämään Schumia hienona ihmisenä jota on vain ymmärretty väärin. Tämähän on vain yksi juttu tuhansien joukossa. Olen seurannut formuloita vuodesta 1982 ja minun mielestäni (alleviivaan sanoja "minun mielestäni") Schumi on yksi häikäilettömimmistä kuskeista joita on mukana ollut; hän tekee kaikkensa voittamisen eteen, keinoja kaihtamatta. Toinen lähes samanlainen oli muuan Ayrton Senna. Se, että miellyttääkö tälläinen tyyli on sitten toinen juttu.
Kun nyt kuitenkin on niin että minäkin olen suomalaiseksi syntynyt niin jotenkin sitä monesti tiedostamattaankin katselee asoita vähän sinivalkoisten lasien läpi vaikka yrittäisi olla kuinka neutraali. Ihan rehellisesti sanottuna, jos samantyylisiin "tekoihin" olisi syyllistynyt esim. Mika Häkkinen tai Kimi, niin ehkäpä minäkin olisin pitänyt heitä vaan rajuina kilpailijoina, tai ainakin vähemmän epäurheilijamaisina.
Ja ehtiihän se Kimikin vielä..!

P.S. Stalinistakin kirjoitettiin aikanaan pirun ylistäviä juttuja. :D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sumi on ihan käsi ja vain FIAn suojelun ansiosta saavuttanut jotain. :ahem:

Säälistä. :eek:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Sam sanoi:
Siispä siirretään puheenvoro Mikkoz84:lle ja Ferrari4erverille :thumbup: :rolleyes:
Kiitoksia puheenvuorosta. Joo mitäs sitä kirjoittelemaan, kaikkihan tietää jo kaiken oleellisen, mutta kertauksen vuoksi.

- Schumi on koko lajin ylivoimaisesti paras kuljettaja lähes joka osa-alueella, ainoastaan Senna oli hieman parempi aika-ajoissa.
-Schumi on esimerkki muille kuskeille, millainen on lähes täydellinen kuljettaja. Schumi tietää autosta/radasta sen säädöistä jne.. enemmän kuin keskivertotallin insinöörit.
-Schumille ei löydy mittatikkua koko F1 -sarjan historiasta. Lähes joka kaudella Schumi on ajanut mestaruudesta ja on hävinnyt sen vain kaksi kertaa ylivoimaiselle paketille.
-Schumi voisi olla jo yhdeksän kertainen mestari jos ei olisi ajanut Villeen tai -99 seinään.
- Schumilta löytyy sitä vanhan kunnon ajan asennetta, toisin kuin nykyisiltä F1 pelleiltä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Mikkoz84 sanoi:
Kiitoksia puheenvuorosta. Joo mitäs sitä kirjoittelemaan, kaikkihan tietää jo kaiken oleellisen, mutta kertauksen vuoksi.

- Schumi on koko lajin ylivoimaisesti paras kuljettaja lähes joka osa-alueella, ainoastaan Senna oli hieman parempi aika-ajoissa.
-Schumi on esimerkki muille kuskeille, millainen on lähes täydellinen kuljettaja. Schumi tietää autosta/radasta sen säädöistä jne.. enemmän kuin keskivertotallin insinöörit.
-Schumille ei löydy mittatikkua koko F1 -sarjan historiasta. Lähes joka kaudella Schumi on ajanut mestaruudesta ja on hävinnyt sen vain kaksi kertaa ylivoimaiselle paketille.
-Schumi voisi olla jo yhdeksän kertainen mestari jos ei olisi ajanut Villeen tai -99 seinään.
- Schumilta löytyy sitä vanhan kunnon ajan asennetta, toisin kuin nykyisiltä F1 pelleiltä.

Jos Schumin mestaruusvuosina muut tallit olisivat oleet lähelläkään Ferkun suoritustasoa niin hänellä ei olisi ainuttakaan mestaruutta. Nähtiinhän se vuosina 1997, 1998, 1999, 2005 sekä tänä vuonna. :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
HÖYNÄ sanoi:
Mitä tällä jutulla ajetaan takaa? Sitäkö että nyt pitäisi ruveta pitämään Schumia hienona ihmisenä jota on vain ymmärretty väärin. Tämähän on vain yksi juttu tuhansien joukossa. Olen seurannut formuloita vuodesta 1982 ja minun mielestäni (alleviivaan sanoja "minun mielestäni") Schumi on yksi häikäilettömimmistä kuskeista joita on mukana ollut; hän tekee kaikkensa voittamisen eteen, keinoja kaihtamatta. Toinen lähes samanlainen oli muuan Ayrton Senna. Se, että miellyttääkö tälläinen tyyli on sitten toinen juttu.
Kun nyt kuitenkin on niin että minäkin olen suomalaiseksi syntynyt niin jotenkin sitä monesti tiedostamattaankin katselee asoita vähän sinivalkoisten lasien läpi vaikka yrittäisi olla kuinka neutraali. Ihan rehellisesti sanottuna, jos samantyylisiin "tekoihin" olisi syyllistynyt esim. Mika Häkkinen tai Kimi, niin ehkäpä minäkin olisin pitänyt heitä vaan rajuina kilpailijoina, tai ainakin vähemmän epäurheilijamaisina.
Ja ehtiihän se Kimikin vielä..!

P.S. Stalinistakin kirjoitettiin aikanaan pirun ylistäviä juttuja. :D
Täysin samaa mieltä, jopa lajin seuraamisen aloittamisesta :eek!: :thumbup:
Tosin oma innostukseni formuloihin rupesi hiipumaan jo vuodesta -98 lähtien
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Schumin saavutuksia ja toisaalta epärehellisiä temppuja pitäisi pystyä käsittelemään erikseen, lukuunottamatta tietysti tapauksia, joissa menestys on tullut selkeästi likaisten temppujen johdosta.

Kiistaton fakta on se, että Michael Schumacher on 90-ja 2000-luvun taitavimpia kuljettajia. Hän on sekä henkisesti että fyysisesti vahva, henkisestä vahvuudesta ja vankkumattomasta itseluottamuksesta kertoo tapa, jolla Schumacher Ross Brawnin ja kumppanien säestyksellä nosti Ferrarin lähes suosta yhteen F1-historian mykistävimmistä ylivoimaisen menestyksen kausista. Schumacherin on useaan otteeseen todettu pystyvän ottamaan autostaan irti kaiken mahdollisen, juuri oikeaan aikaan kilpailun kannalta. Schumacherin monet sadekisojen esitykset ovat myös - jos nyt eivät aivan vertaansa vailla - kuitenkin F1:n historian hienoimpia taidonnäytteitä.

Seuraava on myös kiistatonta faktaa. Kaudesta -94 asti jatkunut Schumacherin vaatima erityiskohtelu talliensa kiistattomana ykköskuskina kertoo egon suuruudesta sekä itsekeskeisestä ajattelutavasta. Schumacher on myös ollut syyllinen niin monessa kyseenalaisessa tilanteessa, törkeässä kolaroinnissa ja kanssakilpailijan blokkaamisessa, ettei kyse ole vain sattumasta. Schumacheria talleineen on myös epäilty niin monesta teknisestä sääntörikkomuksesta, että osassa tapauksista epäily on varmasti ollut aiheellinen. Rehdiksi kilpailijaksi Schumacheria on vakavalla naamalla vaikea väittää.

Sitten joitain mutu-tyyppisiä kommentteja liittyen Schumacherin uraan:

Schumi vei vuoden 1994 mestaruuden huolimatta siitä, että hän joutui jättämään 2 GP:tä väliin kilpailukiellon vuoksi. Muistaakseni Silverstonen GP:ssä Schumi ohitti lämmittelykierroksella edellä ajaneen kuljettajan(Hill?), eikä sen jälkeen reagoinut ajoissa hänelle näytettyyn mustaan lippuun. Toisin sanoen, Schumi sai syyttää vain itseään kilpailukiellosta. Kauden -94 viimeisen kilpailun tapahtumista tuskin ketään tarvitsee muistuttaa, ja tapa jolla Schumacher mestaruuden kuittasi, ei todellakaan ollut rehti tai urheilullinen. MS:n hylkääminen olisi kuitenkin ollut FIA:lta liian radikaali veto, varsinkin kun Schumi oli pistejohdossa ennen Adelaidea ja sekä Hill että MS joutuivat keskeyttämään.

1995 Schumacher oli ylivoimainen, ja mestaruus kiistatta ansaittu ja osoitus Schumacherin taidoista.

1996 Schumacher teki heikolla Ferrarillaan ilmiömäisiä suorituksia.

1997 Schumacherin viimeisen kilpailun kiilausyritys oli täysi toisinto 1994 tapahtumista, sillä erotuksella että MS ei onnistunut osumaan Villeneuven autoon samoin kuin Hillin autoon kolme vuotta aiemmin. Schumacheria rangaistiin, kuten olisi pitänyt tehdä 1994:kin, mutta nyt rangaistus ei enää vaikuttanut mestaruuteen ja kynnys ratkaisun tekoon oli näin pienempi. Mikäli MS:n temppu olisi jälleen onnistunut, rangaistus olisi varmasti taas jäänyt antamatta, ja saksalainen olisi juhlinut kolmatta mestaruuttaan kiistanalaisissa tunnelmissa.

1998 Schumacher onnistui viemään mm-taiston viimeiseen kisaan osittain oman häikäisevän nopeutensa, osittain Ferrarin mykistävän luotettavuuden sekä sen valtaisan nopeuseron, joka McLarenilla ja Ferrarilla muihin talleihin verrattuna oli, avulla.

1999 Schumacher menetti lähes varman mestaruuden Silverstonen onnettomuutensa myötä. Malesian tapahtumat sen sijaan osoittivat, kuinka vaikeaa FIA:n oli jälleen tehdä mestaruuden ratkaisevia päätöksiä. Ne osaltaan osoittivat myös sen, millaisiin keinoihin Ferrari ja Schumacher olivat valmiita voiton saavuttamiseksi.

2000-2004 Schumacher istui nopeimmassa autossa, apunaan tallitoverin ja teamin järkkymätön tuki. Ferrarin ja Schumacherin ylivertaisesta nopeudesta ei liene epäselvyyttä, mutta tapa jolla osa mestaruuksista saavutettiin - kuten vuoden 2002 Itävallan GP:n tapahtumat - jättivät pahan maun monen fanin suuhun. Rubens Barrichellon lausunto, "Kuinka moni muu kuljettaja pystyisi samaan saadessaan samanlaisen kaluston ja kohtelun kuin Schumacher?" pitää sisällään totuuden siemenen. Oli miten oli, Schumacher ja Ferrarin ykkösauto oli näiden kausien kiistatta nopein yhdistelmä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Miken saavutukset ovat vertaansa vailla, tilastoykkönen liki kaikissa "mittareissa".

Miehen saavutukset radalla ovat toisinaan tulleet häikäilemättömällä ajotavalla, mikään ei ole pyhää Kerppenin reksille. Lisäksi miestä on käsitelty silkkihansikkain Ferrariaikanaan FIA:n suunnalta, monta tapausta on jäänyt rankaisematta. Liki aina kun tilanne on tiukka, mies syyllistyy joko ajovirheeseen tai kolaroi tahallaan etc.

Silloin kun alla on paras kalusto, mies ounaa muut. Kun on taistelua radalla, tappio on todennäköinen. :doubtful:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Sue_me sanoi:
Miken saavutukset ovat vertaansa vailla, tilastoykkönen liki kaikissa "mittareissa".

Miehen saavutukset radalla ovat toisinaan tulleet häikäilemättömällä ajotavalla, mikään ei ole pyhää Kerppenin reksille. Lisäksi miestä on käsitelty silkkihansikkain Ferrariaikanaan FIA:n suunnalta, monta tapausta on jäänyt rankaisematta. Liki aina kun tilanne on tiukka, mies syyllistyy joko ajovirheeseen tai kolaroi tahallaan etc.

Silloin kun alla on paras kalusto, mies ounaa muut. Kun on taistelua radalla, tappio on todennäköinen. :doubtful:

Missähän fantasia maailmassa sinäkin elät :yuck: Haluasin tietää näitä tapahtumia jolloin Schumia on käsitelty "silkkihansikkain" FIAn toimesta? ja mitkä saavutukset ovat tulleet häikäilemättömästi?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mikkoz84 sanoi:
Missähän fantasia maailmassa sinäkin elät :yuck: Haluasin tietää näitä tapahtumia jolloin Schumia on käsitelty "silkkihansikkain" FIAn toimesta? ja mitkä saavutukset ovat tulleet häikäilemättömästi?
Seuraavat tulivat äkkiseltään mieleen:

Silkkihanskaa:
-1994 Adelaiden jälkeiset tapahtumat
-1997 Jerezin jälkeiset tapahtumat
-1998 Silverstonen varikko- "rangaistus"
-1999 Sepangin ilmanohjaimen "uudet yllättävät toleranssit"
-2000 Monzan jarrutesti takasuoralla turva-auton takana. Button ajoi ulos tämän takia ja moni joutui tekemään paniikkijarrutuksen renkaat savuten.
-2001 Hockenheimin radan tukkiminen ja uusintastartin aiheuttaminen
-2002 tallimääräyssekoilut A1-Ringillä ja sekoilu muuten vain Indianapoliksessa
-2004 Monacon tunnelin jarrutesti turva-auton takana, Montoya ajoi perään

Häikäilemättömyyttä:
-1990 Jarrujen testaus keskellä pääsuoraa Macaon GP:ssä (F3), Häkkinen ajautui kaiteeseen törmättyään Suurvisiirin perään.
-1994 Silverstonen mustan lipun ignooraaminen
-1994 Adelaiden kolarointi Hillin kanssa vaikka auto oli jo p***ana muurin törmäyksen seurauksena.
-1997 Jerezin tahallinen törmäys Villeneuveen
-1998 Montrealin kiilaaminen varikoltatullessa: Frentzen joutui väistämään nurmikolle ja keskeytti spinnaukseen.
-2001 Hockenheimin radan tukkiminen Burti-kolarin jälkeen. Ajoi tahallaan keskelle ajolinjaa autonsa jotta kisa keskeytettäisiin.
-2004 Imolassa työnsi Montoyan radalta
-2006 Monacon aika-ajojen "ajovirhe". Edes Ide ei ollut noin käsi että ajaisi tuolla tapaa ulos.

Lisäksi häikäilemättömyyteen voidaan laittaa lukemattomat härskit kiilaamiset ja useat ajolinjan vaihdot nopeamman yrittäessä ohittaa. :thumbdown
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Sue_me sanoi:
Seuraavat tulivat äkkiseltään mieleen:

Silkkihanskaa:
-1994 Adelaiden jälkeiset tapahtumat
-1997 Jerezin jälkeiset tapahtumat
-1998 Silverstonen varikko- "rangaistus"
-1999 Sepangin ilmanohjaimen "uudet yllättävät toleranssit"
-2000 Monzan jarrutesti takasuoralla turva-auton takana. Button ajoi ulos tämän takia ja moni joutui tekemään paniikkijarrutuksen renkaat savuten.
-2001 Hockenheimin radan tukkiminen ja uusintastartin aiheuttaminen
-2002 tallimääräyssekoilut A1-Ringillä ja sekoilu muuten vain Indianapoliksessa
-2004 Monacon tunnelin jarrutesti turva-auton takana, Montoya ajoi perään

Häikäilemättömyyttä:
-1990 Jarrujen testaus keskellä pääsuoraa Macaon GP:ssä (F3), Häkkinen ajautui kaiteeseen törmättyään Suurvisiirin perään.
-1994 Silverstonen mustan lipun ignooraaminen
-1994 Adelaiden kolarointi Hillin kanssa vaikka auto oli jo p***ana muurin törmäyksen seurauksena.
-1997 Jerezin tahallinen törmäys Villeneuveen
-1998 Montrealin kiilaaminen varikoltatullessa: Frentzen joutui väistämään nurmikolle ja keskeytti spinnaukseen.
-2001 Hockenheimin radan tukkiminen Burti-kolarin jälkeen. Ajoi tahallaan keskelle ajolinjaa autonsa jotta kisa keskeytettäisiin.
-2004 Imolassa työnsi Montoyan radalta
-2006 Monacon aika-ajojen "ajovirhe". Edes Ide ei ollut noin käsi että ajaisi tuolla tapaa ulos.

Lisäksi häikäilemättömyyteen voidaan laittaa lukemattomat härskit kiilaamiset ja useat ajolinjan vaihdot nopeamman yrittäessä ohittaa. :thumbdown

Ei ole tullut mieleen, että silkkihanskaa on tullut lähinnä ferrarille? ja sekin hanska on aika kyseenalainen ja eikös turva-auton takana yleensä jarrutella, että saadaan renkaat lämmitettyä? Eikös tallimääräykset ollut vielä sallittuja 2002?

Hilliin törmääminen oli myös hillin syytä ja eikös kiilaaminen ole kilpa-autoilussa aika yleistä ja sallittavaa? Suurin osa noista häikäilemättömyyksistä on vain ollut älykkäitä vetoja, kuten 2001 Hocke, miksi ajaa syrjään ja antaa muiden voittaa kun voi yrittää keskeytää kisan ja sitten päästä mukaan?
 
Ylös