Renessanssinero
Perusfeidaaja
Suomen Kuvalehden erikoishaastattelu 12.5.2000. Teksti: Pekka Anttila.
Michael Schumacher on formula ykkösten kylmähermoinen legenda, jolla on työhönsä viha-rakkaussuhde. Hän rakastaa ajamista, mutta suree menettämäänsä yksityisyyttä.
Silverstonen Formula 1 –kilpailusta on ehtinyt kulua ainoastaan kaksi päivää. Tallit ovat jo ehtineet siirtää kalustonsa Espanjaan ja testaavat autojaan Barcelonan Circuit de Catalunya –radalla seuraavaa osakilpailua varten. Säätiedotus on luvannut Barcelonaan sadetta, ja tallit jättävät lounastauot väliin ehtiäkseen testata autojaan mahdollisimman paljon ennen vesikuuroja. Vasta myöhään iltapäivällä Michael Schumacher, 31, pitää päivän ensimmäisen taukonsa. Hän kävelee varikolta tuntikausia odottaneen yleisöjoukon läpi suoraan Ferrarin moottorikotiin. Kokki kantaa hänen eteensä spagettia ja kala-annoksen. Haastattelu alkaa samalla suupalalla. Ei ole vaikea kuvitella, miksi Schumacher sanoo välillä olevansa kurkkuaan myöten täynnä mediaa.
Tällä kaudella Ferrari on ollut täydessä iskussa ensimmäisestä kilpailusta lähtien. Tästä huolimatta sitä kehitetään jatkuvasti kauden edetessä. Loppuvuodesta auto saattaa olla ominaisuuksiltaan hyvin erilainen. Schumacher myöntää, että lähes kymmenen kuukautta kestävä kausi on rankkaa elämää kaikkien paineiden ja vaatimusten ristitulessa. ”Ajamisen ja kilpailujen voittamisen tuottama mielihyvä on kuitenkin niin suuri, että se auttaa jaksamaan. Minulle tuottaa suurta nautintoa, kun onnistun esimerkiksi ajamaan täydellisesti jonkin mutkan radalla. Tallin ilmapiiri on myös niin intensiivinen, että kun teemme asioita oikein, pystyy aistimaan kollektiivisen hyvänolon tunteen. Tunnelma on kuin lumottu.”
Vaativa johtaja
Voittaessaan kaksi maailmanmestaruutta Benettonilla vuosina 1994 ja 1995 Schumacher rakensi ympärilleen oman tiiviin tiiminsä. Schumacher siirtyi Ferrarille 1996, jolloin hajallaan olleen tallin toiminta organisoitiin täysin uudelleen hänen toiveidensa mukaan. Mukanaan Ferrarille hän vei useita avainhenkilöitä, kuten teknisen johtajan Ross Brawnin ja suunnittelija Rory Byrnen. Molemmissa talleissa Schumacher tunnetaan vaativista työskentelytavoistaan. Hänen mukaansa organisaation ja työskentelytapojen on oltava järjestyksessä yllätysten välttämiseksi. Odottamattomat yllätykset ovat autourheilun vaarallisimpia hetkiä.
”Benettonin menestystä ei kuitenkaan voinut kopioida suoraan tai monistaa. Ferrarin henki on syntynyt pitkälle italialaisesta temperamentista, tunnelmasta ja lämpimyydestä. Ihmisten välillä on hyvin paljon luottamusta, ystävyyttä ja sitoutumista. Kun kaikki nämä laitetaan yhteen, se tuo talliin ylimääräistä motivaatiota. Tähän asti emme ole pystyneet ammentamaan motivaatiota tai mielihyvää menestyksestämme kisoissa. Meillä ei ole ollut tukenamme tietoa siitä, että meillä on sarjan paras auto kuten McLarenilla. Kun olemme voittaneet, se on johtunut siitä, että teimme työmme paremmin kuin muut. Tämä vuosi saattaa olla hiukan erilainen.”
Itsevarmuutta vai ylimielisyyttä
Barcelonan useita päiviä kestävissä testeissä Schumacher ajaa jatkuvasti nopeimpia kierroksia. Torstaina iltapäivällä hän valittelee varikolla väsymystä ja päänsärkyä. Koko päivän hän on yrittänyt ottaa autosta kaiken mahdollisen irti. Jotta eri kierroksilta saadut testitulokset olisivat vertailukelpoisia, hänen on pyrittävä ajamaan jatkuvasti yhtä kovia kierrosaikoja. Monien mielestä Michael Schumacher on yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista, tällä hetkellä formulaykkösten kirkkain tähti. Hän tietää tämän itsekin. Schumacher nauttii ylisanoista ja imartelusta eikä tee tavallisesti elettäkään hillitäkseen häntä vuolaasti kehuvia toimittajia.
Schumacher huokuu itsevarmuutta, mutta eräät ovat tulkinneet tämän myös ylimielisyydeksi. Hänen sanotaan pyrkivän kohti täydellisyyttä lähes pakkomielteenomaisesti. Schumacher itse sanoo olevansa ammattilainen, tosissaan työnsä suhteen. Hän ei pyytele anteeksi päättäväisyyttään uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Schumacherin mukaan hänen voimanlähteenään on rehellisyys, joka määrittää hänen suhteensa työhön ja tallikavereihin. Sitä kautta voi saavuttaa parhaat tulokset. Jos ihmiset ovat saaneet hänestä toisenlaisen kuvan, se johtuu siitä, että kuljettajilla ei ole antaa tarpeeksi aikaa kaikille niille ihmisille, jotka haluaisivat oppia tuntemaan tai ymmärtämään heitä.
”Olen yksi parhaista kuljettajista lahjojeni vuoksi, mutta myös työskentelykurini takia. Minulla ei ole koskaan ollut todellista alamäkeä, josta minun olisi pitänyt toipua. Olen ajanut koko ajan huipulla, mikä on yksi vahvuuksistani. En halua verrata itseäni muihin kuljettajiin, sillä se ei olisi reilua, koska me ajamme erilaisilla autoilla. Mutta olen aina ollut nopeampi kuin tallikaverini.” Viime kaudella Schumacheria tuurannut Mika Salo kertoo, kuinka tämä saattoi yhtäkkiä ilmestyä testeihin puolenpäivän aikoihin. Schumacher hyppäsi autoon, ajoi yhden hitaan kierroksen ja palasi varikolle. Tämän jälkeen hän lähti uudelleen radalle ja ajoi sekuntia nopeamman kierroksen kuin mihin Salo ja Ferrarin toinen kuljettaja Eddie Irvine olivat päässeet kolmen päivän aikana. ”Eddielle tämä tuntui olevan tuttu juttu, sillä hän sanoi minulle, että nyt ymmärrät miksi minua pännii olla täällä.”
Täydellistä omistautumista
Schumacherin entinen tallikaveri Benettonilla Jyrki Järvilehto sanoo, että yksi saksalaisen valteista on hänen monipuolisuutensa. Muut kuljettajat eivät pysty olemaan tasaisesti niin nopeita vaihtelevilla keleillä; sateella ja kuivalla. ”Hänen nopeutensa tulee siitä, että hän osaa säätää autoa sekä lukea sitä ja rataa samaan aikaan, niin, että saa auton toimimaan mahdollisimman hyvin.” Schumacherin mukaan kuljettajan on aistittava ajaminen koko kehollaan, joka välittää tuntemukset aivoihin. Sen jälkeen tieto on siirrettävä rattiin. Kuljettajien väliset erot tulevat esiin siinä, kuinka hyvin he osaavat siirtää tuntemuksensa itse ajamiseen. Schumacherin vahvuuksia on myös täydellinen omistautuminen lajille, jonka kautta hän saa usein psykologisen yliotteen vastustajistaan. Brittikuljettaja Damon Hill totesikin kerran, että Schumacher ei ole ihminen.
Schumacherin tuntevan ralliajajan Ari Vatasen mukaan formulatähden koko elämä palvelee hänen ajamistaan. Hän on ohjelmoinut elämänsä hyvin määrätietoisesti. ”Söimme yhdessä lounasta ja jälkiruoaksi hän valitsi omenapiirakan Tarte aux pommes’n. Piirakassa oli omenaliuskojen päällä pikkuruinen nokare hilloa, joka nimenomaan tekee siitä maukkaan. Hyvin huolellisesti hän kaapi sen lusikalla syrjään ylimääräisenä asiana”, Vatanen muistelee. Schumacher pyrkii olemaan kaikin tavoin kilpakumppaneitaan edellä. myös fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Hänet tunnetaan himoharjoittelijana, joka rakastaa ajamisen lisäksi jalkapalloa. Barcelonassa hän kävi päivittäin harjoittelemassa suuressa rekka-autossa, joka oli häntä varten muutettu kuntosaliksi.
Ensimmäiset lehtijutut
Michael Schumacher ja hänen kuusi vuotta nuorempi Ralf-veljensä syntyivät Hürth-Hermuhlheimissa tavalliseen keskiluokkaiseen saksalaiseen perheeseen. Ensi kosketuksensa moottoreihin Michael sai nelivuotiaana, kun hänen isänsä Rolf asensi pieneen polkuautoon ruohonleikkurin moottorin. Muutettuaan myöhemmin Kerpen-Manheimiin Rolf Schumacher alkoi työskennellä läheisellä mikroautoradalla ja otti poikansa mukaan. Vähitellen poika alkoi pärjätä kisoissa ja voitti oman kerhonsa mestaruuden. Samalla hänestä kirjoitettiin ensimmäiset lehtijutut. Vaikka hän menestyi erinomaisesti kansainvälisissä kisoissa, mikroautoilu oli pitkään vain harrastus koulunkäyntiä inhonneelle Schumacherille.
Vasta 19-vuotiaana siirryttyään ajamaan Formula Fordeja hän alkoi tosissaan miettiä mahdollisuutta ryhtyä ammattimaiseksi kuljettajaksi. Vuonna 1988 Schumacher sijoittui Formula Fordien Euroopan sarjassa toiseksi ajettuaan kaikissa kauden yhdeksässä kisassa kakkoseksi. Jokaisen kisan voitti Mika Salo. Seuraavana vuonna Schumacher nousi luokkaa ylemmäs ja ryhtyi ajamaan Saksan Formula 3 –sarjaa nykyisen managerinsa Willi Weberin talliin. Tämän jälkeen hän oli varman uravalinnastaan. Myös Weber oli vakuuttunut löydöstään ja teki Schumacherin kanssa saman tien kymmenen vuoden managerisopimuksen. Silmissä kiilsi yhteinen ura formula ykkösissä.
Michael Schumacher on formula ykkösten kylmähermoinen legenda, jolla on työhönsä viha-rakkaussuhde. Hän rakastaa ajamista, mutta suree menettämäänsä yksityisyyttä.
Silverstonen Formula 1 –kilpailusta on ehtinyt kulua ainoastaan kaksi päivää. Tallit ovat jo ehtineet siirtää kalustonsa Espanjaan ja testaavat autojaan Barcelonan Circuit de Catalunya –radalla seuraavaa osakilpailua varten. Säätiedotus on luvannut Barcelonaan sadetta, ja tallit jättävät lounastauot väliin ehtiäkseen testata autojaan mahdollisimman paljon ennen vesikuuroja. Vasta myöhään iltapäivällä Michael Schumacher, 31, pitää päivän ensimmäisen taukonsa. Hän kävelee varikolta tuntikausia odottaneen yleisöjoukon läpi suoraan Ferrarin moottorikotiin. Kokki kantaa hänen eteensä spagettia ja kala-annoksen. Haastattelu alkaa samalla suupalalla. Ei ole vaikea kuvitella, miksi Schumacher sanoo välillä olevansa kurkkuaan myöten täynnä mediaa.
Tällä kaudella Ferrari on ollut täydessä iskussa ensimmäisestä kilpailusta lähtien. Tästä huolimatta sitä kehitetään jatkuvasti kauden edetessä. Loppuvuodesta auto saattaa olla ominaisuuksiltaan hyvin erilainen. Schumacher myöntää, että lähes kymmenen kuukautta kestävä kausi on rankkaa elämää kaikkien paineiden ja vaatimusten ristitulessa. ”Ajamisen ja kilpailujen voittamisen tuottama mielihyvä on kuitenkin niin suuri, että se auttaa jaksamaan. Minulle tuottaa suurta nautintoa, kun onnistun esimerkiksi ajamaan täydellisesti jonkin mutkan radalla. Tallin ilmapiiri on myös niin intensiivinen, että kun teemme asioita oikein, pystyy aistimaan kollektiivisen hyvänolon tunteen. Tunnelma on kuin lumottu.”
Vaativa johtaja
Voittaessaan kaksi maailmanmestaruutta Benettonilla vuosina 1994 ja 1995 Schumacher rakensi ympärilleen oman tiiviin tiiminsä. Schumacher siirtyi Ferrarille 1996, jolloin hajallaan olleen tallin toiminta organisoitiin täysin uudelleen hänen toiveidensa mukaan. Mukanaan Ferrarille hän vei useita avainhenkilöitä, kuten teknisen johtajan Ross Brawnin ja suunnittelija Rory Byrnen. Molemmissa talleissa Schumacher tunnetaan vaativista työskentelytavoistaan. Hänen mukaansa organisaation ja työskentelytapojen on oltava järjestyksessä yllätysten välttämiseksi. Odottamattomat yllätykset ovat autourheilun vaarallisimpia hetkiä.
”Benettonin menestystä ei kuitenkaan voinut kopioida suoraan tai monistaa. Ferrarin henki on syntynyt pitkälle italialaisesta temperamentista, tunnelmasta ja lämpimyydestä. Ihmisten välillä on hyvin paljon luottamusta, ystävyyttä ja sitoutumista. Kun kaikki nämä laitetaan yhteen, se tuo talliin ylimääräistä motivaatiota. Tähän asti emme ole pystyneet ammentamaan motivaatiota tai mielihyvää menestyksestämme kisoissa. Meillä ei ole ollut tukenamme tietoa siitä, että meillä on sarjan paras auto kuten McLarenilla. Kun olemme voittaneet, se on johtunut siitä, että teimme työmme paremmin kuin muut. Tämä vuosi saattaa olla hiukan erilainen.”
Itsevarmuutta vai ylimielisyyttä
Barcelonan useita päiviä kestävissä testeissä Schumacher ajaa jatkuvasti nopeimpia kierroksia. Torstaina iltapäivällä hän valittelee varikolla väsymystä ja päänsärkyä. Koko päivän hän on yrittänyt ottaa autosta kaiken mahdollisen irti. Jotta eri kierroksilta saadut testitulokset olisivat vertailukelpoisia, hänen on pyrittävä ajamaan jatkuvasti yhtä kovia kierrosaikoja. Monien mielestä Michael Schumacher on yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista, tällä hetkellä formulaykkösten kirkkain tähti. Hän tietää tämän itsekin. Schumacher nauttii ylisanoista ja imartelusta eikä tee tavallisesti elettäkään hillitäkseen häntä vuolaasti kehuvia toimittajia.
Schumacher huokuu itsevarmuutta, mutta eräät ovat tulkinneet tämän myös ylimielisyydeksi. Hänen sanotaan pyrkivän kohti täydellisyyttä lähes pakkomielteenomaisesti. Schumacher itse sanoo olevansa ammattilainen, tosissaan työnsä suhteen. Hän ei pyytele anteeksi päättäväisyyttään uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Schumacherin mukaan hänen voimanlähteenään on rehellisyys, joka määrittää hänen suhteensa työhön ja tallikavereihin. Sitä kautta voi saavuttaa parhaat tulokset. Jos ihmiset ovat saaneet hänestä toisenlaisen kuvan, se johtuu siitä, että kuljettajilla ei ole antaa tarpeeksi aikaa kaikille niille ihmisille, jotka haluaisivat oppia tuntemaan tai ymmärtämään heitä.
”Olen yksi parhaista kuljettajista lahjojeni vuoksi, mutta myös työskentelykurini takia. Minulla ei ole koskaan ollut todellista alamäkeä, josta minun olisi pitänyt toipua. Olen ajanut koko ajan huipulla, mikä on yksi vahvuuksistani. En halua verrata itseäni muihin kuljettajiin, sillä se ei olisi reilua, koska me ajamme erilaisilla autoilla. Mutta olen aina ollut nopeampi kuin tallikaverini.” Viime kaudella Schumacheria tuurannut Mika Salo kertoo, kuinka tämä saattoi yhtäkkiä ilmestyä testeihin puolenpäivän aikoihin. Schumacher hyppäsi autoon, ajoi yhden hitaan kierroksen ja palasi varikolle. Tämän jälkeen hän lähti uudelleen radalle ja ajoi sekuntia nopeamman kierroksen kuin mihin Salo ja Ferrarin toinen kuljettaja Eddie Irvine olivat päässeet kolmen päivän aikana. ”Eddielle tämä tuntui olevan tuttu juttu, sillä hän sanoi minulle, että nyt ymmärrät miksi minua pännii olla täällä.”
Täydellistä omistautumista
Schumacherin entinen tallikaveri Benettonilla Jyrki Järvilehto sanoo, että yksi saksalaisen valteista on hänen monipuolisuutensa. Muut kuljettajat eivät pysty olemaan tasaisesti niin nopeita vaihtelevilla keleillä; sateella ja kuivalla. ”Hänen nopeutensa tulee siitä, että hän osaa säätää autoa sekä lukea sitä ja rataa samaan aikaan, niin, että saa auton toimimaan mahdollisimman hyvin.” Schumacherin mukaan kuljettajan on aistittava ajaminen koko kehollaan, joka välittää tuntemukset aivoihin. Sen jälkeen tieto on siirrettävä rattiin. Kuljettajien väliset erot tulevat esiin siinä, kuinka hyvin he osaavat siirtää tuntemuksensa itse ajamiseen. Schumacherin vahvuuksia on myös täydellinen omistautuminen lajille, jonka kautta hän saa usein psykologisen yliotteen vastustajistaan. Brittikuljettaja Damon Hill totesikin kerran, että Schumacher ei ole ihminen.
Schumacherin tuntevan ralliajajan Ari Vatasen mukaan formulatähden koko elämä palvelee hänen ajamistaan. Hän on ohjelmoinut elämänsä hyvin määrätietoisesti. ”Söimme yhdessä lounasta ja jälkiruoaksi hän valitsi omenapiirakan Tarte aux pommes’n. Piirakassa oli omenaliuskojen päällä pikkuruinen nokare hilloa, joka nimenomaan tekee siitä maukkaan. Hyvin huolellisesti hän kaapi sen lusikalla syrjään ylimääräisenä asiana”, Vatanen muistelee. Schumacher pyrkii olemaan kaikin tavoin kilpakumppaneitaan edellä. myös fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Hänet tunnetaan himoharjoittelijana, joka rakastaa ajamisen lisäksi jalkapalloa. Barcelonassa hän kävi päivittäin harjoittelemassa suuressa rekka-autossa, joka oli häntä varten muutettu kuntosaliksi.
Ensimmäiset lehtijutut
Michael Schumacher ja hänen kuusi vuotta nuorempi Ralf-veljensä syntyivät Hürth-Hermuhlheimissa tavalliseen keskiluokkaiseen saksalaiseen perheeseen. Ensi kosketuksensa moottoreihin Michael sai nelivuotiaana, kun hänen isänsä Rolf asensi pieneen polkuautoon ruohonleikkurin moottorin. Muutettuaan myöhemmin Kerpen-Manheimiin Rolf Schumacher alkoi työskennellä läheisellä mikroautoradalla ja otti poikansa mukaan. Vähitellen poika alkoi pärjätä kisoissa ja voitti oman kerhonsa mestaruuden. Samalla hänestä kirjoitettiin ensimmäiset lehtijutut. Vaikka hän menestyi erinomaisesti kansainvälisissä kisoissa, mikroautoilu oli pitkään vain harrastus koulunkäyntiä inhonneelle Schumacherille.
Vasta 19-vuotiaana siirryttyään ajamaan Formula Fordeja hän alkoi tosissaan miettiä mahdollisuutta ryhtyä ammattimaiseksi kuljettajaksi. Vuonna 1988 Schumacher sijoittui Formula Fordien Euroopan sarjassa toiseksi ajettuaan kaikissa kauden yhdeksässä kisassa kakkoseksi. Jokaisen kisan voitti Mika Salo. Seuraavana vuonna Schumacher nousi luokkaa ylemmäs ja ryhtyi ajamaan Saksan Formula 3 –sarjaa nykyisen managerinsa Willi Weberin talliin. Tämän jälkeen hän oli varman uravalinnastaan. Myös Weber oli vakuuttunut löydöstään ja teki Schumacherin kanssa saman tien kymmenen vuoden managerisopimuksen. Silmissä kiilsi yhteinen ura formula ykkösissä.