pmv
Well-known member
No tässäkin topikissa on taas runsaasti konditionaali-miesten juttuja.
Juu, ei Sennalla ollut mitään tapaa jäädä pilaamaan muiden kierroksia. Tuollainen tapaus oli Monacossa 1985, jolloin Lotuksen päälliköt käskivät Sennan jäädä radalle tekemään ruuhkaa. Ayrton ei itsekkään oikein pitänyt tästä tempusta eikä siinä muodossa kaiketi sitä toistanutkaan. Mutta monenlaista muuta mies on tehnyt. Esim. Kanadassa 93 vapaissa harjoituksissa McLarenin tekniikka petti ja auto jäi vaaralliseen paikkaan. Senna piti huolen että punaiset liput tulivat, hän jäi autoon istumaan ja seisoi jarrupolkimella ettei autoa saatu työnnettyä turvalliseen paikkaan.
Mitä tuohon Susuzukan kisaan 1989 tulee, niin monihan oli sitä mieltä että Senna ei olisi edes saanut osallistua tuohon, sillä hän oli edellisessä kisassa Jerezissä jättänyt noudattamatta harjoituksissa tullutta punaista lippua, vaan jatkoi nopean kierroksen ajamista. Tämähän herätti runsaasti ihmetystä, varsinkin kun edellisessä kisassa Nigel Mansell oli jättänyt noudattamatta mustaa lippua(ei kuulemma nähnyt) ja saanut siitä yhden kisan kilpailukiellon. Toki Nigel oli vielä kerennyt mustan lipun saamisen jälkeen kolaroida Sennan kanssa ja näin käytännössä terminoi miehen mahdollisuudet mestaruuteen.
Mitä tuohon Silverstoneen 94 tulee, niin koskaan aikaisemmin ketään ei oltu rankaistu siitä, että lämmittelykierroksella olisi ohittanut samalta riviltä lähteneen kaverin. Jos muistini pelaa oikein, niin jopa tuossa Silverstonen kisassa muutkin vaihtelivat lämmittelykierroksella paikkoja keskenään saamatta mitään huomautusta. Schumin 5 sekunnin väitetty stop-and-go on myös ainoa laatuaan, en muista että kukaan olisi saanut sellaista sitä ennen tai sen jälkeen. Benettonin tiimi sai lapun jossa luki "5 second penalty" ja tämän perusteella olisi pitänyt ottaa Schumi sisälle.... Mustan lipun missaaminen oli sitten selvä asia, ja siitähän tuli rangaistus, toki kovempi kuin Nigelillä aikanaan.
Span hylkäys oli tosiaan eka kerta moisen asian takia. muistaakseni vain Olivier Panis sai vastaavasta hylkäyksen Portugalissa samana vuonna. Tosin se lankun kuluminenkin oli vähän kyseenalaista. Säännöissä sanottiin, että se ei saa kulua yli 10 %, mutta edelleenkin olen asian niin ymmärtänyt, että lankku oli kulunut vain etureunasta tuon yli 10%. Mittauksissa todettiin mm. että kuluneen pohjalankun paino oli yli 90% käyttämättömän lankun painosta.
Mutta edelleenkin Schumi sai rangaistuksen tuosta.
Muita ennenkuulumattomia rangaistuksia on sitten 97 kauden loppusuijoituksen pois ottaminen, mitä ei ole tietenkään koskaan tapahuntut kenellekkään vastaavasta syystä. Tyrrelin suoritukset 1984 hylättiiin siksi, että oli osoitettu, että auto oli kaikissa kisoissa sääntöjen vastainen. Tahallisesta kolaroinnista toki voidaan vaatia kilpailukieltoa tänä päivänä, mutta ei niitä tuolloin pidetty niin kummoisina. Vai miksi Jean Alesilta ei viety MM-sarjan loppusijoitusta kauden 1995 päätteeksi kun mies taklasi Schumin ulos kisasta täysin tarkoituksella? Tuossahan onnettomuudessa täysin syytön osapuoli jäi jopa radan varteen.
Kanadan 98 hommasta on ollut paljon puhetta. Schumacher sai siitäkin 10 sekunnin stop-and-go rangaistuksen. Ei ole Schumin vika että hän voitti tuostakin huolimatta kisan.
Juu, ei Sennalla ollut mitään tapaa jäädä pilaamaan muiden kierroksia. Tuollainen tapaus oli Monacossa 1985, jolloin Lotuksen päälliköt käskivät Sennan jäädä radalle tekemään ruuhkaa. Ayrton ei itsekkään oikein pitänyt tästä tempusta eikä siinä muodossa kaiketi sitä toistanutkaan. Mutta monenlaista muuta mies on tehnyt. Esim. Kanadassa 93 vapaissa harjoituksissa McLarenin tekniikka petti ja auto jäi vaaralliseen paikkaan. Senna piti huolen että punaiset liput tulivat, hän jäi autoon istumaan ja seisoi jarrupolkimella ettei autoa saatu työnnettyä turvalliseen paikkaan.
Mitä tuohon Susuzukan kisaan 1989 tulee, niin monihan oli sitä mieltä että Senna ei olisi edes saanut osallistua tuohon, sillä hän oli edellisessä kisassa Jerezissä jättänyt noudattamatta harjoituksissa tullutta punaista lippua, vaan jatkoi nopean kierroksen ajamista. Tämähän herätti runsaasti ihmetystä, varsinkin kun edellisessä kisassa Nigel Mansell oli jättänyt noudattamatta mustaa lippua(ei kuulemma nähnyt) ja saanut siitä yhden kisan kilpailukiellon. Toki Nigel oli vielä kerennyt mustan lipun saamisen jälkeen kolaroida Sennan kanssa ja näin käytännössä terminoi miehen mahdollisuudet mestaruuteen.
Mitä tuohon Silverstoneen 94 tulee, niin koskaan aikaisemmin ketään ei oltu rankaistu siitä, että lämmittelykierroksella olisi ohittanut samalta riviltä lähteneen kaverin. Jos muistini pelaa oikein, niin jopa tuossa Silverstonen kisassa muutkin vaihtelivat lämmittelykierroksella paikkoja keskenään saamatta mitään huomautusta. Schumin 5 sekunnin väitetty stop-and-go on myös ainoa laatuaan, en muista että kukaan olisi saanut sellaista sitä ennen tai sen jälkeen. Benettonin tiimi sai lapun jossa luki "5 second penalty" ja tämän perusteella olisi pitänyt ottaa Schumi sisälle.... Mustan lipun missaaminen oli sitten selvä asia, ja siitähän tuli rangaistus, toki kovempi kuin Nigelillä aikanaan.
Span hylkäys oli tosiaan eka kerta moisen asian takia. muistaakseni vain Olivier Panis sai vastaavasta hylkäyksen Portugalissa samana vuonna. Tosin se lankun kuluminenkin oli vähän kyseenalaista. Säännöissä sanottiin, että se ei saa kulua yli 10 %, mutta edelleenkin olen asian niin ymmärtänyt, että lankku oli kulunut vain etureunasta tuon yli 10%. Mittauksissa todettiin mm. että kuluneen pohjalankun paino oli yli 90% käyttämättömän lankun painosta.
Mutta edelleenkin Schumi sai rangaistuksen tuosta.
Muita ennenkuulumattomia rangaistuksia on sitten 97 kauden loppusuijoituksen pois ottaminen, mitä ei ole tietenkään koskaan tapahuntut kenellekkään vastaavasta syystä. Tyrrelin suoritukset 1984 hylättiiin siksi, että oli osoitettu, että auto oli kaikissa kisoissa sääntöjen vastainen. Tahallisesta kolaroinnista toki voidaan vaatia kilpailukieltoa tänä päivänä, mutta ei niitä tuolloin pidetty niin kummoisina. Vai miksi Jean Alesilta ei viety MM-sarjan loppusijoitusta kauden 1995 päätteeksi kun mies taklasi Schumin ulos kisasta täysin tarkoituksella? Tuossahan onnettomuudessa täysin syytön osapuoli jäi jopa radan varteen.
Kanadan 98 hommasta on ollut paljon puhetta. Schumacher sai siitäkin 10 sekunnin stop-and-go rangaistuksen. Ei ole Schumin vika että hän voitti tuostakin huolimatta kisan.