PuuhaPete ketju (nikkarointia, viilausta ja höyläystä yms. äijä-sälää)

Captain Howdy

Well-known member
Alan olemaan entistä tyytyväisempi rintamamiestalo-ostokseeni. Siis siihen, jossa asiat on päivitetty tälle vuosituhannelle.

GO RINTSIKKA GO!

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Noin kauniisti kun käyttäydyt, niin kerron pelkästään sulle sen syyn. Siellä oli vaihe huonosti sulakekannassa kiinni. Korjaantui pienellä ruuvausoperaatiolla.

Tähän kaikkeen saatiin tosin kulumaan aikaa lähes kolme tuntia, koska tuttu sähköasentaja lähte etsimään vikaa ns. ruohonjuuritasolta. Itse olisin aloittanut tuosta sulakkeesta jonka takana asiat poukkoilivat, mutta koska ne möröt.
Oliko vaihe vapaalla?

burb

.
Ai niin, Capukinhan on ollut rintamalla. Montako vihollista tapoit?

Tolerantti

Well-known member
Noin kauniisti kun käyttäydyt, niin kerron pelkästään sulle sen syyn. Siellä oli vaihe huonosti sulakekannassa kiinni. Korjaantui pienellä ruuvausoperaatiolla.

Tähän kaikkeen saatiin tosin kulumaan aikaa lähes kolme tuntia, koska tuttu sähköasentaja lähte etsimään vikaa ns. ruohonjuuritasolta. Itse olisin aloittanut tuosta sulakkeesta jonka takana asiat poukkoilivat, mutta koska ne möröt.
Olin siis jyvällä \o/ ! Yksi vaihe pelistä pois.

Yhdyn käsitykseen, että tuo keskus olisi syytä päivittää. Ruostettakin siellä pari liitosta pukkaa :nope: Muutoinkin kytkennät vähän aatamin tasolla; hella on yleensä aivan omien sulakkeiden takana, muuta ei ole kytkettynä samojen sulakkeiden taakse.

Taitaa Domppari olla niitä heikkovirtapuolen miehiä!

Itse en ole sitäkään. Oikein harmittaa, miten pihalla olen sähköasennuksesta. Kaikesta muusta rakentamiseen liittyvästä on sentään jokin käry, mutta sähkö on mystistä, pyhää ja siellä on niitä mörköjä, joihin maallikoita on aina kielletty katseellakaan kajoamasta. Silti olen vaihtanut valokytkimiä ja pistorasioita.:eek:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Olin siis jyvällä \o/ ! Yksi vaihe pelistä pois.

Yhdyn käsitykseen, että tuo keskus olisi syytä päivittää. Ruostettakin siellä pari liitosta pukkaa :nope: Muutoinkin kytkennät vähän aatamin tasolla; hella on yleensä aivan omien sulakkeiden takana, muuta ei ole kytkettynä samojen sulakkeiden taakse.

Taitaa Domppari olla niitä heikkovirtapuolen miehiä!

Itse en ole sitäkään. Oikein harmittaa, miten pihalla olen sähköasennuksesta. Kaikesta muusta rakentamiseen liittyvästä on sentään jokin käry, mutta sähkö on mystistä, pyhää ja siellä on niitä mörköjä, joihin maallikoita on aina kielletty katseellakaan kajoamasta. Silti olen vaihtanut valokytkimiä ja pistorasioita.:eek:
Ehkäpä täytyy ihan oikeasti ottaa harkintaan tuo ja kysellä vähän hintoja. Aivan kauhea laitoshan tuo oli ja jopa kokeneella asentajallakin oli puuhaa selvittää, mikä piuha menee minnekin.

Pienvirtapuolta juu, vaikka voimavirtapuolelta aloitinkin taannoin - ennen kuin heilahdin ns. toiseen kerrokseen. Olihan noista paljon oppia vielä viitisen vuotta sitten päässä jäljellä, mutta nyt alkaa olla niin hyvin unohtunut että johtojen väritkin saa kattolamppuasennuksissa tarkistella internetistä. Toki tämä talokin niin vanha, ettei nuo meidän 90-luvun lopun opit paljoa tässä paina.

Tuohon kaappiin en itse tule koskaan koskemaan paitsi korkeintaan sulaketta vaihtaessa.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Sikäli kun olen ammoisina aikoina kokoonpannut sähkökeskuksia kokopäivätyökseni, voin tehdä Domppari vitosella sellaisen keskuksen kuin haluat.

Oli työurani upeimpia hetkiä kun sain monen viikon ja 70 keskuksen urakan valmiiksi viimeisenä työpäivänäni. Tunnin verran oli siinä enää työvelvoitetta jäljellä kun pomo tuli sanomaan että asiakas on ilmottanu mitat väärin ja kaikki 70 keskusta on liian isoissa rungoissa. Mitäpä sitä siihen muuta toteamaan että eipä ole enää minun murhe ja jatkoin tupakointia.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Eilen tapahtui sellainen outo homma, että kolme talon vehjettä sekosi samalla hetkellä.

Pyykinpesukone, kuivausrumpu sekä asuinkerroksen hella. Ihan tilipitappi lukuja näyttelevät ja sekoilevat jos päällä ovat. Ovat kaikki saman sulakkeen takana. Muut rasiat ja sähkölaitteet toimii okein.

Tsekkasin aamulla jännitteet, niin antoi 115 volttia noille temppuileville rasioille. Kolmea sulaketta koittanut, ilman muutosta asiaan.

Kellään enempää sähkötekniikan kompotenssia kuin minulla, jotta osaisi kertoa mistä on kysymys. Oikosulku jossain, ei kuitenkaan polta sulaketta? Jossain puhuttiin myös nollaviasta, mutta muiden sulakkeiden takana olevat vehkeet toimii ja jännitteetkin olivat kunnossa.

Mitäs vittua? Poltergheist?

Sähköyhtiöön yhteys? Sähkömieheen? Ihan vaan mieheen? Johonkin muuhun?

Siellä lienee vaihe huonosti sulakekannassa kiinni. Korjaantuu pienellä ruuvausoperaatiolla!
Toimenpiteeseen sähkäri saa tosin kulumaan aikaa lähes kolme tuntia, koska lähtee etsimään vikaa ns. ruohonjuuritasolta. Itse aloittaisin juuri tuosta sulakkeesta jonka takana asiat poukkoilevat.

markoj

Custom User
Siellä lienee vaihe huonosti sulakekannassa kiinni. Korjaantuu pienellä ruuvausoperaatiolla!
Toimenpiteeseen sähkäri saa tosin kulumaan aikaa lähes kolme tuntia, koska lähtee etsimään vikaa ns. ruohonjuuritasolta. Itse aloittaisin juuri tuosta sulakkeesta jonka takana asiat poukkoilevat.
Veikkaan samaa.

Tolerantti

Well-known member
Tällä palstalla lienee useitakin kotirintamamiehiä. Siis sellaisia, jotka asuttavat ja yrittävät ylläpitää rintamamiestaloa eli rintsikkaa eli rinulia. Tuota ajattoman tyylikästä, arkkitehtoonisesti kestävää, ekologista, moneen aikaan taipuvaa, homeetonta ja perustervettä taloa. Ja horoa, loputonta työmaata, joka monasti on ehditty pilata mineriitein tai karaattilevyin, esim..

Lisäkseni kai ainakin:
- Captain Howhow
- Dominic
- Kouvo

Onko muita? Jirkomaa?