Pysyvät numerot kuljettajille

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1039
Kannatan kiinteitä numeroita. Mielestäni sen pitäisi mennä niin, että tallit valitsevat pysyvät numerot, mutta niiden ei tarvitse olla peräkkäisiä. Valittaviksi numeroiksi 0, 4-99 ja kolme edellisen kauden parasta saavat käyttää numeroita 1-3.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Niin ja pyöräilyn tapaan pistejohtajalla keltainen paita? Ei sentään nyrkkeilyn tapaan ammattilaisilta (=ei maksukuskeilta) paita pois...
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Hirveyttä. Nykyinen systeemi on hyvä, samoin ennen vuotta '96 käytössä ollut. Ei mitään kuskiuran kestäviä numerointeja.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Voittaja auto pitää myydä kisan jälkeen tuhannella eurolla jos joku ostaa
Miks mul tuli heti mieleen jokkis-ajot? :thumbup:


EDIT: Mun mielestä sellanen vois olla kiva, että ens kaudella numerot jäädytetään ja jos esim. Kovalainen sattuisi voittamaan mestaruuden, niin Caterhamit saisivat 1 ja 2 ja RBR taas Caterhamin "entiset" numerot. Eli käytännössä sama kuin ennen kautta -96, vaan sillä erotuksella että ferrarilla ei ole 27 ja 28 yms.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Koko kuskiuran kestävissä numeroissa ongelmaksi tulee se, että jatkuvasti tulee kuljettajia joiden ura kestää yhden kauden ajan ja erityisesti ongelmia tulisi pienille talleille joilla kuljettajat vaihtuvat useimmiten jokaisen kauden jälkeen, joten eli tallikohtaiset numerot olisivat ehdottomasti parempi ratkaisu kuin kuljettajien kiinteät numerot.

Nascarissakin numerot ovat itseasiassa tallikohtaisia eli esimerkiksi Jimmie Johnson ei voisi ajaa tallia vaihtaessaan numerolla 48 vaan hän joutuisi vaihtamaan numeroaan sen auton numeroon jonka uusi talli hänelle antaisi ellei hänen kohdallaan suostuttaisi tekemään poikkeusta siitä syystä, että hän on yksi Nascarin historian menestyksekkäimmistä kuljettajista.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Koko kuskiuran kestävissä numeroissa ongelmaksi tulee se, että jatkuvasti tulee kuljettajia joiden ura kestää yhden kauden ajan ja erityisesti ongelmia tulisi pienille talleille joilla kuljettajat vaihtuvat useimmiten jokaisen kauden jälkeen, joten eli tallikohtaiset numerot olisivat ehdottomasti parempi ratkaisu kuin kuljettajien kiinteät numerot.
Tuossa on sekin pointti, että jos joku kuski tekisi Christian Klienin tyyliin paluun kisakuskiksi neljä vuotta myöhemmin, niin joku olisi voinut viedä sillä aikaa numeron.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Nassessa numerot ovat osa kuljettajan imagea ja niillä myydään tuotteita. Jokainen tietää kuka on #48, noin esimerkiksi.
Lähtökohtaisesti numero on auton omistajan eikä kuskin. En muista onko Jimmyllä omistusta #48:ssa, mutta noin lähtökohtaisesti ei tallia vaihtaessa saisi pitää numeroaan. Esim. Earnhardt Jr menetti numeronsa kun vaihtoi tallia. Nimettömämmillä kuskeilla numerot vaihtuu jatkuvasti sen mukaan, minkä auton puikoissa ovat.

Joka tapauksessa MotoGP:n ja NASCAR:n numerointikäytäntö on minusta mainio, kun numerot pysyy kuskeilla pitkään. F1-sarjassa on tasan yksi numero joka mulle kertoo jotain: #1. MotoGP:ssä on vissiin mestarilla oikeus käyttää #1, mutta läheskään aina sitä ei oteta. NASCAR:ssa #1 on numero muiden joukossa ja pysyvästi yhden tallin hallussa.

Sitten on tietty se puoli asiaa, ettei F1:ssä ole oikein sopivia paikkoja isoille numeroille. Jos koko takasiiven päätylevyn käyttää numeroon, niin se jo näkyykin. Muita hyviä paikkoja ei oikein ole, kun ei F1:ssä ole tasaisia pintoja mihin lätkäistä se iso numero.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Koko kuskiuran kestävissä numeroissa ongelmaksi tulee se, että jatkuvasti tulee kuljettajia joiden ura kestää yhden kauden ajan ja erityisesti ongelmia tulisi pienille talleille joilla kuljettajat vaihtuvat useimmiten jokaisen kauden jälkeen, joten eli tallikohtaiset numerot olisivat ehdottomasti parempi ratkaisu kuin kuljettajien kiinteät numerot.
Ei se numerointi pysyvä ole tallikohtaisestikaan NASCAR:ssa, vaan tallit voi poimia milloin tahansa uuden vapaan numeron käyttöönsä. Se, milloin numero on vapautuu käytön jälkeen, on NASCAR:n päätäntävallassa.

Kyllä tuon systeemin voisi toteuttaa kuskikohtaisestikin ilman ongelmia. Jos olet pitkään poissa, menetät numeron. Jos olet ex-mestari ja loukkaantuneena/sapatilla, numero pysyy varattuna pidempään kuin jollain nobodylla, joka kävi ajamassa yhden kisan. Ei mitään ongelmaa..
Nascarissakin numerot ovat itseasiassa tallikohtaisia eli esimerkiksi Jimmie Johnson ei voisi ajaa tallia vaihtaessaan numerolla 48 vaan hän joutuisi vaihtamaan numeroaan sen auton numeroon jonka uusi talli hänelle antaisi ellei hänen kohdallaan suostuttaisi tekemään poikkeusta siitä syystä, että hän on yksi Nascarin historian menestyksekkäimmistä kuljettajista.
Ei edellytä mitään poikkeusta vaan sen, että tallit pääsee yhteysymmärräykseen kaupasta. Numeron voi siirtää jos on halua.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Kartingissa itellä tais olla joku iso numero ainakin, että jos haluaisi pitää juniorivuosista asti huipulle samaa numeroa niin oisihan se hienoa.
 

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Pysyvä nro? Hyvä idea. Ja numerot olisivat auki 99:iin asti. Ja fontti (väreineen) vapaa, toki FIA:n hyväksyntä hyvän maun puitteissa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jäädytettäisiinkö tietyt legendaariset numerot? Numerot 27 ja 28 Monzan kattoon? Heittääkö Vettel täyslaidallisen kylmää tifosien päälle valitsemalla Gillesin kaksseiskan? Kiinnostaako Kimiä, entä kuka kehtaa valita kuusysin? Kaikki tämä suorana huippujännittävässä numerovaraustilaisuudessa MTV MAX -kanavalla!
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Jonkun pitäisi ihan vaan FIAn ja muitten kiusaksi valita toi 69. Mutta kuka kehtaisi? Sinänsä tämä on omasta mielestä ihan kiva muutos. Tuo ehkä tunnistettavuutta hieman lisää, vaikka itselläni ei koskaan mitään ongelmaa top10 kuskien tunnistamisessa ole ollutkaan. Toki jos niitä saa joka kauden jälkeen vaihdella, niin se kyllä vesittää koko pointin.


Kimi saa valita neljäntenä

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2013/12/1841097/f1-kuskit-saavat-pysyvat-numerot---kimi-valitsee-neljantena
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Vahva veikkaukseni on, että Kimi valitsee numerokseen joko numeron 11 jolla hänen idolinsa ajoi maailmanmestariksi tai numeron 6 jolla hän itse ajoi maailmanmestariksi tai sitten Kimi ilmoittaa, että hänelle on aivan sama millä numerolla hän ajaa kunhan Ferrari tekee hänelle auton jolla voittaa maailmanmestaruuden.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1039
Veikkaan, että Kimi ottaa 69 tai antaa tallin valita hänelle numeron.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mieluummin olisin antanut pysyvät numerot talleille, vuoteen 1995 asti kun talleilla oli semi-pysyvät numerot, ja muutenkin autourheilussa on yleensä numerot tallikohtaisia.

Mutta random-fanit ovat enemmän henkilönpalvojia, jotka assosioivat numeron tiettyyn henkilöön, tyyliin 99 ja Gretzky, 7 ja Beckham, tai 46 ja Rossi, jne.
 
Ylös