Quick Nick

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Katsoitteko Nick Heidfeldin body languagea Kanadan GP:n jälkeen? Mies saavuttaa kauden parhaan suorituksensa ja varmistaa tallille kaksoisvoiton, mutta pettymys ja katkeruus suorastaan loistaa miehestä ulospäin.

Turva-autoepisodin jälkeen Heidfeld oli kiinni kilpailun voitosta. Yhden pysähdyksen taktiikka oli onnistunut ratkaisu ja ajoitus oli kohdallaan. Likimain kaikkien muiden kuljettajien piti vielä käydä varikolla. Ennen varikkopysähdystä Heidfeldin vauhti oli ollut erinomaista ja tuloksena oli sarja kilpailukykyisiä kierrosaikoja.

On selvää, että kun kisan ainut varikkopysähdys tehdään ennen kisan puoltaväliä, niin polttoainekuorma on suuri. Sillä pystyy tietysti selittämään sen, miksi takaa tullut Kubica ja Alonso olivat radalla niiiiiin paljon nopeampia. Ilmeisesti tallin määräyksellä Heidefeld antoin Kubicalle mahdollisuuden ohittaa ilman mitään dramatiikkaa. Vaikka takana ollut Alonso oli yhtälailla Heidfeldiä nopeampi, hän pystyi kuin pystyikin pitämään Alonson takanaan.

Kisan ratkaisu tapahtui siinä, kuinka pitkän kaulan Kubica pystyy vetämään Heidfeldiin ennen omaa viimeistä varikkopysähdystään. Kubica onnistui tavoitteessaan erinomaisesti ja Heidfeld on 'valovuosien' päässä Kubican palatessa radalle pysähdyksensä jälkeen.

Vaikkakin näillä kisatapahtumilla voidaan spekuloida loputtomiin, subjektiivinen totuus on kuitenkin se, että Heidfeld on Kubicaan verrattuna tolkuttoman hidas. Se tarkoittanee myös Heidfeldin uran kannalta seuraavia asioita:
- Kubica on BMW:n ykköskuski
- Heidfeld ei saa uusittua enää sopimustaan BMW:n kanssa
- Todennäköisesti töitä ei löydy muistakaan talleista kauden 2008 jälkeen
Nick Heidfeld tulee putoamaan pois F1-kisakuskin paikalta. Hänen kanssaan samoin käy ainakin Rubens Barrichellolle ja David Coulthardille.

Kanadan GP:n jälkeen Nick Heidfeld ymmärsi kaiken tämän. Siksi pettymyys ja katkeruus kuvastuivat hänestä selvästi.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Joo, kyllä Montrealin GP oli selvä "Do or Die"-tilanne Nickille. Ottamalla oman ja BMW:n avausvoiton, PaNick olisi parantanut asemiaan huomattavasti tiimin sisäisessä kamppailussa. Nyt toinen sija periaatteessa löi lukkoon Heidin kakkoskuskiuden ja Kubica on jatkossa se mies, jolle pyritään tarjoamaan paras mahdollinen kalusto jne. - taisteleehan hän kuitenkin jopa mestaruudesta.

Muutenkin PaNick on kyllä jotenkin vaan liian pehmeä kuljettaja. No okei, nopeuttakin häneltä joskus löytyy, mutta tietynlainen särmä ja viimeinen puristus uupuu. Eiköhän nämä ala olemaan jo Nickin viimeisiä kausia F1:ssä - mies jahtaa jo yhdeksättä kautta avausvoittoaan, eikä vieläkään esitykset ole sellaisella tasolla, että niitä tulisi.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Kuten kirjoitin tuonne Kubica-keskusteluunkin: Itse odotan kauden loppuun (tai ainakin niin pitkälle että kuski on kauden osalta lyönyt tiimikaverinsa) kaikkien kuskien kohdalla ennenkuin muodostan mielipiteen tiimikavereiden keskinäisestä paremmuudesta. Vielä on pitkälti aikaa saada auto toimimaan ja parantaa tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ei Heidfeldin tilanne vielä ole toivoton. BMW:n vauhti alkaa olla enemmän kuin kohdallaan. Jos Nick ottaa loppukaudesta myös voiton on häntä aika vaikeata syrjäyttää. Heidfeldin etuna on lisäksi se, että hän on saksalainen kuljettaja saksalaisessa tallissa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä minä puolustan vahvasti Heidfeldiä. Todella hieno ratkaisu mieheltä päästtä Kubica ohi siinä varikkostopin jälkeen, vaikka tosiaan olisi voinut tehdä elämän vaikeaksi. Tiimiltä taisi tulla ohjeet. Tottahan se varmasti sapetti, että tämä ratkaisu vei uran ekan voiton. Tallin oli vaan ajateltava että molemmat kuskit saavat hyödynnettyä taktiikkansa täydellisesti kun voitto ei ollut vielä varma.

Heidfeld vei Kubicaa viime kaudella aika selvästi. Kyse on erilaisista säännöistä, autoista, renkaista sekä niiden toimivuudesta. Nick on kisavauhdin puolesta ollut Robertin tasoa useammasakin kisassa, huonoa onneakin on ollut. Espanjassa miehen oli pakko ottaa stop-and-go ja Monacossa Alonso seivästi kaverin Loewsissa. Tuossa vaiheessa Nick oli jo hyvällä pistesijalla. Paremmalla tuurilla Nick olisi siis todella hyvin mukana MM-kamppailussa.

Nickin ongelmat ovat aika-ajoissa ja siinä että mies ei saa renkaita lämpimäksi BMW:n tämän vuoden autolla tarpeeksi nopeasti. Tästä taas seuraa että automaattisesti laittavat miehen konservatiiviselle taktiikalle. Aika-ajotappio näyttää kertaluokkaa suuremmalta ja tietysti siinä kärsii kun joutuu ajamaan trullijunassa....Mutta en minä tuosta urakehityksestä olisi huolissaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
RTL:n lähtöruudukkohaastattelussa ennen kisaa Nick tuntui varsin luottavaiselta kisataktiikkansa suhteen. Hymyili itsevarmasti. Jos oikein ymmärsin hän sanoi tekevänsä kaikkensa voittaakseen Kubican.

Ei tehnyt, päästi Kubican suosiolla ohitse. Luulen, että on ollut varsin tunnepitoiset keskustelut Nickin ja varikkotiimin kanssa sen ajan kun Robert on ajanut perässä. Ja jos talli käskee päästämään tallikaverin ohi, niin kyllähän se jotain kertoo. Alonsohan ei sen jälkeen päässyt enää millään Heidfeldista ohi, Kubicankaan ei olisi tarvinnut montaa kierrosta ajaa Heidfeldin takana kun ei enää olisi ehtinyt toiselta varikkokäynniltään Nickin edelle.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihan käsittämätöntä miten moni julistaa Heidfeldin menneen talven lumeksi ja Kubicaa huonommaksi kuljettajaksi vain 7 kisan perusteella. Viime kaudella Nick vei Robertia koko kauden mutta kukaan ei ollut heivaamassa puolalaista ulos ykkösistä. Mitä ihmettä Nickin ajotaidoille on käynyt parin kuukauden aikana? No ei niin yhtään mitään. Nyt ei vain auto/renkaat oikein sovi Nickille, kun taas viime vuonna tilanne oli päinvastainen. Luuletteko tosiaan, että Bemarilla ei tajuttaisi asian laitaa? Heidfeld ei tosiaan ole lähdössä minnekään, uskokaa huviksenne.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Revolt sanoi:
Nyt ei vain auto/renkaat oikein sovi Nickille, kun taas viime vuonna tilanne oli päinvastainen. Luuletteko tosiaan, että Bemarilla ei tajuttaisi asian laitaa? Heidfeld ei tosiaan ole lähdössä minnekään, uskokaa huviksenne.
On totta, että Nick on ollut Thiessenin ja Rampfin suosikkipoju jo vuosia, joten asema tallissa on sitä kautta ollut vakaa. Mutta Kubicalta turpaanottaminen selvästi asettaa Heidfeldin kakkoskuskin asemaan. Samanaikaisesti Alonsolla on paineita löytää voittava auto alleen. Kauden 2008 7 ensimmäisen osakilpailun perusteella voittaja-autoja ovat: Ferrari, McLaren ja BMW. Mäkkärille Alonso ei palaa, Ferrarilla on paikat täynnä 2010 asti, joten BMW on AINUT talli, jolla on voittaja-auto ja jossa on yksi tallipaikka avoinna 2009 kautta ajatellen.

Samanaikaisesti Renaultilla tapahtuu kehitystä ja auto muuttuu kilpailukykyisemmäksi, muttei kuitenkaan voittaja-autoksi. ING on siirtämässä sponsorointiaan pois Renaultilta Hondalle, joten Renaultilla ollaan tuskin maksamassa Alonsolle ylisuurta palkkaa ihan huvin vuoksi.

Väite saattaa tuntua machoilevalta pullistelulta tässä vaiheessa kautta, mutta väitän, että Alonso vie Heidfeldin paikan BMW:llä kaudella 2009.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
pmv sanoi:
Kyllä minä puolustan vahvasti Heidfeldiä. Todella hieno ratkaisu mieheltä päästtä Kubica ohi siinä varikkostopin jälkeen, vaikka tosiaan olisi voinut tehdä elämän vaikeaksi. Tiimiltä taisi tulla ohjeet. Tottahan se varmasti sapetti, että tämä ratkaisu vei uran ekan voiton. Tallin oli vaan ajateltava että molemmat kuskit saavat hyödynnettyä taktiikkansa täydellisesti kun voitto ei ollut vielä varma.
QUOTE]

Kyllä ja Alonson pysähtymis ajankohtaahan BMW ei voinut varmasti tarkalleen tietää jos Alonson stoppi olisi ollut myöhempään kuin Kubican niin siinähän olisi voinut käydä niin että Alonso olisi päässyt Kubican edelle,joten ihan viisas ratkaisu oli päästää Kubica Heidfeldin ohi.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
SOKO sanoi:
Ei Heidfeldin tilanne vielä ole toivoton. BMW:n vauhti alkaa olla enemmän kuin kohdallaan. Jos Nick ottaa loppukaudesta myös voiton on häntä aika vaikeata syrjäyttää. Heidfeldin etuna on lisäksi se, että hän on saksalainen kuljettaja saksalaisessa tallissa.
Näin juuri, Sokon kanssa ollaan täällä samoilla linjoilla. Kaiken lisäksi pitää myös toki muistaa se, että Heidfeldillä on kokemusta eikä hän mikään umpi surkea ole ollut, vaikka tällä kaudella Kubican jalkoihin on jäänyt.

Theissenhän itsekkin sanoi jonkin aikaa sitten, että talli on löytänyt ratkaisun Heidfeldin vauhdin nostamiseksi (liekö renkaiden kanssa ongelmia tjsp. joku saa tarkentaa, mikäli muistaa tarkemmin ko. asian). Sekin puoltaa sitä, että Heidfeld ei ole missään riippakiven asemassa BMW:llä vaikkakin Kubica johtaa mm-sarjaa ja saa varmasti kuitenkin jonkin verra enemmän tukea tallilta. Talli kuitenkin työskentelee molempien kuskien eteen, jotta kumpikin pääsisi mahdollisimman hyvään suoritukseen.

En siis usko, että Nick Heidfeldin päivät BMW:llä olisi luetut. Itse en ainakaan näkisi mitään syytä siihen, että BMW:n pitäisi hankkia joku muu Heidfeldin tilalle. Miksi vaihtaa kokenutta, hyvää jälkeä tekevää kuskia toiseen samanlaiseen, kun tallissa on kuitenkin mestariainesta oleva Robert Kubica.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
TMK sanoi:
pmv sanoi:
Kyllä minä puolustan vahvasti Heidfeldiä. Todella hieno ratkaisu mieheltä päästtä Kubica ohi siinä varikkostopin jälkeen, vaikka tosiaan olisi voinut tehdä elämän vaikeaksi. Tiimiltä taisi tulla ohjeet. Tottahan se varmasti sapetti, että tämä ratkaisu vei uran ekan voiton. Tallin oli vaan ajateltava että molemmat kuskit saavat hyödynnettyä taktiikkansa täydellisesti kun voitto ei ollut vielä varma.
Kyllä ja Alonson pysähtymis ajankohtaahan BMW ei voinut varmasti tarkalleen tietää jos Alonson stoppi olisi ollut myöhempään kuin Kubican niin siinähän olisi voinut käydä niin että Alonso olisi päässyt Kubican edelle,joten ihan viisas ratkaisu oli päästää Kubica Heidfeldin ohi.
Näin on. Siinä vaiheessa kun Hamilton ja Räikkönen jäivät varikon portille, BMW:n varikkomuurilla meni konseptit täysin uusiksi ja silmät kirkastui kun tajuttiin, että tässä olisi nyt kaikki edellytykset kaksoisvoittoon. Eli luultavasti pelasivat siitä hetkestä eteenpäin kaiken niin, että saadaan kaksi autoa mahdollisimman nopeasti maaliin.

Kuitenkin siinä vaiheessa kun Kubica meni Heidfeldistä ohi, kilpailu oli vielä niin pahasti kesken että mitä vaan olisi voinut tapahtua. Ja varmasti talli katsoi paremmaksi, että koska Kubica oli siinä vaiheessa paljon kevyempi ja nopeampi, niin hän saa lähteä tykittämään niin kovaa kuin vehkeistä irtoaa jotta saataisiin se voitto. Ja mahdollisesti kaksoisvoitto, mikäli mitään erikoista ei tapahdu ja Heidfeld ajaa kisan virheettömästi loppuun.

Heidfeld on tähän mennessä vakiinnuttanut paikkansa BMW:n "vakiokalustossa", eikä luultavasti aja enää missään muussa F1-tallissa ellei BMW ala toimittaa moottoreita jollekin kakkostallille tms. Kyllähän kytkökset on aika vahvat, kun on ajanut Prostilla (2000), Sauberilla (2001-2003), Jordanilla (2004), BMW-Williamsilla (2005) ja nyt BMW:llä (2006-). Vähän epäilen että BMW:llä olisi vielä mitään syytä vaihtaa Heidfeldiä johonkin toiseen. Tämän hetken kuskipari on oikein hyvässä synkronissa, miksi sitä rikkomaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Näin on. Siinä vaiheessa kun Hamilton ja Räikkönen jäivät varikon portille, BMW:n varikkomuurilla meni konseptit täysin uusiksi ja silmät kirkastui kun tajuttiin, että tässä olisi nyt kaikki edellytykset kaksoisvoittoon. Eli luultavasti pelasivat siitä hetkestä eteenpäin kaiken niin, että saadaan kaksi autoa mahdollisimman nopeasti maaliin.
Tai ainakin voittoon. BMW:hän pelasi siten, että muuttivat Heidfeldin taktiikan yksistoppiseksi. Näin he pääsivät tilanteeseen, jossa toinen kuski johti kaksistoppisten liigaa, toinen yksistoppisten. Voitto olisi tullut olisi kumpi tahansa osoittautunut paremmaksi vedoksi. Kaksoisvoitto oli kuorrutus sille voitolle, eikä ollenkaan kirkossa kuulutettu vielä siinä vaiheessa kun Nickin taktiikkamuutos tehtiin.

-Edit- Nick tuli varikolle 10 kierrosta Robertin jälkeen (ei ihme, jos ei aika-ajot oikein suju samaan malliin! ;)). Toki Kubican stoppi saattoi aikaistua kierroksella parilla turva-auton vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Varmasti oli Heidfeldin kanssa eilen vähän samanlainen asetelma kuin Häkkisellä ja DC:llä Melbournessa -97. Häkkinen olisi varmasti toivonut tuovansa Mäkille sen ensimmäisen voiton pitkiin aikoihin, mutta DC varastikin kunnian. Heidfeldille kävi nyt samoin.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Heidfeld on nopea kuski, mutta tappamisen meininki puuttuu..
Sen takia Kimi Räikkönenkin vei Mäkiltä paikan Nickin nenän edestä..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Ei vaan ole Quick-Nickissä sitä mitä vaaditaan kärkikuljettajalta. Nick on näitä hyviä puurtajia, tyyliin DC ja Ruben mutta se varsinainen kärkipään terä ja agressiivisuus puuttuu.

Bemarilla on heppuun luottoa samoin kuin McLarenilla oli DC:hen ja Ferrarilla Rubeniin.

Hyvänä päivänä voi tehdä samaan tapaan hyvää jälkeä kuin edellä mainitut mutta siihen se jää.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Jone sanoi:
Varmasti oli Heidfeldin kanssa eilen vähän samanlainen asetelma kuin Häkkisellä ja DC:llä Melbournessa -97. Häkkinen olisi varmasti toivonut tuovansa Mäkille sen ensimmäisen voiton pitkiin aikoihin, mutta DC varastikin kunnian. Heidfeldille kävi nyt samoin.
Jep, varmasti hieman samanlainen fiilis. Tosin sillä erolla, että Häkä oli kuljettajista se nopeampi. Kun taas Bemarilla se nopeampi on selkeästi Kubica.

Tässähän on nähtävissä sellainen pikku seikka, että sekä Kimillä, että Quick-Nickillä on ongelmia renkaiden lämpimäksi saamisen kanssa. Kuitenkin Kimi on samalla viivalla "mestarillisen" Massan kanssa(erot ajoissa ovat olemattomat). Kun taas Nick on kaukana takana verrattuna tallikaveriin.

Toki Nickillä on aikalailla useammin ollut sitä bensaakin enemmän tankissa, kuten Heikillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
Toki Nickillä on aikalailla useammin ollut sitä bensaakin enemmän tankissa, kuten Heikillä.
Niin, tämä vääristää vertailua. Toki rengasongelmista johtuen Nick varmaan häviää Kubicalle aika-ajoissa bensamäärät huomioidenkin (olisi kiva tietää tarkemmin, jos joku on noita laskeskellut). Bensamäärä sitten suoraan vaikuttaa menoon kisassa, joten vauhti näyttää vaisulta. Ei Nickin saldo niin kamalan huono loppujen lopuksi ole.
 

Jackal

Well-known member
Liittynyt
16.3.2007
Viestit
192
Alonso ajaa Kubican kanssa bemarilla ensi kaudella.

Tämä on vielä salaista tietoa joten älkää kovin levitelkö eteenpäin
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Aika kehnot perustelut, ei logiikkaa.
 

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Vice sanoi:
Aika kehnot perustelut, ei logiikkaa.
Faktat ovat tunnetusti niitä varten joilta puuttuu tunnetta ja mielikuvitusta.
Se oliskin hienoa, tosiaan haluaisin nähdä Alonson pystyvässä tallissa ensi kaudella. Vieläkin jännempää kuin tänä vuonna.
Ja topicissa pysyäkseni.. Tuo mitäänsanomaton karvanaama ei juuri minussa kyllä tunteita herätä, eikä suuria odotuksia.
 
Ylös