Raamattu kannesta kanteen

Oletko lukenut Raamatun kannesta kanteen?

• Äänestäjiä yhteensä
    54

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
En ole, enkä muidenkaan mytologioiden pääteoksia. Ilias & Odysseia pitäis kyllä joskus plärätä, vaikuttaa mielenkiintoiselta.

WebSlave

Trackman
En ole, enkä muidenkaan mytologioiden pääteoksia. Ilias & Odysseia pitäis kyllä joskus plärätä, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Tai edes jompi kumpi. Itse lueskelin Iliasta (Otto Mannisen runokäännöstä tietty), tosin itse runoelmaa enemmän minua kiinnosti kirjan takaa löytyvät viitteet. ;) Kesken jäi sekin, tottakai (loppui lainan uusinnat kirjastosta). Odysseiasta luin suosiolla vain viitteet. ;)

-Edit- Jaa, eipä Iliaasta taida muita käännöksiä ollakaan. Odysseiasta on myös Saarikosken.

-Edit2- Muutoin on tullut lueskeltua ainakin:
- Mormonin kirjaa
- Koraania
- Srimad Bhagavatamia
- Gilgamesh-eeposta

Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Tai edes jompi kumpi. Itse lueskelin Iliasta (Otto Mannisen runokäännöstä tietty), tosin itse runoelmaa enemmän minua kiinnosti kirjan takaa löytyvät viitteet. ;) Kesken jäi sekin, tottakai (loppui lainan uusinnat kirjastosta). Odysseiasta luin suosiolla vain viitteet. ;)

-Edit- Jaa, eipä Iliaasta taida muita käännöksiä ollakaan. Odysseiasta on myös Saarikosken.
Siinä luulossa ollut että ne liittyvät kovin läheisesti toisiinsa, siksi aina tulee puhuttua niistä yhdessä. Mutta mistäs mie oikeastaan tiedän kun en ole lukenut. :eek:

Pobeda

Well-known member
Joitain kohtia olen joskus katsellut mutta kokonaan en ole lukenut. Jos olisi tarpeeksi aikaa tapettavaksi niin saattaisin lukea. Muutama vuosi sitten aloin lukea mutta aika ja motivaatio ei riittänyt kovin pitkälle.

Ilias & Odysseia pitäis kyllä joskus plärätä, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Odysseia ei ole niin tärkeä ja sen aitous on osittain kyseenalainenkin. Ilias sen sijaan kuuluu perussivistykseen, mars lukemaan. Laivaluettelossa ei sitten lintsata.

Vice

Reality bites
Odysseia ei ole niin tärkeä ja sen aitous on osittain kyseenalainenkin. Ilias sen sijaan kuuluu perussivistykseen, mars lukemaan. Laivaluettelossa ei sitten lintsata.
Ehkä, mutta Odysseia on about miljoona kertaa kiehtovampi tarina kuin Ilias.

WebSlave

Trackman
Siinä luulossa ollut että ne liittyvät kovin läheisesti toisiinsa, siksi aina tulee puhuttua niistä yhdessä. Mutta mistäs mie oikeastaan tiedän kun en ole lukenut. :eek:
No molemmat on laitettu Homeroksen nimiin ja Odysseus on jatkoa Iliaalle, että sikäli yhdessä manitseminen on oikeutettuakin. Kahdesta eri opuksesta kuitenkin on kyse. Luultavasti eri henkilöilden kirjoittamiakin.

Eikä Homeroksenkaan historiallisuudesta mitään vedenpitäviä todisteita ole.

SOKO

Well-known member
En ole lukenu enkä lue. Mytologisista teoksista Kalevala on ainoa, jonka olen lukenut useampaan kertaan.

Ei ole poissuljettua, että lukisin joskus joitain usein mainittuja, mutta heikosti tunnettuja mytologiateoksia (esim. Gilgames eepos, Kalevipoeg). Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole aikaa.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
En ole milläänmuotoa uskonnollinen mutta meinaan kyllä ihan tosissani lukea tuon opuksen joskus. Koraanikin voisi olla mielenkiintoista tekstiä.