oldez
Well-known member
- Liittynyt
- 14.3.2003
- Viestit
- 19491
Lähtökohdat McLarenin nousuun olivat hieman erilaiset. Minun mielestä vuonna 1998 vaikutti enemmän se että Adrian Newey suunnitteli auton, eikä se että Mika Häkkinen testasi. Myös sarjan tehoikkammaalla koneella oli jotain tekemistä sen kanssa että auto pärjäsi. Kaudelle tuli uudet säännöt ja Newey osasi hyödyntää niitä parhaiten. Eikä Häkkisellä ole ikinä ollut sellaista tilannetta että olisi edellisenä kautena melkein voittanut maailman mestaruuden ja seuraavana kautena ajanut vain maaliin pääsystä.Originally posted by McMike
Muistaakseni aikoinaan Häkkisen aikoinakin autossa oli "hieman" ongelmia. Jossain kisassa Schumi ohitti Häkän kierroksella ja McLaren oli silloinkin pienessä kriisissä kilpailemisen suhteen.
Mitä teki Mika? Hän teki töitä auton eteen, testasi ja osasi antaa oikeanlaista palautetta tallin insseille auton rakentamiseksi voittaja-autoksi. Häkkinen ei kitissyt vaan teki tosiaan töitä tallin ja auton eteen ja sen myötä ajoi McLarenilla kahteen mestaruuteen.
Lujasti töitä.. Siis mitä?? Eiköhän se Kimi tee ihan yhtä paljon töitä kuin Häkkinen tekisi samassa tilanteessa. Syyt Kimin vähäisiin testimäärinkin johtuu siitä että McLarenin kisakuljettajat testaavat uusia auton osia, kun testikuskit ajavat kestävyys ja rengastestejä. Jos autoon ei tule uusia osia niin harvemmin kukaan tallipäällikkö ajattaa kisakuljettajillaan kestävyystestejä, koska se ei tee hyvää kenenkään motivaatiolla. Ihan yhtälailla testikuljettajatkin osaavat sitä autoa rasittaa.Kitisijä Kimi on naiivi, niinhän on myös Dennis todennút. Minunkin silmissäni tuollainen lapsellisuus ja kitinä on laskenut pisteitä Kimiä kohtaan. Kannattaisi ennemminkin tehdä lujasti töitä ja testiä, niinkuin Häkkinen aikoinaan, eikä vaan valittaa, ettei mikään ole niin kuin herralle pitäisi olla. Niitä tuloksia saavutetaan vain kovalla työnteolla.
Eiköhän Kimi sanonut sen mitä kaikki F1-kuljettajat ovat aina sanoneet. Kaikki haluavat ajaa voitosta, eikä mistään jäännössijoista. Ja olisi kiva tietää toi alkuperäinen teksti. Ja iltalehden kämätoimittajat repivät tuollasia otsikoita mitä ihmeellisimmistä lausunnoista. Ja en ymmärrä että miksi helvetissä kaikki pistävät McLarenin nykytilanteen Kimin syyksi, koska tämä ei testaa???? Jos auto on tuollainen raakile kuin se nykyään on niin ei edes suuri herra schumacher saisi tuosta kalua vaikka kuinka paljon ajaisi. Jos moottori ei kestä, eikä siinä ole tarpeeksi tehoja, jonka vuoksi kuljettajat joutuvat ajamaan siivillä jotka tuottavat vähemmän downforceä, jonka vuoksi renkaat eivät taas toimi oikealla tavalla. Ihmettelen missä välissä tässä voisi syyttää kuljettajaa.Kimi on ilmeisesti tottunut saamaan kaiken liian helpolla ja luulee, että kun on kerran päässyt huipputalliin, niin kaikki pitäisi olla vaan yhtä suurta glamouria ja herraa käsitellä silkkihansikkain. Sitä menestystä Kimin mielestä pitäisi tulla heti ja sen eteen tehtävä työmäärä pitäisi kitisijälle olla minimaalista, että voisi juhlia ja kuluttaa aikaansa suurena formulatähtenä. Ehei, kitisijä Kiminkin on alennuttava ja tehtävä töitä tallin eteen eikä vaan valittaa. Kannattaisi herran tosiaankin ottaa oppia aikaisemmista suomalaisista formula 1:n herrasmiehistä, Kekestä, J.J.Lehdosta ja Häkkisestä. He ovat tehneet mainetta ja kunniaa suomalaiselle formula 1 kuljettajille ja sitä mainetta ei yksi räkänokka kitisijä saa pilata.
Koittakaa nyt ymmärtää että kuljettaja ei voi testaamisellaan paljon vaikuttaa jos autoon ei saa uusia osia. Toki säätöjä voidaan hioa ja sitä kautta saada vauhtia, mutta jos auton ongelmat ovat niin perustavaa laatua kuin nyt, niin ilman uusia osia on aika turhaa vain ajaa ympyrää.
Miettikää mitä itse tekisitte tässä tapauksessa? Auton moottori tärisee niin että se hajottaa osat, jotka muuten kestäisivät. Kannattakaako vahvistaa kaikkia muita osia niin että paino nousee rutkasti ja ajettavuus huononee painopisteen nousun myötä vai yrittää rakentaa parempi kone? Entä jos auton moottori ei tuota tarpeeksi tehoa että autossa voitaisiin pitää enemmän downforcea tuottavia siipiä, jotta renkaat saataisiin toimimaan. Kannattaisiko etsiä uudenlaisia siipi ratkaisuja ja alkaa kehittää renkaita täysin uuteen suuntaan vai yrittää rakentaa parempi kone? Jos auto on suunniteltu niin että siihen saadaan tietynlainen kone, niin auton saaminen kuntoon toisenlaisellaa koneella voi olla pitkä prosessi, eikä yksittäisellä kuljettajalla ole paljon mahdollisuuksia vaikuttaa tässä asiassa. Eihän Kimi voi mennä Ilmorille ja sanoa miten kone pitäisi rakentaan, ei Mikakaan niin tehnyt. Ainoa mitä voi sanoa niin että lisää tehoa, vähemmän painoa ja koko viikonlopun kestävä kone.