Räikkönen saanut tarpeekseen?

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Originally posted by McMike
Muistaakseni aikoinaan Häkkisen aikoinakin autossa oli "hieman" ongelmia. Jossain kisassa Schumi ohitti Häkän kierroksella ja McLaren oli silloinkin pienessä kriisissä kilpailemisen suhteen.
Mitä teki Mika? Hän teki töitä auton eteen, testasi ja osasi antaa oikeanlaista palautetta tallin insseille auton rakentamiseksi voittaja-autoksi. Häkkinen ei kitissyt vaan teki tosiaan töitä tallin ja auton eteen ja sen myötä ajoi McLarenilla kahteen mestaruuteen.
Lähtökohdat McLarenin nousuun olivat hieman erilaiset. Minun mielestä vuonna 1998 vaikutti enemmän se että Adrian Newey suunnitteli auton, eikä se että Mika Häkkinen testasi. Myös sarjan tehoikkammaalla koneella oli jotain tekemistä sen kanssa että auto pärjäsi. Kaudelle tuli uudet säännöt ja Newey osasi hyödyntää niitä parhaiten. Eikä Häkkisellä ole ikinä ollut sellaista tilannetta että olisi edellisenä kautena melkein voittanut maailman mestaruuden ja seuraavana kautena ajanut vain maaliin pääsystä.

Kitisijä Kimi on naiivi, niinhän on myös Dennis todennút. Minunkin silmissäni tuollainen lapsellisuus ja kitinä on laskenut pisteitä Kimiä kohtaan. Kannattaisi ennemminkin tehdä lujasti töitä ja testiä, niinkuin Häkkinen aikoinaan, eikä vaan valittaa, ettei mikään ole niin kuin herralle pitäisi olla. Niitä tuloksia saavutetaan vain kovalla työnteolla.
Lujasti töitä.. Siis mitä?? Eiköhän se Kimi tee ihan yhtä paljon töitä kuin Häkkinen tekisi samassa tilanteessa. Syyt Kimin vähäisiin testimäärinkin johtuu siitä että McLarenin kisakuljettajat testaavat uusia auton osia, kun testikuskit ajavat kestävyys ja rengastestejä. Jos autoon ei tule uusia osia niin harvemmin kukaan tallipäällikkö ajattaa kisakuljettajillaan kestävyystestejä, koska se ei tee hyvää kenenkään motivaatiolla. Ihan yhtälailla testikuljettajatkin osaavat sitä autoa rasittaa.

Kimi on ilmeisesti tottunut saamaan kaiken liian helpolla ja luulee, että kun on kerran päässyt huipputalliin, niin kaikki pitäisi olla vaan yhtä suurta glamouria ja herraa käsitellä silkkihansikkain. Sitä menestystä Kimin mielestä pitäisi tulla heti ja sen eteen tehtävä työmäärä pitäisi kitisijälle olla minimaalista, että voisi juhlia ja kuluttaa aikaansa suurena formulatähtenä. Ehei, kitisijä Kiminkin on alennuttava ja tehtävä töitä tallin eteen eikä vaan valittaa. Kannattaisi herran tosiaankin ottaa oppia aikaisemmista suomalaisista formula 1:n herrasmiehistä, Kekestä, J.J.Lehdosta ja Häkkisestä. He ovat tehneet mainetta ja kunniaa suomalaiselle formula 1 kuljettajille ja sitä mainetta ei yksi räkänokka kitisijä saa pilata.
Eiköhän Kimi sanonut sen mitä kaikki F1-kuljettajat ovat aina sanoneet. Kaikki haluavat ajaa voitosta, eikä mistään jäännössijoista. Ja olisi kiva tietää toi alkuperäinen teksti. Ja iltalehden kämätoimittajat repivät tuollasia otsikoita mitä ihmeellisimmistä lausunnoista. Ja en ymmärrä että miksi helvetissä kaikki pistävät McLarenin nykytilanteen Kimin syyksi, koska tämä ei testaa???? Jos auto on tuollainen raakile kuin se nykyään on niin ei edes suuri herra schumacher saisi tuosta kalua vaikka kuinka paljon ajaisi. Jos moottori ei kestä, eikä siinä ole tarpeeksi tehoja, jonka vuoksi kuljettajat joutuvat ajamaan siivillä jotka tuottavat vähemmän downforceä, jonka vuoksi renkaat eivät taas toimi oikealla tavalla. Ihmettelen missä välissä tässä voisi syyttää kuljettajaa.

Koittakaa nyt ymmärtää että kuljettaja ei voi testaamisellaan paljon vaikuttaa jos autoon ei saa uusia osia. Toki säätöjä voidaan hioa ja sitä kautta saada vauhtia, mutta jos auton ongelmat ovat niin perustavaa laatua kuin nyt, niin ilman uusia osia on aika turhaa vain ajaa ympyrää.

Miettikää mitä itse tekisitte tässä tapauksessa? Auton moottori tärisee niin että se hajottaa osat, jotka muuten kestäisivät. Kannattakaako vahvistaa kaikkia muita osia niin että paino nousee rutkasti ja ajettavuus huononee painopisteen nousun myötä vai yrittää rakentaa parempi kone? Entä jos auton moottori ei tuota tarpeeksi tehoa että autossa voitaisiin pitää enemmän downforcea tuottavia siipiä, jotta renkaat saataisiin toimimaan. Kannattaisiko etsiä uudenlaisia siipi ratkaisuja ja alkaa kehittää renkaita täysin uuteen suuntaan vai yrittää rakentaa parempi kone? Jos auto on suunniteltu niin että siihen saadaan tietynlainen kone, niin auton saaminen kuntoon toisenlaisellaa koneella voi olla pitkä prosessi, eikä yksittäisellä kuljettajalla ole paljon mahdollisuuksia vaikuttaa tässä asiassa. Eihän Kimi voi mennä Ilmorille ja sanoa miten kone pitäisi rakentaan, ei Mikakaan niin tehnyt. Ainoa mitä voi sanoa niin että lisää tehoa, vähemmän painoa ja koko viikonlopun kestävä kone.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ukyo Katayama sanoi:
Sport1 tietää kertoa, että Kimi ei ole lähdössä tallista.
Ikävä juttu. Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä varmemmaksi tulen, että Kimi ja Monty eivät samassa tallissa pysty työskentelemään sellaisella tavalla, että se koituisi tallin parhaaksi. Tulehtuu.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
On erittäin loistava asia F1:lle ja faneille että saadaan Sennan ja Prostin jälkeen eräs kovatasoisimmista kuskipareista samaan talliin kisaa ajamaan. Eiköhän nuo pojat pysty työskentelemään ihan hyvin yhdessä, tuskin ainakaan huonommin kuin Half ja JPM.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Tuskin kenenkään välit on ollut niin huonot kuin Prostilla ja Sennalla McLarenilla ja silti talli menestyi.

Kimi ja J-P tulevat varmasti ihan tarpeeksi hyvin toimeen. F1-sarjan vahvin kaksikko tulossa, jos ja kun Kimi ensi vuonna McLarenilla ajaa.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Re: Re: Re: Räikkönen saanut tarpeekseen?

Tehomylly sanoi:
Talli on kokonaisuus. Kuljettaja on vain pieni, pieni osa sitä kokonaisuutta.

Jos kuljettaja ei tajua tallin parasta ja päästelee tuollaisia "voittajan kommentteja" hän on ansaitusti pian unohdettu.
Räikkönen puhui ihan asiaa, McLarenin paikka ei ole taistelemassa sijoista kymmenen kieppeillä. Jos "talli" ei ole samaa mieltä, tai ei kestä tämän sanomista ääneen, on syytä korjata tallia, ei kommentin esittäjää.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Re: Re: Re: Re: Räikkönen saanut tarpeekseen?

jimpo sanoi:
Jos "talli" ei ole samaa mieltä, tai ei kestä tämän sanomista ääneen, on syytä korjata tallia, ei kommentin esittäjää.
Ja mitä hyötyä Räikkösen väitetyistä kommenteista on tallin kehitystyölle? Ei mitään. Suu suppuun siis, Kimi. Omaa pesää ei liata ja moraalia heikennetä valituksella joka ei paranna tulosta.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Re: Re: Re: Re: Re: Räikkönen saanut tarpeekseen?

Tehomylly sanoi:
Ja mitä hyötyä Räikkösen väitetyistä kommenteista on tallin kehitystyölle? Ei mitään. Suu suppuun siis, Kimi. Omaa pesää ei liata ja moraalia heikennetä valituksella joka ei paranna tulosta.
Ainakin minä olen ymmärtänyt, että, ihan yleisestikin, ei ole oikein viisasta huudella työpaikan asioista ihan missä tahansa, olipa työpaikkana sitten McLaren tai Ärrä.

Ja todellakin, mitä hyötyä siitä on, että itkee joka paikassa siitä kuinka homma ei toimi. Minusta Räikkösellä on ihan väärä asenne auton kehittämiseen ja testaamiseen. Joskun 50-luvulla saattoi sanoa, että ei paljoo kiinnosta, (taisi olla Alfonso de Portago, joka sanoi: "Kilpailun jälkeen voitte työntää sen (auton) vaikka kalliolta alas":D) mutta nykyisin talli odottaa, että ongelmien tullessa eteen ei aleta itkemään vaan tehdään töitä asian parantamiseksi. Olisi ehkä ollut hyväksi jos Räikkönen olisi ajanut jossain keskitason tallissa vähän pitempäänkin. Sauberilla ei ehkä resurssit riittäneet oikein kehitystyöhön sen täydessä mitassa, ja McLarenilla ollessa Kimi ei ole sitten oikein ollut kehitystyössä mukana, ainakaan täydellä sydämmellä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tuo Räikkösen testaamisen "vähyys" näyttää olevan joillekin nyt jonkinsortin kynnyskysymys vai vain asia jolla on muka hyvä päästä vähän antamaan satikutia Kimille. Täällä tunnutaan tekevän tuosta testaamisesta jotenkin itseisarvo, minun mielestäni Kimi on kommentoinut asiaa varsin järkevästi:

"Et ole kovin paljoa testannut sen jälkeen kun kausi alkoi. Voisitko sillä rintamalla osallistua enemmän auton kehittämiseen?
- Jos autoon ei ole tehty mitään muutoksia tai saatu uusia osia, silloin sen testaaminen on ihan turhaa. Kyllä sen testaamisen voivat silloin hoitaa meidän testikuskitkin. Sen sijaan jos autoon on tehty uusia osia ja muita suurempia muutoksia, silloin, luonnollisesti, haluan testata sitä enemmän. Ihmiset vain luulevat, että auto paranee vain sillä, että sillä ajetaan paljon. Jos ei ole mitään testattavaa, niin silloin on ihan turha vain ajaa ympyrää. Luotettavuuden parantamiseen liittyviä testejä voivat ajaa testikuljettajatkin, ihan hyvin. Kyllähän tallin johto kysyy meiltä jos me haluamme ajaa testejä, mutta kuten sanoin, jos ei ole mitään uusia juttuja joita pitäisi testata, silloin on ihan sama kuka niitä autoja ajaa." MTV3
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Observer sanoi:
Sen sijaan jos autoon on tehty uusia osia ja muita suurempia muutoksia, silloin, luonnollisesti, haluan testata sitä enemmän. Ihmiset vain luulevat, että auto paranee vain sillä, että sillä ajetaan paljon. Jos ei ole mitään testattavaa, niin silloin on ihan turha vain ajaa ympyrää. Luotettavuuden parantamiseen liittyviä testejä voivat ajaa testikuljettajatkin, ihan hyvin.
Ei tuollaisesta tekstistä voi vetää kuin sen johtopäätöksen, että Kimi haluaa valmiiseen pöytään.
Jos kestävyystestiä ajaa useampi kuljettaja, niin minun ymmärtääkseni, kilometrejä saadaan lyhyemmässä ajassa enemmän. Minusta tuo on epäluottamuslause koko tallin tekniselle porukalle. Ei Räikkönen vielä mikään Senna ole, joka voi jättää testauksen jollekin muulle ja aloittaa sitten vaan suoraan kauden ekasta kisasta. Oikeastaan, minusta ei olisi pitänyt Sennankaan saada tehdä sellaista.
 

Mersu

New member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
3
Näyttää olevan marisijoita ihan tarpeeksi täälläkin. Olisi mielenkintoista nähdä ne kysymykset mihin Kimi on vastaillut. Mies on ainakin joka kerta luvannut yrittää parhaansa. Mitä autoon tulee niin onhan sekä Haug että Dennis myöntänyt että pipariksi on mennyt. Liian heikko moottori tehoon ja kestävyyteen
viitaten sekä on yritetty tehdä liian iso harppaus koko paketin kanssa.

Kyllä Laren vielä nousee mutta pelkään että liian myöhään. Suutari ehtii lyömättömänä eläkkeelle. Siinä voi olla yksi syy miksi Kimi alkaa olla turhautunut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Originally posted by Apa_02
Ei tuollaisesta tekstistä voi vetää kuin sen johtopäätöksen, että Kimi haluaa valmiiseen pöytään.
Jos kestävyystestiä ajaa useampi kuljettaja, niin minun ymmärtääkseni, kilometrejä saadaan lyhyemmässä ajassa enemmän.
Kestävyystesteissä testataan auton uusien osien kestävyyttä. Ihan turha ajaa kestävyystestiä vanhoilla osilla, joista tiedetään että ne kestävät tai eivät kestä. Ei sillä ole mitään väliä kuinka monta kuljettajaa sillä radalla ajaa, koska jos testataan vaikka moottorin kestävyyttä, niin ei ole sama asia että kaksi kuskia ajaa 400km mieheen yhtäaikaa kuin että yksi ajaisi 800km yksinään.

Minusta tuo on epäluottamuslause koko tallin tekniselle porukalle. Ei Räikkönen vielä mikään Senna ole, joka voi jättää testauksen jollekin muulle ja aloittaa sitten vaan suoraan kauden ekasta kisasta. Oikeastaan, minusta ei olisi pitänyt Sennankaan saada tehdä sellaista.
No mun mielestä yhdestä lauseesta on turha repiä kauheita otsikoita. Kimi kuitenkin sanoi vain että hänen mielestä on aivan sama että keskeyttääkö vai ajaako jäännöspisteistä. Kuka tietää ettei hän sanonut heti perään että "meidän pitää vain työskennellä enemmän ja kehittää autoa oikeaan suuntaan". Tällaisia kommettejahan Kimi antoi viimevuonnakin. Hän ei sanonut esimerkiksi että nykyinen auto on ihan täysi susi ja että talli on mokanut koko paskan. Eikä hän sanonut että on turhauttavaa kun mersun koneet paukkuu kokoajan.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
McMike sanoi:
...kitisijä Kiminkin on alennuttava ja tehtävä töitä tallin eteen eikä vaan valittaa... ...ottaa oppia aikaisemmista suomalaisista formula 1:n herrasmiehistä... ...ja sitä mainetta ei yksi räkänokka kitisijä saa pilata.
107 % samaa mieltä McMiken kanssa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tämän aamun Hesarissa Kimi kertoo suoraan että talli ei yksinkertaisesti tiedä, miksi auto on niin hidas. Uusi moottori on toiminut hyvin, mutta siitä huolimatta eroa kärkeen tulee vain lisää.

Lisäksi Kimi ihmetteli miksi auto muuttui niin paljon aamusta. Mitään muuta autoon ei tehty kuin vaihdettiin renkaat:eek!: :mad_old:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jones sanoi:
Lisäksi Kimi ihmetteli miksi auto muuttui niin paljon aamusta. Mitään muuta autoon ei tehty kuin vaihdettiin renkaat:eek!: :mad_old:
Kerottiinkohan Kimille, että laitettiin tankki ihan piripintaan :doubtful:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jones sanoi:
Tämän aamun Hesarissa Kimi kertoo suoraan että talli ei yksinkertaisesti tiedä, miksi auto on niin hidas. Uusi moottori on toiminut hyvin, mutta siitä huolimatta eroa kärkeen tulee vain lisää.
Autossa on ainoastaan kaksi pientä vikaa: Se on aerodynaamisesti epäonnistunut ja moottori ei kestä.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Hurmurisija sanoi:
Autossa on ainoastaan kaksi pientä vikaa: Se on aerodynaamisesti epäonnistunut ja moottori ei kestä.
Se on myös mekaanisesti epäonnistunut. Tai siis dynaamisesti, vai miten se sanotaankaan :dunno:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
vermula sanoi:
Se on myös mekaanisesti epäonnistunut. Tai siis dynaamisesti, vai miten se sanotaankaan :dunno:
Mäcin epäluotettavuutta on huokailtu suureen ääneen, mutta samalla on taidettu unohtaa, ettei auto nopeutensa puolestakaan yllä lähellekään kärkeä. Vaikka luotettavuus olisi kohdallaan ja autoa pästäisiin kehittämään nopeudellisesti, niin riittäisikö auton potentiaali kuitenkaan kärkikolmikkoon? Suuresti sitä epäilen.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No ei varmaankaan, mutta ainakin saataisiin tasaisesti pisteitä... :doubtful: Se kuitenkin lohduttaisi edes vähän ja kun muilla vehkeet pettää, niin oltaisiin kuitenkin asemissa keräämään toisten tiputtamat hedelmät pöydältä.

Miksi hitossa muuten kaikki syyt sysätään MP4-19 katastrofista Kimi harteille??? Eikö Coulthardin pitänyt olla loistava testikuski??? Entä mikä on Wurzin ja De La Rosan osuus?? Miksei kukaan puhu heistä?? Eikös jo Kimin ekana McLaren kautena lähes kaikki höpöttänyt, ettei Kimistä ole testikuskiksi ja nyt yht'äkkiä pitäisi Kimin tehdä KAIKKI itse ja olla heti joku Schumi/Byrne/Newey-symbioosi auton kehittäjänä?? :thumbdown
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Karpow sanoi:
Miksi hitossa muuten kaikki syyt sysätään MP4-19 katastrofista Kimi harteille
En koe että vastuu olisi sysätty Kimin harteille. Mäcin tilanne on tällä hetkellä sellainen, että kuljettajien mahdollisuus vaikuttaa siihen on olematon. Ongelmat taitavat olla syvemmällä organisaatiossa ja kehitystyössä. Ydinkysymys on mielestäni se, että miksi talli ei ole saanut käytettyä sitä potentiaalia ja tietotaitoa, mikä sillä on.

Kimiä kai on enimmäkseen kritisoitu asenteesta. Häkkisen kohdalla totuttiin siihen, että työtä tehtiin, positiivisuus säilyi epäonnistumisista huolimatta ja tallia ei ainakaan julkisesti moitittu. Kimin persoonassa, asenteessa tai molemmissa on kuitenkin jotain sellaista, mikä ärsyttää monia - itseänikin. Olen kai niin suomalainen, että liitän kovan työn ja siitä seuraavan hyvän yhteen. Kimi on mielestäni saanut kaiken niin helposti, ettei hän ole sitä ansainnut. Siksi kaikki pienikin Kimin napina ärsyttää.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Muistahan Hurmurisija sinäkin, että lehdistöllä on paha tapa paisutella ja vääristellä kuskien sanomisia... :frank:
 
Ylös