Räksä Ferrarille

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Observer sanoi:
Mikäli Schurrarille tulee jatkossa näitä rahoitusongelmia niin menestyskäyrä ei välttämättä ole kovin mahtava. Sen lisäksi mikäli nämä avainhenkilöt nyt sitten hylkäävät tiimin ensi kauden jälkeen niin Ferrari uppoaa kuin kivi. :ahem:
Mitenköhän Ferrarille voisi tulla rahoitusongelmia? Ymmärtääksenin Ferrari on ainoa talli jolla on varaa Räikköseen. McLarenille jäädessään Kimin suurin riski on nimenomaan se, että avainhenkilöt eivät siellä vaihdu ja tallin tekeminen ei uudistu. Dennis on jo Häkkisen ajoilta alkaen osoittanut täydellistä johtamistaidon puutetta ja ne ongelmat mitä tallissa oli Mikan aikana vievät Kimiltä jo toisen kerran maailmanmestaruuden.

Tämän hetkisellä autolla tallin pitäisi ottaa joka kisassa kaksoisvoitto, mutta ongelmia on saada kaksi autoa edes maaliin. Virheet joita tehdään johtuvat lähinnä tallin sisäisten prosessien ja tekemisen laadun heikkoudesta. Tällaiseen auttaa yleensä johdon vaihto. Se on vain niin että keskimäärin saksalais-brittiläinen yhteistyö ei toimi (vrt. Williams). Tämä kausi lienee poikkeus tähän sääntöön ja asiaa auttanee se, että Ferrari rämpii renkaiden kanssa. Renault pärjää, koska heillä on parempi tallipäällikkö kuin McLarenilla ja tallin toiminta ja kehitystyö on johdonmukaista.

McLarenin toiminnan rakenteellisista ongelmista on hyvä esimerkki viime kaudelta. Moniko huipputalli on joutunut rakentamaan uuden auton kesken kautta, syystä että se auto millä kauteen lähdettiin on täysin paska? Ei ole Kimillä varaa jäädä McLarenille jos ei aio uudeksi Stirling Mossiksi.

Sitäpaitsi Ferrari on aikapaljon mageempi kuin Mersu.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Rapu-70 sanoi:
Virheet joita tehdään johtuvat lähinnä tallin sisäisten prosessien ja tekemisen laadun heikkoudesta. Tällaiseen auttaa yleensä johdon vaihto.
Myös kakkoskuljettaja voitaisiin vaihtaa, Montoyalla on hieman parantamisen varaa tekemisen laadussa :D

Mitä taas tulee Lontoo-Berliini akselin toimimattomuuteen niin ei tästä niin kauaa ole kun Häkkinen ajeli kyseisellä kombinaatiolla tuplamestariksi. Renaultilta on vielä tuo temppu tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Minkäslainen mies tämä Robertson (tai Robertsonit) on tarkemmin, poika Steve taitaa yksistään olla Kimin manageri nykysin. Nimittäin yksi taitamaton manageri on jo saanut Buttonin asiat pahasti solmuun. Luin, että v.1998 Kimi solmi Robertsonien kanssa 10 vuoden managerointisopimuksen. Tähän mennessä ei manageripuolella ole ollut moitteen sijaa, ainakaan ulospäin näyttänyt. Ei kai nyt manageri ryssi Kimin asioita solmuun, se tästä puuuttuisikin, että ensi vuosi tapellaan McLarenin ja Ferrarin kanssa, missä Kimi ajaa.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Mitä taas tulee Lontoo-Berliini akselin toimimattomuuteen niin ei tästä niin kauaa ole kun Häkkinen ajeli kyseisellä kombinaatiolla tuplamestariksi. Renaultilta on vielä tuo temppu tekemättä.[/QUOTE]

Ei olisi ajanut ellei Schumi olisi ajanut seinään. Tiukkaa teki Irvinenkin kanssa. Silloinkin annettiin aika paljon tasoitusta tolla luotettavuuspuolella. Ja muistaakseni kakkoskuskikin töpeksi kun sen annettiin ajaa mestaruudesta lähes loppuun asti. Onko vähän samaa kuviota havaittavissa nytkin?

Montoyahan menetti oikeasti pelin jo alkukaudesta kun oli poissa muutaman kisan. Pätevämpi tallipäällikkö olisi jo tuossa vaiheessa tehnyt pelin selväksi. Nythän nämä Turkin kaltaiset tempaukset tulevat jatkumaan niin kauan kun kukaan tallissa ei puutu asiaan. Luulisi että asia olisi McLarenille ja Mersulle rahallisestikin merkittävä kun valmistajien mestaruuskin alkaa karata. On aika noloa hävitä kummatkin MM-tittelit luokan nopeimmalla autolla ja kuskilla.

McLarenin auto on lähes yhtä ylivoimainen tällä kaudella kun Ferrari oli viime kaudella. Ferrari vei kuitenkin kaikki kisat viime vuonna mennen tullen lähes vastaavalla kuskikombinaatiolla ja McLaren se vaan on kuitenkin joka kisassa haastajan asemassa. Kuinka paljon McLarenin pitäisi olla vielä nykyistä nopeampi että he pystyisivät dominoimaan koko sarjaa vastaavalla tavalla kuin Ferrari viime kaudella?
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Rapu-70 sanoi:
On aika noloa hävitä kummatkin MM-tittelit luokan nopeimmalla autolla ja kuskilla.

McLarenin auto on lähes yhtä ylivoimainen tällä kaudella kun Ferrari oli viime kaudella. Ferrari vei kuitenkin kaikki kisat viime vuonna mennen tullen lähes vastaavalla kuskikombinaatiolla ja McLaren se vaan on kuitenkin joka kisassa haastajan asemassa. Kuinka paljon McLarenin pitäisi olla vielä nykyistä nopeampi että he pystyisivät dominoimaan koko sarjaa vastaavalla tavalla kuin Ferrari viime kaudella?
McLarenin auto lähinnä näyttää ylivoimaiselta koska heidän tiiminsä ja kuljettajansa tekevät niin hyvää työtä sillä saralla. Ikävä kyllä luotettavuuspuolella eivät... Vertaa mm. Renaultiin. Etukäteen jo puhuivat kuinka hyvä rata mm. Hungaroring on heidän autolleen, mutta kuinkas kävi? Ei autossa mitään vikaa ollut, mutta tiimi ei vain saanut sitä iskuun, mm. väärän rengasvalinnan vuoksi. Mitä muut tiimit saisivat aikaan MP4-20:llä? Jonkusen podiumin luultavasti, voitot olisivat jo kiven alla. Renault on tallina kunnostautunut saamaan näyttämään autonsa hitaammaksi kuin se onkaan jo useamman vuoden ajan. Tapaus Villeneuve on vain vuoren huippu. Sopii vain muistella kuinka hyvin Renault autona on sopinut Monacoon jo vuodesta 2002, mutta ainoastaan yhden kerran he ovat siellä oikeasti pärjänneet. Joku McLarenin tai Ferrarin tasoinen tiimi olisi napannut kaksoivoitot Monacosta Renaultin autolla joka vuosi.

Ei luotettavuus ole ainoa seikka jossa löytyy eroja tiimien työskentelytavoista ja laadusta. Nopeus on ihan yhtä lailla tiimistä kiinni, ei vain autosta. Vaihdetaanpa päittäin Renaultin ja McLarenin tämänhetkiset autot, ja yllättäen Renault (mustanhopeaksi maalattuna ja McLareniksi kutsuttuna) näyttäisikin nopeimmalta autolta. Ja epäluotettavammalta...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rapu-70 sanoi:
Ymmärtääksenin Ferrari on ainoa talli jolla on varaa Räikköseen.
Perusteluja? Miksei Toyotalla, BMW:llä tai tarvittaessa myös Hondalla olisi varaa Räikköseen?

Se on vain niin että keskimäärin saksalais-brittiläinen yhteistyö ei toimi
On se nyt aika hyvin toiminut, kun McLaren on saavuttanut sillä 5 maailmanmestaruutta. Toki se on vähemmän kuin puolet kausista (eli "keskimäärin"), mutta yli 50% voittoprosentti pitemmällä aikavälillä on aika utopistinen tavoite muutenkin F1:ssä.

Renault pärjää, koska heillä on parempi tallipäällikkö kuin McLarenilla ja tallin toiminta ja kehitystyö on johdonmukaista.
Kukas se muuten onkaan? Briatorehan ei osallistu operatiiviseen toimintaan.

On aika noloa hävitä kummatkin MM-tittelit luokan nopeimmalla autolla ja kuskilla.
...mutta ei luotettavimmalla. Ei tuossa ole mitään kovin uutta. Sitäpaitsi eihän McLaren ollut nopein kauden aluksi. 1980 Williamsilla oli loppukaudesta ylivoimaisesti nopein auto, mutta ei se riitä, kausi alkaa ensimmäisestä kisasta.

McLarenin auto on lähes yhtä ylivoimainen tällä kaudella kun Ferrari oli viime kaudella.
Nopeuden suhteen ehkä, luotettavuuden ei. Toki kuskitkin ovat tyrineet tallilta pisteitä, mitä Ferrarin hegemoniassa ei tapahtunut. Takaa-ajoasemalla saattaa olla osasyy tähän, Ferrarin ei tarvinnut rypistää.

McLaren se vaan on kuitenkin joka kisassa haastajan asemassa.
Pistetilannetta tarkkailtaessa tuo on jokseenkin itsestäänselvää.

Kuinka paljon McLarenin pitäisi olla vielä nykyistä nopeampi että he pystyisivät dominoimaan koko sarjaa vastaavalla tavalla kuin Ferrari viime kaudella?
Ei yhtään. Luotettavampi (myös kuskien osalta) kyllä, nopeampi ei tarvitse olla.

-Edit- Lisäys: Henkilökohtaisesti toivon mielummin ylivoimaa a la McLaren 1988 kuin a la Ferrari 2002.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Rapu-70 sanoi:
Montoyahan menetti oikeasti pelin jo alkukaudesta kun oli poissa muutaman kisan. Pätevämpi tallipäällikkö olisi jo tuossa vaiheessa tehnyt pelin selväksi.
Jotkut pitävät sitä hyvänä asiana, että tallikaverien annetaan taistella mestaruudesta.
Luulisi että asia olisi McLarenille ja Mersulle rahallisestikin merkittävä kun valmistajien mestaruuskin alkaa karata. On aika noloa hävitä kummatkin MM-tittelit luokan nopeimmalla autolla ja kuskilla.
Kumpaakaan mestaruutta ei olla vielä hävitty.
Tämän hetkisellä autolla tallin pitäisi ottaa joka kisassa kaksoisvoitto, mutta ongelmia on saada kaksi autoa edes maaliin. Virheet joita tehdään johtuvat lähinnä tallin sisäisten prosessien ja tekemisen laadun heikkoudesta. Tällaiseen auttaa yleensä johdon vaihto.
Keskeytyksiä sattuu myös muille F1-talleille. McLarenin etu muihin nähden on nopeudessa. Luotettavuudessa ollaan vain samalla tasolla, kuin muutkin kärkitallit.

Niinpä niin, sitten itse asiaan. Nyt alkaakin vaikuttaa siltä, ettei tämä Kimin Ferrari-yhteys olekkaan vältämättä ihan tuulesta temmattu juttu. Sopimus Ferrarin kanssa selittäisi hieman paremmin Todtin ja Brawnin jatkuvia kehuja. Sekin on myös aika outoa, että Kimi muistetaan aina mainita paremmaksi kuin Alonso. Luulisi että Ferrari haluaisi pitää vaihtoehdot avoinna molempien huippukuljettajien suhteen. Toisaalta nyt olisi typerää tehdä sopimus Ferrarin kanssa, kun McLaren on viimein palannut huipulle.

PS. On muuten kätevää ilmoittaa älykkyysosamäärä suoraan nickissä.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Observer sanoi:
Mikäli Schurrarille tulee jatkossa näitä rahoitusongelmia niin menestyskäyrä ei välttämättä ole kovin mahtava. Sen lisäksi mikäli nämä avainhenkilöt nyt sitten hylkäävät tiimin ensi kauden jälkeen niin Ferrari uppoaa kuin kivi. :ahem:

Mahtavaa, taas tämä sama tuore teoria. Rahat loppuu ja avainhenkilöt lähtee.

Ferrarilla on ainakin toistaiseksi riittänyt noita sponsoreita melko mukavasti ja maailmassa on onneksi myös muita, formuloistakin hyvin paljon tietäviä henkilöitä, kuin nämä Ferrarin nykyiset avainhenkilöt. Parasta tässä kaikessa on kuitenkin se, että nämä rahojen loppumiset ja avainhenkilöiden katoamiset esiintyvät useinmiten juuri McLaren-uskovaisten jutuissa. Ferrarin kannattajat eivät tunnu olevan niistä läheskään niin huolissaan.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Maranelloman sanoi:
Mahtavaa, taas tämä sama tuore teoria. Rahat loppuu ja avainhenkilöt lähtee.

Ferrarilla on ainakin toistaiseksi riittänyt noita sponsoreita melko mukavasti ja maailmassa on onneksi myös muita, formuloistakin hyvin paljon tietäviä henkilöitä, kuin nämä Ferrarin nykyiset avainhenkilöt. Parasta tässä kaikessa on kuitenkin se, että nämä rahojen loppumiset ja avainhenkilöiden katoamiset esiintyvät useinmiten juuri McLaren-uskovaisten jutuissa. Ferrarin kannattajat eivät tunnu olevan niistä läheskään niin huolissaan.

Mutta kaudella 2007 olemme kaikki yhtä suurta Suomi-Tifoso kerhoa.. :D
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Juzo sanoi:
Luotettavuudessa ollaan vain samalla tasolla, kuin muutkin kärkitallit.
Luotettavuudessa ollaan aika kaukana Ferrarin tasosta. Ei mestaruutta voiteta nykyisellä pistelaskusysteemillä autolla joka hajoaa keskimäärin joka kolmannessa kisassa.
 

Makkonen

Guest
miika sanoi:
Ei aavistustakaan, teksti oli Iltasanomista. Kaippa se liittyy esim. omien tuotteiden myyntiin, tai vast. Kysy Dennikseltä mitä tarkoitti.
Onhan Kimillä sivubisneksiä, sillähän on tämä 'Iceman' vaatemerkki, jolla see myy paitoja, pipoja etc... vai onko se sitten McLarenin vai Robertsonien bisnestä?
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Jere1983 sanoi:
Luotettavuudessa ollaan aika kaukana Ferrarin tasosta. Ei mestaruutta voiteta nykyisellä pistelaskusysteemillä autolla joka hajoaa keskimäärin joka kolmannessa kisassa.
Tässä vähän noita tilastoja, McLarenilla on yksi keskeytys enemmän kuin Ferrarilla, jos ottaa vielä huomioon Indianapoliksen kisan niin McLaren olisi luotettavampi. Toki tuohon tilastoon vaikuttavat kaikki kolarit ja muut ongelmat, mutta ei McLaren mitenkään erityisen epäluotettava ole ollut. Harmittavan tasapuolisesti vain ongelmat ovat jakautuneet, kun taas Alonson uskomattomalla tuurilla kaikki ongelmat iskevät Fisichellan autoon.

Pistelaskusysteemi on kyllä käsittämättömän typerä. Mielestäni pitäisi kuitenkin korostaa auton nopeutta, eikä luotettavuutta. Varmasti lisää hyvin ohituksia, kun annetaan lähes saman verran pisteitä kakkossijasta kuin voitostakin. Olisi se ollut kaudella 2003 hieman outoa jos Kimi olisi mestaruuden vienyt, vaikka Ferrarin paketti oli selvästi nopeampi. Kimillä yksi voitto ja Schumilla oli 6 voittoa, silti lopussa eroa oli vain 2 pistettä.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Juzo sanoi:
Tässä vähän noita tilastoja, McLarenilla on yksi keskeytys enemmän kuin Ferrarilla, jos ottaa vielä huomioon Indianapoliksen kisan niin McLaren olisi luotettavampi. Toki tuohon tilastoon vaikuttavat kaikki kolarit ja muut ongelmat, mutta ei McLaren mitenkään erityisen epäluotettava ole ollut. Harmittavan tasapuolisesti vain ongelmat ovat jakautuneet, kun taas Alonson uskomattomalla tuurilla kaikki ongelmat iskevät Fisichellan autoon.
Osa noista Ferrarin tän kauden keskeytyksistä on ollut aika mystisiä varikolle siirtymisiä siinä vaiheessa kisaa kun saumaa pisteille ei enää ole, ilmeisesti niitä keskeytyksiä rupeaa kertymään kun autosta joutuu ottamaan vähän enemmän irti verrattuna vaikkapa viime kauteen :yuck:.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Juzo sanoi:
Pistelaskusysteemi on kyllä käsittämättömän typerä. Mielestäni pitäisi kuitenkin korostaa auton nopeutta, eikä luotettavuutta.
Niinhän se on ja niinhän se pitäisi. Silti vanhallakin pistelaskulla Kimin ero Alonsoon kapenisi vain 3 pisteellä.

Kyllä ne syyt Alonson MM-johtoon edelleen on ihan muualla kuin pistelaskujärjestelmässä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Uusimman IS veikkaajan mukaan McLaren-Mercedes harkitsi potkuja Kimille talvella johtuen runsaasta alkoholin käytöstä.... Onko joku lukenut jutun? Voisiko tuo pitää paikkansa... Olisiko R.Dennis muka niin tyhmä, että liioiteltujen juttujen takia harkitsisi potkuja? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
patriot sanoi:
Uusimman IS veikkaajan mukaan McLaren-Mercedes harkitsi potkuja Kimille talvella johtuen runsaasta alkoholin käytöstä.... Onko joku lukenut jutun? Voisiko tuo pitää paikkansa... Olisi R.Dennis muka niin tyhmä, että liioiteltujen juttujen takia harkitsisi potkuja? :doubtful:
Muotoillaampa tätä... kyse olikin vuoden takaisesta asiasta.

Harkinta voi pitää paikkaansa mutta talli ei anna 'ryyppäämisen' takia potkuja mikäli ajosuoritukset ei heikkene. Etenkään nyt kun kimi ajaa loistavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Henkka sanoi:
Niinhän se on ja niinhän se pitäisi. Silti vanhallakin pistelaskulla Kimin ero Alonsoon kapenisi vain 3 pisteellä.

Kyllä ne syyt Alonson MM-johtoon edelleen on ihan muualla kuin pistelaskujärjestelmässä.
Niinpä, mutta jos käytössä olisi vanha pistesysteemi niin Kimillä olisi vielä todella hyvät mahdollisuudet mestaruuteen. Nykyisellä systeemillä mahdollisuudet mestaruuteen ovat tällä hetkellä minimaalliset.
 

j_m_f

Member
Liittynyt
30.5.2005
Viestit
11
Sijainti
Helsinki
Vielä tosta Veikkaajan jutusta...

Siinä mainittiin tämä kauan puhuttu "aiesopimus" Ferkun kanssa, jonka Kimi kuulemma toukokuussa allekirjoitti. Aiesopimuksella tarkoitetaan tässä tapauksessa, että Kimi ei voisi siirtyä mihinkään muuhun talliin kuin Ferrarille. Siirron ajankohtaa ei mainita.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Turun sanomien mukaan Ferrari haluaa kaudella 2007 kuskeikseen Rossin ja Räikkösen! Tai ainakin Marlboro haluaa ne Ferrarille kyseiselle kaudelle! Marlborolla lienee tarvittavat rahat kyseiseen siirtoon???
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
312T4 sanoi:
Turun sanomien mukaan Ferrari haluaa kaudella 2007 kuskeikseen Rossin ja Räikkösen! Tai ainakin Marlboro haluaa ne Ferrarille kyseiselle kaudelle! Marlborolla lienee tarvittavat rahat kyseiseen siirtoon???
Eikös Rossi sanonut että haluaa ajaa RR:ää vielä kaudella 2007 koska silloin siirrytään MotoGP:ssä 800 kuutioisiin pyöriin, taisipa vielä samassa haastattelussa kertoa että nelipyöräisissä ykkösvaihtoehto olisi ralli. En vaan jaksa uskoa että Rossi lähtee formuloihin "pilaamaan" ihmemiehen maineensa, testiä varmasti ajaa vielä jatkossakin.
 
Ylös