Palkkaamiset suoritetaan yleensä vasta syyskaudesta. Se, että ollaan näin aikaisin liikkeellä lienee seurausta poikkeuksellisen kuumiksi käyvistä kuljettajamarkkinoista. Näin aikainen sopimuksen hieronta antaa viitteitä siitä, että halutaan ehtiä kilpailijoiden edelle. Minä en usko tässä pelattavan manageri Weberin pussiin, vaan nimenomaan Briatore on se, joka nyt pelaa. Minä en sinällään kritisoi Briatoren taktiikkaa, mutta en aio kyllä suuremmin Renaultin suorituksia hehkuttaa, jos Ralf on tallin ykköskuljettaja.RK-62 sanoi:
Tässä nyt piti hieman pohtia AMS-hahmon ajatuksenjuoksua eikä siihen oikeen mitään tolkkua tullut. Miksi ihmeessä Briatore ei varmistaisi oman tallinsa asemia? Kai se nyt tekee sen minkä näkee oman tallinsa parhaaksi, olkoot se vaikka Ralfin palkkaaminen. Palkkaamisestahan tässä olisi nimittäin kyse, eikä mistään sen kummemmasta kaappauksesta. Saksalaisen sopimus kun umpeutuu Williamsin kanssa.
Briatore haluaa todellakin varmistaa oman tallinsa asemia, enhän minä muuta ole väittänytkään. Ilmeisesti Ralf on hänelle samanlainen kuljettaja kuin Montoya Dennisille. Nopealla ajoituksella varmistetaan, ettei Ralf päädy kilpailijalle. Kaappaus oli liioiteltu ilmaus, mutta ajatuksena oli se, että Renaultin hyvä tarjous varmisti Ralfin siirtymisen pois Williamsilta. Jos vaihtoehtona olisi ollut vain Toyota olisi Ralf joutunut ehkä harkitsemaan Williamsin puolelta tulevaa tarjousta vakavasti. Nyt Williamsilla ei ole mitään keinoa saada Ralfia pysymään tallissa. En pidä täysin mahdottomana, että tämä asia olisi ollut tiedossa Williamsin puolella jo BMW:n viimeisimpiä lausuntoja kirjoitettaessa.
RK-62 sanoi:
Mistä taloudellisesta kannattavuudesta tuossa höpistään. Miten se liittyy tähän mitenkään, että Briatore on Webberin manageri? Ja Kovalaisen nousu ykkösiin... Minkä ihmeen takia toiveet siitä muka pitäisi nyt unohtaa. Aivan kuin paikka Renaultilla olisi ainoa mahdollisuus.
Briatore kerää hyvät provisiot Webberin sopimuksista. Webberin siirtyminen Williamsille näyttää nyt aikaisempaa todennäköisemmältä. Myös Trulli ja Alonso ovat Briatoren "omistamia", näin ollen pelimerkkejä siirtomarkkinoilla riittää. Ylihinnan maksaminen Ralfista on kokonaisuuden kannalta kannattavaa.
Ralfin palkaaminen varmistaa, ettei Renaultin omista junioreista kuljettajaa tulla tallille lähivuosina kasvattamaan. On toki mahdollista, että Kovalainen pääsisi johonkin toiseen talliin, mutta todennäköisenä en tätä vaihtoehtoa pidä. Renault ei maksa hänelle kautta muussa tallissa (sehän olisi ollut jo mahdollista mutta vaihtoehto ei kiinostanut), eikä Kovalainen valitettavasti ole vielä kuljettajana sillä tasolla, että hän voisi tavoitella paikaa suoraan es. Jaguarilta tai Jordanilta ilman sponsorirahoja. Kovalaisen paras oljenkorsi ykkösiin pääsemisessä oli aseman vahvistaminen Renaultin ykkösjuniorina. Tällaisella asemalla ei kutenkaan jatkossa ole niin suurta merkistystä, kuin aikaisemmin oli ajateltavissa. Ralfia ei varmastikaan palkata talliin vain yhtä kautta silmällä pitäen.
Kovalaisen testit F1:llä vanhenevat nopeasti. Ne herättivät toiveita pikaisesta siirtymisestä F1:iin, mutta nyt nämä toiveet voidaan unohtaa. Mahdollisesti edessä on jossain vaiheessa uusia testejä ja uusi mahdollisuus napata paikka ykkösissä, muttä tällä hetkellä mitään suoraa tietä ykkösiin ei ole näkyvissä. Kovalaisen osalta ei olla laadittu sellaista suunnitelmaa, joka varmistaisi hänelle paikan F1:ssä. Tästäkin mahdollisuudesta spekuloitiin viime vuoden testien myötä ennenaikaisesti.
Viimeksi muokattu: