Rallia sähköautoilla?

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Autoteollisuus menee kovaa vauhtia täyssähköisyyteen, mutta seuraako rallimaailma pian perässä? M-Sport ilmoitti tänään aloittavansa täyssähköauton kehittämisen. Tavoitteena on olla kilpailukykyinen lyhyissä, kansallisen tason päivän kestävissä kisoissa

https://www.motorsport-news.co.uk/news/m-sport-begins-work-on-all-electric-rally-car/

Rallicrossissahan päätös sähköön siirtymisestä vuodeksi 2020 jo tehtiin, mutta ymmärrettävästi rallissa homma on asteen verran hankalampaa koska autoilla ajetaan pidempiä lenkkejä. Muita haasteita tulee olemaan se, että vaarallisia aineita sisältävien akkujen kanssa mennään metsään ja sähköautot pitäisi saada pitämään ääntä yleisöä varoittamaan.

Moni autovalmistajahan on ilmoittanut jo siirtyvänsä kokonaan sähköautojen valmistamiseen tietyillä aikatauluilla, joten varmasti kiinnostusta teknologian kehittämiseen ja markkinointiin autourheilun kautta on. Rallissa on aina esitelty ja kehitetty uusinta teknologiaa, kuten turboja ja nelivetoa.

WRC on sitoutunut nykyisiin sääntöihin kahdeksi kolmivuotiskaudeksi, eli vuoden 2022 loppuun mennessä, ja varmasti jatkosta on vielä liian aikaistakin päättää, sillä ei voida tietää miten teknologia on kehittynyt ja mitkä on valmistajien intressit siinä kohtaa. Uskoisin kuitenkin, että jonkinlainen rinnakkaissarja esitellään jo lähivuosina.

Manfred Stohlhan on kehitellyt Itävallassa jo joitain vuosia sitten sähköistä ralliautoa Pösön koriin, mutta tästä projektista ei ole tainnut hetkeen kuulua mitään https://www.youtube.com/watch?v=dIeD56BnI-o
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
ymmärrettävästi rallissa homma on asteen verran hankalampaa koska autoilla ajetaan pidempiä lenkkejä. Muita haasteita tulee olemaan se, että vaarallisia aineita sisältävien akkujen kanssa mennään metsään ja sähköautot pitäisi saada pitämään ääntä yleisöä varoittamaan.
Sähköautoille voidaan tehdä omat lyhyet rallinsa. Ja äänien puuttuminenkaan ei ole ongelma turvallisuuden kannalta. Johan nyt Rally Finlandissakin katsojat tungetaan sallittuihin katselupaikkoihin, joiden ulkopuolella oleminen on kielletty paitsi ehkä VIP-vierailta. Tungetaan katsojat johonkin putkikatsomoihin ja järkkärit koirien kanssa partioimaan metsään mahdollisten salakatselijoiden varalta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5085
Sijainti
Parc Fermé
Vai etkö sä vaan osaa?:doubtful:
Totuus taitaa olla et ei ees metsäpätkillä käy/oo käynyt moneen vuoteen vaan huutelee tuota samaa juttua jostain betoniluukusta joka väliin. "sallitut katselupaikat sitä ja kilometrin päässä tiestä tätä blaa blaa blaa"

Sille on ehkä syynsä miksi joissain paikoissa se siima on kauempana tiestä... :alppu:
Tälläkin foorumilla on ihan tarpeeksi nähty kuvia kun tietyissä maissa paikalliset Donvitot pääsee toteuttamaan itseään ja ottamaan selfietä, samalla kun oikeaan jalkaan tulee viittä vaille kuviot Michelinin sorapyörästä...

Itse aiheeseen. En itse lämpene ralliautoille jotka kulkee sähköllä. Ennemmin vaikka diesel-koneet tilalle (koska kuulemma bensalla pestään pensselit ja voima tehdään dieselillä). Mitä tuon AnttiL:n laittaman videonkin kattoi niin soundit vastaa pöytätuuletinta. Ja ralliautoiluunhan kuuluu vahvasti se äänimaailma kun auton murahtelu ja pakoputken pauke kuuluu kaukana metsän siimeksessä ennen ja jälkeen auton ohimenemisen. Jonkun kommentti kuvastaa hyvin omiakin ajatuksia: so THATS what the ground sounds like when a rally car goes over it
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tuossa se ongelma on. Eihän sähköautossa oo fiilistä sen osalta.
Omat ajokokemukset vain Nissan Leafista ja KIA Soul EV:stä. Kiihtyyhän ne kivasti, sinänsä. Eli kyl niillä sähkölaitteilla vauhtia saa - Tesloja tarkkaillu vierestä. Mutta fiilis??
Toisaalta voi muistella menneitä: radalla r5 -850ksm. Karmee ääni eikä ne huussit kulkeneet minnekään...
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Totuus taitaa olla et ei ees metsäpätkillä käy/oo käynyt moneen vuoteen vaan huutelee tuota samaa juttua jostain betoniluukusta joka väliin. "sallitut katselupaikat sitä ja kilometrin päässä tiestä tätä blaa blaa blaa"

Sille on ehkä syynsä miksi joissain paikoissa se siima on kauempana tiestä... :alppu:
Tälläkin foorumilla on ihan tarpeeksi nähty kuvia kun tietyissä maissa paikalliset Donvitot pääsee toteuttamaan itseään ja ottamaan selfietä, samalla kun oikeaan jalkaan tulee viittä vaille kuviot Michelinin sorapyörästä...

Itse aiheeseen. En itse lämpene ralliautoille jotka kulkee sähköllä. Ennemmin vaikka diesel-koneet tilalle (koska kuulemma bensalla pestään pensselit ja voima tehdään dieselillä). Mitä tuon AnttiL:n laittaman videonkin kattoi niin soundit vastaa pöytätuuletinta. Ja ralliautoiluunhan kuuluu vahvasti se äänimaailma kun auton murahtelu ja pakoputken pauke kuuluu kaukana metsän siimeksessä ennen ja jälkeen auton ohimenemisen. Jonkun kommentti kuvastaa hyvin omiakin ajatuksia: so THATS what the ground sounds like when a rally car goes over it
Kun katsotaan mihin suuntaan kehitys autojen suhteen on menossa, niin jossakin vaiheessa tullaan rallissakin väistämättä siirtymään sähköautoihin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Juuri näin, ja etenkin autotehtaat tuskin haluavat enää kauaa markkinoida rallin kautta polttomoottoriautoja kun eivät niitä enää myy. Vanhoilla ralliautoilla toki varmasti päristellään niin kauan kuin maailmassa bensaa tai jotain muuta poltettavaa piisaa. Vertaisin tätä siihen että hevosurheilukin on edelleen voimissaan, vaikkei hevosilla varmasti moni taita enää päivittäistä työmatkaa tai tee maatilan töitä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Omat ajokokemukset vain Nissan Leafista ja KIA Soul EV:stä. Kiihtyyhän ne kivasti, sinänsä. Eli kyl niillä sähkölaitteilla vauhtia saa - Tesloja tarkkaillu vierestä.
Tesla Model S:ää muutaman kerran oon kokeillut ja kyllähän se kiihtyy ja tarvittaessa menee sivuluisussakin...
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
92
Kyllä vois loppua penkalla käynti sähkö myötä. Pienenä pelotti ku metsä raikas ja paukku että mitä sieltä tulee. Kaikki kilpurin päästämät äänet ja käryt merkkaa itelle varmaan puolta kokemuksesta.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itse epäilen vahvasti, että sähköauto on vain välivaihe. Vetyauto lienee potentiaalisempi? Esim Toyotalla uskotaan vetyyn.
En sitten osaa sanoa saadaanko vetyautosta turvallista kilpuria. Sähköauto voi olla kilpa-autoilussa järkevämpi?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Siinä vaiheessa kun akkutekniikka saadaan sellaiseksi että yhdellä latauksella päästään järkevästi se n 400 kilometriä, ei ole enää mitään muita syitä kuin perinteet ja ääni ajaa rallia polttomoottorilla. Sähkömoottorin vääntö, kiihtyvyys ja toimintavarmuus on niin ylivoimainen polttomoottoriin nähden, että ei ole järkeä käyttää sitä enää.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Kyllä vois loppua penkalla käynti sähkö myötä. Pienenä pelotti ku metsä raikas ja paukku että mitä sieltä tulee. Kaikki kilpurin päästämät äänet ja käryt merkkaa itelle varmaan puolta kokemuksesta.
Näinhän sen kaikki aikalaisemme muistavat. Tilanteet kuitenkin muuttuvat. Vaikea sanoa, mikä joskus hamassa, kenties ei edes niin kaukaisessa, tulevaisuudessa ihmisiä säväyttää. Mä näin elämäni ensimmäisen sähköisen crossipyörän radalla joku hetki sitten. Se oli omalla oudolla tavallaan pysäyttävä kokemus. Moottorin äänien puuttuessa kaikki muut äänet korostuivat ja jopa kuskin puuskutus saattoi hyvässä paikassa kuulua! Merkillinen kokemus. Tottuuko sähköajokkeihin? Kaikkeen tottuu.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Siinä vaiheessa kun akkutekniikka saadaan sellaiseksi että yhdellä latauksella päästään järkevästi se n 400 kilometriä, ei ole enää mitään muita syitä kuin perinteet ja ääni ajaa rallia polttomoottorilla. Sähkömoottorin vääntö, kiihtyvyys ja toimintavarmuus on niin ylivoimainen polttomoottoriin nähden, että ei ole järkeä käyttää sitä enää.
No, tämähän on jo mahdollista. Ainut vain että energiaa ei voida käyttää kuten polttomoottorilla.
Toistaiseksi sähköautojen suurin rajoite on juuri akuston energiatiheys, varastoitu teho suhteessa painoon on todella heikko, sekä akuston lataus on yhä hidasta.

Googlailin asiaa pikaisesti ja löysin opinäytetyöstä esimerkin asiasta:

Miro Niemi
Sähköajoneuvojen akusto ja kestoikä
2016

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/110056/Niemi_Miro.pdf

"Energiatiheydeltään sähköautot ovat reilusti polttomoottoriautoja jäljessä. Kun sähkö-
auton energiatiheys on noin 0,1 kWh/kg, niin dieselillä vastaava luku on 12 kWh/kg.
Jos dieselauton polttoainetankin tilavuus on 50 l ja toimintasäde tällöin on keskiarvoi-
sella kulutuksella noin 1000 km, niin tämä tarkoittaa sitä, että sähköauto pääsee vas-
taaviin toimintasäteisiin, kun akut painavat noin 1000 kg."

Ero oli huomattavasti isompi kuin odotin, opinnäytetyössä mainituista akustoista paras energiatiheys oli litiumioniakku jossa energiatiheys on noin 400 Wh/kg.

Akkutekniikan pitää kehittyä vielä melko paljon, että voidaan siirtyä todelliseen sähköiseen rallisarjaan jossa ajetaan perinteisen pituiset EK:t.
Yksi vaihtoehto voi olla nopeasti vaihdettava akusto joka voidaan vaihtaa esim. kahden EK:n välillä tarvittaessa.

Jäämme odottamaan mitä kehitys tuo tullessaan.
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Kyllä varmasti jossain välissä tulee sähköautojakin ralliin, jos vauhtia ja voimaa on. Ympäristöystävällisyyden nimissä voi taas alkaa pörssiyhtiöiltäkin sponsseja vonkaamaan. Tuo toimintasäde tällä hetkellä rajoittaa, mutta tekniikkakin kehittyy koko ajan. Meteli on turvallisuuskysymys ettei kaljapäissään tiellä toikkaroivat katsojat jää alle, kun eivät tajua auton tulevan. Voihan kaiuttumista laitta tulemaan, vaikka jotain dragsterin pauhua.

Vauhtia vehkeissä pitää olla. Pelkkien äänien ja hajun takiahan katsojat eivät penkalla istu. Muuten vanhat kaksitahtiset olisivat varmasti suosituimpia autoja katsojien keskuudessa, heh heh.
En tiedä häiritseekö metelin puuttuminen varsinaisesti kilpailijoita, kun sisäpuhelimillakin yritetään koko ajan meteli tappaa mahdollisimman pieneksi. Aikansahan tietysti ottaa, että ei korvakuulolla ja pesässä olevalla vaihteella pysty vauhtia arvioimaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Suurin ongelma lienee juuri tuo ulosajon aiheuttama akkujen vaurioituminen ja oikosulku. Näistä on jo kokemuksia siviilimaailman puolelta, jossa kolariin joutunut sähkö- tai hybridiauto syttyy tuleen, muttei ole helposti sammutettavissa, koska akut lykkäävät koko ajan lisää lämpöä.

Asia pitäisi jotenkin aukottomasti ratkaista - myös siviiliautojen puolella. Vaikka sittä kunnollisella panssaroinnilla, mutta se lisää laitteen painoa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/nain-sammutetaan-palava-sahkoauto-teslalla-erittain-yksityiskohtaiset-ohjeet-palomiehille/6623536#gs.sF9KwLU
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuo toimintasäde tällä hetkellä rajoittaa, mutta tekniikkakin kehittyy koko ajan. Meteli on turvallisuuskysymys ettei kaljapäissään tiellä toikkaroivat katsojat jää alle, kun eivät tajua auton tulevan. Voihan kaiuttumista laitta tulemaan, vaikka jotain dragsterin pauhua.
Tuo katsojaturvallisuus on ratkaisua vaativista ongelmista pienin ja helpoin korjattava. Ei se vaadi muuta kuin esim. Englannissa toteutettavan mallin, jossa katsojalla ei ole yhtään mitään asiaa järjestäjän osoittaman katselupaikan ulkopuolelle. Akuston kestoon liittyvät ongelmat voidaan ratkaista s.e. ajetaan huoltojen välillä vain 2-3 EK:n lenkkiä joissa siirtymätkin on minimoitu ja päivään mahdutetaan enemmänkin kuin vain se yksi huoltotauko, joilla akustopaketti voitaisiin vaihtaa tuoreeseen. Tulevaisuudessa (siitä on tosin puhuttu jo ainakin viisi vuotta) nanoteknologiaan ja grafeeniin perustuvat ratkaisut parantavat akkujen hyötysuhdetta monta kertaluokkaa nykyisiin Li-Ion akkuihin nähden.

Jäljellä on vain se yksi kysymys: ketä hittoa kiinnostaa joku sähköautoilu?
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Tuo katsojaturvallisuus on ratkaisua vaativista ongelmista pienin ja helpoin korjattava. Ei se vaadi muuta kuin esim. Englannissa toteutettavan mallin, jossa katsojalla ei ole yhtään mitään asiaa järjestäjän osoittaman katselupaikan ulkopuolelle. Akuston kestoon liittyvät ongelmat voidaan ratkaista s.e. ajetaan huoltojen välillä vain 2-3 EK:n lenkkiä joissa siirtymätkin on minimoitu ja päivään mahdutetaan enemmänkin kuin vain se yksi huoltotauko, joilla akustopaketti voitaisiin vaihtaa tuoreeseen. Tulevaisuudessa (siitä on tosin puhuttu jo ainakin viisi vuotta) nanoteknologiaan ja grafeeniin perustuvat ratkaisut parantavat akkujen hyötysuhdetta monta kertaluokkaa nykyisiin Li-Ion akkuihin nähden.

Jäljellä on vain se yksi kysymys: ketä hittoa kiinnostaa joku sähköautoilu?
Ei kyllä kyläralleissa riitä järkkäreitä vahtimaan jokaista suoranpätkää. Katsojat itse vahtivat itseään ja kaljapäissään olevia edes vähän pelastaa se kun autoista lähtevä meteli on kova.

Minuu ainakin kiinnostaa sähköautot. Tosin käytännössä kiinnostaa vähän kaikki laitteet joissa on joku moottori ja se kulkee eteenpäin. Tietysti aina kivempaa, jos on moottori ja kulkee kovaa eteenpäin.
Tosin "I'm special kind of stupid", kun omistan kolme autoo ja moottoripyörän, mut silti kuljen työmatkatkin polkupyörällä kun hermo ei kestä Helsingin liikenneruuhkia. Täällä se on vaan jostain syystä vaikeeta ihmisille ajaa 60km/h alueella oli 48km/h :wall:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Hybridit voisivat jopa sopiakin hyvin ralliautoihin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Sähköautojen kulutus kasvaa rajusti, kun nopeus kasvaa (sama koskee kaikkea vastusta, esimerkiksi peräkärryn vetämistä). Jos sähköautot tulisivat ralliin nykyisellä akkutekniikalla, rallin luonne muuttuisi. Siirtymiä ja pikataipaleita pitäisi lyhentää ja silti autot olisivat merkittävästi nykyisiä painavampia.

Lisäksi on huomioitava, että paras suorituskyky saadaan täydellä akulla. Tyhjällä akulla esimerkiksi kiihtyvyys on huonompi.

Kaipa rallia voidaan sähköautoillakin ajaa, mutta laji on silloin aivan eri.
 
Ylös