Rallia sähköautoilla?

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Etenkin kun se ensimmäinen WRC-auto lähestyy ja katselupaikka sattuu olemaan sopivasti sellainen, että äänet kuuluvat upeasti todella pitkän aikaa jo ennen kun se auto ilmestyy näkyviin...niin onhan siinä jotain spesiaalia.
Koko viestiin on helppo yhtyä, mutta totisesti, juuri se tunnelma ennen ensimmäistä autoa - kun viimeinenkin nolla on mennyt ja tietää, että kohta räjähtää - niin ai että kun se on jotain se. Ja tosiaan, jos paikka sattuu olemaan vielä sellainen, että se ääni alkaa ikäänkuin hiljalleen kaikua metsästä, niin siinä ollaan jo hyvin lähellä täydellistä taidenautintoa. Vaikea kuvitella mitään romanttisempaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Eihän tuo nyt vielä mitään, mutta kun ajettaisiin keskellä yötä ja autoista ei näkisi muuta kuin sen mitä pakoputken liekit valaisee aina silmänräpäykseksi... #kylläbryhmänaikaan


:rolleyes:🤪
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
Eihän tuo nyt vielä mitään, mutta kun ajettaisiin keskellä yötä ja autoista ei näkisi muuta kuin sen mitä pakoputken liekit valaisee aina silmänräpäykseksi... #kylläbryhmänaikaan


:rolleyes:🤪
Niin ja ennen ajettiin yötä päivää syyskuussa, samalla kun kiirehdeltiin pätkältä toiselle, muistakaa se!
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
ST185 celicoiden äänimaailma (pauke) oli kyllä mahtavinta kautta aikain😎
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Tästä äänien hienoudesta ei liene epäilyksen häivää? Itse asiassa mun ensimmäinen konkreettinen rallimuisto on yönpimeydestä kun seisoa jäpitettiin jonkun penkan reunalla ja ensimmäiset mikä lie Escortin tai Opelin äänet alkoivat kuulua. Oikeastaan lähes kaikki tien varressa autoa odottavat hiljentyivät kuuntelemaan niitä ääniä, eikä pelkästään moottorin parkumista, vaan myös kaikkia niitä muitakin rysäyksiä jotka saattoi kuulla jo etäältä. Sitten tuli ne keikkuvat valot ja kuului kun sora lenti ja VUMPS RYSKIS se auto meni ohi. Ikimuistoinen kokemus! Luultavasti juuri tuon harvinaisen voimakkaan kokemuksen (josta osa oli joukkohypnoosia elikkäs massahysteriaa, kun en mä siellä yxin ollut) takia se etsautui pysyväksi muistikuvaksi mieleeni. Vaan ei se ole sanottu, etteikö jollekin muulle napsahtaisi jonkinlaiset toisenlaiset äänet ja kokemukset yhtälailla mieleen. Uskallan väittää, että ei se ultimaatisti ole kiinni siitä, "miltä" joku kuulostaa, jos siihen vain liittyy muitakin tekijöitä. Eipä se Alenikaan tuolla aiemmalla testivideolla ehtinyt enää voivottelemaan äänien puutetta kun oli sitä muuta pöhinää ihan riittämiin. Just saying.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Testikuljettajien mukaan akussa riittää virtaa 10-12 rundiin RC-radalla ja sen jälkeen lataillaan tunnin verran jotta akku on taas latingissa. Jos RC-radan rundin pituus on vähän vaille 2 km niin se tekee pyöreesti 20 km toimintasäteen kisavauhdilla. Voi siis juuri piisata yhden EK:n ajamisen läpi ja sitten vielä siirtymän - ellei siirtymä ole liian pitkä. Ei FOrmula E:ssakaan kisan pituus ole sama kuin oikeissa Formuloissa vaan ne ajavat noin puolen tunnin sessiot lataustaukojen välillä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
ST185 celicoiden äänimaailma (pauke) oli kyllä mahtavinta kautta aikain😎
Etenkin loppuaikana. Jyskälässähän Mikkolan ajamassa TTE:n kolmosautossa oli ainoana paukkusysteemi testikäytössä. Seuraavalle kaudelle se oli sitten jo vakiovaruste. Siihen asti A-ryhmän autotkin kuulosti enimmäkseen aika nuhaisilta kun oli korva tottunut B-ryhmän autojen ääniin.... Toisaalta nää F2 kitcarit korkealta kiertävine moottoreineen oli nekin varsin ekstaattisia. Ja etenkin assukisoissa niitä oli ihan ilo seurata. Escort Maxi KitCar ja Rellu Clio Williams oli jopa näyttävän näköisiä - Nissan Micra tai Skoda ei niinkään.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Kyllä!
-93 tuli kuunneltua Mikkolan tulo Savon kunnanrajan S-mutkissa ekaa kertaa ja olihan siinä melkoisen epätodellinen fiilis kun järjetön pauke taisi kuulua liki lähdöstä asti.

Oli vähän sellainen maailmanlopun odotuksen tuntu kun pauke läheni ja läheni..😍
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Etenkin loppuaikana. Jyskälässähän Mikkolan ajamassa TTE:n kolmosautossa oli ainoana paukkusysteemi testikäytössä. Seuraavalle kaudelle se oli sitten jo vakiovaruste. Siihen asti A-ryhmän autotkin kuulosti enimmäkseen aika nuhaisilta kun oli korva tottunut B-ryhmän autojen ääniin.... Toisaalta nää F2 kitcarit korkealta kiertävine moottoreineen oli nekin varsin ekstaattisia. Ja etenkin assukisoissa niitä oli ihan ilo seurata. Escort Maxi KitCar ja Rellu Clio Williams oli jopa näyttävän näköisiä - Nissan Micra tai Skoda ei niinkään.
Mä olen jo niin vanha että pääsin todistamaan 2-tahtisien Saabien, Trabantien ja Wartburgien papatusta. Ensimmäinen näkemäni ralliauto oli Volga. Istuin isäukon harteilla ja muistan kun hän nauroi ääneen sanoessaaan: "Katso kun velivenäläinen kurvailee Volgalla!". Niissä oli aneemiset äänet, mutta autohan oli muuten uljas kuin aavikkolaiva. Sitten kun joku vuosi myöhemmin tuli niitä Twincam Eskoja ja muita, niin avot. Vaan yksi juttu on jäänyt tässä äänihommelissa huomioimatta, tai siis perinteisten polttomoottorien yhteydessä, nimittäin kisabensan ja öljyn hajut. Aivan mahtavia (ja varmaan myrkyllisiä)! Ei taida noissa sähköepeleissä haista muuta kuin käämit:)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Enpä nyt tiedä puuttuiko IndyCar -varikolta tunnelmaa, vaikkei siellä bensa haissut. Eikä kyllä viinakaan, kun tankkaus on sen verran kontrolloitua.

Speedway-pyörien varikolla tuoksuukin sitten paistotuore munkki.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Itse olen ollut kolmesti Jyväskylän rallissa paikan päällä. Äänistä sellainen hauska kokemus että kerran kuulosti auton ääni siltä, että se hajoaa minä hetkenä hyvänsä ja niinpä käänsin äkkiä kameran videokuvausasentoon "toiveena", että pääsee videoimaan keskeytyksen. No, ihan hyvin auto kulki paikan ohi ja tuli myöhemmin toisellakin ajokerralla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Teknologiassa on kuitenkin tapahduttava melekonen loikka, ennen kuin akkuautoilla ajetaan ns. oikeasti rallia niin kuin se tänä pänä ymmärretään. Toinen juttu on tietysti se, jos aletaan yhtäkkiä pyöriä erittäin erittäin pienellä säteellä, jolloin batteryyn saadaan hetimiten lisää voltteja kun ne tyhjenevät niin nopsasti. Katsojan kannalta siinä voisi olla puolensa, ehkä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
On tietysti tehtävä loikka että rallia voidaan ajaa sähköautoilla, eikä ne voi olla yhtä holtittomia pelejä kuin tuo rallicross-auto. Samahan se nyt B-ryhmäläsissäkin oli, että rallicrossissa pystyttiin käyttämään isompia tehoja kun ei tarvinnut ajaa 1000 kilsan kisaa läpi.

Näkisin itse, että sähköautoilla pitää aluksi ajaa omia kisojaan tai vain osia nykyisten MM-rallein reiteistä. Akkuja pitää pystyä vaihtamaan tai sitten pitää keksiä nopeampia latureita.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Stohl taitaa nyt oikoa vähän. Kyllä näitä latauspisteitä saisi olla aika tiheään pitkin metsäteitä jos meinaa selvitä 10 min latausajalla. On vähän eri asia pyöriä rallicrossiradalla muutaman kierroksen ja käydä välillä tekemässä täydennyslatausta kuin ajaa maaseudulla 200 – 300 km. Miten olisi esim. Monte Carlossa ja Korsikalla. Jos lähtöväli on 2 min niin latauspisteessä olisi 10 min latausajalla aika pitkä jono eli yksi latauspiste ei riitä. Voin olla väärässä mutta alla on mitä laskeskelin tiedoilla mitä löysin.

400 hv on 294,2 kW. Laskeskelin viime vuoden Suomen rallin päiväpituuksilla tehonkulutusta. Pisin lenkki oli perjantain eka lenkki jossa oli 71,79 ek km. Päälle vielä siirtymät. En ruvennut laskemaan eri lenkkien siirtymiä vaan käytin ek km osuus siirtymistä. Juwran mukaan siirtymiä oli 1066,09 km joten ek km/siirtymä km = 307,58/1066,09 = 28,9 %. Näin laskien perjantain ekan lenkin siirtymiä oli 71,79 km/28,9 % = 248,8 km.

Seuraavaksi laskin lenkillä vietetty aika käyttäen rallin keskinopeutta joka oli 122,5 km/h. Keskinopeudella ekan 71,79 km lenkille meni 0,586 tuntia. Nyt päästään aiheeseen eli tehokulutukseen. En tiedä mikä voisi olla eklla keskimääräinen teho huipputehosta (294,2 kW) joten laskin muutaman vaihtoehdon. Laskelmissa on oletuksena 600 V jännite ja kolmivaihe moottori.

50 % * 294,2 kW * 0,586 h = 86,2 kWh / 96,7 Ah
60 % * 294,2 kW * 0,586 h = 103,4 kWh / 117,1 Ah
70% * 294,2 kW * 0,586 h = 120,7 kWh / 136,7 Ah
80% * 294,2 kW * 0,586 h = 137,9 kWh / 156,2 Ah
90% * 294,92 kW * 0,586 h = 155,2 kWh / 175,7 Ah

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/110056/Niemi_Miro.pdf (sivu 13 lopussa) mukaan sähköauto kuluttaa 10 – 15 kWh / 100 km. Jos laskee 10 kWh / 100 km mukaan ekan lenkin siirtymän kulutus olisi 248,8 km/ 100 km * 10 kWh = 24,9 kWh joka lisätään pätkien kulutukseen.

https://eautoilija.com/latausnopeus/
Tässä kerrotaan että julkisissa latauspisteistä voi löytyä 22 kW latauspisteitä. Jos tällaisessa latauspisteessä lataa 50% tehonkulutuksen (86,2 kWh) + siirtymän kulutuksen (24,9 kWh) = 111,1 kWh kulutuksen akkuihin se kestää 111,1 kWh / 22 kW = 5,05 tuntia. Voisi tehdä tiukkaa päivähuollon aikana. 10 min aikana saa ladattua 22 kW pisteessä 10 min / 60 min * 22 kW = 3,67 kWh. Se on 3,3 % koko lenkin 111,1 kWh tarpeesta.

Varmaan löytyy tehokkaampiakin latauspisteitä mutta ne pitäisi olla keskitetysti esim. huoltoparkissa. No, olisi niilläkin varmaan muina aikoinakin muutakin käyttöä jos vaan akut kestää niin rajua lataamista. Vaikea uskoa että näitä edes 22 kW latauspisteitä rakennettaisi reitin varrelle. Jos reitti muuttuu niin aina pitäisi rakentaa lisää latauspisteitä.

Alla lisää luettavaa akkujen lataamisesta.
https://tyyliniekka.fi/sahkoauton-tekniikkaa-osa-2-akun-lataaminen/
 
Ylös