Stohl taitaa nyt oikoa vähän. Kyllä näitä latauspisteitä saisi olla aika tiheään pitkin metsäteitä jos meinaa selvitä 10 min latausajalla. On vähän eri asia pyöriä rallicrossiradalla muutaman kierroksen ja käydä välillä tekemässä täydennyslatausta kuin ajaa maaseudulla 200 – 300 km. Miten olisi esim. Monte Carlossa ja Korsikalla. Jos lähtöväli on 2 min niin latauspisteessä olisi 10 min latausajalla aika pitkä jono eli yksi latauspiste ei riitä. Voin olla väärässä mutta alla on mitä laskeskelin tiedoilla mitä löysin.
400 hv on 294,2 kW. Laskeskelin viime vuoden Suomen rallin päiväpituuksilla tehonkulutusta. Pisin lenkki oli perjantain eka lenkki jossa oli 71,79 ek km. Päälle vielä siirtymät. En ruvennut laskemaan eri lenkkien siirtymiä vaan käytin ek km osuus siirtymistä. Juwran mukaan siirtymiä oli 1066,09 km joten ek km/siirtymä km = 307,58/1066,09 = 28,9 %. Näin laskien perjantain ekan lenkin siirtymiä oli 71,79 km/28,9 % = 248,8 km.
Seuraavaksi laskin lenkillä vietetty aika käyttäen rallin keskinopeutta joka oli 122,5 km/h. Keskinopeudella ekan 71,79 km lenkille meni 0,586 tuntia. Nyt päästään aiheeseen eli tehokulutukseen. En tiedä mikä voisi olla eklla keskimääräinen teho huipputehosta (294,2 kW) joten laskin muutaman vaihtoehdon. Laskelmissa on oletuksena 600 V jännite ja kolmivaihe moottori.
50 % * 294,2 kW * 0,586 h = 86,2 kWh / 96,7 Ah
60 % * 294,2 kW * 0,586 h = 103,4 kWh / 117,1 Ah
70% * 294,2 kW * 0,586 h = 120,7 kWh / 136,7 Ah
80% * 294,2 kW * 0,586 h = 137,9 kWh / 156,2 Ah
90% * 294,92 kW * 0,586 h = 155,2 kWh / 175,7 Ah
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/110056/Niemi_Miro.pdf (sivu 13 lopussa) mukaan sähköauto kuluttaa 10 – 15 kWh / 100 km. Jos laskee 10 kWh / 100 km mukaan ekan lenkin siirtymän kulutus olisi 248,8 km/ 100 km * 10 kWh = 24,9 kWh joka lisätään pätkien kulutukseen.
https://eautoilija.com/latausnopeus/
Tässä kerrotaan että julkisissa latauspisteistä voi löytyä 22 kW latauspisteitä. Jos tällaisessa latauspisteessä lataa 50% tehonkulutuksen (86,2 kWh) + siirtymän kulutuksen (24,9 kWh) = 111,1 kWh kulutuksen akkuihin se kestää 111,1 kWh / 22 kW = 5,05 tuntia. Voisi tehdä tiukkaa päivähuollon aikana. 10 min aikana saa ladattua 22 kW pisteessä 10 min / 60 min * 22 kW = 3,67 kWh. Se on 3,3 % koko lenkin 111,1 kWh tarpeesta.
Varmaan löytyy tehokkaampiakin latauspisteitä mutta ne pitäisi olla keskitetysti esim. huoltoparkissa. No, olisi niilläkin varmaan muina aikoinakin muutakin käyttöä jos vaan akut kestää niin rajua lataamista. Vaikea uskoa että näitä edes 22 kW latauspisteitä rakennettaisi reitin varrelle. Jos reitti muuttuu niin aina pitäisi rakentaa lisää latauspisteitä.
Alla lisää luettavaa akkujen lataamisesta.
https://tyyliniekka.fi/sahkoauton-tekniikkaa-osa-2-akun-lataaminen/