Rallia sähköautoilla?

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Toyota sattuu olemaan akkuteknologiassa ihan kehityksen aallonharjalla. Ehkä rallia ajetaan joskus Toyotan itse kehittämällä tekniikalla?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vuosia-kehitetty-vallankumouksellinen-sahkoauton-akku-alkaa-vihdoinkin-olla-valmis-toyota-lupailee-prototyyppia-ensi-vuodeksi/5bd5b4ac-d328-4e62-9793-6ef50acab392
”Solid state” -akusta lupaillaan suurta kehitysaskelta verrattuna nykyiseen litiumioniakkuun. Suuren energiakapasiteetin ansiosta siitä voidaan tehdä nykyakkua pienempi ja kevyempi, ja sen latausaika on huomattavasti lyhyempi.

Kiinteäelektrolyyttisten akkujen sanotaan olevan myös turvallisia, sillä ne eivät vuoda tai syty tuleen.

Toyotan kehittämän akun luvataan tuplaavan sähköauton toimintamatkan litiumioniakkuun verrattuna. Akun latausaika olisi lyhyimmillään vain kymmenen minuuttia.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Katotaan sitä sitten kun lupauksia aletaan lunastamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/entinen-wrc-kuski-hybridit-eivat-voi-olla-pitkan-aikavalin-ratkaisu/
Erinomainen haastattelu. Poimin esiin pari oleellista kohtaa:

Olemme suunnitelleet auton niin, että akun vaihtaminen onnistuu huollossa viidessä minuutissa. Nykyisellä hitaalla latauksella akun täysi varaus ottaa 40 minuuttia, mutta myös 10 minuutin pikalataukseen voi olla mahdollisuuksia suuremmalla latausteholla.
– Automme on jo nopeampi kuin meidän R5- ja AP4-automme, vaikka se on vasta kehitysvaiheessa. Potentiaalia on vielä reilusti. Etuina sähköautolla on mm. erinomainen painojakauma ja torque vectoring -järjestelmän tarkkuuden mahdollistamat huomattavan korkeat mutkanopeudet. Eniten kehitystä vielä vaativat akut. Myös auton ääniä yritämme kehittää, sillä ne ovat tärkeää viihdyttävyyden lisäksi myös turvallisuudelle.
– Palovaara on paljon polttomoottoriautoja pienempi. Sähköauton akku ei räjähdä öljyn ja polttoaineen tapaan, vaan akut syttyvät termisen pakenemisen seurauksena, jota pidetään tarkasti silmällä akunhallintajärjestelmän avulla. Jos akkuun tulee vika, järjestelmä sammuttaa auton ja yrittää hallita sitä. Jos tämä ei onnistu, auton syttyminen voi viedä vielä tunnin. Itse asiassa riskimpää on auton lataaminen, jossa energiaa ja lämpöä liikkuu kahteen suuntaan, mutta osittain tämän takia harkitsemme akkujen vaihtamista kisan aikaisen lataamisen sijaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kona EV -ralliauto on suunniteltu kansallisia kilpailuja varten, joten sen pääkilpailijoita tulevat olemaan R5-autot, ei korkeimman luokan WRC-kilpurit.
– WRC on erittäin haastava moottoriurheilun muoto saada täyssähköautot toimimaan vielä ensi vuodeksi, mutta uskoisin autojen olevan valmiita siihen vuosien 2023 ja 2024 tiimoilla.
Uskossa on hyvä elää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mää liputan ennemmin vety- tai LNG-polttokennotekniikan kuin täyssähköautojen puolesta. LNG-tekniikkaahan on jo käytössä useissa kaupunkibusseissa. Ja LNG ei ole likikään niin hankala aine käsiteltäväksi kuin vety... (remember Hindenburg).
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Heräsi pari kysymystä, kun tuota nyt vertaillaan R5 autoon, niin mitenkä minusta näyttää, että Paddonin vehkeessä on vähän enemmän aero härpäkettä mukana, ja eikös nuo aktiviistet lukot (torque vektorit) ole kielletty WRC tasolla (kuin R5 luokassa) jo ties kuinka pitkään (muu kuin keskilukko)? Ja nekin piti kait pysyä pätkän aikana samoilla säädöillä? Mielestäni vähän heikkoa vertailla kahta täysin säännöillä rakennettua autoa, reilu vertailu olisi jos ainoa asia mikä muuttuisi olisi moottori ja bensatankki/akusto. Mutta itselläni on jo pieni arvaus mikä sen lopputulema tulisi olemaan.
Jäipä tuolta muutama muukin kysymys auki, mutta nyt vauhtia kun oikein kehutaan...

Mutta ei siinä onnea Paddonille projektiin, joskushan se luultavasti tulee olemaan mahdollista, mutta mielestäni aika optimistinen aikataulu.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Liikkuu kyllä hätäsesti! Varsin miellyttävän näköistä menoa, kuulopuolesta en sano mitään. Ihan käytännön asia, että tuon tuloa ei kieltämättä kuule mitenkään. Tähän liittyen taas tulee turvallisuusasiat mieleen. = Enemmän valvontaa --> lyhempiä ja valvotumpia reittejä? Tuntuu ainakin todella vaaralliselta, kun miettii yleisön liikkumista ja käyttäytymistä joissain kisoissa. No hemmetti, kyllä sitä Suurajoissakin monesti lähtee itsekin paikkaa vaihtamaan ja, kun nöölin yli tullaan 170 km/h ja mitään ei kuuluu, niin pirun tarkkana pitää olla ja tielle ei tosiaan käytännössä ole mitään asiaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Paljonko nämä vie sähköä sadalla km:llä?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Vaikka vähän nihkeästi olen suhtautunut sähköautoihin rallissa, niin kyllä tuo Paddonin video kieltämättä teki vaikutuksen. Eihän se meno näytä ollenkaan hassummalta. Teknisiä haasteita vielä riittää, mutta varmasti ne ovat ratkaistavissa. Äänet ovat tietysti vielä yksi oleellinen asia ja ihan turvallisuussyistäkin desibelit täytyisi olla samaa luokkaa kuin nykyisissäkin WRC:issä. Se on mielenkiintoista nähdä saadaanko ääniä ohjelmoitua mieleiseen suuntaan. Jos tuohon vielä saadaan jotain "Audi Sport Quattro S1:n tai Ilmo Larion BMW-tyylistä soundia" kehitettyä, niin ihan hauskalta laitteeltahan tuo voi alkaa vaikuttaa.
Sitten vielä joku laite kiinni, joka puskee ilmaan vesihöyryä höystettynä bensiini-aromilla tai jollain toisella merkillä vaikka kaneli-aromi :), niin saadaan hajunkin muodossa fiilistä lisää. No joo.
Vähän tässä on jo ehtinyt huolestua, että kuoleeko koko laji pikkuhiljaa pois, kun perinteiset polttomoottorit ja polttoaineet alkavat pikkuhiljaa kadota maailmasta, mutta onhan tuo lohduttavaa tietää, että Paddon, Stohl ja kumppanit ovat jo nyt kehitelleet autoja, joilla on varmasti tulevaisuutta rallin parissa myöhemmin. Noilla vehkeillä voi hyvillä mielin ajaa rallia maailman tappiin asti ja moottoriurheilu pysyy voimissaan tavalla tai toisella.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Jos tuohon vielä saadaan jotain "Audi Sport Quattro S1:n tai Ilmo Larion BMW-tyylistä soundia" kehitettyä, niin ihan hauskalta laitteeltahan tuo voi alkaa vaikuttaa.
Sitten vielä joku laite kiinni, joka puskee ilmaan vesihöyryä höystettynä bensiini-aromilla tai jollain toisella merkillä vaikka kaneli-aromi :), niin saadaan hajunkin muodossa fiilistä lisää. No joo.
Mä aloin kelailla puhelin sovellusta josta voisi valita miltä auto kuulostaa, vaihtoehtoja vaikka juuri S1, larion bmw, korhosen manta jne. Valittu ääni kuuluisi puhelimeen kytketyistä kuulokkeista ja se muuttuisi & voimistuisi sen mukaan mikä on mikä on auton etäisyys ja lähestymis nopeus suhteessa omaan gps sijaintiin.
Kun auto on mennyt ohi niin taskumatti povesta, korkki auki ja nuuhkaus siellä olevasta bensiinistä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Toisaalta sen puuttuvan moottoripauhun tilalta oli aika hauska kuulla niitä muita mekaanisia ääniä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Äänihomma on kyllä visainen kysymys. Haluaako valmistajat että heidän sähköautot pitää pärinää ralliversioina? Toivottavasti kuitenkaan ei sireenejä tms.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuriositeettina, maailman ensimmäinen (?) sähköautoilla ajettu ralli, Ruotsista elokuulta 1995. Ihan päteviä nimiä tuloslistoilla.

1. Thomas Rådström / Benny Melander (S) Toyota RAV4
2. Birger Gundersen / Arne Eikåsen (N) Ford Ecostar
3. Stig Blomqvist / Gunnar Palm (S) Ford Ecostar
---
10. Per Eklund / Jan-Olov Bohlin (S) El Cat
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuriositeettina, maailman ensimmäinen (?) sähköautoilla ajettu ralli, Ruotsista elokuulta 1995. Ihan päteviä nimiä tuloslistoilla.

1. Thomas Rådström / Benny Melander (S) Toyota RAV4
2. Birger Gundersen / Arne Eikåsen (N) Ford Ecostar
3. Stig Blomqvist / Gunnar Palm (S) Ford Ecostar
---
10. Per Eklund / Jan-Olov Bohlin (S) El Cat
ralliahan se tasanopeusajokin on :)
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
ääni ongelmaan ratkaisuksi autoihin pistetään mopon 2moottorit peräkonttiin ja putki pihalle ja auton kaasu liitetään mopon kaasariin?
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
794
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Kuriositeettina, maailman ensimmäinen (?) sähköautoilla ajettu ralli, Ruotsista elokuulta 1995. Ihan päteviä nimiä tuloslistoilla.

1. Thomas Rådström / Benny Melander (S) Toyota RAV4
2. Birger Gundersen / Arne Eikåsen (N) Ford Ecostar
3. Stig Blomqvist / Gunnar Palm (S) Ford Ecostar
---
10. Per Eklund / Jan-Olov Bohlin (S) El Cat
ELCAT😳😳

https://yle.fi/uutiset/3-5316434
 
Ylös