AnttiL
Reittinörtti
https://areena.yle.fi/audio/1-50750911
Tomin Nuoteissa Jouko Puhakka
Tomin Nuoteissa Jouko Puhakka
Hieno ura Jokella ja vauhtia riitti N-ryhmän Mitsulla.Tomin Nuoteissa Jouko Puhakka
Se oli kaikkiaan varsin sekava case. Olin kaverilla huollossa siinä rallissa ja paikalla jo ihmeteltiin koko juttua paljon. Jos oikein muistan niin se ei ollut tuo venttiili itsessään tai sen asento vaan se että eri kilpailijoita kohdeltiin eri tavalla. Katsastus oli kahdessa osassa. Sai käydä perjantaina jo tai sitten ns. omalla paikalla lauantaina. Perjantaina katsastaneita oli varoitettu pop-off venttiilin asennosta ja siitä että asiaa tullaan kilpailun aikana seuraamaan. Lauantaina katsastaneille aiheesta ei mainittu joten Puhakka ja Ampuja ainakin jäivät ilman tuota tietoa eivätkä siis asialle olleet mitään tehneet... Eli tuo eriarvoinen kohtelu oli se mistä Puhakka veti porot nokkaan ja hän piti sitä häneen kohdistuneen ajojahtina.Näin itse muistan tapahtumat ja voin toki olla lahjakkaasti väärässäkin...Koville tuntui Jokelle ottaneen Mitsun bypass-venttiili, kun siitä ei vielä 19 vuoden jälkeenkään puhuttu. Säännöthän tässä oli selkeät, vaikka ilmeisesti väärin päin oleva venttiili ei juuri suorituskykyä parantanutkaan. Korpesikohan Jokkea se, että hänet hylättiin, vaikka ”kaikilla” oli tuo vippaskonsti käytössä?
Kyllä se mainittiin jo Pöntisen tv-raportissa, että autosta hajosi jotain, ja jopa näytettiin videota hypystä jossa vika mahdollisesti tuli.Itselle on jäänyt erityisesti mieleen lapsena paikan päällä nähtynä Ouninpohjan metsässä 94 syvällä ollut Mitsu. Minä olin luullut tähän kuunteluun asti, että keskeyttäminen johtui ajovirheestä tai liiasta vauhdista eikä teknisestä viasta. Tulipahan sekin selväksi.
Pettymys oli jakso myös itselle, varsinkin juuri tuo että niitä viimeisiä tapahtumia ei käyty läpi. Piti sitten kaivaa vanhat vauhdin maailmat esille ja lukea muistin virkistämiseksi mitä tapahtuiKyllä se mainittiin jo Pöntisen tv-raportissa, että autosta hajosi jotain, ja jopa näytettiin videota hypystä jossa vika mahdollisesti tuli.
Minulle taas uusi tieto oli, että Puhakka oli tietoinen viasta ja himmaili vauhtia.
Noin muuten tämä jakso oli vähän pettymys. Jokke tuntui ajaneen koko ajan vain harrastuksen vuoksi, eikä edes yrittänyt ammattilaisuutta, ja ajoi ulkomalla tai vaihtoi isompiin autoihin aina vain jos joku ulkopuolelta tarjosi mahdollisuutta (Audit Sohlbergilta, Mitsut Pekka Kosken kautta, Brittein sarja Salanderilta, MM-sarjaa venäläiseltä yhtiöltä jne). Pisteenä iin päälle vielä ettei suostu puhumaan tuosta uransa päättäneestä tapauksesta.
Täällä foorumilla pyöri joskus se Vauhdin Maailman leike, jossa kerrottiin: " Jouko Puhakka aikoo ajaa maailmanmestaruudesta, ja on ihan näiden Suomen parhaimpien vetomiehien tasoa." Mitähän sille suunnitelmalle tapahtui? No mutta joo, ei tuo nyt ihan parhaimmasta päästä ollut. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla tästä Puhakan uudesta tulemisesta, mieshän on nyt talvella ajanut Harrasterallisarjaa BMW Compactilla.Jokke tuntui ajaneen koko ajan vain harrastuksen vuoksi, eikä edes yrittänyt ammattilaisuutta, ja ajoi ulkomalla tai vaihtoi isompiin autoihin aina vain jos joku ulkopuolelta tarjosi mahdollisuutta (Audit Sohlbergilta, Mitsut Pekka Kosken kautta, Brittein sarja Salanderilta, MM-sarjaa venäläiseltä yhtiöltä jne).
Täällä foorumilla pyöri joskus se Vauhdin Maailman leike, jossa kerrottiin: " Jouko Puhakka aikoo ajaa maailmanmestaruudesta, ja on ihan näiden Suomen parhaimpien vetomiehien tasoa."
Näytä liitetiedosto 353
VM 2/91
Tässä on ollut Team Mitsubishi Ralliart Finlandin tiedotuksella todella tömäkkä ote: vähintään Kankkusen tasoinen rattimies. Harmi, ettei Puhakka päässyt missään vaiheessa näyttämään nopeuttaan aidosti kilpailukykyisellä A-ryhmän laitteella. Miljoona-Cupissa 1990 nähty Taxi-Audi oli liian iso ja kömpelö, kun taas Celica vuonna 1999 oli jo auttamatta museo-auto esim. Hagströmin Corolla WRC:n rinnalla.
Mestaruus toki jonkinmoinen longshot, jos samassa sarjassa ajavat myös Loeb ja Grönholm, mutta kyllä Gardemeisterissa oli mielestäni paljon sitä, että se ensimmäinen voitto olisi voinut muuttaa paljon asioita ja loppu-ura olisi mahdollisesti ollut sangen eri näköinen, jos juuri esim. 2006 olisi ollut täysi ohjelma Fordilla (toki Ford silloin vuonna 2001 olisi saattaanut ajaa saman asian). Potentiaalia oli valtavasti, mutta sen parhaan suorituksen muuttaminen perussuoritukseksi jäi näkemättä.Tonilla ehkä vähän lähti laukalle kun uskoi että olisi voinut voittaa mestaruudenkin 2006 jos vain olisi päässyt ajamaan Fordia.
Kyllä, 2005 oli kuitenkin Garden eka kausi kun alla oli ns, voittaja auto ja Toni johtikin mm-sarjaa kahden ekan kisan jälkeen, tosin sen aikaisessa mm-sarjassa tasaisuus oli valttia kun super rallia ei tainnut vielä olla.Mestaruus toki jonkinmoinen longshot, jos samassa sarjassa ajavat myös Loeb ja Grönholm, mutta kyllä Gardemeisterissa oli mielestäni paljon sitä, että se ensimmäinen voitto olisi voinut muuttaa paljon asioita ja loppu-ura olisi mahdollisesti ollut sangen eri näköinen, jos juuri esim. 2006 olisi ollut täysi ohjelma Fordilla (toki Ford silloin vuonna 2001 olisi saattaanut ajaa saman asian). Potentiaalia oli valtavasti, mutta sen parhaan suorituksen muuttaminen perussuoritukseksi jäi näkemättä.
Rahanarvolaskurin mukaan 41580 euroa nykyrahaa, nykyään olisi varmaan tuplaten WRC-startti Jyskälään.Paasosen haastattelu oli hyvä, hauskaa juttua ja Krisselläkin pysyi haastattelu paremmin "hanskassa"
Erityisen mielenkiintoista oli kuulla että -98 Grönholmin WRC Corolla olisi maksanut all in pakettina Jyväskylään 180 000 mk, suorastaan halvalta kuulostava hinta.
Tietäjät tietää paremmin, mutta jotenkin uskon että alle satkulla ei kilpailukykyistä WRC-tä saa alle mm-ralliin huoltoineen insseineen renkaineen.Rahanarvolaskurin mukaan 41580 euroa nykyrahaa, nykyään olisi varmaan tuplaten WRC-startti Jyskälään.
Tuolla 100k tekee tosi tiukkaa. Tai ainakaan on turha haaveilla ihan kaikesta mahdollisesta. Jos taas puhutaan koko paketista niin ollaankin jo lähempänä 200 000 euroa per ralli.No 100 000 mulla oli mielessä referenssinä jostain kuultuna, ehkä Kari Nuutisen haastattelu Radio Rockilla 2019 tms.