Ralliaiheista kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Tomin Nuoteissa Jouko Puhakka
Hieno ura Jokella ja vauhtia riitti N-ryhmän Mitsulla.

Itselle on jäänyt erityisesti mieleen lapsena paikan päällä nähtynä Ouninpohjan metsässä 94 syvällä ollut Mitsu. Minä olin luullut tähän kuunteluun asti, että keskeyttäminen johtui ajovirheestä tai liiasta vauhdista eikä teknisestä viasta. Tulipahan sekin selväksi.

Koville tuntui Jokelle ottaneen Mitsun bypass-venttiili, kun siitä ei vielä 19 vuoden jälkeenkään puhuttu. Säännöthän tässä oli selkeät, vaikka ilmeisesti väärin päin oleva venttiili ei juuri suorituskykyä parantanutkaan. Korpesikohan Jokkea se, että hänet hylättiin, vaikka ”kaikilla” oli tuo vippaskonsti käytössä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3178
Sijainti
JKL
Koville tuntui Jokelle ottaneen Mitsun bypass-venttiili, kun siitä ei vielä 19 vuoden jälkeenkään puhuttu. Säännöthän tässä oli selkeät, vaikka ilmeisesti väärin päin oleva venttiili ei juuri suorituskykyä parantanutkaan. Korpesikohan Jokkea se, että hänet hylättiin, vaikka ”kaikilla” oli tuo vippaskonsti käytössä?
Se oli kaikkiaan varsin sekava case. Olin kaverilla huollossa siinä rallissa ja paikalla jo ihmeteltiin koko juttua paljon. Jos oikein muistan niin se ei ollut tuo venttiili itsessään tai sen asento vaan se että eri kilpailijoita kohdeltiin eri tavalla. Katsastus oli kahdessa osassa. Sai käydä perjantaina jo tai sitten ns. omalla paikalla lauantaina. Perjantaina katsastaneita oli varoitettu pop-off venttiilin asennosta ja siitä että asiaa tullaan kilpailun aikana seuraamaan. Lauantaina katsastaneille aiheesta ei mainittu joten Puhakka ja Ampuja ainakin jäivät ilman tuota tietoa eivätkä siis asialle olleet mitään tehneet... Eli tuo eriarvoinen kohtelu oli se mistä Puhakka veti porot nokkaan ja hän piti sitä häneen kohdistuneen ajojahtina.Näin itse muistan tapahtumat ja voin toki olla lahjakkaasti väärässäkin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Itselle on jäänyt erityisesti mieleen lapsena paikan päällä nähtynä Ouninpohjan metsässä 94 syvällä ollut Mitsu. Minä olin luullut tähän kuunteluun asti, että keskeyttäminen johtui ajovirheestä tai liiasta vauhdista eikä teknisestä viasta. Tulipahan sekin selväksi.
Kyllä se mainittiin jo Pöntisen tv-raportissa, että autosta hajosi jotain, ja jopa näytettiin videota hypystä jossa vika mahdollisesti tuli.

Minulle taas uusi tieto oli, että Puhakka oli tietoinen viasta ja himmaili vauhtia.

Noin muuten tämä jakso oli vähän pettymys. Jokke tuntui ajaneen koko ajan vain harrastuksen vuoksi, eikä edes yrittänyt ammattilaisuutta, ja ajoi ulkomalla tai vaihtoi isompiin autoihin aina vain jos joku ulkopuolelta tarjosi mahdollisuutta (Audit Sohlbergilta, Mitsut Pekka Kosken kautta, Brittein sarja Salanderilta, MM-sarjaa venäläiseltä yhtiöltä jne). Pisteenä iin päälle vielä ettei suostu puhumaan tuosta uransa päättäneestä tapauksesta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki

En ole vielä ehtinyt katsomaan tätä kokonaan, mutta on kyllä taas tiukkaa asiaa. Krisse ei ole yhtä johdonmukainen kuin Tomi haastatellessaan kuskeja, mutta osaa välillä kysyä sellaisia kysymyksiä, mitä vain kuski osaa kysyä toiselta kuskilta, ja seuraava keskustelu on yleensä tosi mielenkiintoista. Lisäksi Krissen väliin heittämät kommentit omasta tai suojattien kommelluksista on hauskaa ("eräs suojattini ajoi donitsin väärään suuntaan")
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Kyllä se mainittiin jo Pöntisen tv-raportissa, että autosta hajosi jotain, ja jopa näytettiin videota hypystä jossa vika mahdollisesti tuli.

Minulle taas uusi tieto oli, että Puhakka oli tietoinen viasta ja himmaili vauhtia.

Noin muuten tämä jakso oli vähän pettymys. Jokke tuntui ajaneen koko ajan vain harrastuksen vuoksi, eikä edes yrittänyt ammattilaisuutta, ja ajoi ulkomalla tai vaihtoi isompiin autoihin aina vain jos joku ulkopuolelta tarjosi mahdollisuutta (Audit Sohlbergilta, Mitsut Pekka Kosken kautta, Brittein sarja Salanderilta, MM-sarjaa venäläiseltä yhtiöltä jne). Pisteenä iin päälle vielä ettei suostu puhumaan tuosta uransa päättäneestä tapauksesta.
Pettymys oli jakso myös itselle, varsinkin juuri tuo että niitä viimeisiä tapahtumia ei käyty läpi. Piti sitten kaivaa vanhat vauhdin maailmat esille ja lukea muistin virkistämiseksi mitä tapahtui 🤓
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Jokke tuntui ajaneen koko ajan vain harrastuksen vuoksi, eikä edes yrittänyt ammattilaisuutta, ja ajoi ulkomalla tai vaihtoi isompiin autoihin aina vain jos joku ulkopuolelta tarjosi mahdollisuutta (Audit Sohlbergilta, Mitsut Pekka Kosken kautta, Brittein sarja Salanderilta, MM-sarjaa venäläiseltä yhtiöltä jne).
Täällä foorumilla pyöri joskus se Vauhdin Maailman leike, jossa kerrottiin: " Jouko Puhakka aikoo ajaa maailmanmestaruudesta, ja on ihan näiden Suomen parhaimpien vetomiehien tasoa." Mitähän sille suunnitelmalle tapahtui? No mutta joo, ei tuo nyt ihan parhaimmasta päästä ollut. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla tästä Puhakan uudesta tulemisesta, mieshän on nyt talvella ajanut Harrasterallisarjaa BMW Compactilla.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Juu ei Jokella nyt oikein lähtenyt. Ei siitä saanut oikein mitään irti. Oli vähän sellaista väkinäistä jutustelua. Ja tosiaan siitä Nilsiä 2002 jutusta olis pitänyt kyllä antaa tulla oikein kunnolla. Se miten Puhakka itse asian koki menneen.
Jokke oli kyllä aikoinaan varsin kova kuski ännäläisen mitsun puikoissa. Muistan,kun olin sulkuhommissa -92 SM Kesoil-Rallissa tampereella Ek:lla 11. Jokke tuli ja voitti yleiskilpailun N-ryhmän autolla. Sitä silloin ihmeteltiin. Toki asiaan saattoi auttaa muuan Grönholmin hylkääminen, mutta yhtä kaikki.
A-ryhmän Celicalla ajot ei sitten enää lähtenytkään oikein. Toki oli siinä kaiken kukkuraksi vähän epäonneakin. Kuten kardaanin katkeaminen Miljoonarallin lähtökiihdytyksessä ym. murhetta.
Teki sitten toki vielä näyttävän paluun N-ryhmään pariksi vuodeksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Täällä foorumilla pyöri joskus se Vauhdin Maailman leike, jossa kerrottiin: " Jouko Puhakka aikoo ajaa maailmanmestaruudesta, ja on ihan näiden Suomen parhaimpien vetomiehien tasoa."
Näytä liitetiedosto 353

VM 2/91

Tässä on ollut Team Mitsubishi Ralliart Finlandin tiedotuksella todella tömäkkä ote: vähintään Kankkusen tasoinen rattimies. Harmi, ettei Puhakka päässyt missään vaiheessa näyttämään nopeuttaan aidosti kilpailukykyisellä A-ryhmän laitteella. Miljoona-Cupissa 1990 nähty Taxi-Audi oli liian iso ja kömpelö, kun taas Celica vuonna 1999 oli jo auttamatta museo-auto esim. Hagströmin Corolla WRC:n rinnalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei-maksettu mainos: Bookbeatilla on Latvalan kirja e-kirjana ja äänikirjana, ja kahden viikon ilmainen kokeilujakso. Otin itse ainakin kuunteluun.

Tomin Nuoteissa itse ehdottamani vieras eli Kalevi Aho https://areena.yle.fi/audio/1-50750912

Krisse Sohlbergin vieraana Harri Toivonen

Katselin myös Krissen haastattelun Toni Gardemeisterista ja oli taas hyvää juttua alusta loppuun. Tonilla ehkä vähän lähti laukalle kun uskoi että olisi voinut voittaa mestaruudenkin 2006 jos vain olisi päässyt ajamaan Fordia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tonilla ehkä vähän lähti laukalle kun uskoi että olisi voinut voittaa mestaruudenkin 2006 jos vain olisi päässyt ajamaan Fordia.
Mestaruus toki jonkinmoinen longshot, jos samassa sarjassa ajavat myös Loeb ja Grönholm, mutta kyllä Gardemeisterissa oli mielestäni paljon sitä, että se ensimmäinen voitto olisi voinut muuttaa paljon asioita ja loppu-ura olisi mahdollisesti ollut sangen eri näköinen, jos juuri esim. 2006 olisi ollut täysi ohjelma Fordilla (toki Ford silloin vuonna 2001 olisi saattaanut ajaa saman asian). Potentiaalia oli valtavasti, mutta sen parhaan suorituksen muuttaminen perussuoritukseksi jäi näkemättä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Mestaruus toki jonkinmoinen longshot, jos samassa sarjassa ajavat myös Loeb ja Grönholm, mutta kyllä Gardemeisterissa oli mielestäni paljon sitä, että se ensimmäinen voitto olisi voinut muuttaa paljon asioita ja loppu-ura olisi mahdollisesti ollut sangen eri näköinen, jos juuri esim. 2006 olisi ollut täysi ohjelma Fordilla (toki Ford silloin vuonna 2001 olisi saattaanut ajaa saman asian). Potentiaalia oli valtavasti, mutta sen parhaan suorituksen muuttaminen perussuoritukseksi jäi näkemättä.
Kyllä, 2005 oli kuitenkin Garden eka kausi kun alla oli ns, voittaja auto ja Toni johtikin mm-sarjaa kahden ekan kisan jälkeen, tosin sen aikaisessa mm-sarjassa tasaisuus oli valttia kun super rallia ei tainnut vielä olla.

Enemmän meni ehkä Tonilla laukalle kun mielestäni mainitsi että jo kaudelle 2001 raollaan ollut ovi Fordille olisi mahdollistanut toteutuessaan mm taistoon -01 kaudella, vaikka Ford oli silloin paljon parempi kilpailukyvyltään versus 2005 oli omassa tallissa jo silloin sen verran kovat tallikaverit että tuskin kolmoskuskille olisi annettu mahdollisuuksia haastaa mestaruudesta.

Gardessa oli mestari ainesta, mutta valitettavasti onnikaan ei tiimi valinnoissa ym ollut kohdillaan.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Paasosen haastattelu oli hyvä, hauskaa juttua ja Krisselläkin pysyi haastattelu paremmin "hanskassa"
Erityisen mielenkiintoista oli kuulla että -98 Grönholmin WRC Corolla olisi maksanut all in pakettina Jyväskylään 180 000 mk, suorastaan halvalta kuulostava hinta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Paasosen haastattelu oli hyvä, hauskaa juttua ja Krisselläkin pysyi haastattelu paremmin "hanskassa"
Erityisen mielenkiintoista oli kuulla että -98 Grönholmin WRC Corolla olisi maksanut all in pakettina Jyväskylään 180 000 mk, suorastaan halvalta kuulostava hinta.
Rahanarvolaskurin mukaan 41580 euroa nykyrahaa, nykyään olisi varmaan tuplaten WRC-startti Jyskälään.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Rahanarvolaskurin mukaan 41580 euroa nykyrahaa, nykyään olisi varmaan tuplaten WRC-startti Jyskälään.
Tietäjät tietää paremmin, mutta jotenkin uskon että alle satkulla ei kilpailukykyistä WRC-tä saa alle mm-ralliin huoltoineen insseineen renkaineen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
No 100 000 mulla oli mielessä referenssinä jostain kuultuna, ehkä Kari Nuutisen haastattelu Radio Rockilla 2019 tms.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
No 100 000 mulla oli mielessä referenssinä jostain kuultuna, ehkä Kari Nuutisen haastattelu Radio Rockilla 2019 tms.
Tuolla 100k tekee tosi tiukkaa. Tai ainakaan on turha haaveilla ihan kaikesta mahdollisesta. Jos taas puhutaan koko paketista niin ollaankin jo lähempänä 200 000 euroa per ralli.
 
Ylös