Ralliaiheista kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Henkan ja Bettegan onnettomuusklipit olivat loppuutekstien perusteella kahdesta ranskalaisesta arkistosta. Todellinen urotyö, että matsku haettu ihan sieltä alkulähteiltä. Epäilen vahvasti ettei Henkan onnettomuusklippiä ole kyllä ennen Suomen telkkarissa nähty. Ja Bettegan onnettomuuden osalta en muista nähneeni sitä parin sekunnin pätkää, jossa pelastushenkilökunta tulee paikalle, koskaan aikaisemmin missään.
Tuo Henkan onnettomuusklippi oli aika paljon leikattu ja oliko äänet poistettu....ehkä hyvä niin, ei olisi ehkä tarkoituksenmukaista näyttää koko karmeutta...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Nykyajan dokumenteissa on aika paljon näitä uudelleendramatisointeja, sinänsä siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Kyllä ja ne on usein erittäin toimivia ja esim Arin uudelleendramatisoinnit oli todella onnistuneesti istutettu aiheeseen. Toisaalta tää dokkari on ehkä enemmän fiilistelydokkari joten draaman kaarta on haettava sieltä mistä se mehukkaammin irtoaa. Joten sopinee aiheeseen. Toisaalta tienraivaajat jaksossa ohitetaan Timo M aika nopeesti....ehkä tarkoitus onkin antaa puheenvuoro vielä elossa oleville sankareille ja keskittyä fiilistelyyn enemmän kun tiukkaan faktaan kronologisesti....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä ja ne on usein erittäin toimivia ja esim Arin uudelleendramatisoinnit oli todella onnistuneesti istutettu aiheeseen. Toisaalta tää dokkari on ehkä enemmän fiilistelydokkari joten draaman kaarta on haettava sieltä mistä se mehukkaammin irtoaa. Joten sopinee aiheeseen. Toisaalta tienraivaajat jaksossa ohitetaan Timo M aika nopeesti....ehkä tarkoitus onkin antaa puheenvuoro vielä elossa oleville sankareille ja keskittyä fiilistelyyn enemmän kun tiukkaan faktaan kronologisesti....
Niin, Timoa ja Hannua ei ymmärrettävästi äänessä nähty. Dokumentin tyyliin ei selvästikään olisi sopinut ottaa näiltä herroilta vaikkapa 90-luvun muisteluhaastattelua mukaan.

Kankkusta ei ole myöskään taidettu haastatella dokumenttisarjaa varten, koska tuo pätkä jossa oli automuseossaan taisi olla vuoden 2020 peruutetun Jyskälän ohjelmasta lainattua. Kankkunenhan ei ollut siinä viime vuoden Jyskälä 70 vuotta -filmissäkään mukana.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Ihan hyvä kokonaisuus. Kestää kyllä useamman katselukerran. Odotin, että myös Portugalin 86 tapahtumia olisi käsitelty 3. jaksossa, mutta oli jätetty pois.
Miksiköhän Kankkunen tuntuu olevan aika lailla paitsiossa näissä dokkareissa / filmeissä?
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Kiva kun oli haastateltavana, mutta valitettavasti jakso ei mielestäni oikein antanut mitään uutta.

Se jäi mietityttämään, miksi Mannisenmäki tuli kuvioihin, Harjanteella oli kuulemaan mukaan vielä halu jatkaa?
 
  • Like
Reaktiot: RTP

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisin muuten voinut vaikka vannoa, että sehän oli silloin 1997 ainakin puoli kautta jo tiedossa se Harjanteen eläköityminen kauden lopussa, mutta eipäs ollutkaan. Päivä Australian jälkeen on homma näköjään julkistettu - mikä siis vastaa sitä mitä Harjanne Tomin nuoteissa muistelikin.

harjanne97.PNG

IL 3.11.1997
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse muistelin että Sepolla alkoi ikä painaa ja selkäongelmat vuoden takaisesta Sanremon onnettomuudesta vaivata.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta vähän turhan nopeasti kelattiin Sepon välirikko Timon kanssa ja kausi 1989. Mutta ehkä näistä asioista ei sitten haluttu puhua.
 
  • Like
Reaktiot: DC

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Minusta vähän turhan nopeasti kelattiin Sepon välirikko Timon kanssa ja kausi 1989. Mutta ehkä näistä asioista ei sitten haluttu puhua.
Saattoi olla senverran arkaluonteinen asia tämä välirikko, että Tomi ymmärsi kohteliaisuussyistä olla hiljaa asiasta. Muistankohan väärin, että huhujen mukaaan oli niin, että tähän asiaan liittyi nainen, joka aiheutti tämän välirikon....olikohan niin, että Timpan vaimon tai ex-vaimon ja Sepon välit olivat lämmenneet???kaikki pelkkiä huhuja siis.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Kyllä minullekin jäi sellainen kuva, että joko olivat keskenään sopineet, että tietyistä asioista ei puhuta, tai sitten Tomilla oli sen verran tilannetajua ja pelisilmää, että ymmärsi olla ottamatta juttua esille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta kyllä siinä jaksossa vähän muitakin mutkia oiottiin, esimerkiksi Mäkisen N-ryhmän menestys 1990, uran uudelleen rakentaminen 1993 ja Ruotsin rallin tallimääräys 1995 jätettiin käsittelemättä.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Kyllä minullekin jäi sellainen kuva, että joko olivat keskenään sopineet, että tietyistä asioista ei puhuta, tai sitten Tomilla oli sen verran tilannetajua ja pelisilmää, että ymmärsi olla ottamatta juttua esille.
Yleisesti: Vanhojen haavojen repiminen voi olla hyvinkin traumaattista. Kaikkia asioita ei tarvitse kertoa julkisuuteen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Juu, ymmärrän toki sen, ettei Tomi halua olla mikään Seiska-tyylinen skandaalien metsästäjä, ja tälläkin foorumilla on puhuttu tuosta Timon ja Sepon välirikosta aiemmin, eikä se nyt ihan sellainen asia ole mitä on kiva muistella kahvipöydässä. Mutta kuitenkin olisi ollut mielenkiintoista kuulla fiiliksiä tuosta kaudesta 1989, miltä tuntui olla pitkän ammattiuran jälkeen niin paljon kotona ja olla yksityiskuskien kanssa pienissä tiimeissä kengännauhabudjetilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kovasti tykkäsin kuunnella Pitkäsen juttuja vaikkei toki kaikkia yksityiskohtia melkein 50 vuoden taakse voikaan kukaan muistaa. Tässä oli myös hyvä esimerkki, miten helppo on mennä miinaan jos katsoo tilastoja vain ewrc:stä - mutta onneksi Eki itse oli hereillä ja saatiin kuulla herkullinen muistelo vuoden 1988 Hankiksesta, jota Pitkäsen ewrc-tilastot eivät tosiaan tunne. Hyvin oli kuljettajalla paikka ja pätkä muistissa (y)

Otetaan vielä poiminnat VM:n kisaraportista tuosta em. Hankirallista:

Ensimmäisen lenkin jälkeen:

Sanottakoon jälleen kerran, että Pitkänen hallitsee vastaheitot mallikkaasti myös nelivetoisella. Kun kellokin laukkaa näyttävästä ajosta huolimatta rivakasti, on mies entisellään.

...


Toisella lenkillä:

Ensimmäisenä taipaleelle jäi Erkki Pitkänen, joka hämmästytti kaikki kannattajansa kaatamalla Mazdansa Fiskarsissa.
- Oli pakko nostaa vauhtia jos halusi pysyä kärkipaikoilla. Auto vaan hyppäsi spoorista ja kun yhtään ylimääräistä tehoa ei ollut, en saanut peliä enää hallintaan. Sitten se loppujen lopuksi vielä kaatui. On muuten tasan kymmenen vuotta aikaa edellisestä kaadosta, Pitkänen puolustautui.


VM 3/88
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Kovasti tykkäsin kuunnella Pitkäsen juttuja vaikkei toki kaikkia yksityiskohtia melkein 50 vuoden taakse voikaan kukaan muistaa. Tässä oli myös hyvä esimerkki, miten helppo on mennä miinaan jos katsoo tilastoja vain ewrc:stä - mutta onneksi Eki itse oli hereillä ja saatiin kuulla herkullinen muistelo vuoden 1988 Hankiksesta, jota Pitkäsen ewrc-tilastot eivät tosiaan tunne. Hyvin oli kuljettajalla paikka ja pätkä muistissa (y)

Otetaan vielä poiminnat VM:n kisaraportista tuosta em. Hankirallista:

Ensimmäisen lenkin jälkeen:

Sanottakoon jälleen kerran, että Pitkänen hallitsee vastaheitot mallikkaasti myös nelivetoisella. Kun kellokin laukkaa näyttävästä ajosta huolimatta rivakasti, on mies entisellään.

...


Toisella lenkillä:

Ensimmäisenä taipaleelle jäi Erkki Pitkänen, joka hämmästytti kaikki kannattajansa kaatamalla Mazdansa Fiskarsissa.
- Oli pakko nostaa vauhtia jos halusi pysyä kärkipaikoilla. Auto vaan hyppäsi spoorista ja kun yhtään ylimääräistä tehoa ei ollut, en saanut peliä enää hallintaan. Sitten se loppujen lopuksi vielä kaatui. On muuten tasan kymmenen vuotta aikaa edellisestä kaadosta, Pitkänen puolustautui.


VM 3/88
Hyvä jakso! Ekillä oli mielenkiintoisia tarinoita. Tuo Datsun/Nissan -kuvio on ollut hänelle todella mieluinen, samaa Eki kertoi myös keväällä Hanaa-lehden jutussa.
 
  • Like
Reaktiot: DC

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
https://areena.yle.fi/1-61218133
Tomin vieraana tällä kertaa 70- ja 80-lukujen todellinen yleisön suosikki Erkki Pitkänen (kuunneltavissa heti aamulla 7.9.).
Hyvä jakso tosiaan, mutta ai että kun odotellaan seuraavaa... Tomihan rallilähetyksessä paljasti, että seuraavassa jaksossa Timo Hantunen. Timohan ei tunnetusti kaihda ilmaista mielipidettään...
 
Ylös