Magnum2300
Well-known member
- Liittynyt
- 28.10.2009
- Viestit
- 747
Paitsi 1993.Eikä koskaan vuodesta 1984 lähtien ajanut Jyväskylässä voittavalla = parhaalla automallilla.
Paitsi 1993.Eikä koskaan vuodesta 1984 lähtien ajanut Jyväskylässä voittavalla = parhaalla automallilla.
Jolloin vain ajeli.Paitsi 1993.
No ei ihan Jos verrataan muiden viiskymppis juhlakisoihin. Kyllä hän välillä veteli samoille sekunneille kun esim Bosse, Lindholm, Scwarz. Ja muistaakseni hänen tehtävänään oli testailla Toyotan paukkusysteemiä joka oli ensikertaa tositoimissa käytössä.Jolloin vain ajeli.
Kaikilla erikoiskokeilla top10-aikoja poislukien lauantaiaamun Leustu ja iltapäivän Tampereen kaupunkipyöritys, jossa Mikkola spinnasi. Tehdasautoista taakse jäi Schwarz Lancerilla ja alkuunsa keskeyttänyt Alen Imprezalla. Asiakasautoista edellä ainoastaan Mäkinen Deltalla ja Lindholm Escortilla.No ei ihan Jos verrataan muiden viiskymppis juhlakisoihin. Kyllä hän välillä veteli samoille sekunneille kun esim Bosse, Lindholm, Scwarz. Ja muistaakseni hänen tehtävänään oli testailla Toyotan paukkusysteemiä joka oli ensikertaa tositoimissa käytössä.
Ei absoluuttisesti parhaalla, mutta peilattuna Mikkolan ja Blomqvistin historiaan samanlaisilla autoilla Jyväskylässä ajaessa, sekä Stigun vauhtiin Suurajoissa 1985, voi sanoa, että kaluston puolesta Hannu olisi voinut 1985 voittaa koko kisan (ts. lähtökohtaisesti se ei jäänyt autosta kiinni - vaikka lopulta sitten viime kädessä jäikin).Eikä koskaan vuodesta 1984 lähtien ajanut Jyväskylässä voittavalla = parhaalla automallilla.
Siipi-Audi oli 85 altavastaaja. Pösö oli menny kehityksessä ohi. Ts Audi ei ollut Jyskälän nopein auto. Röehl voitti vielä San Remon, mutta Löysä tais Löysäillä kun oli mestaruus taskussa ja muutenkin rankka kausi takanapäin ja paljonko Röehl treenasi vs Löysä siihen kisaan, koska ajoi harvakseltaan kisoja.Ei absoluuttisesti parhaalla, mutta peilattuna Mikkolan ja Blomqvistin historiaan samanlaisilla autoilla Jyväskylässä ajaessa, sekä Stigun vauhtiin Suurajoissa 1985, voi sanoa, että kaluston puolesta Hannu olisi voinut 1985 voittaa koko kisan (ts. lähtökohtaisesti se ei jäänyt autosta kiinni - vaikka lopulta sitten viime kädessä jäikin).
Ihan yhtä lailla 1988 tekniikan kestäessä olisi ollut kolmossija tarjolla Ericssonin perässä ja 1989 kakkos- tai kolmossija.1987 jäi myös vähän mysteeriksi. Olisi sillä nyt ainakin kakkossija otettu jos kaikki sama olisi tapahtunut mitä nyt tapahtui muutenkin.
Kyllä Siipi-Quattro oli mielestäni kilpailukykyisempi 205T16 E2:sta 1985 Suurajoissa kuin Pätkä-Quattro oli ollut vuotta aiemmin 205T16:sta vastaan. Pösöllä oli E2:ssa Salosen mukaan liian leveä raideleveys Suurajoissa ja San Remossa. Varmastikaan Salosta ei ihan täysillä edes haastettu 1985, mutta Blomqvist jäi tuolloin vain 48 sekuntia eli karkeasti 0,1s/km.Siipi-Audi oli 85 altavastaaja. Pösö oli menny kehityksessä ohi. Ts Audi ei ollut Jyskälän nopein auto. Röehl voitti vielä San Remon, mutta Löysä tais Löysäillä kun oli mestaruus taskussa ja muutenkin rankka kausi takanapäin ja paljonko Röehl treenasi vs Löysä siihen kisaan, koska ajoi harvakseltaan kisoja.
Hannu sanoi, että Audi oli B ryhmässä 100hv aina edellä muita, mutta painoa liikaa ja etumoottori antoi tasoitusta
S1 oli huima harppaus eteenpäin pätkäaudiin verrattuna joka oli floppi, mutta väittäisin, ette siltikään tarpeeksi iso steppi Pösöä vastaan. Ylipaino on myrkkyä ja sen näkee videoillakin, että tehoa on mutta on auto on kankea. No ehkä jyskälässä voi silti pärjätä, mutta hitaammalla tiellä tulee pataan. Pösöllähän ei voinu hypätä, sen näkee 85 videoissa kun jyskälässä Audit vetää hyppyihin nostamatta ja Pösöt ottaa vaudit pois. Väittäisin, että Timo ajoi Jyskälän 85 lähes terveisiä, koska tavoite oli ottaa mestaruus eikä voittaa jyskälää. Haastikses sano et eka päivä vedettiin minimitehoilla joka tuolloin oli 400hv !!!!!!Ihan yhtä lailla 1988 tekniikan kestäessä olisi ollut kolmossija tarjolla Ericssonin perässä ja 1989 kakkos- tai kolmossija.
Mutta kyllähän jättimäinen Audi oli auttamatta terävimmän kärjen ulkopuolella Suurajoissa 1987 samalla lailla kuin tehoton Mazda 1988-1991.
Kyllä Siipi-Quattro oli mielestäni kilpailukykyisempi 205T16 E2:sta 1985 Suurajoissa kuin Pätkä-Quattro oli ollut vuotta aiemmin 205T16:sta vastaan. Pösöllä oli E2:ssa Salosen mukaan liian leveä raideleveys Suurajoissa ja San Remossa. Varmastikaan Salosta ei ihan täysillä edes haastettu 1985, mutta Blomqvist jäi tuolloin vain 48 sekuntia eli karkeasti 0,1s/km.
1984 puolestaan Mikkolan Pätkä-Quattro kulki rallin alussa suunnilleen Blomqvistin tahtiin. Mikkola onnistui väläyttämään Ruuhimäessä ja Kuusaanmäessä ajamalla molempiin sekunnin pohjat. Samoin Harjulle tuli pohjat tasatahtiin Toivosen ja Alenin kanssa. Mikkola oli ennen keskeytystään Ouninpohjan jälkeen 2min 54s perässä.
Se olisikin ollut todella herkullista nähdä, että Mikkola (1) ei olisi tehnyt niitä ajovirheitä ja (2) Audi olisi kestänyt maaliin saakka. Nyt kisasta jäi tosiaan vähän se fiilis, että Salosen voitto tuli lopulta kohtalaisen helpolla - joskin tietysti ihan ajamalla. Hannu olisi varmasti pystynyt paineistamaan Timoa enemmän kuin Blomqvist, joskin veikkaan, että sekään ei olisi loppupeleissä riittänyt, sillä niin kovassa iskussa Salonen tuolloin oli, eikä takuulla olisi antanut Jyskälän voittoa ilmaiseksi pois - oli siinä sitten kyse maailmanmestaruudesta tai ei. Ja harmillisesti tekniikkamurheet riistivät tämän kaksintaistelun rallifaneilta myös muutama kuukausi myöhemmin RAC:ssa.Kyllä Siipi-Quattro oli mielestäni kilpailukykyisempi 205T16 E2:sta 1985 Suurajoissa kuin Pätkä-Quattro oli ollut vuotta aiemmin 205T16:sta vastaan. Pösöllä oli E2:ssa Salosen mukaan liian leveä raideleveys Suurajoissa ja San Remossa. Varmastikaan Salosta ei ihan täysillä edes haastettu 1985, mutta Blomqvist jäi tuolloin vain 48 sekuntia eli karkeasti 0,1s/km.
Se on totta, että Hannulla oli Britteinsaarten mestaruussarjan veteraanina lievä etulyöntiasema, mutta ei silloin 1985 tosiaan olisi pystynyt Salosta, Alenia ja Toivosta vastaan johtamaan jos kalustossa olisi annettu pahasti tasoitusta. Tuloksellisesti mikään ei oikein tue sitä, että S1 olisi ollut jotenkin merkittävästi jäänyt kehityksessä muiden jalkoihin, vaikka autossa ja sen konstruktiossa kiistatta tietyt haasteet olikin. Myös 1986 Portugalissa niiden kolmen ajetun pätkän perusteella Röhrlin vauhti olisi riittänyt kärkitaisteluun ja Mikkola itse lausui saman vuoden kesällä Audin vetäytymispäätöksen jälkeen, että odotti Suurajoja, koska auto alkoi olla kuskille mieleisessä iskussa. Ja etenkin Hannulla kohdalla on vahvasti syytä olettaa, että kuljettaja tiesi mistä puhui.RAC:ssa Hannulla oli selkeä kotikenttäetu, mutta sielläkin näytettiin, että S1:llä ehtii. Ei se ollut niin toivottoman jälkeenjäänyt.
Lyhyet pätkät edesauttavat pientä keskinopeutta, koska pätkän alussahan nopeus on aina 0. Toisaalta myös pitkä pätkä usein tarkoittaa, että mukana on nopeampi osuus. Ja vielä voidaan lisätä, että tuohon aikaan Suurajoissa oli ihan yleisesti tosi lyhyitä pätkiä. 1988 eteenpäin alkoi pätkät pitenemään aina vuoteen 2001 asti, jolloin keskipituus oli huipussaan.Jännä miten lyhyitä pätkä tuolloin 1987 oli. Yhteensä 52 pätkää ja 504km joten keskiarvo alle 10km/pätkä. Ainoastaan Mynnilä ja Konivuori yli 20km...
Eikös tuo ominaisuus ole wanhaan aikaan liitetty erityisesti Leo Kinnuseen???Tavallaan joo, mutta se isävainaan ongelma liittyi siihen, kun hänen mielestään Mikkola ihan tietoisesti särki autonsa jos ei meinannut pärjätä. Sitä en usko.