Ralliaiheista kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1590
Jolloin vain ajeli.
No ei ihan Jos verrataan muiden viiskymppis juhlakisoihin. Kyllä hän välillä veteli samoille sekunneille kun esim Bosse, Lindholm, Scwarz. Ja muistaakseni hänen tehtävänään oli testailla Toyotan paukkusysteemiä joka oli ensikertaa tositoimissa käytössä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
No ei ihan Jos verrataan muiden viiskymppis juhlakisoihin. Kyllä hän välillä veteli samoille sekunneille kun esim Bosse, Lindholm, Scwarz. Ja muistaakseni hänen tehtävänään oli testailla Toyotan paukkusysteemiä joka oli ensikertaa tositoimissa käytössä.
Kaikilla erikoiskokeilla top10-aikoja poislukien lauantaiaamun Leustu ja iltapäivän Tampereen kaupunkipyöritys, jossa Mikkola spinnasi. Tehdasautoista taakse jäi Schwarz Lancerilla ja alkuunsa keskeyttänyt Alen Imprezalla. Asiakasautoista edellä ainoastaan Mäkinen Deltalla ja Lindholm Escortilla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1590
Miten olis Rallia vähän kauempaa. Videoissa esiintyy myös aito B-ryhmän Peugeot tositoimissa savannilla....tullut tallennettua omaan youtube soittolistaan.




 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5573
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eikä koskaan vuodesta 1984 lähtien ajanut Jyväskylässä voittavalla = parhaalla automallilla.
Ei absoluuttisesti parhaalla, mutta peilattuna Mikkolan ja Blomqvistin historiaan samanlaisilla autoilla Jyväskylässä ajaessa, sekä Stigun vauhtiin Suurajoissa 1985, voi sanoa, että kaluston puolesta Hannu olisi voinut 1985 voittaa koko kisan (ts. lähtökohtaisesti se ei jäänyt autosta kiinni - vaikka lopulta sitten viime kädessä jäikin).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
1987 jäi myös vähän mysteeriksi. Olisi sillä nyt ainakin kakkossija otettu jos kaikki sama olisi tapahtunut mitä nyt tapahtui muutenkin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1590
Ei absoluuttisesti parhaalla, mutta peilattuna Mikkolan ja Blomqvistin historiaan samanlaisilla autoilla Jyväskylässä ajaessa, sekä Stigun vauhtiin Suurajoissa 1985, voi sanoa, että kaluston puolesta Hannu olisi voinut 1985 voittaa koko kisan (ts. lähtökohtaisesti se ei jäänyt autosta kiinni - vaikka lopulta sitten viime kädessä jäikin).
Siipi-Audi oli 85 altavastaaja. Pösö oli menny kehityksessä ohi. Ts Audi ei ollut Jyskälän nopein auto. Röehl voitti vielä San Remon, mutta Löysä tais Löysäillä kun oli mestaruus taskussa ja muutenkin rankka kausi takanapäin ja paljonko Röehl treenasi vs Löysä siihen kisaan, koska ajoi harvakseltaan kisoja.

Hannu sanoi, että Audi oli B ryhmässä 100hv aina edellä muita, mutta painoa liikaa ja etumoottori antoi tasoitusta
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
1987 jäi myös vähän mysteeriksi. Olisi sillä nyt ainakin kakkossija otettu jos kaikki sama olisi tapahtunut mitä nyt tapahtui muutenkin.
Ihan yhtä lailla 1988 tekniikan kestäessä olisi ollut kolmossija tarjolla Ericssonin perässä ja 1989 kakkos- tai kolmossija.

Mutta kyllähän jättimäinen Audi oli auttamatta terävimmän kärjen ulkopuolella Suurajoissa 1987 samalla lailla kuin tehoton Mazda 1988-1991.

Siipi-Audi oli 85 altavastaaja. Pösö oli menny kehityksessä ohi. Ts Audi ei ollut Jyskälän nopein auto. Röehl voitti vielä San Remon, mutta Löysä tais Löysäillä kun oli mestaruus taskussa ja muutenkin rankka kausi takanapäin ja paljonko Röehl treenasi vs Löysä siihen kisaan, koska ajoi harvakseltaan kisoja.

Hannu sanoi, että Audi oli B ryhmässä 100hv aina edellä muita, mutta painoa liikaa ja etumoottori antoi tasoitusta
Kyllä Siipi-Quattro oli mielestäni kilpailukykyisempi 205T16 E2:sta 1985 Suurajoissa kuin Pätkä-Quattro oli ollut vuotta aiemmin 205T16:sta vastaan. Pösöllä oli E2:ssa Salosen mukaan liian leveä raideleveys Suurajoissa ja San Remossa. Varmastikaan Salosta ei ihan täysillä edes haastettu 1985, mutta Blomqvist jäi tuolloin vain 48 sekuntia eli karkeasti 0,1s/km.

1984 puolestaan Mikkolan Pätkä-Quattro kulki rallin alussa suunnilleen Blomqvistin tahtiin. Mikkola onnistui väläyttämään Ruuhimäessä ja Kuusaanmäessä ajamalla molempiin sekunnin pohjat. Samoin Harjulle tuli pohjat tasatahtiin Toivosen ja Alenin kanssa. Mikkola oli ennen keskeytystään Ouninpohjan jälkeen 2min 54s perässä.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1590
Ihan yhtä lailla 1988 tekniikan kestäessä olisi ollut kolmossija tarjolla Ericssonin perässä ja 1989 kakkos- tai kolmossija.

Mutta kyllähän jättimäinen Audi oli auttamatta terävimmän kärjen ulkopuolella Suurajoissa 1987 samalla lailla kuin tehoton Mazda 1988-1991.



Kyllä Siipi-Quattro oli mielestäni kilpailukykyisempi 205T16 E2:sta 1985 Suurajoissa kuin Pätkä-Quattro oli ollut vuotta aiemmin 205T16:sta vastaan. Pösöllä oli E2:ssa Salosen mukaan liian leveä raideleveys Suurajoissa ja San Remossa. Varmastikaan Salosta ei ihan täysillä edes haastettu 1985, mutta Blomqvist jäi tuolloin vain 48 sekuntia eli karkeasti 0,1s/km.

1984 puolestaan Mikkolan Pätkä-Quattro kulki rallin alussa suunnilleen Blomqvistin tahtiin. Mikkola onnistui väläyttämään Ruuhimäessä ja Kuusaanmäessä ajamalla molempiin sekunnin pohjat. Samoin Harjulle tuli pohjat tasatahtiin Toivosen ja Alenin kanssa. Mikkola oli ennen keskeytystään Ouninpohjan jälkeen 2min 54s perässä.
S1 oli huima harppaus eteenpäin pätkäaudiin verrattuna joka oli floppi, mutta väittäisin, ette siltikään tarpeeksi iso steppi Pösöä vastaan. Ylipaino on myrkkyä ja sen näkee videoillakin, että tehoa on mutta on auto on kankea. No ehkä jyskälässä voi silti pärjätä, mutta hitaammalla tiellä tulee pataan. Pösöllähän ei voinu hypätä, sen näkee 85 videoissa kun jyskälässä Audit vetää hyppyihin nostamatta ja Pösöt ottaa vaudit pois. Väittäisin, että Timo ajoi Jyskälän 85 lähes terveisiä, koska tavoite oli ottaa mestaruus eikä voittaa jyskälää. Haastikses sano et eka päivä vedettiin minimitehoilla joka tuolloin oli 400hv !!!!!!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5573
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä Siipi-Quattro oli mielestäni kilpailukykyisempi 205T16 E2:sta 1985 Suurajoissa kuin Pätkä-Quattro oli ollut vuotta aiemmin 205T16:sta vastaan. Pösöllä oli E2:ssa Salosen mukaan liian leveä raideleveys Suurajoissa ja San Remossa. Varmastikaan Salosta ei ihan täysillä edes haastettu 1985, mutta Blomqvist jäi tuolloin vain 48 sekuntia eli karkeasti 0,1s/km.
Se olisikin ollut todella herkullista nähdä, että Mikkola (1) ei olisi tehnyt niitä ajovirheitä ja (2) Audi olisi kestänyt maaliin saakka. Nyt kisasta jäi tosiaan vähän se fiilis, että Salosen voitto tuli lopulta kohtalaisen helpolla - joskin tietysti ihan ajamalla. Hannu olisi varmasti pystynyt paineistamaan Timoa enemmän kuin Blomqvist, joskin veikkaan, että sekään ei olisi loppupeleissä riittänyt, sillä niin kovassa iskussa Salonen tuolloin oli, eikä takuulla olisi antanut Jyskälän voittoa ilmaiseksi pois - oli siinä sitten kyse maailmanmestaruudesta tai ei. Ja harmillisesti tekniikkamurheet riistivät tämän kaksintaistelun rallifaneilta myös muutama kuukausi myöhemmin RAC:ssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
1985 Suurajoissa Mikkola ajoi seitsemät pohjat, eli yhtä monet kuin Alen. Blunkka ajoi 16 pohjat, joista 10 Hannun keskeytyksen jälkeen.

1987 osalta en nyt ihan sanoisi suorilta että Audilla ei olisi ehtinyt mihinkään, olisi varmasti Lancioille hävinnyt mutta Sierrat ja Mazdat voittanut helposti. Mikähän oli pätkäaika Urriassa?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
S1E2:n kankeus ei johdu välttämättä painosta. Auton pystyakselin suuntainen hitausmomentti on suuri. Pösössä on kaikki massa akselien välissä ja siksi auto kääntyy herkästi. Audissa painonjakaumaa on saatu parannettua asentamalla kaikki mahdollinen takaluukkuun. Mutta moottori roikkuu kokonaan etuakselin edessä, joka tekee suuren pystyakselin suuntaisen hitausmomentin, joka taasen näkyy kankeutena.

RAC:ssa Hannulla oli selkeä kotikenttäetu, mutta sielläkin näytettiin, että S1:llä ehtii. Ei se ollut niin toivottoman jälkeenjäänyt.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
Erikoinen sattuma, mutta Alenin pohja-aika sekä Harjulle että Urriaan oli 2.07. Eikä siinä mitään, myös Mikkola ajanut molempiin ajan 2.13 sekä Lindholm molempiin 2.18.

Olen melko varma, että Sierrat tuolla Audilla olisi pidetty takana, mutta Salosen uuden 6-vaihteisen Mazdan olisi voittanut vain teknisellä luotettavuudella.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3579
Sijainti
JKL
Jännä miten lyhyitä pätkä tuolloin 1987 oli. Yhteensä 52 pätkää ja 504km joten keskiarvo alle 10km/pätkä. Ainoastaan Mynnilä ja Konivuori yli 20km...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5573
Sijainti
Suonionkatu 1 C
RAC:ssa Hannulla oli selkeä kotikenttäetu, mutta sielläkin näytettiin, että S1:llä ehtii. Ei se ollut niin toivottoman jälkeenjäänyt.
Se on totta, että Hannulla oli Britteinsaarten mestaruussarjan veteraanina lievä etulyöntiasema, mutta ei silloin 1985 tosiaan olisi pystynyt Salosta, Alenia ja Toivosta vastaan johtamaan jos kalustossa olisi annettu pahasti tasoitusta. Tuloksellisesti mikään ei oikein tue sitä, että S1 olisi ollut jotenkin merkittävästi jäänyt kehityksessä muiden jalkoihin, vaikka autossa ja sen konstruktiossa kiistatta tietyt haasteet olikin. Myös 1986 Portugalissa niiden kolmen ajetun pätkän perusteella Röhrlin vauhti olisi riittänyt kärkitaisteluun ja Mikkola itse lausui saman vuoden kesällä Audin vetäytymispäätöksen jälkeen, että odotti Suurajoja, koska auto alkoi olla kuskille mieleisessä iskussa. Ja etenkin Hannulla kohdalla on vahvasti syytä olettaa, että kuljettaja tiesi mistä puhui.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
1985
Jännä miten lyhyitä pätkä tuolloin 1987 oli. Yhteensä 52 pätkää ja 504km joten keskiarvo alle 10km/pätkä. Ainoastaan Mynnilä ja Konivuori yli 20km...
Lyhyet pätkät edesauttavat pientä keskinopeutta, koska pätkän alussahan nopeus on aina 0. Toisaalta myös pitkä pätkä usein tarkoittaa, että mukana on nopeampi osuus. Ja vielä voidaan lisätä, että tuohon aikaan Suurajoissa oli ihan yleisesti tosi lyhyitä pätkiä. 1988 eteenpäin alkoi pätkät pitenemään aina vuoteen 2001 asti, jolloin keskipituus oli huipussaan.
 
Ylös