Ralliautot on nykyään tylsiä

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Mitä tulee ralliautoiluun ja elitismiin, niin Monte Carlohan on olevinaan MM-rallikauden hienostunut avaus (joitain välivuosia lukuunottamatta) ja ruhtinas Albert kai oli -87 Jyväskylässä VIP-vieraana (herra osallistunut itsekin Dakariin 80-luvulla). Rallihan on pohjimmiltaan rahvaampaa kilpa-autoilua huipputasollakin kuin rata-autoilu, mutta koska esim. arabimiljardöörien rahoitus (kuten Abu Dhabi) on lajille tärkeää on näille pohatoille kyettävä tarjoamaan rallista jotain muutakin kuin peräkylien kuraränneissä rypemistä.
Mitä sitten automerkkeihin tulee, niin esim. "kansanautomerkit" Ford, Peugeot, Toyota & VW ovat juurikin omia ralliautoilun koruttomaan ympäristöön.
Audi & Lancia ehkä kokivatkin aikoinaan olevansa väärässä seurassa menestyksestään huolimatta, enkä pitäisi ihmeenä vaikka Citroënkin siityisi tulevaisuudessa pelkästään radoille.
Kyllähän näille varakkaille voisi joka päivä yhden pikiksen varata jota saavat katsoa koptereistaan sekä laskeutumispaikat parhaitten katselupaikkojen viereen jotta pääsevät läheltä katsomaan rallikansaakin. Riittävät talkooporukat kun löytyisi niin radan viereen voisi tehdä kunnolliset polut, josko ei kumminkaan asvalttia niihin, jotta voisi kävellä ihan melkein metsässä tahtoessaan vipporukatkin likaamatta liiaksi kengänpohjiaan kautta kumisaappaisiin tutustumatta.

En kyllä semmosen asemaan oikein osaa asettua mutta voisin kuvitella silti että suurempi elämys heillekin olisi saappaat jalassa kävellä metsässä kuin vipkarsinassa sikailla. Josko järjestäisivät kävelyoppaat.:idea: Nuoria tyttösiä vaikka oppaiksi näyttämään kuis sitä mettässä kävellään autoja kattomassa.

Olisiko siis ollut parempi,. jos IRC-sarja ei olisikaan uhdistynyt ERC:hen vaan korvannut WRC:n, jolloin MM-tasolla kilpailtaisiinkin vain yksityiskalustolla? :doubtful:
Pitänee ihan netistä katsella miten tuo homma meni, mutta koitettuhan tuota ei ole joten tietää ei voi. Kummiskin jonkinlaista muutosta tarvittaisiin, kunhan yhtä mahdollisuutta ehdotin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Mitä tulee ralliautoiluun ja elitismiin, niin Monte Carlohan on olevinaan MM-rallikauden hienostunut avaus (joitain välivuosia lukuunottamatta) ja ruhtinas Albert kai oli -87 Jyväskylässä VIP-vieraana (herra osallistunut itsekin Dakariin 80-luvulla). Rallihan on pohjimmiltaan rahvaampaa kilpa-autoilua huipputasollakin kuin rata-autoilu, mutta koska esim. arabimiljardöörien rahoitus (kuten Abu Dhabi) on lajille tärkeää on näille pohatoille kyettävä tarjoamaan rallista jotain muutakin kuin peräkylien kuraränneissä rypemistä.
Mitä sitten automerkkeihin tulee, niin esim. "kansanautomerkit" Ford, Peugeot, Toyota & VW ovat juurikin omia ralliautoilun koruttomaan ympäristöön.
Audi & Lancia ehkä kokivatkin aikoinaan olevansa väärässä seurassa menestyksestään huolimatta, enkä pitäisi ihmeenä vaikka Citroënkin siityisi tulevaisuudessa pelkästään radoille.
Yllämainituista merkeistä ainakin Audi, Peugeot ja Toyota ovat useana vuonna osallistuneet menestyksekkkäästi urheiluautoillaan mm. Le Mansin 24 tunnin pukumiesten ja koijareiden kisaan Ranskassa, jossa myös eräs turkulainen "bisnesmies" on ajanut monena vuonna. Joten voiko näitä nyt nykypäivänä luokitella kansan- ja ökyautoihin? Toki Audissa varmaan nostaa kuskin munan pystyyn ne kromatut mittarin kehykset ja pakoputkien päät..
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mahtaakohan pendellstock, super_1600 ja muut sankarit olla tänä viikonloppuna Lahdessa katsomassa ja kuuntelemassa B-ryhmän Quattroa? http://www.lahtihistoricrally.com/
Kiitos vinkistä, valitettavasti olen toisella puolella Suomea tuolloin:thumbfh: Olisi ollut hieno kuulla voiman ääntä, pikkaisen eritavalla meinaan laittaa kylmät väreet kuin nykyiset nuhapumppu-wrc:t. Kuulostavatkin kaikki samalta sähkö-singeriltä.. Ennen kuulit moottorin äänestä jo kilometrien päästä tuleeko sieltä Quattro vai Delta S4:thumbup:

Taitaa vaan noi näytös-ajo B-ryhmäläiset olla maltillisessa tikissä, niitä kun pidetään lähinnä autotallissa yksityisten henkilöiden toimesta pikkubudjetilla. Voitte vaan kuvitella millaista se oli vaikkapa 1986 kun joku Lancia valjasti kaiken huippukisainssiosaamisensa koko talosta Ferraria myöten ottamaan maksimit irti remmiahdetusta ja turboahdetusta motista ilman sääntörajoituksia?! Mahtavuutta!
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Ennen kuulit moottorin äänestä jo kilometrien päästä tuleeko sieltä Quattro vai Delta S4:thumbup:
Erityisen hauskaa oli se kun ensin kuuli sateen pauhun ylitse moottorin äänen, sitten näki valot, sitten vasta tuli sorat naamalle ja siinä se olikin, paitsi kuuli loittonevan moottorin äänen.

Mutta miksei ne osaisi yhä niitä virittää (pätkäisin viestiä vähäsen.)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Erityisen hauskaa oli se kun ensin kuuli sateen pauhun ylitse moottorin äänen, sitten näki valot, sitten vasta tuli sorat naamalle ja siinä se olikin, paitsi kuuli loittonevan moottorin äänen.
Ihan looginen järjestys. Jos näkisi vain salaman välähdyksen, sorat lentäis naamalle ja sitten vasta tulisi ääni, vois todeta, että kylläpä ne kulkee ;)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Erityisen hauskaa oli se kun ensin kuuli sateen pauhun ylitse moottorin äänen, sitten näki valot, sitten vasta tuli sorat naamalle ja siinä se olikin, paitsi kuuli loittonevan moottorin äänen.

Mutta miksei ne osaisi yhä niitä virittää (pätkäisin viestiä vähäsen.)
Joo, varmasti äänet ja kokonaisuus edelleen upeaa seurattavaa!

Tarkoitin tuolla edellisellä kommentilla sitä, että on tietysti "varmempi" ottaa siitä Quattrosta esim. "maltilliset" 480hv ulos ja huoltaa kotikonstein kuin palata suoraan siihen hetkeen, kun noilla B-ryhmäläisillä tykitettiin viimeisillä kehitysversioilla, täydessä iskussa, parhaat automaailman resurssit ja suunnitelijat taustalla virittämässä ja rakentamassa koneita yhtä rallia varten (pystyttiin ottamaan luonnollisesti enemmän tehoja ulos, Kankkunen muisteli Peugeotin sutineen 4 ensimmäisätä vaihdetta asfaltilla nelivedolla läpi! Tehot liikkuneet jossain uskomattomissa luokissa, mm. +-700hv luokassa eli yli 100% enemmän kuin nykyautoissa).

Olivat ne aikoja ne! Upeaa!
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Voitte vaan kuvitella millaista se oli vaikkapa 1986 kun joku Lancia valjasti kaiken huippukisainssiosaamisensa koko talosta Ferraria myöten ottamaan maksimit irti remmiahdetusta ja turboahdetusta motista ilman sääntörajoituksia?! Mahtavuutta!
Voin kuvitellla, että koskaan eivät ottaneet kisassa mottoristaan maksimitehoja irti.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Voin kuvitellla, että koskaan eivät ottaneet kisassa mottoristaan maksimitehoja irti.
Todennäköisesti kauaksi ei ollut jääty ainakaan kun Henri Toivosen Lancia viritettiin rata-säätöihin: mies ajoi kuitenkin niin kovan ajan näytösajossa parin kierroksen aikana, että sillä olisi startattu ko.vuotena Estorilin F1-kilpailun aika-ajo-aikojen perusteella ruudusta 6. itse kisaan.

Siinä olet oikeassa, että voimareserviähän B-ryhmän koneissa riitti vaikka koko kaupungin tarpeisiin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kiitos vinkistä, valitettavasti olen toisella puolella Suomea tuolloin:thumbfh: Olisi ollut hieno kuulla voiman ääntä, pikkaisen eritavalla meinaan laittaa kylmät väreet kuin nykyiset nuhapumppu-wrc:t. Kuulostavatkin kaikki samalta sähkö-singeriltä.. Ennen kuulit moottorin äänestä jo kilometrien päästä tuleeko sieltä Quattro vai Delta S4:thumbup:
Taisit olla sillonkin toisella puolella Suomea kun Quattro ja Delta S4 oli samassa kisassa...

Perinteisestihän trollaamisella on yritetty olla salaa nokkelampia kun muut, mutta tämä pyrkii lähinnä olemaan sitkeämpi kun muut..
 

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Mitä

kisoja herrat Pendellstock ja Super1600 ovat paikan päällä seuranneet silloin kun B-ryhmäläiset ajoivat kv. kisoissa?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Ja miten määritellään maksimitehot? Ties millaisilla tehoilla olisi voinut ajaa mutta kun maalinkin pitäis päästä niin eiköhän reserviin ole aina jäänyt.

Mietippä pendellstock millaista voimaa olisi ollut tarjolla jos Lancian superinsinöörit olisivat kyenneet mitoittamaan tehot niin tarkasti ylärajaansa että viimeisen pätkän jälkeisellä siirtymällä alkaisi jo kuulua ylimääräisiä ääniä. :eek: Kestäisi loppuun kuitenkin.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
kisoja herrat Pendellstock ja Super1600 ovat paikan päällä seuranneet silloin kun B-ryhmäläiset ajoivat kv. kisoissa?
En ole nähnyt "elävänä", mutta hienoja vehkeitä kun herättävät enemmän innostusta videolla kuin nykyiset autot livenä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mahtaakohan pendellstock, super_1600 ja muut sankarit olla tänä viikonloppuna Lahdessa katsomassa ja kuuntelemassa B-ryhmän Quattroa? http://www.lahtihistoricrally.com/
Ei taida Mari-Jatin 4-ryhmäläinen puhista ja paukkua ihan samalla tavoin kuin siipi-Quattro Mikkolan tai Röllin käskemänä.... Konekaan kun ei ole sama.
Ja Jensen on sen sortin sunnuntai-autoilija Lanciallaan että jopa Silvasti vetelee sitä vanhalla Porsaalla pataan mennen tullen ja palatessa.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Ei taida Mari-Jatin 4-ryhmäläinen puhista ja paukkua ihan samalla tavoin kuin siipi-Quattro Mikkolan tai Röllin käskemänä.... Konekaan kun ei ole sama.
Ja Jensen on sen sortin sunnuntai-autoilija Lanciallaan että jopa Silvasti vetelee sitä vanhalla Porsaalla pataan mennen tullen ja palatessa.
Hienoja autoja ovat silti nämä vanhemmat.
http://www.ess.fi/?article=424427
http://yle.fi/uutiset/lahden_satamassa_kay_historiallinen_parina/6767780

Mukavampi se tuollakin olisi olla kuin jollain festarilla. Eikun matkaan aamusella ketkä lähempänä asustelee.
http://www.iltasanomat.fi/musiikki/art-1288588712621.html
Jo perjantaina alkuillasta jonot sekä oluttiskeillä että wc-alueella venyivät hyvin pitkiksi.

Pahimmillaan oluttuoppia joutui perjantaina iltakahdeksan aikoihin jonottamaan jopa puoli tuntia.
Ja halvempaa, vaikkei olusia jonottelisikaan - liput viisitoista euroa ralleihin kun festarilla 80/päivä tai 180/4 päivää.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Voisi nostaa tämän pari vuotta vanhan ketjun ylös. Ei ole autot muuttunut mihinkään valitettavasti. Rallista on tullut voileipäkeksimiesten ja rantaruotsalaisten laji. Ahtopaineet ylös ja rajoittimet helvettiin. Wuuuuu, tshishishiu
 
Ylös