Kun puhun tehokkaista autoista joissa teho saadaan käyttöön kunnolla, niin puhun samalla myt lähinnä asfaltista alustana (siis siinä mielessä että tosiaan tehot saadaan 100%:sesti käyttöön. Jääradalla 6-veto UAZ kuorma-auto on helposti nopeampi kuin mikään F1-auto, mutta en mä sitä jaksaisi kauheesti idolisoida. Sora on jo vähän pidokkaampi alusta, mutta vasta asfaltilla pääsevät tositehot käyttöön). Mutta nykyrallisirkuksessa alkaa jo olemaan enemmän asfalttia alustana kuin puhdasta soraa, että kyllä siellä tod.näk monessa rallissa tultaisiin kovempaa B-ryhmäläiselläkin kuin nyky WRC:llä. Jotain nyt kertoo sekin, että puhtaalla moottoriradalla 80-luvun B-ryhmäläiset kilpailivat samoja vauhteja kuin sen ajan F1-autot=eli ei todella olisi ollut WRC:llä jakoa.
Sitäpaitsi ei tietenkään pelkät asfalttiradat ja kilpa-radat sinänsä ole rallin idea, mutta mikään ei mielestäni estä sitä, etteikö siellä pellin alla voisi olla reilustikin enemmän tehoa kuin mitä käytännössä soralla/jäällä voitaisiin täysin tai edes suurimmalta osaltaan alustan heikosta kitkasta johtuen hyötykäyttää? Eikö vain?
Sehän nimenomaan tekisi ajamisesta kuskeillekin vaativampaa ja haasteellisempaa, erottaisi jyvät akanoista: Alen tiivisti asian hyvin WRC-autolla ajettuaan "Näillä voi päästää kaasu pohjassa koko ajan. B-ryhmäläisessä oli niin paljon voimaa, että vaati kovaa päätä ja taitoa pitää kaasua pohjassa montaa sekuntia putkeen". Nyt autot ratkaisevat hyvin pitkälle koko pelin (riittää karrikoiden, että inssit säätää tietokoneella ajoavut kuntoon ja sinä painan kaasua pohjassakoko ajan) siinä missä B-ryhmän aikana todella voitettiin eri autoilla ja eri kuskeilla koko ajan kisoja ja mestaruuksia. Ironista, kun sääntöjä ei juuri ollut päästiin siis kisaamisen kannalta ideaalitilanteeseen ja nyt kun kaikki on säännöillä täysin estetty, niin kilpaileminen on tätä, että sama kaveri voittaa 7 mestaruutta samalla autolla miltei putkeen ja koko sarjassa käytännössä 2 tallia. Kumpi on tavoiteltavampaa? Minulla on oma näkemykseni.
Loebin "uhoomisen" itse näin moninkertaisen mestarin aitona huolena siitä, että kilpa-autoilusta viedään kuljettajan kannalta särmä pois jatkuvalla nössöilyllä eli tehojen leikkaamisella ja painon lisäämisellä. Sinä näit sen politiikkana (jota mielestäni noin menestyneen kuljettajan ja rehellisen tyypin ei tarvitse salaillen harjoittaa tuon kaiken kokeneena ja nähneenä tossa iässä). Varmaan Löysä Salosen "Ei näitä kehtaa kypärä päässä ajaa. Ei tapahdu mitään kun kaasua painaa" kuvailut suunnilleen WRC-auton tehoisista ja painoisista A-luokan autoista heti B-ryhmän jälkeen olivat niin ikäänjotain politikointia korkeampia voimia vastaan?
Tosi kuski on tosi kuski, ja jos halutaan mummoilla niin mennään virkkauskurssille kuten Kimi on rivienvälistä hänkin antanut F1-aktiiviaikoinaan ymmärtää. Ne jotka haluavat ajaa mahdollisimman kovaa, vaativat sen arvoiset menopelit alleen. Jotka muuten pitävät vallan muuta ääntä, kuin Alenin kuvailemaa "pihinää"
EDIT: pakko vielä todeta tuohon, kun sanoit, että useilla radoilla ei mennä kuin hieman yli 200 km/h kovimmillaan kun välitykset kannattaa pitää lyhyinä, niin näin toki oli mutkaisimpien sorasyherörallien kohdalla B-ryhmänkin aikana. Tosin ero oli siinä, että B-ryhmän autot kiihtyivät alle 2,3 sekuntia, jopa +-2.0 sekuntia 0-100 km/h sillä sorallakin siinä missä tonnikeiju-WRC:t jäävät ihmettelemään mikä siitä suhahti ja käytössä olivat kuitenkin alkeelliset nelivedot lukkoineen tuolloin vieläpä.. Eli saa sen lisätehon osittain hyödyksi sorallakin, vaikka hyötysuhde ei likimain asfaltin tasolle pääsekään..