Rallin B-ryhmä jutustelu

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3543
Sijainti
JKL
Ne jotka eivät sitä lisääntyneen tehon vaikutusta menoon kykene teoriatasolla sisäistämään, niin kannattaa aloittaa sitten vaikkapa jostain videopelistä: Gran Turismoissakin joku Suzuki Escudo on "vähän" hätäisempi peli kuin mikään 300hv tuhnu (eli wrc-auto). Niin se vaan on, voima on voimaa ja ylivoima ylivoimaa.

:D:D:D:D:D:D

Tähän ei juuri lisättävää... Aukeaa tuo ajatus maailma nyt hieman paremmin...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Tottahan tuokin pointti , mutta siis , mielekkäämpää olisi joku toimiva kulukatto nykyisten iskutilavuus + kuristin sääntöjen sijaan... Uskoisin , että yksityistiimilläkin olisi mahdollisuus menestyä paremmin , koska tehoahan on suhteessa halpa hankkia.
Määrittele toimiva kulukatto. Onko olemassa sellaista autotehtaan tiimiä jossa ei yritettäisi kiertää tai taivuttaa sääntöjä omia tarkoitusperiä varten sopivaksi?

Tollanen kulukatto olisi heti ensimmäisenä rahakirstun päällä istuvien tiimien "sääntötarkastelun" kohteena.

Se saisi aikaan lisää byrokratiaa, koska tilejä pitäisi käydä kurkkimassa tietyin väliajoin. Tiimien kannalta se tarkoittaisi kahta kirjanpitoa ja vehkeilyä.

Never gonna work.
 

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Noh....

Kyllä nyt on pakko kommentoida.....Herra Pendellstock on kyllä ihan pihalla kirjoittaessaan.....maailma muuttuu ja me sen mukana....aina voi muistella ns."kultaisia aikoja"....mutta samalla pitää muistaa, että maailma menee eteenpäin....
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Tätä mä olen aina sanonut: tehorajat on liian pienet WRC:ssä (toteutettu liian pienin kuristuksin, se 34mm on naurettavan ahdas) ja se ahdistaa niin kuskeja, katsojia kuin homman maksavia tallejakin.

Jos B-ryhmän kaltainen sarja olisi vielä olemassa, niin se muistuttaisi paljon teknisesti Pikes Peak-autoja. Ts. tehoa olisi vähintään puolet noita tonnikeiju-WRC-autoja enemmän. Ne jotka eivät sitä lisääntyneen tehon vaikutusta menoon kykene teoriatasolla sisäistämään, niin kannattaa aloittaa sitten vaikkapa jostain videopelistä: Gran Turismoissakin joku Suzuki Escudo on "vähän" hätäisempi peli kuin mikään 300hv tuhnu (eli wrc-auto). Niin se vaan on, voima on voimaa ja ylivoima ylivoimaa. Sitä yleisö haluaa nähdä, voimaa ja menoa ja uskallusta, ei pullamössönyhveröintiä tylsissä sarjoissa tehottomilla autoilla.
Joo on kans muistaakseni pelannu tuota joskus ja se oliki realistinen peli ja auto, tais ottaa suorilla yli 500km/h.:jaska:

Ja noista kulukatoista on puhuttu iät ja ajat, mutta valvominen on mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Joo on kans muistaakseni pelannu tuota joskus ja se oliki realistinen peli ja auto, tais ottaa suorilla yli 500km/h.:jaska:

Ja noista kulukatoista on puhuttu iät ja ajat, mutta valvominen on mahdotonta.
Hmm jos Bugatti Veyron ottaa siviiliautona huippuluokan mukavuusvarusteineen huippuja yli 400 km/h (ja silti tarjoten siviili-automittarilla yhden kovimmista kiihtyvyyksistä mihin tahansa nopeusalueeseen) ja painoa 2,5 tonnia niin en mä pitäisi nykytekniikalla mahdottomana puhtaalle kilpa-autolle 500 km/h huippuja alle 1000kg reilusti yli 1000hv autoilla, siis suorillakaan jotka ei ole 25 km pituisia..

Tietysti jo aika äärimmäistä, enkä mäkään nyt ihan noin kovaa soisi niiden kulkevan, mutta JOO TODELLA PALJON KOVEMPAA KUIN MIHIN tonnikeiju WRC:t pystyy nykypäivän tehoilla. B-ryhmän aikaan esim. täydet voimanpesät eli Pikes Peak -autot olivat itseasiassa hyvin lähellä sen ajan B-ryhmäläisiä tekniseltä toteutukseltaan. Nykyäänhän WRC-autot ovat valovuoden päässä Escudojen suorituskyvystä mitataan sitä sitten millä tavalla tahansa.

Ja tosiaan surullista kyllä, ne B-ryhmän pedot, sen ajan Pikes Peak-autot ja nykyajan Pikes Peak-autot maksoivat kaikki huomattavasti sitä tuhnu-WRC:tä vähemmän. Jotain tarttis tehdä.

Tässä kärsii nyt niin kuskit (jotka ansaitsevat maailman huippuina alleen autot, joita ei vaan voi ajaa koko ajan lusikkapohjassa ilman itseasiassa ajamisen draamaakaan ja he voisivat ylipäänsä kunnioittaa niitä autoja eri tasolla kuin nyt), yleisö (joka haluaa nähdä kovia ääniä, tulta, pauketta, sikakovaa menoa, erilaisia ratkaisuja, fiilistä) ja tallit (jotka varmasti haluaisivat tehdä jättibudjeteillaan samantien kunnon autoja, joissa insinöörit saisivat nautiskella vapaasti uusista innovaatioista ja taistella toisiaan vastaan ihan rehellisesti luovuudella).

Tosta, että huippukuskit ansaitsevat alleen tehokkaampia autoja kertoo jotain sekin, että Loeb uhkasi lopettaa koko rallin ajamisen jos tehoja pudotetaan vielä nykyisestä, kun oli puhetta WRC:n jatkosta.. Kova kuski on sellainen: hän haluaa taltuttaa sen vikuroivan mustangin omin käsin eikä löntystellä vanhalla ponilla kävelyvauhtia (vaikka se olisikin turvallisempaa). Se on tosikuskin DNA:ssa se. Ja niin pitääkin olla. Pahoittelut pitkälle vietyjen kielikuvien käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Hmm jos Bugatti Veyron ottaa siviiliautona huippuluokan mukavuusvarusteineen huippuja yli 400 km/h (ja silti tarjoten siviili-automittarilla yhden kovimmista kiihtyvyyksistä mihin tahansa nopeusalueeseen) ja painoa 2,5 tonnia niin en mä pitäisi nykytekniikalla mahdottomana puhtaalle kilpa-autolle 500 km/h huippuja alle 1000kg reilusti yli 1000hv autoilla, siis suorillakaan jotka ei ole 25 km pituisia..

Tietysti jo aika äärimmäistä, enkä mäkään nyt ihan noin kovaa soisi niiden kulkevan, mutta JOO TODELLA PALJON KOVEMPAA KUIN MIHIN tonnikeiju WRC:t pystyy nykypäivän tehoilla. B-ryhmän aikaan esim. täydet voimanpesät eli Pikes Peak -autot olivat itseasiassa hyvin lähellä sen ajan B-ryhmäläisiä tekniseltä toteutukseltaan. Nykyäänhän WRC-autot ovat valovuoden päässä Escudojen suorituskyvystä mitataan sitä sitten millä tavalla tahansa.

Ja tosiaan surullista kyllä, ne B-ryhmän pedot, sen ajan Pikes Peak-autot ja nykyajan Pikes Peak-autot maksoivat kaikki huomattavasti sitä tuhnu-WRC:tä vähemmän. Jotain tarttis tehdä.

Tässä kärsii nyt niin kuskit (jotka ansaitsevat maailman huippuina alleen autot, joita ei vaan voi ajaa koko ajan lusikkapohjassa ilman itseasiassa ajamisen draamaakaan ja he voisivat ylipäänsä kunnioittaa niitä autoja eri tasolla kuin nyt), yleisö (joka haluaa nähdä kovia ääniä, tulta, pauketta, sikakovaa menoa, erilaisia ratkaisuja, fiilistä) ja tallit (jotka varmasti haluaisivat tehdä jättibudjeteillaan samantien kunnon autoja, joissa insinöörit saisivat nautiskella vapaasti uusista innovaatioista ja taistella toisiaan vastaan ihan rehellisesti luovuudella).

Tosta, että huippukuskit ansaitsevat alleen tehokkaampia autoja kertoo jotain sekin, että Loeb uhkasi lopettaa koko rallin ajamisen jos tehoja pudotetaan vielä nykyisestä, kun oli puhetta WRC:n jatkosta.. Kova kuski on sellainen: hän haluaa taltuttaa sen vikuroivan mustangin omin käsin eikä löntystellä vanhalla ponilla kävelyvauhtia (vaikka se olisikin turvallisempaa). Se on tosikuskin DNA:ssa se. Ja niin pitääkin olla. Pahoittelut pitkälle vietyjen kielikuvien käytöstä.
Jep jep.
Mistäköhän meinaat repiä semmosia teitä ralleihin jolla pääsisi edes lähelle noita vauhteja?
Nykyajan autothan menee suorilla jotain päälle 200 km/h maksimissaan ja sekin on harvinaista, koska ei kannata laittaa liian pitkiä välityksiä.

Ja sekin on huvittavaa, että nykyisillä "tonnikeijuilla" on silti kovemmat keskinopeudet kuin noilla b-ryhmäläisillä :D

Eiköhän tuo Loebin uhkailu ollut sitä samaa Citroenin ja Fordin linjaa, jossa ei haluta liian suuria muutoksia sääntöihin, jottei suurta etulyöntiasemaa menetetä.

Ensi kaudella ei ehkä vielä voiteta näitä "tonnikeijuja" mutta ei siihenkään taas kauaa mene.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jep jep.
Mistäköhän meinaat repiä semmosia teitä ralleihin jolla pääsisi edes lähelle noita vauhteja?
Nykyajan autothan menee suorilla jotain päälle 200 km/h maksimissaan ja sekin on harvinaista, koska ei kannata laittaa liian pitkiä välityksiä.

Ja sekin on huvittavaa, että nykyisillä "tonnikeijuilla" on silti kovemmat keskinopeudet kuin noilla b-ryhmäläisillä :D

Eiköhän tuo Loebin uhkailu ollut sitä samaa Citroenin ja Fordin linjaa, jossa ei haluta liian suuria muutoksia sääntöihin, jottei suurta etulyöntiasemaa menetetä.

Ensi kaudella ei ehkä vielä voiteta näitä "tonnikeijuja" mutta ei siihenkään taas kauaa mene.
Kun puhun tehokkaista autoista joissa teho saadaan käyttöön kunnolla, niin puhun samalla myt lähinnä asfaltista alustana (siis siinä mielessä että tosiaan tehot saadaan 100%:sesti käyttöön. Jääradalla 6-veto UAZ kuorma-auto on helposti nopeampi kuin mikään F1-auto, mutta en mä sitä jaksaisi kauheesti idolisoida. Sora on jo vähän pidokkaampi alusta, mutta vasta asfaltilla pääsevät tositehot käyttöön). Mutta nykyrallisirkuksessa alkaa jo olemaan enemmän asfalttia alustana kuin puhdasta soraa, että kyllä siellä tod.näk monessa rallissa tultaisiin kovempaa B-ryhmäläiselläkin kuin nyky WRC:llä. Jotain nyt kertoo sekin, että puhtaalla moottoriradalla 80-luvun B-ryhmäläiset kilpailivat samoja vauhteja kuin sen ajan F1-autot=eli ei todella olisi ollut WRC:llä jakoa.

Sitäpaitsi ei tietenkään pelkät asfalttiradat ja kilpa-radat sinänsä ole rallin idea, mutta mikään ei mielestäni estä sitä, etteikö siellä pellin alla voisi olla reilustikin enemmän tehoa kuin mitä käytännössä soralla/jäällä voitaisiin täysin tai edes suurimmalta osaltaan alustan heikosta kitkasta johtuen hyötykäyttää? Eikö vain?

Sehän nimenomaan tekisi ajamisesta kuskeillekin vaativampaa ja haasteellisempaa, erottaisi jyvät akanoista: Alen tiivisti asian hyvin WRC-autolla ajettuaan "Näillä voi päästää kaasu pohjassa koko ajan. B-ryhmäläisessä oli niin paljon voimaa, että vaati kovaa päätä ja taitoa pitää kaasua pohjassa montaa sekuntia putkeen". Nyt autot ratkaisevat hyvin pitkälle koko pelin (riittää karrikoiden, että inssit säätää tietokoneella ajoavut kuntoon ja sinä painan kaasua pohjassakoko ajan) siinä missä B-ryhmän aikana todella voitettiin eri autoilla ja eri kuskeilla koko ajan kisoja ja mestaruuksia. Ironista, kun sääntöjä ei juuri ollut päästiin siis kisaamisen kannalta ideaalitilanteeseen ja nyt kun kaikki on säännöillä täysin estetty, niin kilpaileminen on tätä, että sama kaveri voittaa 7 mestaruutta samalla autolla miltei putkeen ja koko sarjassa käytännössä 2 tallia. Kumpi on tavoiteltavampaa? Minulla on oma näkemykseni.

Loebin "uhoomisen" itse näin moninkertaisen mestarin aitona huolena siitä, että kilpa-autoilusta viedään kuljettajan kannalta särmä pois jatkuvalla nössöilyllä eli tehojen leikkaamisella ja painon lisäämisellä. Sinä näit sen politiikkana (jota mielestäni noin menestyneen kuljettajan ja rehellisen tyypin ei tarvitse salaillen harjoittaa tuon kaiken kokeneena ja nähneenä tossa iässä). Varmaan Löysä Salosen "Ei näitä kehtaa kypärä päässä ajaa. Ei tapahdu mitään kun kaasua painaa" kuvailut suunnilleen WRC-auton tehoisista ja painoisista A-luokan autoista heti B-ryhmän jälkeen olivat niin ikäänjotain politikointia korkeampia voimia vastaan?

Tosi kuski on tosi kuski, ja jos halutaan mummoilla niin mennään virkkauskurssille kuten Kimi on rivienvälistä hänkin antanut F1-aktiiviaikoinaan ymmärtää. Ne jotka haluavat ajaa mahdollisimman kovaa, vaativat sen arvoiset menopelit alleen. Jotka muuten pitävät vallan muuta ääntä, kuin Alenin kuvailemaa "pihinää" ;)

EDIT: pakko vielä todeta tuohon, kun sanoit, että useilla radoilla ei mennä kuin hieman yli 200 km/h kovimmillaan kun välitykset kannattaa pitää lyhyinä, niin näin toki oli mutkaisimpien sorasyherörallien kohdalla B-ryhmänkin aikana. Tosin ero oli siinä, että B-ryhmän autot kiihtyivät alle 2,3 sekuntia, jopa +-2.0 sekuntia 0-100 km/h sillä sorallakin siinä missä tonnikeiju-WRC:t jäävät ihmettelemään mikä siitä suhahti ja käytössä olivat kuitenkin alkeelliset nelivedot lukkoineen tuolloin vieläpä.. Eli saa sen lisätehon osittain hyödyksi sorallakin, vaikka hyötysuhde ei likimain asfaltin tasolle pääsekään..
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Kun puhun tehokkaista autoista joissa teho saadaan käyttöön kunnolla, niin puhun samalla myt lähinnä asfaltista alustana (siis siinä mielessä että tosiaan tehot saadaan 100%:sesti käyttöön. Jääradalla 6-veto UAZ kuorma-auto on helposti nopeampi kuin mikään F1-auto, mutta en mä sitä jaksaisi kauheesti idolisoida. Sora on jo vähän pidokkaampi alusta, mutta vasta asfaltilla pääsevät tositehot käyttöön). Mutta nykyrallisirkuksessa alkaa jo olemaan enemmän asfalttia alustana kuin puhdasta soraa, että kyllä siellä tod.näk monessa rallissa tultaisiin kovempaa B-ryhmäläiselläkin kuin nyky WRC:llä. Jotain nyt kertoo sekin, että puhtaalla moottoriradalla 80-luvun B-ryhmäläiset kilpailivat samoja vauhteja kuin sen ajan F1-autot=eli ei todella olisi ollut WRC:llä jakoa.
Jyväskylän mm-rallissa ajetaan nykyisinkin assulla?
Kiva tietää tämäkin.

Ensinnä kerrot että nykywrc on nopeampi kuin b-ryhmäläinen koska ajetaan asvaltilla.
Sitten heität että b-ryhmäläinen on f1:stä nopeampi. :D
Joten samalla logiikalla nykywrc on 80-luvun f1:stä nopeampi, enpä usko. :tongue:
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Kyllähän se on niin, että huippu M3 ralliauto pesee mennen tullen takaveto b-ryhmäläiset nykyään.

Ja N-ryhmän evo ysilläkin jo panee pataan noita b-ryhmän nelivetoja.

Onne niin vaikeita olleet aikoinaan ajaa kun kauheesti tehoa.

Ei se teho vaan se ajettavuus.:thumbup:
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
pendellstock meneppäs käymään tuolla simrakilla tampereella niillä on WRC simulaattori siellä, niin pääset kokeilemaan kuinka helppoa sillä on ajaa, kun luulet että inssit vaan säätää ajoavut.

Todennäköisesti et pääse sillä simrakilla WRC Focuksella kovinkaan pitkälle tai edes liikkeelle.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kun puhun tehokkaista autoista joissa teho saadaan käyttöön kunnolla, niin puhun samalla myt lähinnä asfaltista alustana (siis siinä mielessä että tosiaan tehot saadaan 100%:sesti käyttöön. Jääradalla 6-veto UAZ kuorma-auto on helposti nopeampi kuin mikään F1-auto, mutta en mä sitä jaksaisi kauheesti idolisoida. Sora on jo vähän pidokkaampi alusta, mutta vasta asfaltilla pääsevät tositehot käyttöön). Mutta nykyrallisirkuksessa alkaa jo olemaan enemmän asfalttia alustana kuin puhdasta soraa, että kyllä siellä tod.näk monessa rallissa tultaisiin kovempaa B-ryhmäläiselläkin kuin nyky WRC:llä. Jotain nyt kertoo sekin, että puhtaalla moottoriradalla 80-luvun B-ryhmäläiset kilpailivat samoja vauhteja kuin sen ajan F1-autot=eli ei todella olisi ollut WRC:llä jakoa.

Sitäpaitsi ei tietenkään pelkät asfalttiradat ja kilpa-radat sinänsä ole rallin idea, mutta mikään ei mielestäni estä sitä, etteikö siellä pellin alla voisi olla reilustikin enemmän tehoa kuin mitä käytännössä soralla/jäällä voitaisiin täysin tai edes suurimmalta osaltaan alustan heikosta kitkasta johtuen hyötykäyttää? Eikö vain?

Sehän nimenomaan tekisi ajamisesta kuskeillekin vaativampaa ja haasteellisempaa, erottaisi jyvät akanoista: Alen tiivisti asian hyvin WRC-autolla ajettuaan "Näillä voi päästää kaasu pohjassa koko ajan. B-ryhmäläisessä oli niin paljon voimaa, että vaati kovaa päätä ja taitoa pitää kaasua pohjassa montaa sekuntia putkeen". Nyt autot ratkaisevat hyvin pitkälle koko pelin (riittää karrikoiden, että inssit säätää tietokoneella ajoavut kuntoon ja sinä painan kaasua pohjassakoko ajan) siinä missä B-ryhmän aikana todella voitettiin eri autoilla ja eri kuskeilla koko ajan kisoja ja mestaruuksia. Ironista, kun sääntöjä ei juuri ollut päästiin siis kisaamisen kannalta ideaalitilanteeseen ja nyt kun kaikki on säännöillä täysin estetty, niin kilpaileminen on tätä, että sama kaveri voittaa 7 mestaruutta samalla autolla miltei putkeen ja koko sarjassa käytännössä 2 tallia. Kumpi on tavoiteltavampaa? Minulla on oma näkemykseni.

Loebin "uhoomisen" itse näin moninkertaisen mestarin aitona huolena siitä, että kilpa-autoilusta viedään kuljettajan kannalta särmä pois jatkuvalla nössöilyllä eli tehojen leikkaamisella ja painon lisäämisellä. Sinä näit sen politiikkana (jota mielestäni noin menestyneen kuljettajan ja rehellisen tyypin ei tarvitse salaillen harjoittaa tuon kaiken kokeneena ja nähneenä tossa iässä). Varmaan Löysä Salosen "Ei näitä kehtaa kypärä päässä ajaa. Ei tapahdu mitään kun kaasua painaa" kuvailut suunnilleen WRC-auton tehoisista ja painoisista A-luokan autoista heti B-ryhmän jälkeen olivat niin ikäänjotain politikointia korkeampia voimia vastaan?

Tosi kuski on tosi kuski, ja jos halutaan mummoilla niin mennään virkkauskurssille kuten Kimi on rivienvälistä hänkin antanut F1-aktiiviaikoinaan ymmärtää. Ne jotka haluavat ajaa mahdollisimman kovaa, vaativat sen arvoiset menopelit alleen. Jotka muuten pitävät vallan muuta ääntä, kuin Alenin kuvailemaa "pihinää" ;)

EDIT: pakko vielä todeta tuohon, kun sanoit, että useilla radoilla ei mennä kuin hieman yli 200 km/h kovimmillaan kun välitykset kannattaa pitää lyhyinä, niin näin toki oli mutkaisimpien sorasyherörallien kohdalla B-ryhmänkin aikana. Tosin ero oli siinä, että B-ryhmän autot kiihtyivät alle 2,3 sekuntia, jopa +-2.0 sekuntia 0-100 km/h sillä sorallakin siinä missä tonnikeiju-WRC:t jäävät ihmettelemään mikä siitä suhahti ja käytössä olivat kuitenkin alkeelliset nelivedot lukkoineen tuolloin vieläpä.. Eli saa sen lisätehon osittain hyödyksi sorallakin, vaikka hyötysuhde ei likimain asfaltin tasolle pääsekään..
Tämä tarina on kuultu jo parin vuoden ajan täällä. Jos et kykene enää mitään muuta tuomaan tähän keskusteluun niin jätä sanomatta. Kaikki ovat varmasti tietoisia näkemyksestäsi. Ennen kuin kirjoitat yhtään viestiä, niin lue kerran ajatuksen kanssa läpi kommentit mitä tänne on kirjoitettu, jos vain omaat sisälukutaidon.

Mitä Kankkunen, itse B-ryhmä autoja aujanut maailmanmestari sanoin tämän päivän WRC autoista Jyväskylässä? Koskaan ei olla menty niin kovaa, ja hän kuitenki ajoin kolme aikakauden kalustolla; B, A, ja WRC autoilla.

Ja nyt, silmämunat kovaksi. WRC autoissa EI ole 300hv, sen kaikki ovat jo todenneet useaan kertaan, vakion N-ryhmän vehkeissäkin on reilusti päälle. Lue ja ymmärrä! Vertailu 20v vanhojen A-ryhmän ja nykyisten autojen välillä on aika turhaa.

Nyky tekniikalla tehty B-ryhmän auto olisi varmasti melkoinen hirviö( silti turha verran F1 autoon), mutta yritä ymmärtää että tekniikka kehittyy ja nykyiset auton kulkevat aivan varmasti kovempaa kuin koskaan aijemmin mitkään ralliautot. Vanhat B-ryhmän autot olivat henkilökohtaisestikkin ehdottomasti rallin parhaita aikoja, mutta kyllä ihmisen pitää sen verran ymmärtää etteivät ne neää 25v jälkeen ole alansa nopeimpia.

Ihan sama väittää että 80-luvun lopun 1500hv slickseillä varustetut formulat hakkaisivat nykyiset mennentullen. Nykyään säännöt ovat paljon tarkemmat, moottori tehottomammat, renkaat kapeammat ja silti autot ovat kierroksella lähen kymmenen sekunttia nopeampia. Kultaiset muistot ei muuta faktoja:wink:
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Voimia ja naapalmuhetkiä niille, jotka tätä "väittelyä" vielä jatkavat käydä. Monikaan ilmeisesti ei oikeasti usko kyseessä olevan trollin - en minäkään, vaikka aika täysimittaisesti tuntomerkit täyttääkin (säännöllinen muiden vasta-argumenttien huomiotta jättäminen, oman asian puuduttava toistaminen jopa samoilla fraaseilla, comebackit viikkojen ja jopa kuukausien jälkeen - viitaten sen legendaketjun sulkemiseen, josta on jo vuosi). Sen sijaan kyseessä taitaa olla netiketin huonosti tunteva, ilmeisen nostalgian kipeä henkilö, joka on saanut päähänsä ajatuksen. Tätä ajatusta hän sitten tukee omilla "faktoillaan" ja on kykenemätön oikeaan keskusteluun, kun on sulkenut mielensä vastakkaisilta ajatuksilta vähän salaliittohörhöjen tapaan. Ja kaikesta uudestakin tiedosta kykenee valikoimaan vain itselleen sopivat kohdat tai pahimmassa tapauksessa onnistuu kääntämään ne nurinpäin, jolloin ne taas soveltuvatkin omaan ajatukseen.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ne jotka eivät sitä lisääntyneen tehon vaikutusta menoon kykene teoriatasolla sisäistämään, niin kannattaa aloittaa sitten vaikkapa jostain videopelistä: Gran Turismoissakin joku Suzuki Escudo on "vähän" hätäisempi peli kuin mikään 300hv tuhnu (eli wrc-auto). Niin se vaan on, voima on voimaa ja ylivoima ylivoimaa. Sitä yleisö haluaa nähdä, voimaa ja menoa ja uskallusta, ei pullamössönyhveröintiä tylsissä sarjoissa tehottomilla autoilla.
Pitäiskös sun aloittaa tutustuminen sellasiin käsitteisiin kuten tosielämä, ralli, soratie, nopeus. Hankkiudut vaikka sen ännäläisen 1,4 litran 120-heppasen Polon kyytiin. Veikkaan että tommoselle netissä elävälle pleikkarinpelaajalle tulee pissa housuun ja äitiä ikävä jo siinä vaiheessa kun Poloista viedään kunnon käsillä. Sit jos pakka ja pää kestää ni käyt istumassa vaikka ihan kunnon nassenelikossa ni loppuu tuo paskanjauhanta. Ei sillä, ihan hauskaa paskaahan tuo on.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Pitäiskös sun aloittaa tutustuminen sellasiin käsitteisiin kuten tosielämä, ralli, soratie, nopeus. Hankkiudut vaikka sen ännäläisen 1,4 litran 120-heppasen Polon kyytiin. Veikkaan että tommoselle netissä elävälle pleikkarinpelaajalle tulee pissa housuun ja äitiä ikävä jo siinä vaiheessa kun Poloista viedään kunnon käsillä. Sit jos pakka ja pää kestää ni käyt istumassa vaikka ihan kunnon nassenelikossa ni loppuu tuo paskanjauhanta. Ei sillä, ihan hauskaa paskaahan tuo on.
Huoh, kun argumentointitaidot (ja perusteet:rolleyes:) loppuvat, niin mennään sitten sinne 5-vuotiaan tasolle lonksuttamaan leukoja..

No itse en moiseen aio lähteä mukaan. Mitä Polo -kokemuksiisi (tai näkemyksiisi) tulee, niin voihan se olla, että susta se kamalan hurjat 120 hv tarjoaa sellasta kyytiä, että alta pois risut ja männynkävyt niin notta pöksyt kastuu. Kaikki eivät näin kuitenkaan asiaa koe (varmaan riippuu vähän verrantopohjasta= jollekin 20hv perämoottori isossakin veneessä on jo liikaa hallitavaksi kun toinen laittaa siihen 100hv ja hoitaa ajohomman tyylikkäästi ollen valmis ottamaan ensi kesäksi vielä tehokkaamman perämoottorin kansankielellä asian ilmaisten) ja itse allekirjoitankin täysin kyllä Loebin huolen siitä, ettei enää sentään nykyisistä WRC-nyhverötasoista pudoteta tehoja yhtään jo ihan yleisen urheiluhengen nimissä.

300hv tasot (joo ihan sama, olkoot vaikka ne hurjat 307hv tai peräti kamalat 340hv, mutta kun se teholukeman pitäisi olla vähintään pari kertainen, että oltaisiin kunnon tasoilla kuten B-ryhmässä tai Pikes Peak-autoissa) nyt vaan on suoranaista pottuilua autourheilun yhdelle arvostetuimmista lajeista. Muistan ajan, kun kilpa-autoissa oli enemmän tehoa kuin yhdessäkään siviiliautossa (urheiluautot mukaanlukien) ja tämä sai kadunmiehet poikkeuksetta kunnioittamaan näitä autoja ja niitä ohjastavia kuljettajia huomattavan korkealle. Nyt on menty toiseen suuntaan= siviiliautoissa tehot lisääntyneet ja kilpa-autoissa laskeneet sellaiselle tasolle, jossa monessa perheautossakin on jo enemmän tehoa kuin "kuningasluokka"WRC-autoissa. Se on paitsi imagohaitta lajille, myös huippukuskien, katsojien ja autonkehittäjien aliarvioimista rankalla kädellä.

Mielipidejuttuja, itse kuulun siihen koulukuntaan, joka on arvostanut sitä, että moottoriurheilussa ylipäänsä lajinsa huippuluokissa autoissa/veneissä on lajinsa hurjimmat moottorit ja ylipäänsä laitteet. Ja siksi ne maailman parhaat kuskit osaksi haaveilee niiden laitteiden kesyttämisestä junnusta lähtien. Nyhveröinti on jees monessa paikassa, mutta ei moottoriurheilun huipulla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistan ajan, kun kilpa-autoissa oli enemmän tehoa kuin yhdessäkään siviiliautossa (urheiluautot mukaanlukien) ja tämä sai kadunmiehet poikkeuksetta kunnioittamaan näitä autoja ja niitä ohjastavia kuljettajia huomattavan korkealle. Nyt on menty toiseen suuntaan= siviiliautoissa tehot lisääntyneet ja kilpa-autoissa laskeneet sellaiselle tasolle, jossa monessa perheautossakin on jo enemmän tehoa kuin "kuningasluokka"WRC-autoissa. Se on paitsi imagohaitta lajille, myös huippukuskien, katsojien ja autonkehittäjien aliarvioimista rankalla kädellä.
Katsojat tietävät, ettei niillä järkyttävillä tehoilla kilpa-autoissa enää tee mitään, kun turvallisuussyistä nopeuksia on pakko säännöillä rajoittaa. Se toki on hölmöä, että siviiliautoihin tungetaan tehoja, joilla niissä myöskään ei tee yhtikäs mitään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Muistan ajan, kun kilpa-autoissa oli enemmän tehoa kuin yhdessäkään siviiliautossa (urheiluautot mukaanlukien) ja tämä sai kadunmiehet poikkeuksetta kunnioittamaan näitä autoja ja niitä ohjastavia kuljettajia huomattavan korkealle. Nyt on menty toiseen suuntaan= siviiliautoissa tehot lisääntyneet ja kilpa-autoissa laskeneet sellaiselle tasolle, jossa monessa perheautossakin on jo enemmän tehoa kuin "kuningasluokka"WRC-autoissa. Se on paitsi imagohaitta lajille, myös huippukuskien, katsojien ja autonkehittäjien aliarvioimista rankalla kädellä.

Mielipidejuttuja, itse kuulun siihen koulukuntaan, joka on arvostanut sitä, että moottoriurheilussa ylipäänsä lajinsa huippuluokissa autoissa/veneissä on lajinsa hurjimmat moottorit ja ylipäänsä laitteet. Ja siksi ne maailman parhaat kuskit osaksi haaveilee niiden laitteiden kesyttämisestä junnusta lähtien. Nyhveröinti on jees monessa paikassa, mutta ei moottoriurheilun huipulla.
-Ymmärrän pointtisi esim.
Ferrari 208 GTB 1982-85 urheiluauto 155hv:

Lancia Delta S4 perusralliauto 1986 550-600hv:

Minäkin arvosta B-ryhmäläisissä brutaalia ääntä ja erikoista tekniikkaa (keskimoottori, kaksoisahtaminen...), olenkin usein toivonut, että turvallisempi S-ryhmä olisi ehtinyt tulla ennen Henkan haaveria, mutta onneksi ralliautojen ulkonäkö on sentää mennyt jälleen rajummaksi kun vertaa esim.
90-luvun alun Sierra:

2011 Fiesta WRC:
:eek:
 
Ylös