Rallin B-ryhmä jutustelu

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vaikka nykyään ajettaisiin b-, s-, tai millä autoilla nyt vaan, niin ei ralleissa olisi siltikään enää sitä tunnelmaa mitä joskus ennen. Maailma on muuttunut.
Myös yksi totuus on, että jos nykyään rakennettaisiin isolla rahalla b-ryhmän sääntöihin auto, niin varmasti se olisi nopeampi kuin yksikään WRC-auto.
Toinen totuus on, että ei kai voida olettaakkaan että 25 vuotta vanha auto olisi vielläkin kehityksen kärjessä (kehitys on sellaista, että vähemmällä saa enemmin)? Vaan vähentääkö se siltikään näiden autojen arvoa?

Asiasta toiseen. Henkilökohtaisesti minun suosikki rallimiehistö kautta aikojen on ehdottomasti parivaljakko Hannu Mikkola - Arne Hertz.
Se mitä haastatteluista on jäänyt mieleeni (toki voin olla täysin väärässä), niin Mikkola vaikuttaa rauhalliselta, hillityltä ja erittäin fiksulta ihmiseltä. Herzistä voinee sanoa samaa.
Minusta yksi b-ryhmän aikakauden huipentumista oli ehdottomasti vuoden -85 Lombard RAC ralli. Voisi kait leikkisästi sanoa, että tämä ralli oli Mikkolan "joutsenlaulu". Toki hän voitti viellä tärkeitäkin ralleja tämän kisan jälkeen. Vaan vuonna -85 hän oli viimeisen kerran RAC-rallissa huipulla ja kilpailukykyisellä kalustolla. Pääsi viellä kerran näpäyttämään nuorempiaan. Johti kuuden erikoiskokeen ajan kunnes auto hajosi.
Miten olisikaan käynyt, jos auto olisi kestänyt? Miten olisikaan käynyt, jos Röhrlin olisi korvannut Stig?
Olisihan se ollut hienoa seisoskella metsässä ja katsoa, kun Mikkola-Hertz ja Sport quattro kiitää ohi...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olisihan se ollut hienoa seisoskella metsässä ja katsoa, kun Mikkola-Hertz ja Sport quattro kiitää ohi...
1984 suurajoissa näin viimeisen kerran livenä tehdas-Audit. S1:stä en ole nähnyt kertaakaan.

Niistäkin kisoista vaan heikonlaisesti muistikuvia kun olin vasta 5 vanha silloin. Muistan paremmin Lancia 037:t kuin Audit tuosta kisasta. 1983 vuodelta muistan taas Audit.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Jep, B-ryhmän aikana tuppasivat mestaruudet ratkaeamaan lähes yhtenään kauden viimeisessä kisassa. Ja vuorotellen tuli mestaruuksia Lancialle, Pösölle, Audille. Itseasiassa sarjan tasaisuudesta kertoi jopa se, että Lancia Stratos takaveto-superautolla Alen ajoi voittoja kovalla tahdilla!

Nykyäänhän Loeb vetelee 100p erolla näitä mestaruuksia putkeen kyllästyvyyteen asti ja sarjassa käytännössä 2 valmistajaa..... Ero on kuin yöllä ja päivällä tässä mielessä ja NIMENOMAAN B-ryhmäläisten eduksi: Vaikka kalusto erosi toisistaan todella paljon jopa vetotapaa myöten (ja oli 2,5 litrasta myllyä ja 1.8 litrasta myllyä voittotaistossa, oli eri sylinterimääriä ja toiset luotti mekaaniseen ahtimeen ja toiset turboon ja kolmannet kumpaankin jnejnejne) niin autoja kun piti hallita huippumiehen ottein niin kisat meni silti kalkkiviivoille usein huipputasaisesti.

Nykyään samat saippuakuplat, löysät pikkuiset nelarikoneet joissa turbo kärpäsen ulosteen kokoluokkaa ja äänet Alenin sanoin pelkkää pihinää. Silti autot hyvin epätasaiset ja eri tallien määrä voittovauhdissa naurettavan pieni, niin onhan toi hirveetä katottavaa toi WRC:n nykytila. B-ryhmän aikakautena nämä(kin) asiat olivat paremmin.
Täytyi oikein rekisteröityä tänne että pääsee osalliseksi tähän upeaan keskusteluun.. Itsekin olen aina pitänyt noita B-ryhmän vekottimia älyttömän hienoina ja brutaaleina laitteina, mutta kun tästä nopeudesta väännetään B-ryhmä vs. WRC niin tämähän on ihan päivänselvä asia. A-ryhmän vehkeillä rallien keskinopeudet tais nousta jo B-ryhmän jälkeen, niin kuinkahan mahtaa olla nykyisten vehkeiden kans? Erot mitattais varmaan kalenterilla. Ja kuinka se tasaisuus löytyiskö mistää aikoja jostain 80-luvun ralleista et sais kattoo noita ek-aikoja ja rallien tuloksia, oliko se tosiaan sellaista sekuntikamppailua vai mentiinkö minuuuttien eroilla??
Ja mun mielipide on että jos kaksivetoisella autolla pystyy ajamaan soralla vähänkään yhtä lujaa kun nelivetosella niin silloin on joko kuskeissa tai autoissa jotain hämärää.:D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja mun mielipide on että jos kaksivetoisella autolla pystyy ajamaan soralla vähänkään yhtä lujaa kun nelivetosella niin silloin on joko kuskeissa tai autoissa jotain hämärää.:D
Nopealla ja hyväpintaisella soralla ajettaessa ei liennyt niin kovin merkityksellistä, ajoiko raskaalla ja kankealla nelikolla vaiko kevyellä ja ketterällä takatuupparilla.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Henkilökohtaisesti minun suosikki rallimiehistö kautta aikojen on ehdottomasti parivaljakko Hannu Mikkola - Arne Hertz.
Englanti lienee ollut heidänkin nuottikielenä? Muutenhan puhuivat ruotsia keskenään...

Omat suosikkikuljettajat B-ryhmän ajoilta olivat Henri Toivonen ja Juha Kankkunen, muita yhtään väheksymättä. Molemmat aivan huippulahjakkuuksia ja -tyyppejä. Ällistyttävät kyvyt omaksua uudet olosuhteet ja autot vähäiselläkin kokemuksella. Etenkin Henkka pärjäsi heikommalla kalustolla parempia autoja vastaan todella hyvin, esimerkkeinä vaikkapa RAC:n voitto kakkosryhmän autolla Mikkolan nelosryhmän Escortia vastaan 1980. Toisena esimerkkinä Monten voitto, jossa siirtymäkolarissa vääntyneestä rungosta huolimatta ajoi Salosen etumatkan kiinni ja voitti kisan...
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Joo näin vähän muistelinkin kun noita vanhoja rallifilmeja on tullut kateltua! Kannattaa kaikkien käydä katsomassa noita vaikka 84-86 rallien tuloksia ja eroja niin voi muodostaa mielipiteen menneistä ajoista ja nykyisistä..
Tekniikkaa hajosi paljon joka edesauttoi että kaudessa saatiin useita eri voittajia, ja ei tuo silloinkaan ihan huikeaa sekuntikamppailua näytä olevan.:)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
oliko se tosiaan sellaista sekuntikamppailua vai mentiinkö minuuuttien eroilla
Täytyy muistaa, että 80-luvulla rallit olivat pidempiä ja ajettiin myös öisin, jolloin suuretkaan erot eivät olleet mahdottomia ajaa kiinni. Kyllä niitä sekuntikamppailujakin oli pitkistä kisoista huolimatta, esim. RAC 1986 ja Uusi-Seelanti -85..
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Täytyy muistaa, että 80-luvulla rallit olivat pidempiä ja ajettiin myös öisin, jolloin suuretkaan erot eivät olleet mahdottomia ajaa kiinni. Kyllä niitä sekuntikamppailujakin oli pitkistä kisoista huolimatta
Joo se on totta rallit näyttävät olevan puolet pitempiä, joten erotkin kyllä kertaantuvat..Tekniikka noissa entisaikojen pitkissä ralleissa on kyllä ollut aika suuressa osassa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Jep, B-ryhmän aikana tuppasivat mestaruudet ratkaeamaan lähes yhtenään kauden viimeisessä kisassa. Ja vuorotellen tuli mestaruuksia Lancialle, Pösölle, Audille. Itseasiassa sarjan tasaisuudesta kertoi jopa se, että Lancia Stratos takaveto-superautolla Alen ajoi voittoja kovalla tahdilla!

Nykyäänhän Loeb vetelee 100p erolla näitä mestaruuksia putkeen kyllästyvyyteen asti ja sarjassa käytännössä 2 valmistajaa..... Ero on kuin yöllä ja päivällä tässä mielessä ja NIMENOMAAN B-ryhmäläisten eduksi: Vaikka kalusto erosi toisistaan todella paljon jopa vetotapaa myöten (ja oli 2,5 litrasta myllyä ja 1.8 litrasta myllyä voittotaistossa, oli eri sylinterimääriä ja toiset luotti mekaaniseen ahtimeen ja toiset turboon ja kolmannet kumpaankin jnejnejne) niin autoja kun piti hallita huippumiehen ottein niin kisat meni silti kalkkiviivoille usein huipputasaisesti.

Nykyään samat saippuakuplat, löysät pikkuiset nelarikoneet joissa turbo kärpäsen ulosteen kokoluokkaa ja äänet Alenin sanoin pelkkää pihinää. Silti autot hyvin epätasaiset ja eri tallien määrä voittovauhdissa naurettavan pieni, niin onhan toi hirveetä katottavaa toi WRC:n nykytila. B-ryhmän aikakautena nämä(kin) asiat olivat paremmin.
:(
Mitens toi Aleni, ei tainnu kovin pitkään ajella Stratoksella b-ryhmän aikana :D
Eikös toi Quattro tuotu kehii 1981 ?
Ja eikös Markku ajanut sen kauden 131 Fiatilla ja sen jälkeen O37:lla?

Joten en ihan ymmärrä noita sun väitteitä, jotain totuusperää noihi vois laittaa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
:(
Mitens toi Aleni, ei tainnu kovin pitkään ajella Stratoksella b-ryhmän aikana :D
Eikös toi Quattro tuotu kehii 1981 ?
Ja eikös Markku ajanut sen kauden 131 Fiatilla ja sen jälkeen O37:lla?

Joten en ihan ymmärrä noita sun väitteitä, jotain totuusperää noihi vois laittaa.
No minäpä kerron sinulle:

"The Group B referred to a set of regulations introduced in 1982 for competition vehicles in sportscar racing and rallying regulated by the FIA. The Group B regulations fostered some of the quickest, most powerful and sophisticated rally cars ever built" lukee jopa "amatöörien aapisen" eli wikipedian ekoina lauseina koskein B-ryhmää.

...ja tiedoksesi Alen ALOITTI takaveto 037:lla nimenomaan jo vuonna 1982...



Hmm mitä Quattrosta? Röhlhän ajoi nimenomaan villeimmät vuotensa mahtitykki-Quattrolla 1980-luvun puolessa välissä, siis kovimpaan B-ryhmän aikaan?

Joo kyllähän Alen on ajanut vaikka millasta autoa, kuten on Löysät ja Kankkuset ja Mikkolat ja Toivosetkin ajaneet ennen B-ryhmää, mutta eikai se tähän asiaan liity? Noi kuskithan haki maailman parhaiden taustansa juuri ajamalla kaikenlaisia autoja, rehellisesti ilman elektroniikka-apuja ja pleikkari-simulaattoreita yötä päivää.. Sieltä se pohja ammennettiin.

Korjaa ihmeessä jos näissä faktoissa oli jotain hämäävää?

Aijai kun eivät oisi nössöilleet ja olisivat jatkaneet B-ryhmää edes vuodella niin olisimme nähneet Ferrarin ja Porschen B-ryhmässä (F40 esiteltiin v.1987 ja koneena Ferrarille erikoisella tavalla, kaskas, ahdettu V6 (vielä KKK-laderit!) ja Porscheltakin ilmestyi kaskas, 959 biturbo boxeri 450hv malli kuin sattumalta tuohon aikakauteen:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyt kyllä hypitään asiasta kukkaruukkuun niin ettei mitään rajaa :rolleyes:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Aijai kun eivät oisi nössöilleet ja olisivat jatkaneet B-ryhmää edes vuodella niin olisimme nähneet Ferrarin ja Porschen B-ryhmässä (F40 esiteltiin v.1987 ja koneena Ferrarille erikoisella tavalla, kaskas, ahdettu V6 (vielä KKK-laderit!) ja Porscheltakin ilmestyi kaskas, 959 biturbo boxeri 450hv malli kuin sattumalta tuohon aikakauteen:thumbup:
Autossa on ohjaamon taakse pitkittäin sijoitettu V8-moottori:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F40
Minäkin olisin tahtonut nähdä keskimoottori-Quattron ja monta muuta juttua, mutta siirtyminen 1,6-koneisiin ensi vuonna on edes jotain vaihtelua. :dunno:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
No minäpä kerron sinulle:

"The Group B referred to a set of regulations introduced in 1982 for competition vehicles in sportscar racing and rallying regulated by the FIA. The Group B regulations fostered some of the quickest, most powerful and sophisticated rally cars ever built" lukee jopa "amatöörien aapisen" eli wikipedian ekoina lauseina koskein B-ryhmää.

...ja tiedoksesi Alen ALOITTI takaveto 037:lla nimenomaan jo vuonna 1982...



Hmm mitä Quattrosta? Röhlhän ajoi nimenomaan villeimmät vuotensa mahtitykki-Quattrolla 1980-luvun puolessa välissä, siis kovimpaan B-ryhmän aikaan?

Joo kyllähän Alen on ajanut vaikka millasta autoa, kuten on Löysät ja Kankkuset ja Mikkolat ja Toivosetkin ajaneet ennen B-ryhmää, mutta eikai se tähän asiaan liity? Noi kuskithan haki maailman parhaiden taustansa juuri ajamalla kaikenlaisia autoja, rehellisesti ilman elektroniikka-apuja ja pleikkari-simulaattoreita yötä päivää.. Sieltä se pohja ammennettiin.

Korjaa ihmeessä jos näissä faktoissa oli jotain hämäävää?

Aijai kun eivät oisi nössöilleet ja olisivat jatkaneet B-ryhmää edes vuodella niin olisimme nähneet Ferrarin ja Porschen B-ryhmässä (F40 esiteltiin v.1987 ja koneena Ferrarille erikoisella tavalla, kaskas, ahdettu V6 (vielä KKK-laderit!) ja Porscheltakin ilmestyi kaskas, 959 biturbo boxeri 450hv malli kuin sattumalta tuohon aikakauteen:thumbup:
Mitä helvettiä?
037 ja Stratos ovat kaksi eri automallia.

Sanoinkin että Alen ajoi kauden 1982 ja siitä eteenpäin 037:lla, mutta ei se silti tarkoita sitä että hän olisi Stratoksella ajanut näinä aikona mm-sarjassa. :nope:

Ei näihin sun posteihin osaa edes vastata kun heität väittämiä ihan hatusta ja et reagoi/lue ollenkaan mitä muut kirjoittaa.

Ei jaksa tätä enää, pidä tunkkis, ikävä kyllä b-ryhmä on mennyttä aikaa autojen näyttävyyden ynm. suhteen, mutta ei se sentään tosiasioita muuta.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Jos sitä ja jos tätä, niin kaikki olis ollu toisiaan nopeempia ja kaikki olis voittanu kaikki. Ja jos rööli ajais ja löysä ei ees kehtais ja aleeni sanois että pihinää. josjosjos...

Eipä tässä enää ees naurata ku alkaa tää touhotus oleen niin kaukana aiheesta ja faktatkin on hieman epämääräsiä.

Oliskos tuollanen Quattro S1:n enään b-ryhmäläinen mikäli siihen istutettais nykypäivän palikat? Eikös se nimenomaan ole b-ryhmäläinen kun siinä on AIKAKAUDEN omat osat kiinni?

MJS tuossa aiemmin melko hyvin kuvaili sen miksi tuo muistojen kultaama b-ryhmän aikakausi oli niin kiinnostava kuin se oli/on.
 
Ylös