Rallin B-ryhmä jutustelu

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kellot ja keskinopeudet kertoo.. karua totuutta..

WRC vs. B-Ryhmä

Ajosuunnista ei ole varmuutta, päivittäköön joku muu ne.. mulla ei tietoa!!


http://www.juwra.com/finland_1985_stage_winners.html
SS13 Myhinpaa 17.56 km Salonen, Timo 8:23 125.68 km/h
SS14 Sirkkamaki 6.10 km Salonen, Timo 3:07 117.43 km/h

http://www.juwra.com/finland_2010_stage_winners.html

SS7 Sirkkamaki 1 6.45 km Latvala, Jari-Matti 3:04,4 125.92 km/h
SS10 Myhinpaa 2 15.52 km Loeb, Sebastien 6:59,8 133.09 km/h
On kyllä jokseenkin arveluttavaa tehdä vertailuja 25 sitten ajettuihin sorapätkiin. Nykyään nuotitetaan tarkemmin, leikataan mutkia enemmän ja tiet ovat monin osin paranneltuja.

Vertailu täytyisi tehdä samoissa olosuhteissa ja käytännössä samana päivänä, jotta saataisiin tasapuoliset mittaukset aikaiseksi.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eikö kyseinen Quattro juuri hallinnut ralleja mennen tullen ennen pösön tuloa? Jos nyt kuitenkin olettaa että b-ryhmän autot olisi 3sek kilometrillä nopeampia(ero ei varmasti ole noin suuri) niin ei kyseisen radan ajat riittäisi edes top 15 joukkoon.
Kyllä se Aleenin Markku vei assukisoja vielä vuosina ´83 (SanRemo) ja ´84 (Corsica) kankivetosella Lankisella. Se pitkä Quattro vaan oli assulla auttamattoman painava ja kankee.

Myhinpäätä voi huoletta verrata 80-lukuun, se oli sillon varmasti paremmassa kunnossa.. :dunno:

On kyllä jokseenkin arveluttavaa tehdä vertailuja 25 sitten ajettuihin sorapätkiin. Nykyään nuotitetaan tarkemmin, leikataan mutkia enemmän ja tiet ovat monin osin paranneltuja.
No se leikkaaminen johtuu siitä, että alustat ja renkaat on kehittyny. Eli autot on nopeempia. Mut tuo nuotittaminen. Mitäpä veikkaat, millon nuotitetaan (tai opetellaan) tarkemmin, kahella ajokerralla (esim Sirkkamäki nyt uutena pätkänä) vai aikana, jollon kuskit sahas koko elokuun reittiä läpi? Sillon ennen vanhaan ei tarvinnu murehtia ekan autonkaan mitään irtosoraa kun kuskit tahkos pätkiä huomattavan reilua siviilivauhtia (lue: yöllä lähes kisavauhtia).
 
Viimeksi muokattu:

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Parahin Pendelstock,

kaivaisitko jotakin faktaa tuosta Toivosen kohutusta Estorilin suorituksesta kun siitä ei kukaan vielä ole mitään toteen näyttänyt.

Totuushan siitäkin on, että Henkka ajoi lyhennettyä rataa siellä.

Ja mitenkähän helvetissä joku kankeesti kääntyvä, n. 600hv ja n. 950kg Lancia pärjää asvalttiajoon suunnitellulle 1500hv ja 700kg formulalle?

Ja voiskohan toi kaavion läpi sutiminen johtua siitä, että noissa b-ryhmän pedoissa oli paskemmat alustat ja renkaat ku nykypäivän maastofillareissa?

Mutta jatka ihmeessä palvontaa, faktatietohan usein tappaa hienot legendatarinat ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja mitenkähän helvetissä joku kankeesti kääntyvä, n. 600hv ja n. 950kg Lancia pärjää asvalttiajoon suunnitellulle 1500hv ja 700kg formulalle?
1985/1986-tienoilla F1:n minimipaino oli 540 kg. Toki se tankki täynnä sitten painoi vähän enemmän. Mutta ei siis aika-ajossa (joissa noita mahtitehoja väitetään käytetyn ja johon Toivosen huhusuoritusta verrataan).
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ei näytä oikeen pysyvän kyydissä, edes nykyaikaisilla renkailla. Eikös jossain briteissa ajella vieläkin jotain kansallisia luokkia vanhoilla B-ryhmän ajokeilla? Olisi kiva saada jotain pätkäaika vertailuja esimerkiksi N-ja WRC-ryhmän autoihin.
Kyllähän siellä ajetaan jotakin avointa luokkaa. Ilmeisesti Metroilla pärjättiin yleiskilpailuissa viellä -90 luvun puolella hyvinkin, vaikka niissä iskutilavuutta jouduttiin kutistamaan 2,5 litraan.
Vuoden 1992 Tour of Mullilla oli mukana ainakin Ferrari 308 ja Metro, joka johti kunnes kone hajosi:
http://www.youtube.com/watch?v=Pq2Gwqe6214

Mitä tulee perinteiseen quattroon asfaltilla, niin sillä jäi armotta ketterämpien Asconoiden, Mantojen, Chevettejen yms. jalkoihin.
A2 mallin quattrolla ruvettiin pysymään takavetoisten vauhdissa ja vasta sport quattrolla saatiin etulyöntiasema perinteisiin autoihin asfaltilla.
Pistetään nyt video siintäkin aiheesta:
http://www.youtube.com/watch?v=Vb54Czy8Je8

Mitä keskustelun laatuun tulee, niin minusta se on saanut surkuhupaisia piirteitä...
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Markkua lainaten, ketä kiinnostaa hei joku suhina?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Markkua lainaten, ketä kiinnostaa hei joku suhina?
Nythän on kyse eriasiasta. Kyllä itsekkin muistan B-ryhmäläisten brutaaliuden, äänet ja sen fiiliksen kun ne lähti kiipeämään Laajavuoren päälle. Ei sellaista tunnetta sen koommin ole omalle kohdalle eteen tullut. Kyllä ne kiinnostaa edelleen ja kovasti kaikkia tämänkin ketjun kirjoittajia. Mutta tämä yksi sankari yrittää niin vahvasti ajaa omaa asiaansa ilman minkäänlaista käsitystä koko lajista että se saa aikaan vain suurta myötähäpeää. B-ryhmäläiset oli hienoja laitteita ja aikansa nopeimpia, mutta eivät ne WRC:ä nopeampia olleet...
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Itse katselen aika-ajoin youtubesta B-ryhmän aikaisia videoita. Samoin katselen 90-luvun koosteita. B-ryhmä oli uskomaton, varsinkin ääniensä puolesta.

Tiedän, että nykyisillä vehkeillä rikotaan vanhat pätkäennätykset helposti. Itse lähinnä kaipaan vanhojen aikojen kilpailua ja sitä, että kalustoa piti oikeasti ajaa. En ole koskaan ralliautoa ajanut, mutta maalaisjärkikin kertoo, että jos tavallisen kepin ja kytkimen sijaan painelet painikkeita ratissa kuin pleikkarilla, niin onhan siinä jotain eroa.

Nykyiset rallit on sprinttejä verrattuna vanhaan hyvään aikaa. Sahataan samoja pätkiä toimistoaikaan. Katsoin juuri 90-luvun lopulta rallipätkää (RAC?), jossa pimeällä sumussa Burns ohitti Auriolin kesken pätkän. Syy oli, että Burns hyökkäsi olosuhteissa, joissa toinen ei uskaltanut lujempaa mennä. Pätkän jälkeen Auriol oli vissiin suunnilleen uhannut lopettaa, sillä häntä ei ole koskaan ohitettu pätkällä (jos ei siis ole ollut ongelmissa auton kanssa).

Jos otetaan (typerä) ajatusleikki: Kilpailuun tulee aikakoneella Mikkola&Audi -83, Kankkunen&Peugeot-86, Alen&Lancia-86, Kankkunen&Toyota-93, Mäkinen&Mitsubishi-96, Grönholm&Peugeot-00 ja Latvala&Ford-10. Uskallan sanoa, että Latvalalle ei pärjää kukaan. Siksikö, että hän olisi paras, EI. Siksi, että kehitys kehittyy ja vaikka tehoja ei ole enää samaan malliin kuin 25 vuotta sitten, on auto pakettina hieman parempi.

Ei se vauhti ole kaikki kaikessa (oma mielipide). Meneehän formulatkin kovempaa kuin 10 vuotta sitten, mutta ei sitä jaksa katsoa erkkikään, että kuka onnistuu varikkokäynnissään parhaiten.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Eihän ne B-ryhmäläiset WRC-laitteisiin verrattuna kääntyny tai kerinny mihinkään, eli faktoista ei tartte lähteä kiistelemään. Se on sitten eri asia, että mikä saa kenenkin sukat jalassa pyörimään, insinöörifaktat ja kellonajat vai kuolemaa halveksuva fiilinki. Omalla kohdalla valinta ei ole vaikea.


http://www.autoblog.com/photos/audi-quattros-30th-anniversary/med/#2708584


Kunhan vaan muistaa sen iänikuisen Toivonen Estorilissa -ketjun niin tämänkin ketjun huimiin pentelstokki-faktoihin osaa suhtautua oikealla tavalla eli kevyenä camp-huumorina.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Jos otetaan (typerä) ajatusleikki: Kilpailuun tulee aikakoneella Mikkola&Audi -83, Kankkunen&Peugeot-86, Alen&Lancia-86, Kankkunen&Toyota-93, Mäkinen&Mitsubishi-96, Grönholm&Peugeot-00 ja Latvala&Ford-10. Uskallan sanoa, että Latvalalle ei pärjää kukaan. Siksikö, että hän olisi paras, EI. Siksi, että kehitys kehittyy ja vaikka tehoja ei ole enää samaan malliin kuin 25 vuotta sitten, on auto pakettina hieman parempi.
Tämä on totta. Ja onhan Tommikin sanonut että oman tallin Subbe on parempi ajaa ja ainakin yhtä nopea kuin Mitsun A-ryhmäläiset joilla hän mestaruutensa voitti...
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
kyllä noi autot on ihan älyttömästi parantuneet vuosien aikana.

Faijan kanssa jutellut asioista ja se on aloittanut joskus 70-luvulla rallin.

Ajanut alusta asti hyvillä autoilla aina, kun ajellut. Alustat ja renkaat ovat kehittyneet todella huimasti. Silloin ajettiin vielä 80-luvullakin aikalailla talvirenkaita muistuttavilla renkailla ilman nastoja kesällä. Jarrut olivat mitä olivat sen takia heiteltiin vasta heittoja että sai pysähtymään ja kääntymään.

Alustatkin olivat aikalailla vakiokamaa, mutta olisilloinkin jo jotain säädettäviä alustoja.

Miksi kisoja on lyhennetty niin suurin syy on kustannukset ja toinen syy turvallisuus. Ei nyky autoilla pysty vain ajamaan niin pitkiä matkoja, kun ne kulkee huomattavasti kovempaa, sekä kustannukset nousisivat järjestäjille ja kilpailijoille huimasti.

Faija ajellut rallia,sprinttiä mm...Ford Lotus Cortina, tehtaan datsun 180B, Ford escort BDG, Ford Capri 3000, ford escort RS2000,ford escort GT, Ford Escort Twin Cam, tehtaan Audi Quatro A2, Cosworth Escort n-ryhmäläisestä aitoon tehtaan täysveriseen A:laiseen ,Nissan Sunny GTi-R, Mitsubishi evo 4, 6, 8 N ja A:laisina, Subaru Impreza ynm....

Niin vain on kuulemma aina vuosien mittaan vain autot parantuneet vaikka luullut välillä, että on huippu auto ja tästä ei paremmaksi enään voi paljoa mennä. Siitä mainitsi vielä, että ajettavuus on parantunut huimaa vauhtia.

Tuumasi vain kerran, että jos ois aikoinaan ollut tollanen F-ryhmän välikoppa 190hp moottorilla ja kunnon bilsteineillä mitä nykyään on siis edes niillä, sekä suorakytkentälaatikko sekä nyky renkaat niin ois vain pitänyt miettiä että kukahan on toinen.

:ahem:
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Walter Rohrl-Audi S1-rally Legend 2010

Walter näköjään revitellyt karstoja vanhasta tutusta siipi-Audista Rally Legend-kisassa vastikään:
http://www.youtube.com/watch?v=8n5QiScl5pE

Kyllä se vaan laittaa veren kiertämään pelkällä olemuksellaan, vaikka vaan noin hupimielessä vähän ulkoilutetaan.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Itselle jäänyt myös unohtumattomat muistot tuosta siipi Audista. Olikohan vuoden -85 Suurajot, oltiin treenattu sen kolmisen viikkoa ja satuttiin muutama ilta ennen kisoja Laajavuoreen alkuillasta. Virallinen testipätkä oli Ruuhimäen suunnalla, mutta ei sinne paljon testiporukkaa ollut menossa. Huomattiin, että Markku lähti kilpurilla (037) huoltoautojen seuraamana liikkeelle. Uteiliaisuudesta lähdettiin katsomaan, onko Lancialla oma testipätkä... oli se. Seurattiin karavaania Urrian pätkälle (oli silloin myös kisapätkä!, ei ehkä onnistuisi nykyään:)). Markku häipyi heti pätkän alusta horisonttiin ja huoltoautot yhtä lukuunottamatta alkoivat hiljentää vauhtia. Ohitettiin hitaammat huoltoautot ja huomattiin, että ne sulkivat koko tien! Jäätiin siihen pätkän varteen muutaman tehtaan huoltoauton viereen parkkiin seuraamaan, mitähän täällä tapahtuu. Samalla huomasimme, että myös Fiorio oli paikan päällä! Markku veti 037:lla pätkää siihen malliin, että ei voinut kuin nauraa miettiessä omaa kisavauhtia (ja nuottia) samassa paikassa.
Yhtä äkkiä Lancian la/vhs puhelimista hirveä molotus ja kohta Blunkka tuli siipi Audilla paikalle. Sananvaihtoa tosi paljon ja lopulta Fiorio istutettiin Blunkan kyytiin (tais muuten olla eka kerta). Ottivat lähdön n. kilometrin päästä huoltopisteestä ja voi Jessus.. (ääntä ja menoa).
Markku jutteli siinä odotellessa meidän kanssa ja totesi vain, että aja nyt noita vastaan kilpaa. Blunkka tuli kyllä vähintään kisavauhtia ja muistan kun mutkan jälkeen pitkällä ylämäkisuoralla Audi repi laidasta laitaan vielä viitosella (saattoi olla vielä vähän "löytystä" Fioriolle).
Markku totesi kuitenkin, että Audi on äärimmäisen hankala ajaa moottorin vuoksi; alle 7000 rpm ei ole juuri mitään ja sitten viimeisen 2000 kierroksen alueella tulee sitten 250 hv lisää vajaaseen 500 hv:aan.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Itselle jäänyt myös unohtumattomat muistot tuosta siipi Audista. Olikohan vuoden -85 Suurajot, oltiin treenattu sen kolmisen viikkoa ja satuttiin muutama ilta ennen kisoja Laajavuoreen alkuillasta. Virallinen testipätkä oli Ruuhimäen suunnalla, mutta ei sinne paljon testiporukkaa ollut menossa. Huomattiin, että Markku lähti kilpurilla (037) huoltoautojen seuraamana liikkeelle. Uteiliaisuudesta lähdettiin katsomaan, onko Lancialla oma testipätkä... oli se. Seurattiin karavaania Urrian pätkälle (oli silloin myös kisapätkä!, ei ehkä onnistuisi nykyään:)). Markku häipyi heti pätkän alusta horisonttiin ja huoltoautot yhtä lukuunottamatta alkoivat hiljentää vauhtia. Ohitettiin hitaammat huoltoautot ja huomattiin, että ne sulkivat koko tien! Jäätiin siihen pätkän varteen muutaman tehtaan huoltoauton viereen parkkiin seuraamaan, mitähän täällä tapahtuu. Samalla huomasimme, että myös Fiorio oli paikan päällä! Markku veti 037:lla pätkää siihen malliin, että ei voinut kuin nauraa miettiessä omaa kisavauhtia (ja nuottia) samassa paikassa.
Yhtä äkkiä Lancian la/vhs puhelimista hirveä molotus ja kohta Blunkka tuli siipi Audilla paikalle. Sananvaihtoa tosi paljon ja lopulta Fiorio istutettiin Blunkan kyytiin (tais muuten olla eka kerta). Ottivat lähdön n. kilometrin päästä huoltopisteestä ja voi Jessus.. (ääntä ja menoa).
Markku jutteli siinä odotellessa meidän kanssa ja totesi vain, että aja nyt noita vastaan kilpaa. Blunkka tuli kyllä vähintään kisavauhtia ja muistan kun mutkan jälkeen pitkällä ylämäkisuoralla Audi repi laidasta laitaan vielä viitosella (saattoi olla vielä vähän "löytystä" Fioriolle).
Markku totesi kuitenkin, että Audi on äärimmäisen hankala ajaa moottorin vuoksi; alle 7000 rpm ei ole juuri mitään ja sitten viimeisen 2000 kierroksen alueella tulee sitten 250 hv lisää vajaaseen 500 hv:aan.
Onko tietoa mikä oli Blomqvistin vierailun syy?

Vrt. jos Malcolm Wilson istutettaisiin vaikka Loebin kyytiin rallia edeltävänä iltana (kun muut kuskit ja media ovat jo unten mailla klo 20 jälkeen:alppu:)
 
Ylös