Rallin B-ryhmä jutustelu

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
kuten sen, että Toivonen ajoi näytöskierroksella Estorilissa B-ryhmän Lancialla sellaisen ajan
Tämä Lancian murskaavan järkyttävä vauhti Estorilin radalla on käsitelty jo useaan otteeseen... Mutta kysynpä nyt ihan asiaan perehtyneeltä että minkälaiseen aikaa uskoisit B ryhmän Lancia Delta S4:n pääsevän Top Gearin radalla? Kuljettajaksi ei tietenkää kelpaisi kuka tahansa Stig, joten jospa tätä koitosta varten kaivettaisiin naftaliinista vaikkapa Markku A tai Miki B?
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Tämä Lancian murskaavan järkyttävä vauhti Estorilin radalla on käsitelty jo useaan otteeseen... Mutta kysynpä nyt ihan asiaan perehtyneeltä että minkälaiseen aikaa uskoisit B ryhmän Lancia Delta S4:n pääsevän Top Gearin radalla? Kuljettajaksi ei tietenkää kelpaisi kuka tahansa Stig, joten jospa tätä koitosta varten kaivettaisiin naftaliinista vaikkapa Markku A tai Miki B?
Veikkasin S4:lle aikoja 1.23 huonommalle puolelle. Asfalttisäädöissä ja slikseillä tietty. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä oikeasti missä ajat pyörisivät.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Veikkasin S4:lle aikoja 1.23 huonommalle puolelle. Asfalttisäädöissä ja slikseillä tietty. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä oikeasti missä ajat pyörisivät.
Veikkaan kyllä selkeästi nopeampaa. Vaikkei S4 mikään formulan tappaja ole niin ei se nyt ihan miltä tahansa katuautoilta kuokkaan ota. Sliksit, ~900kg ja +500hv huolehtii kyllä siitä ja se rata on vielä ns. powertrack.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Veikkaan kyllä selkeästi nopeampaa. Vaikkei S4 mikään formulan tappaja ole niin ei se nyt ihan miltä tahansa katuautoilta kuokkaan ota. Sliksit, ~900kg ja +500hv huolehtii kyllä siitä ja se rata on vielä ns. powertrack.
Voit olla oikeassa. Rata kyllä on hyvin kiihdytys jarrutus tyyppinen. Nopealla osuudella en usko millään laatikkoauton(pieni lippa takakontin päällä) pärjäävän paljon aerodynaamisimmille nykyisille rata-autoille. Suorilla tulisi myös rajoittaja vastaa melko nopeasti. Eivätkö huiput noilla autoilla kuitenkin ollut vähän päälle kahdensadan luokkaa normaaleilla välityksillä? Tuskin kuitenkaan paljon alle 1.20 aikoja nähtäisi
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ilmoitin aikaisemmin nyky wrc-autojen väännöksi sen 550nm koska sen tehtaat ilmoittavat. Kaikkien tiedossa on se että niissä on se noin 750nm todellisuudessa ja noin 400 heppaa. Ensi kauden autoista en tiedä "totuutta"mutta tehtaat ilmoittavat siinä 240hv tehoja ja ilmeisesti aikas alakanttiin menee nuo. B-ryhmän autot oli silloin juu todella namuja ja ensimmäiset pari vuotta A-ryhmällä koettiin ns "takapakkia" mutta sitten mentiin jo lujempaa kuin B-ryhmäläisillä ikinä ja totuus on se että tehokkaimmat B-ryhmäläiset oli noin 550 hevosvoimaisia ei sen enempää pätkääkään. Itse en valitettavasti ollut silloin paikanpäällä näkemässä näitä vaikka ikäni puolesta ehkä olisin voinut mutta voihan niitä fiilistellä videoiltakin.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
912
Auts, teki todellakin pahaa katsoa tuo T16 pätkä.

Kädetön mies ratissa.
Todellinen helmiä sioille meininki.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
totuus on se että tehokkaimmat B-ryhmäläiset oli noin 550 hevosvoimaisia ei sen enempää pätkääkään.
Niinpä, tämä tuntuu unohtuvan varsin usein. Markulla Olympus rallissa käytössä ollut S4 yksilö taitaa hyvinkin olla tehokkain ralliauto mm areenoilla ikinä. Markun juttujen mukaan tehoa hiukka yli 600.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Niinpä, tämä tuntuu unohtuvan varsin usein. Markulla Olympus rallissa käytössä ollut S4 yksilö taitaa hyvinkin olla tehokkain ralliauto mm areenoilla ikinä. Markun juttujen mukaan tehoa hiukka yli 600.
Olisipa mielenkiintoista tietää, oliko Mikkolan Audissa tosiaan 700 hv:n hetkelliset tehot -85 Suurajoissa, vai onko juttu vain legendaa. Ainakin muutama haamuaika syntyi juuri ennen konerikkoa...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Nää on hyviä nää tehopohdinnat:eek:

Ensin joku toteaa, että hei WRC:t ja B-ryhmäläiset miltei yhtätehokkaita. Sitten huomataan, että WRC-autosta dynottu 307hv ja B-ryhmäläisistä jo ennen viimeistä kautta (jossa tehokkaimmat versiot käytössä) kuskienkin mukaan yli 600hv, jopa yli 700hv. Viimeisellä kaudella tehokkaimmat testiversiot tosiaan sutivat 5 ensimmäistä vaihdetta läpi asfaltilla nelivedolla, kuten Kankkunen on monesti sanonut.. Aletaan siis lähestymään 1000hv -rajapyykkiä kuin huomaamatta.. Jatkakaa toki:ahem:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1358
En tiedä teistä, mutta minun mielestäni auto joka sutii viisi ensimmäistä vaihdetta kuulostaa aika huonolta. Teho on joo, mutta mitä iloa on siitä jos kaikki menee kumin polttamiseen?
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Nää on hyviä nää tehopohdinnat:eek:

Ensin joku toteaa, että hei WRC:t ja B-ryhmäläiset miltei yhtätehokkaita. Sitten huomataan, että WRC-autosta dynottu 307hv ja B-ryhmäläisistä jo ennen viimeistä kautta (jossa tehokkaimmat versiot käytössä) kuskienkin mukaan yli 600hv, jopa yli 700hv. Viimeisellä kaudella tehokkaimmat testiversiot tosiaan sutivat 5 ensimmäistä vaihdetta läpi asfaltilla nelivedolla, kuten Kankkunen on monesti sanonut.. Aletaan siis lähestymään 1000hv -rajapyykkiä kuin huomaamatta.. Jatkakaa toki:ahem:
Iskikö lukihäiriö vai hämärtyykö näkö muuten vain? Kukaan ei puhunut 307 hv tehoista vaan Peogeot 307 WRC autosta(307 tarkoittaa mallia). Jos tiedät N-ryhmän tuotantoautot, joista saadaa reilusti yli 300 hv ja yli kymmenen vuotta vanhasta WRC escortista 350hv, niin paljonko arvelet nykyisissä autoissa olevan? Viimeisissä B-ryhmäläisissä tosiin oli lähes 600hv, mutta kyllä sinne tuhanteen on vielä se 400hv jäljellä omien laskujeni mukaan.

Vaikka autoissa olisikin ollut 1000hv, uskoisin niiden olevan vain hitaampia. Sellaisia tehoja ei vain saa välitettyä tiehen, varsinkin sen ajan alustalla ja renkailla. Jos lukisit kerran läpi mitä ihmiset ovat kirjoittaneet ja vastaisit näihin kommentteihin järkevästi, huomasit että sinun jutultasi on katkaistu jo aika tehokkaasti siivet, eikä trollin jatkaminen enää näytä edes etäisesti uskottavalta.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Niinno, tuolla kankealla pitkällä quattrolla ei pärjätty asvaltilla 400 asconoille(~280hv), saatikka 037 lancialle.

Pösö 205 E2 ja S4 ovat taasen vielä 037:aa selkeästi nopeampia.
Eikö kyseinen Quattro juuri hallinnut ralleja mennen tullen ennen pösön tuloa? Jos nyt kuitenkin olettaa että b-ryhmän autot olisi 3sek kilometrillä nopeampia(ero ei varmasti ole noin suuri) niin ei kyseisen radan ajat riittäisi edes top 15 joukkoon.
 
Ylös