Rallin B-ryhmä jutustelu

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Noniin palasin tänään kotimaanmatkalta ja täällähän on jutut jatkuneet, hyvä niin, sillä B-ryhmä on autourheiluluokkien kuningas ja itse en usko, että nykyisessä turvahössötyksessä (jossa lisätään autojen painoa ja kuristetaan tehoja, samalla kaikenmaailman avustimilla autetaan kädettömiä kuskeja) yhtä upeaa kilpaluokkaa tullaan koskaan moottoriurheilumaailmassa näkemään.

B-ryhmän tykit olivat verrattomia menopelejä asfaltilla verrattuna nyky WRC:hen, joka tottakai kiitos 25 v kehitystyön on soramutkissa nopeampi auto kun voimalla ei voi paikata riittävästi. Mutta asfaltilla nuo b-ryhmän ohjukset olivat niin nopeita, että pieksivät aikalaiset F1-autotkin. Puhumattakaan edes nyky-WRC-autoista (katsokaa mitä tahansa videota jossa WRC-auto kohtaa F1-auton radalla...... ero minuutteja per kierros), jotka ottaisivat pataan ihan kamalaan tahtiin b-ryhmäläisiltä.

B-ryhmäläisissä edelleen se n.400 kg painonsäästöero WRC-autoon (jokainen tajuaa miten paljon se on kilpa-autossa:eek!:), selvästi parempi down-force kiitos rajoittamattomien sääntöjen joiden puitteissa sai tehdä suuriakin siipiä autoihin sekä ennenkaikkea yli 100% teho-ero nyky WRC-autojen aneemisiin tehoihin, takaavat kaikki sen, ettei nyky-WRC-autoja voi oikein edes tosissaan verrata B-ryhmän tykkeihin asfaltilla kun kaikki voima saadaan käyttöön sorateitä huomattavasti tehokkaammin. Ero on valtava.

Mykistävän valtava. Ei voi kuin hiljentyä, silloin ennen olivat kuskit KUSKEJA ja autot AUTOJA. Hienoa, että on näitä toikkeja joissa voimme muistella näitä tosisankareita ja heidän kunnioitettuja mahti-aseitaan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Hmm henkilökohtaisesti olen sitä mieltä , että aerodynaamisesti nykyautot ovat huomattavasti parempia , ainakin jos audin siipihirviöön vertaa. Se että siipiä on paljon rajoitettu , toki tarkoittaa myös automaattisesti downforcen putoamista, mutta hyötysuhde ilmanvastus - downforce on nykypäivänä huomattavasti parempi. Nykykoneista myös löytyy vääntöä ja sitä tarvitaan. Jokatapauksessa uskon että suhteessa ( niinkuin eräs rallikuskikin sanoi ) B-Ryhmäläisillä mentiin kovinta vauhtia. Asfaltilla nyky Wrc kyllä pyyhkisi reilusti haipakkaamin kuin B ryhmäläinen , johtuen lukuisista seikoista. Siltikin arvostan B ryhmän huomattavasti korkeammalle , niin viihdyttävyydessä , pallien vaatimisessa ja teknisissä innovaatioissa.

Olisi se hienoa joskus saada vastaava luokka takaisin. Lähimpänä rallipeleinä taitaa tällä hetkellä olla Pikes Peak vekottimet ja pystyyhän niitäkin ajamaan ,vaikka tehoa on reilusti ja taitaa turvallisuuskin niissä olla ihan hyvällä mallilla. Eikä kustannuksetkaan luultavasti sen kovempia kuin WRC vehkeissä.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
En tiedä onko pendelin viestit edes vastaamisen arvoisia, luultavasti eivät. Sanompa silti jotain. Olivathan B-ryhmän vehkeet omana aikanaan aivan käsittämättömiä laitteita. Ja hyvin vaikea on verrata autojen nopeus eroja edes samoilla pätkillä wrc:n ja b:n välillä, olosuhteiden olematta vakiot. Vaikka kuinka legendaarisia vehkeitä nämä autot olivat, en usko näiden autojen pärjäävän edes asvaltilla nykyisille wrc autoille. Minkä takia parempi jousitus, renkaat, vaihteisto, moottorin ajettavuus eivät auttaisi WRC autoa myös asvaltilla vanhojen b-ryhmäläisten edelle? Katsokaapa jotain asvaltti ralleja esim tältä vuodelta, samanlaisia mutkanopeuksia ei vain millään saavutettu noilla autoilla, ainoa paikka jossa kovempaa mentiin oli suorat. Sokeasti vain tehoja ja ääniä ihannoiminen ei tee noista aikansa hienoista autoista yhtään sen nopeampia. Aika kuluu ja kehitys kehittyy. Eikä nykyiset autot tee tämän päivän kuskeista yhtään sen huonompia kuin ennen olivat. He ajavat niillä laitteilla mitä heille tarjotaan. Kaikki kuljettajat olivat aikanaan samaa mieltä, että A-ryhmään siirtyminen oli oikea valinta, tekikö se heistä pullamössö kuljettajia?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Vaikka kuinka legendaarisia vehkeitä nämä autot olivat, en usko näiden autojen pärjäävän edes asvaltilla nykyisille wrc autoille.
Ei pärjäisi ei. Johan A ryhmän autoilla ajettiin -90 luvun alussa kovempaa asvaltillakin. Soralla alettiin päästä kovempaa jo -80 luvun puolella. Mitä vastaa pendellstock tähän?


Kaikki kuljettajat olivat aikanaan samaa mieltä, että A-ryhmään siirtyminen oli oikea valinta, tekikö se heistä pullamössö kuljettajia?
Aika paljon tuli päinvastaisia kommentteja mm. Kankkuselta, Saloselta, Röhrliltä ym. huipuilta.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
.... Kaikki kuljettajat olivat aikanaan samaa mieltä, että A-ryhmään siirtyminen oli oikea valinta, tekikö se heistä pullamössö kuljettajia?
No eivät tosiaankaan olleet tuota mieltä ainakaan siirtymisen aikaan.
Useimmat kuskit olivat kyllä sitä mieltä Henkan onnettomuuden jälkeen, että B-ryhmälle pitää tehdä jotain. Ja heillä oli hyviä ehdotuksiakin ja ne ehdotukset eivät olleet että siirrytään A-ryhmään.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Okei, nyt täällä alkaa olemaan levoton meininki:

Kutakuinkin jokainen kuski piti A-ryhmään siirtymistä lapsellisena ja huonona muutoksena. Toki jotain rjaoja tarvittiin Henkan onnettomuuden jälkeen, niin villejä nuo autot olivat, mutta ei kukaan halunnut pudottaa tehoja yli puolella ja lisätä painoa kassakaapin verran. Timo "Löysä" Salosen kuvailu muutoksesta "Ei näitä (A-ryhmäläisiä) kehtaa ajaa kypärä päässä" ilmentää hyvin kuljettajien kollektiivisia tuntoja..

Joku täällä remusi nykykuskien kovuudesta: Markku Alen muuten kokeili wanhoilla päivillään 2000-luvun alussa rallia WRC:llä jättitauon jälkeen kilpa-autoilusta, tuloksena pistesijat heti ekassa rallissa.. Nykykuskit itkevät jo tunnin yhtäjaksoisesta kisaamisesta, entisaikaan kuskit ajoivat vuorokausia (pimeälläkin!) lähes tauotta autoilla, joista puuttui ajoa helpottavat elektroniikat ja mukavuusvarusteet (jopa ohjaustehostimet B-ryhmän alkuvaiheessa!) kuten ilmastoinnit ja mehuautomaatit kabiinista.. Kyllä siellä oli oikeasti kovat jätkät puikottamassa, sellaiset Kuin Toivonen, Alen, Kankkunen, Salonen jne. Ihan turha nyt mollata ollenkaan, he ovat autourheilun suurimpia Legendoja. Toki on pelkkää spekulaatiota miten nyky (mukavuus+ heikkoteho-)autoihin ja lyhyisin sekä helppoihin ralleihin tottuneet nykykuskit pärjäisivät B-ryhmän maratonkisoissa, mutta oma veikkaukseni on, että Loeb kovana jätkänä pärjäisi ookoosti, muilla olisi vaikeampaa ja menisi helposti itkun puolelle jo pelkän 800hv turbomoottorin pakoäänten kuullessa...... Ennen ensimmäistäkään mutkaa.

Niille, jotka tosissaan selittävät, että joku 1400kg perheautotehoinen (nykyään tosiaan perusBMW 500-sarjan farmarimalleistakin saa n 500hv versioita..) tonnikeiju-WRC voisi pärjätä B-ryhmän 800hv reilusti alle 1000kg painoisille, aerodynamiikaltaan ja ylipäänsä varusteltultaan lähes rajoittamattomille B-ryhmän kilpa-autoille asfaltilla, tulen esittämään PERUSTELLUN JA SELKEÄN todistepljäkäyksen näiden autojen nopeuseroista asfaltilla.

Ps. etukäteen maistiaisina tuo todistepläjäys tulee sisältämään sellaisia "pikku"faktoja kuten sen, että Toivonen ajoi näytöskierroksella Estorilissa B-ryhmän Lancialla sellaisen ajan, että sillä olisi pesty ko.vuonna suurin osa F1-autoista F1-kisan aika-ajoissa, tai Juha Kankkusen (hänellä omakohtaista kompetenssia puhua näistä asioista enemmän kuin koko tällä foorumilla yhteensä.......!) todistus siitä, miten hän pesi ylämäkiajossa B-ryhmän autolla F1-auton ajan, sekä kilpa-autoilun "Grand Old Manin" Pertti Airikkalan vaikuttavan ja sydämiin vetoavan todistuksen B-ryhmien kaikkivoipaisuudesta. Lopuksi tulen teille skeptikot esittämään videon, jossa Colin Mcrae yrittää pysyä (toki modernin, mutta silti vain alle 10 sek 80-luvun F1-autoa nopeamman-) F1-auton perässä yhden kierroksen verran edes afalttiradalla ja miten käykään=todella, korostan, Todella nolosti. Jne.

Sen tuodistepläjäyksen jälkeen täällä ollaan paljon sivistyneempiä siitä, millaisia petoja B-ryhmän autot olivat. Ja niitä tuntematommien pilkka hiljenee ja kenties arvostus kaikkien aikojen kilpa-autoja ja mahtavimpia kuljettajia kohtaan nousee, tai edes herää.

Ymmärrän kyllä, että näinä pleikkarikolmosten ja BB-hössöilyjen luvattuina aikoina historian tiedot eivät ole kohdallaan kaikilla. Odottakaapa vain.

Terveisin,
B-ryhmän mahtiautoja ja niitä kuljettaneiden (sekä elossa olevien, että jo menehtyneiden) sankareiden arvostusta kunnioittaen

pendellstock
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kiitos pendellstock näistä faktoista, olemme taas kaikki paljon viisaampia.:idea:
En vain vieläkään ymmärrä miten ralli liittyy formuloihin tai f1-ratojen kiertämiseen? Sääli kun eivät ajele vitos bemareilla rallia enemmänkin kun ei nämä nykyiset perheautot liikkua nimeksikään, kehtaavat vielä ralliautoiksi kutsua:nope:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Itse en vieläkään ymmärrä miten edes B-ryhmäläisellä, jossa siinäkin huippunopeus jotain reilut 200km/h voi pöllyttää yli 300km/h kulkevan formulan? :doubtful::confused:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Itse en vieläkään ymmärrä miten edes B-ryhmäläisellä, jossa siinäkin huippunopeus jotain reilut 200km/h voi pöllyttää yli 300km/h kulkevan formulan? :doubtful::confused:
Ei noilla lähes 1000hv tehoilla ja alle 1000 kg painoilla menty 200 km/h kuin silloin kun välitykset olivat sellaiset:wink: Esim Bugatti Veyronissa painoa 2,5 tonnia ja silti se kulkee yli 400 km/h, siinä katso eri välitykset kun sorasääödissä olevassa ralliautossa. Onneksi välityksiä on helppo muuttaa:wink:

Lisäksi 4x4 auttaa pidossa ja suuret siivet toivat nykykoppiautoihin tottuneelle yllättävän paljon pitoa kurveihin. Kiihtyvyys oli myös uskomatonta luokkaa. F1-autossa myös onetton ilmanvastus, vai ettekö ole ihmettelleet ennen miten niin tehokkaat ja kevyet autot eivät kulje kuin sen 360 km/h ede spitkällä suoralla, siihen on olemassa faktatietoa aerodynamiikasta= koppiautolla ilmanvastus paljon parempi kovissa vauhdeissa kuin avorenkaisessa siipiautossa. No palaan asiaan myöhemmin todistepaketin kera! Hyvää yötä tällä erää:)
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
On se sitkee trollaamaan. Melkein vois jo uskoo että se on ihan vakavissaan.

Sitten vähän faktaa: Kilpa-auton paremmuus mitataan erikoiskokeella käytetyllä ajalla, eli nopeudella. Siinä 80-luvun tykki, olkoonpa miten huikea ilmestys tahansa ja mitenkä vaikea ajettava tahansa, häviää. Siksi se ei ole niin hyvä ralliauto, kuin vaikkapa C4.

Siks toisekseen, harva kehuu sillä, miten paska ajettava niiden auto on. Mutta voihan sitäkin aina argumenttina käyttää.. :D
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3859
Okei, nyt täällä alkaa olemaan levoton meininki:

Kutakuinkin jokainen kuski piti A-ryhmään siirtymistä lapsellisena ja huonona muutoksena. Toki jotain rjaoja tarvittiin Henkan onnettomuuden jälkeen, niin villejä nuo autot olivat, mutta ei kukaan halunnut pudottaa tehoja yli puolella ja lisätä painoa kassakaapin verran. Timo "Löysä" Salosen kuvailu muutoksesta "Ei näitä (A-ryhmäläisiä) kehtaa ajaa kypärä päässä" ilmentää hyvin kuljettajien kollektiivisia tuntoja..

Joku täällä remusi nykykuskien kovuudesta: Markku Alen muuten kokeili wanhoilla päivillään 2000-luvun alussa rallia WRC:llä jättitauon jälkeen kilpa-autoilusta, tuloksena pistesijat heti ekassa rallissa.. Nykykuskit itkevät jo tunnin yhtäjaksoisesta kisaamisesta, entisaikaan kuskit ajoivat vuorokausia (pimeälläkin!) lähes tauotta autoilla, joista puuttui ajoa helpottavat elektroniikat ja mukavuusvarusteet (jopa ohjaustehostimet B-ryhmän alkuvaiheessa!) kuten ilmastoinnit ja mehuautomaatit kabiinista.. Kyllä siellä oli oikeasti kovat jätkät puikottamassa, sellaiset Kuin Toivonen, Alen, Kankkunen, Salonen jne. Ihan turha nyt mollata ollenkaan, he ovat autourheilun suurimpia Legendoja. Toki on pelkkää spekulaatiota miten nyky (mukavuus+ heikkoteho-)autoihin ja lyhyisin sekä helppoihin ralleihin tottuneet nykykuskit pärjäisivät B-ryhmän maratonkisoissa, mutta oma veikkaukseni on, että Loeb kovana jätkänä pärjäisi ookoosti, muilla olisi vaikeampaa ja menisi helposti itkun puolelle jo pelkän 800hv turbomoottorin pakoäänten kuullessa...... Ennen ensimmäistäkään mutkaa.

Niille, jotka tosissaan selittävät, että joku 1400kg perheautotehoinen (nykyään tosiaan perusBMW 500-sarjan farmarimalleistakin saa n 500hv versioita..) tonnikeiju-WRC voisi pärjätä B-ryhmän 800hv reilusti alle 1000kg painoisille, aerodynamiikaltaan ja ylipäänsä varusteltultaan lähes rajoittamattomille B-ryhmän kilpa-autoille asfaltilla, tulen esittämään PERUSTELLUN JA SELKEÄN todistepljäkäyksen näiden autojen nopeuseroista asfaltilla.

Ps. etukäteen maistiaisina tuo todistepläjäys tulee sisältämään sellaisia "pikku"faktoja kuten sen, että Toivonen ajoi näytöskierroksella Estorilissa B-ryhmän Lancialla sellaisen ajan, että sillä olisi pesty ko.vuonna suurin osa F1-autoista F1-kisan aika-ajoissa, tai Juha Kankkusen (hänellä omakohtaista kompetenssia puhua näistä asioista enemmän kuin koko tällä foorumilla yhteensä.......!) todistus siitä, miten hän pesi ylämäkiajossa B-ryhmän autolla F1-auton ajan, sekä kilpa-autoilun "Grand Old Manin" Pertti Airikkalan vaikuttavan ja sydämiin vetoavan todistuksen B-ryhmien kaikkivoipaisuudesta. Lopuksi tulen teille skeptikot esittämään videon, jossa Colin Mcrae yrittää pysyä (toki modernin, mutta silti vain alle 10 sek 80-luvun F1-autoa nopeamman-) F1-auton perässä yhden kierroksen verran edes afalttiradalla ja miten käykään=todella, korostan, Todella nolosti. Jne.

Sen tuodistepläjäyksen jälkeen täällä ollaan paljon sivistyneempiä siitä, millaisia petoja B-ryhmän autot olivat. Ja niitä tuntematommien pilkka hiljenee ja kenties arvostus kaikkien aikojen kilpa-autoja ja mahtavimpia kuljettajia kohtaan nousee, tai edes herää.

Ymmärrän kyllä, että näinä pleikkarikolmosten ja BB-hössöilyjen luvattuina aikoina historian tiedot eivät ole kohdallaan kaikilla. Odottakaapa vain.

Terveisin,
B-ryhmän mahtiautoja ja niitä kuljettaneiden (sekä elossa olevien, että jo menehtyneiden) sankareiden arvostusta kunnioittaen

pendellstock
Milloin 16:sta sijasta on pisteitä saanut?

Ei näitä vaan voi ottaa vakavasti.
Se klippi missä on focus, stewart ja 3:s auto, on toistettu todella monella autoyhdistelmillä.
Aina tulos on se että f1 vie aivan järkyttävällä erolla sen homman.

Niinkuin kuuluukin, kun auto on tehokkaampi, kevyempi ja siinä on enemmän pitoa. (Huomaa, käytän sinun itse käyttämiäsi argumentteja vastaasi.
Jos pelkät numerot ja kova actioni tekevät b-ryhmäläisestä nykyautoa nopeamman, niin sama käy varmaan sen ajan formuloihin verrattuna nykyisiin... :D.
Äläky kysy faktojen perään, itsekään et niistä välitä ja onhan se selvä että yhtä paljon kehitys on edennyt rallissakin, ettei niillä vanhoilla autoilla enää mitää jakoa muuta kuin näyttävyydessä/actionissa. )

Näin voidaakin todeta että kaikista nopein onkin 80-luvun f1:n, moderni f1, b-ryhmän ralliauto tai moderni ralliauto, kaikki nuo kovat kisailijat jäävät puremaan pölyä.

On se logiikka jännä juttu.:eek!:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Kyllä mun mielestä Top-Fuel kiihdytysautot olisivat kaikista kovimpia autoja jos niillä joku vain rallia ajaisi. Perusteet samoja kuin tällä yhdellä sankarilla. Voimaa noin 8000hv ja vääntöä vähemmän kun sitä ei oikeissa ralliautossa tarvita. Ihammpaska ajaa mutta suorat mennään niin vitusti ettei mitään rajaa. Hirveet siivet joten downforceakin(ei John) aivan järkyttävästi enemmän kuin näissä nyky takseissa... Kiihdytyksessä ei pysy peltorit päässä vaikka olis roudarilla kiinni. Tony Schumacher on paras älkääkä muuta väittäkö... Vaikka B-ryhmäläinen ajais lähtöviivalla kaasupohjassa niin silti TF menisi ennen varttimailia ohi...

(Ja tähän sitten sellainen lajitelma hymiöitä että tyhmempikin tajuaa tämän koko ketjun olevan ihan täysi vitsi...)
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ei noilla lähes 1000hv tehoilla ja alle 1000 kg painoilla menty 200 km/h kuin silloin kun välitykset olivat sellaiset:wink: Esim Bugatti Veyronissa painoa 2,5 tonnia ja silti se kulkee yli 400 km/h, siinä katso eri välitykset kun sorasääödissä olevassa ralliautossa. Onneksi välityksiä on helppo muuttaa:wink:

Lisäksi 4x4 auttaa pidossa ja suuret siivet toivat nykykoppiautoihin tottuneelle yllättävän paljon pitoa kurveihin. Kiihtyvyys oli myös uskomatonta luokkaa. F1-autossa myös onetton ilmanvastus, vai ettekö ole ihmettelleet ennen miten niin tehokkaat ja kevyet autot eivät kulje kuin sen 360 km/h ede spitkällä suoralla, siihen on olemassa faktatietoa aerodynamiikasta= koppiautolla ilmanvastus paljon parempi kovissa vauhdeissa kuin avorenkaisessa siipiautossa. No palaan asiaan myöhemmin todistepaketin kera! Hyvää yötä tällä erää:)
Mistä sä revit noita 1000 hevosvoiman tehoja noille autoille? Jos joku on sellaisesta puhunut että oli "tulossa" tai kerran kokeiltiin niin mitä sitten? 500 hevosvoimaa oli aika tarkallee kisasäädöissä noitten autojen teho. Ei se formulan ilmanvastus huvikseen niin korkea ole, ihan tarkoituksella sillä haetaan suurta downforcea ja se tarkoittaa suurta ilmavastusta. Ei se aerodynaaminenpito tule ilmaiseksi. Tällä kaudella WRC autoissa oli aika tarkalleen 400hv ja 500-600Nm vääntöä. Maksimissaanki 100-200 hevosvoiman etu oli b-ryhmän autoilla. Olet muuten taitava sivuttamaan kaikki faktat mitä ihmiset tänne kirjoittavat, aivan kun seinille puhuisi. Tosin trollaamisen tarkoitus se ilmeisesti onkin
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Tällä kaudella WRC autoissa oli aika tarkalleen 400hv ja 500-600Nm vääntöä.
Reilu kymmenen vuotta sitten WRC-Escortissa oli jo 340hv ja 680nm. Joten tämänhetken taso väännön suhteen on varmaan jossain lähellä 800nm. Huipputeho ei juurikaan ole noussut 34mm kuristimesta johtuen mutta päälle 350 joka tapauksessa. Tämän vuoden N-ryhmän autoissa tehot 33mm kuristimella Mitsu 330hv/630nm ja Subbe 315hv/600nm...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Reilu kymmenen vuotta sitten WRC-Escortissa oli jo 340hv ja 680nm. Joten tämänhetken taso väännön suhteen on varmaan jossain lähellä 800nm. Huipputeho ei juurikaan ole noussut 34mm kuristimesta johtuen mutta päälle 350 joka tapauksessa.
Kyllä vääntöä taitaa olla jo yli 800nm. Ainakin oon lukenu että Bozian racing olis penkittäny yli 800nm Henningin 307 pösöstä. Ja kyllä ne tehotkin on ainakin jo varsin lähellä 400hv, väitän.
 
Ylös