Rallin B-ryhmä jutustelu

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
...Eilinen MTV3 Teknari innosti kirjottelemaan juttua, lähinnä Teknarissa ollut juttu missä Markku Alén ja Marko Terva-Aho oli San Remossa testailemassa vanhoja ralliautoja.
Eikös siellä taustalla vilahtanut useampaan kertaan se Lancian punainen S-ryhmäläinen ? Pääsisikö Markku sen rattiin jossain seuraavista jaksoista ?
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Omasta mielestäni Teknari on aivan hirveä ohjelma, mutta pakko oli katsoa tuo Stratos juttu. Jotenkin tuntui, että parhaat osat oli leikattu Alenin jutuista pois ja jäljelle jäänyt juttu oli justiinsa sellaista ADHD-sukupolvelle suunnattua viihde-höttöä, joka raapaisee pintaa mutta jättää HC-fanin kylmäksi.
Pakko se vissiin katsoa ne muutkin jaksot, jos ne nyt ajelee viellä Fiatilla ja muilla Lancioilla.

Vähän samaa mieltä Teknarista muuten, mutta nyt nuo rallijutut kiinnostaa ja ne on katsottava. Ja sama fiilis tuli meikäläisellekin tuosta ekasta jutusta, että Alénin kommenteista oli osa jätetty pois, mutta silti tuo oli ihan kelpo setti ja tulihan siinä Mr. Maximum Attack fiilis kun Markku kertoi aikanaan ajaneensa ulos testitien kääntöpaikan läheisyydessä :)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16132
Sijainti
Tampereen lenkki
Äkkiseltään laskettuna kolmen ek:n jälkeen Lancioilla oli kolmois johto järjestyksessä Biasion, Alen, Toivonen ja sen jälkeen Kankkunen ja Röhrl. Salosen tapaus ilmeisesti tapahtui kolmannella ek:lla, joka pudotti hänet kärki viisikosta.

Saisikohan mistään vastaavaa listaa esim. Korsikalta, Ruotsista tai Montesta? Olisi kiva nähdä miten Metrot on pärjänneet ralleissa joiden olisi paperilla pitänyt sopia heille parhaiten.
Yllättävää tässä tilastossa on myös, että RS200:t tuntuvat olevan yhtä kaukana kärjestä kuin Metrot. Toisaalta tämä oli Fordin ensimmäinen kuivan kelin MM-ralli, mutta silti...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Yllättävää tässä tilastossa on myös, että RS200:t tuntuvat olevan yhtä kaukana kärjestä kuin Metrot. Toisaalta tämä oli Fordin ensimmäinen kuivan kelin MM-ralli, mutta silti...
Niin, ehkä kannattaisi katsella Akropoliksen ja RAC:n aikoja, jotta osaisi sanoa jotain Fordin nopeudesta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mistä just luin että Colin McRae olisi kussut Safarissa liikkuvasta autosta kesken pätkän? Oli todennut Gristille että pidä ratista kiinni nyt on kustava...
Ikään kuin olisin nähnyt tästä vasta onboard-videon. Linkkiä en kyllä nyt löydä (tuubissahan se oli kuitenkin).
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Muistan jostain lukeneeni juuri Argentiinan rallista siellä oli sellainen ek joka oli yli 40km pitkä ja siinä oli yksi mutka noin 20km kohdalla. Oliskohan ollut joku vanha VM tai jotain ja tarinaa kertoi Timo Salonen...
Juwran mukaan vuoden 1983 Argentiinan rallin ensimmäisen EK:n pituus oli 81,5km, mutta kyseinen EK on hyvinkin voinut olla juuri sama EK josta Timo Salonen puhui.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mobilisti-lehdessä oli testattu Metro 6r4 Clubman, lisäksi oli juttua Mika Arpiaisen ja Timo Mäkelän Metroista ja ajeluista niillä.
Suunnittelivat kuulemma Suomeen merkkiluokkaa Metroille kaudeksi -87. Ajokkina olisivat olleet 300 heppaiset Metro 6r4 Clubman 300 mallit. Autoja olisi saanut halvalla koska -86 vuoden jälkeen British Leylandille oli jäänyt käteen viellä 120 kpl Clubmaneja, joita he myivät tappiolla.
Koneet olisivat olleet 300 heppaisina luotettavia ja koreja olisi ollut helppo/halpa paikata kun olivat enimmäkseen lasikuitua. AKK ei sitten kuitenkaan lämmennyt ajatukselle ja tilalle perustettiin lähes yhtä näyttävä Fiat Uno luokka. :wall:
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Jännä juttu että Arpiainen ei muistanut minne hänen käytössään ollut Metro meni, koska. Autohan meni Pasi Mustoselle joka voitti autolla 90-luvun alussa rallisprintin suomenmestaruuden ja Pasi myi auton Iisalmen suuntaan olikohan Aminof tai vastaava, jolle auto meni muistaakseni omaan kokoelmaan tai jotain 90-luvun lopussa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Suunnittelivat kuulemma Suomeen merkkiluokkaa Metroille kaudeksi -87. Ajokkina olisivat olleet 300 heppaiset Metro 6r4 Clubman 300 mallit. Autoja olisi saanut halvalla koska -86 vuoden jälkeen British Leylandille oli jäänyt käteen viellä 120 kpl Clubmaneja, joita he myivät tappiolla.
Ettei nyt hieman olisi 'hevosmiesten' juttuja, kaikella kunnioituksella reiluja hevosmiehiä kohtaan??
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Sunnitelmahan se on Esson baarissakin heittetty (ja samantien unohdettu) juttu :)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ettei nyt hieman olisi 'hevosmiesten' juttuja, kaikella kunnioituksella reiluja hevosmiehiä kohtaan??
Sitä en osaa sanoa. Lehtijuttu antoi ymmärtää jotakin astetta vakavempaa suunnitelmaa tuoda autoja maahan ja vuokrata niitä sitten halukkaille kuskeille.
Hieno suunnitelma joka tapauksessa. Olisihan sitä Metron parkunaa Suomen metsiin mahtunut.

Tuo Arpiaisen oma Metro oli ilmeisesti aika lähellä Clubman mallia. Hän valitteli huonoja iskareita/alustaa ja heikkoa vaihdelaatikkoa.
Mäkelän Metro oli ilmeisesti astetta tehokkaampi ja siihen oli suomessa muutettu ohjaus vasemmalle puolelle.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754

Hybridi-nelivetoiseksi muokattu 037 esiteltiin tämän vuoden Rally Legendissä:
http://www.rallylegend.com/index.php?option=com_content&view=article&id=149:markku-alen-markko-martin-fabrizia-pons-timo-gottschalk-&catid=38:press&Itemid=251&lang=en
-Älkää kysykö mitä järkeä tässä on, pääasia että Voltalla ideat lentävät ja hauskaa on!
Kas sveitsiläinen tykkitehdas näkyy olevan mukana projektissa. Vai onko tuo joku toinen Oerlikon?
Ehkä en jaa Voltan innostusta. Seuraavaksi rakentavat varmaan häkäpönttö Stratoksen?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kankkunenkin päässyt tutustamaan ECV-1:een. Mahtaa varmaan miettiä, millaista olisi ollut lennättää tuollaista esim. Ouninpohjassa.

Koskakohan Volta laittaa ECV-2:n ajokuntoon?
 
Ylös