Rallin B-ryhmä jutustelu

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jäikö muuten Portugalin 1986 ensimmäisten pätkien aikoja mihinkään talteen? Olisivat ainoat vertailukelpoiset ajat Pösön, Lancian, Audin, Fordin ja Metron kisavauhdista...
Mike Greasleyn Rallycourse:
EK1 Lagos Azul 5,0km
1. Alen / Röhrl / Toivonen 2.15
4. Salonen / Grundel 2.16
6. Biasion / Kankkunen / Wilson 2.17

EK2 Peninha 6.5km
1. Alen 3.47
2. Biasion 3.49
3. Salonen / Kankkunen 3.50
5. Toivonen 3.51
6. Röhrl 3.52

EK3 Sintra1 10.5km
1. Biasion 6.47
2. Toivonen 6.49
3. Alen 6.52
4. Kankkunen 6.54
5. Röhrl 6.55
6. Pond / Grundel 6.56

Tuossa vaiheessa muuten kisan lopulta 'voittanut' Moutinho oli sijalla 12.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänks! :thumbup:

Moutinho muuten lähti liikkelle juuri ennen Joaquim Santosia, eli hänen Renunsa ilmeisesti näkyy siinä surullisenkuuluisassa onnettomuusvideossa ajamassa juuri ennen Santosin Fordia
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yhtaikaa Alsacen MM-rallin kanssa ajetaan Korsikalla historique-kisaa, paljon B-ryhmääkin mukana.
Puolivälissä johtaa Gache (911), sit Comas (Stratos) ja Andruet (911).
Andruet? Mikä on etunimi? Kolminkertainen MM-rallivoittaja Jean-Claude Andruet kun on jo 70-vuotias.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Tulipahan tuossa oikein muisteltua B-ryhmän aikakautta omaan blogiini myös. 4-6 vuotiaan muistot noista ajoista on hieman hatarat, mutta kyllä se Lancia Rally 037 jäi mieleen :)

Eilinen MTV3 Teknari innosti kirjottelemaan juttua, lähinnä Teknarissa ollut juttu missä Markku Alén ja Marko Terva-Aho oli San Remossa testailemassa vanhoja ralliautoja.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tulipahan tuossa oikein muisteltua B-ryhmän aikakautta omaan blogiini myös. 4-6 vuotiaan muistot noista ajoista on hieman hatarat, mutta kyllä se Lancia Rally 037 jäi mieleen :)

Eilinen MTV3 Teknari innosti kirjottelemaan juttua, lähinnä Teknarissa ollut juttu missä Markku Alén ja Marko Terva-Aho oli San Remossa testailemassa vanhoja ralliautoja.
Mikähän kumma juttu siinä on että saarivaltakunnassa ei oikein saatu aikaiseksi kunnon ralliautoa sitten Mk.II Escortin. Noin paperillahan jonkun TR7 V8:n olisi luullut pistävän isosti hanttiin mm. Italian ihmeille - mutta ei kun ei. Fordilla meni aivan liian kauan RS200:n viivalle saamisessa ja juuri kun auto saatiin edes jollain lailla kuntoon, niin B-ryhmä pirskatti kiellettin....
GM:lla oli kait jotain suunnitelmia Manta 400:n jatkojalostuksesta nelivetoiseksi turboahdetuksi superautoksi, mutta nekin haudattiin vähin äänin eikä myöhempi A-ryhmän Calibra 4WD ollut sen parempi kuin Audin S2 Coupelkaan. Liian vähän tehoja ja aivan liikaa massaa ja tuloksena lähinnä fiasko...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Opelin leirissä oltiin tekemässä Kadettista S-ryhmän nelivetoista, jossa olisi ollut kone etuakselin takana kuskien edessä.

Audin S2 Coupe olisi sinällään ollut kilpailukykyinen aihio, mutta tehdastiimin kehitystyön puute johti kilpailukyvyttömyyteen. Tosin eipä tuo auto paljoa liity enää saarivaltakuntaan ja B-ryhmään :D

Sinänsä harmittaa, että suuri osa (ainakin YouTuben) rallidokumenteista on juuri sumujen saarella tehtyjä, ja siellä aina vedetään kotiinpäin kun puhutaan B-ryhmän autoista. Britithän on aivan varmoja siitä, että RS200 ja Metro 6R4 olisivat olleet parhaita B-ryhmän ralliautoja, jos vain kehitystyötä olisi saatu tehdä rauhassa. :D (ei sillä, RS200 olisi varmasti voinut ollakin, mutta jossittelu on jossittelua, ei ne Pösö ja Lanciakaan olisi kehitystyötäänsä pysäyttäneet)
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ekalla pätkällä ainakin keskinopeudet kohdallaan, 133.33 km/h :D
Jos Juwraan on uskominen, niin vuoden 1983 Argentiinan rallin ensimmäisellä EK:lla on pistetty vielä hiukan paremmaksi, koska Juwran mukaan sen EK:n keskinopeus oli 189,53 km/h.

Itse tosin epäilen, että keskinopeudessa on virhe, koska saavuttaakseen tuollaisen keskinopeuden EK olisi ajettava valtatiellä ja en millään usko, että rallissa ajettaisiin erikoiskokeita valtatiellä
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Jos Juwraan on uskominen, niin vuoden 1983 Argentiinan rallin ensimmäisellä EK:lla on pistetty vielä hiukan paremmaksi, koska Juwran mukaan sen EK:n keskinopeus oli 189,53 km/h.

Itse tosin epäilen, että keskinopeudessa on virhe, koska saavuttaakseen tuollaisen keskinopeuden EK olisi ajettava valtatiellä ja en millään usko, että rallissa ajettaisiin erikoiskokeita valtatiellä
Muistan jostain lukeneeni juuri Argentiinan rallista siellä oli sellainen ek joka oli yli 40km pitkä ja siinä oli yksi mutka noin 20km kohdalla. Oliskohan ollut joku vanha VM tai jotain ja tarinaa kertoi Timo Salonen...
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Muistan jostain lukeneeni juuri Argentiinan rallista siellä oli sellainen ek joka oli yli 40km pitkä ja siinä oli yksi mutka noin 20km kohdalla. Oliskohan ollut joku vanha VM tai jotain ja tarinaa kertoi Timo Salonen...
Itse muistelen samaa. Löysä oli päättänyt panna tupakaksi kesken pätkän, ihan vaan ajankuluks...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse muistelen samaa. Löysä oli päättänyt panna tupakaksi kesken pätkän, ihan vaan ajankuluks...
jotenkin tuntuu, että kaikki Kummeli Storiesin rallisketsin jutut on tapahtuneet oikeasti :D Ainakin Safari-rallista 1988 on tilanne, jossa Volkkarin chase car -Golffin takaluukussa on mekaanikko. Kukahan kartturi on käynyt kesken pätkää kusella? :p
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Itse muistelen samaa. Löysä oli päättänyt panna tupakaksi kesken pätkän, ihan vaan ajankuluks...
Joku legendahan kertoo että Löysä joutui hieman selittelemään tallipääliköille jotain EK:lla otettua valokuvaa jossa Löysä laskee pitkässä liipissä Datsunilla nortti huulessa... Ei kuulemma ollut hyvää mainosta tms...
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
jotenkin tuntuu, että kaikki Kummeli Storiesin rallisketsin jutut on tapahtuneet oikeasti :D Ainakin Safari-rallista 1988 on tilanne, jossa Volkkarin chase car -Golffin takaluukussa on mekaanikko. Kukahan kartturi on käynyt kesken pätkää kusella? :p
Vois kartturiksi veikata Daniel Elenaa, kävi kusella ja silti voittivat raliin :thumbup:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Kukahan kartturi on käynyt kesken pätkää kusella? :p
Mistä just luin että Colin McRae olisi kussut Safarissa liikkuvasta autosta kesken pätkän? Oli todennut Gristille että pidä ratista kiinni nyt on kustava...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tulipahan tuossa oikein muisteltua B-ryhmän aikakautta omaan blogiini myös. 4-6 vuotiaan muistot noista ajoista on hieman hatarat, mutta kyllä se Lancia Rally 037 jäi mieleen :)

Eilinen MTV3 Teknari innosti kirjottelemaan juttua, lähinnä Teknarissa ollut juttu missä Markku Alén ja Marko Terva-Aho oli San Remossa testailemassa vanhoja ralliautoja.
Omasta mielestäni Teknari on aivan hirveä ohjelma, mutta pakko oli katsoa tuo Stratos juttu. Jotenkin tuntui, että parhaat osat oli leikattu Alenin jutuista pois ja jäljelle jäänyt juttu oli justiinsa sellaista ADHD-sukupolvelle suunnattua viihde-höttöä, joka raapaisee pintaa mutta jättää HC-fanin kylmäksi.
Pakko se vissiin katsoa ne muutkin jaksot, jos ne nyt ajelee viellä Fiatilla ja muilla Lancioilla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Audin S2 Coupe olisi sinällään ollut kilpailukykyinen aihio, mutta tehdastiimin kehitystyön puute johti kilpailukyvyttömyyteen. Tosin eipä tuo auto paljoa liity enää saarivaltakuntaan ja B-ryhmään :D

Sinänsä harmittaa, että suuri osa (ainakin YouTuben) rallidokumenteista on juuri sumujen saarella tehtyjä, ja siellä aina vedetään kotiinpäin kun puhutaan B-ryhmän autoista. Britithän on aivan varmoja siitä, että RS200 ja Metro 6R4 olisivat olleet parhaita B-ryhmän ralliautoja, jos vain kehitystyötä olisi saatu tehdä rauhassa. :D (ei sillä, RS200 olisi varmasti voinut ollakin, mutta jossittelu on jossittelua, ei ne Pösö ja Lanciakaan olisi kehitystyötäänsä pysäyttäneet)
Audi S2 ei olisi millään saatu kilpailukykyistä, koska moottorin iskutilavuus oli liian suuri ja sitä myöten luokittelu paino.

Harva tuntuu muistavan, että RS200 johdettiin Akropolis rallia. Ensin Grundel joka joutui keskeyttämään kun pyöräpulttien kanssa tuli jotakin hämminkiä. Johdon peri Blomqvist joka keskeytti ulosajon johdosta.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mike Greasleyn Rallycourse:
EK1 Lagos Azul 5,0km
1. Alen / Röhrl / Toivonen 2.15
4. Salonen / Grundel 2.16
6. Biasion / Kankkunen / Wilson 2.17

EK2 Peninha 6.5km
1. Alen 3.47
2. Biasion 3.49
3. Salonen / Kankkunen 3.50
5. Toivonen 3.51
6. Röhrl 3.52

EK3 Sintra1 10.5km
1. Biasion 6.47
2. Toivonen 6.49
3. Alen 6.52
4. Kankkunen 6.54
5. Röhrl 6.55
6. Pond / Grundel 6.56

Tuossa vaiheessa muuten kisan lopulta 'voittanut' Moutinho oli sijalla 12.
Äkkiseltään laskettuna kolmen ek:n jälkeen Lancioilla oli kolmois johto järjestyksessä Biasion, Alen, Toivonen ja sen jälkeen Kankkunen ja Röhrl. Salosen tapaus ilmeisesti tapahtui kolmannella ek:lla, joka pudotti hänet kärki viisikosta.

Saisikohan mistään vastaavaa listaa esim. Korsikalta, Ruotsista tai Montesta? Olisi kiva nähdä miten Metrot on pärjänneet ralleissa joiden olisi paperilla pitänyt sopia heille parhaiten.
 
Ylös