Rallin B-ryhmä jutustelu

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Muistaakseni 88 ennakossa on myös hyvä, kun Vatasta haastatellaan ja Salonen huutelee, ettei takavetoisella ehdi.
Tässä toinen legendaarinen Vatanen & Salonen tilanne:


Tässä on kanssa hyvää settiä. Markku on nähnyt Arin jäljistä että Ari on ollut katkolla jossain paikassa ja palauttelee tilanteita takaisin Arin mieleen:

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15862
Sijainti
Tampereen lenkki

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Itse olen tässä vaiheessa keskittynyt lähinnä hataraan kävelyyn, mutta voisin veikata, että kovin monesti ei ole ollut sellaista jännitysmomenttia, ainakaan suomalaisittain, rallin MM-sarjassa kuin kauden 1986 alussa. Ja uutisointi Suomessa, ennen rallia ja sen aikana, on kyllä ollut sen mukaista. Maanantai-aamun lehteen 20.1.1986 on fakseja, sähkeitä ja puhelinta käyttäen saatu mukaan tilanne neljän pätkän jälkeen.

Hauskana yksityiskohtana myös Henkan kommentit Crestosta. Eikä Phil Collinskaan nyt missään nimessä huonointa autoilumusiikkia ole.

1699031608311.png
1699031628479.png
1699031650640.png
1699031668018.png
1699031695910.png
1699031936910.png1699031719583.png

HS 20.1.1986
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Olihan tuo kauden 86 alku hyvinkin kutkuttava ja mielenkiintoinen ja toiveita herättävä.
Oliko mestaruus alkuspekulaatioissa sitten varattu Toivoselle tai Alenille? Kun jo kauden alussa tiedettiin, että maailmanmestari Salonen ja Audi-miehet Mikkola ja Röhrl eivät tulisi ajamaan täyttä kautta. Ja siihen asti ainoastaan Afrikassa tulosta (tosin loistavaa sellaista) tehnyt Kankkunen oli kait vielä tuossa vaiheessa jonkinlainen kysymysmerkki.
Tosin, kukaan ei voinut tietää tosiaan sitäkään miten hyvä, nopea ja kestävä auto Lancia Delta S4 todella olisi.
Eli pakka oli aikalailla levällään kun kausi tammikuussa Montessa käynnistyi.
Ikävä kyllä kautta värittivät monet negatiiviset asiat ja B-ryhmän aikakausi olisi ansainnut toisenlaisen lopun kuin kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien ja hämärien hylkäysten sävyttämän.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
Todella mielenkiintoista tavaraa jälleen kerran lukae näitä. Millainen fiilis oli b-ryhmän jälkeen? Oliko pyyhe heitetty kehään jännittävyyden kanssa etukäteen jo? Etukäteenhän pakka oli harvinaisen levällään ennen seuraavaa kauden aloitusta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Todella mielenkiintoista tavaraa jälleen kerran lukae näitä. Millainen fiilis oli b-ryhmän jälkeen? Oliko pyyhe heitetty kehään jännittävyyden kanssa etukäteen jo? Etukäteenhän pakka oli harvinaisen levällään ennen seuraavaa kauden aloitusta.
Lähinnä fiilis oli kait haikea, mutta samalla kaikki kyllä tajusivat Korsikan tapahtumien jälkeen, että jotain muutoksia on tehtävä. Nykymoodilla homma ei voisi jatkua tai jatkossa olisi suuri vaara että Henkan ja Sergion hautajaiset eivät jäisi kuljettajagriidin viimeisiksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuus vei suurimman osan uutissivujen palstatilasta, mutta urheiluosioon päästyään lukijan tunnelma keveni Markun, Sepon ja Timon leppoisasta kahvipöytäjutustelusta. Tekstissä Ari Pusa tosin maalasi jo tietämättään askelmerkit tulevalle katastrofille.

Olisikohan tuo "odotettu kuuden tallin kohtaaminen" tapahtunut kauden 1986 aikana ilman Korsikan tapahtumiakaan? Veikkaan että ei. Portugalissahan se oli jo tarjottimella, mutta Citroen veti Monten ja Ruotsin nöyryytysten jälkeen Andruet'n ja Wambergue'n ilmoittautumiset pois.

Mahdotonta sitä tunnelmaa on varmasti tavoittaa, ja toivottavasti ei tarvitse koskaan kokeakaan, mutta en kyllä tiedä miten suomalainen rallifani on tullut vapusta 1986 ulos. Ydinkatastrofi vyöryy päälle ja kaikki muu romahtaa Korsikalla.

1699214509243.png
1699214550905.png
1699214580737.png
1699214612102.png

HS 30.4.1986
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
731
Del Zoppo A-ryhmän etuvetoisella Uno Turbolla numerolla 8.

Siellä on kuitenkin takana Metroilla tehtaan kuski Wilson sekä lupaava paikallinen junnu Auriol, Pösöllä Mouton ja Rellulla Chatriot.

Varmaan lähtönumerot on jaettu ihan jonkun tuonhetkisen FIA:n B-kuuma -listauksen mukaan, mutta on tainut Uno tulla ohitetuksi pitkillä pätkillä ensimmäisenä päivänä ennen kuin laulu loppui moottoriongelmiin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Del Zoppo A-ryhmän etuvetoisella Uno Turbolla numerolla 8.

Siellä on kuitenkin takana Metroilla tehtaan kuski Wilson sekä lupaava paikallinen junnu Auriol, Pösöllä Mouton ja Rellulla Chatriot.

Varmaan lähtönumerot on jaettu ihan jonkun tuonhetkisen FIA:n B-kuuma -listauksen mukaan, mutta on tainut Uno tulla ohitetuksi pitkillä pätkillä ensimmäisenä päivänä ennen kuin laulu loppui moottoriongelmiin.
Kyllä, Del Zoppo on tosiaan saanut katsella tosissaan taustapeileihin sillä Turbo Unon kyyti ei ole alkuunkaan tuolloin (eikä nyt oikein muutenkaan) riittänyt. Vaikka Del Zoppo kiistatta vetomies olikin, ei hän päässyt ajamillaan pätkillä kertaakaan A-ryhmässä viiden parhaan joukkoon. Mutta on siellä kyllä pätkillä ohiteltu minuutin lähtöväleillä reippaamminkin, esimerkkinä vaikkapa EK5 Sartene - Zonza (44,23 km):

7. Ragnotti 30.32
8. Del Zoppo ? (joka tapauksessa hitaampi kuin 31.39)
9. Wilson 29.37
10. Mouton 27.42
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
731
Del Zoppo oli ykköskuuma, koska hän oli kolmas Portugalin tynkäkisassa 1986.
Tuo selittää. Moutonilla edellinen hyvä MM-rallin tulos oli 2. sija Ruotsista 1984 ja Wilsonin palkintopallisijat sekä Auriolin menestys vasta tuloillaan, Chatriotin 2. sijakin tuli vasta juuri tässä Korsikan rallissa.

Kyllä, Del Zoppo on tosiaan saanut katsella tosissaan taustapeileihin sillä Turbo Unon kyyti ei ole alkuunkaan tuolloin (eikä nyt oikein muutenkaan) riittänyt.
Ei riittänyt Turbo Unon kyyti lukuunottamatta Pohjola-rallia 1986.

Tuo Totipin väreissä oleva Uno on minulle henkilökohtaisesti merkityksellinen. Muistan isoveljeni käyneen katsomassa Suurajoja 1987 tai 1988 ja tuoneen minulle tuliaisiksi saman värisen Buragon 1/43 mittakaavaisen pienoismallin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vuonna 1984 Portugalissa oli mukana viisi suomalaista neljän eri tehdastallin autoilla. Kisa muistetaan Hannun ja Markun voittotaistelun lisäksi Henkan huimista pohjista alun assupätkille sekä Erkki Pitkäsen keikkakomennuksesta Nissanin tehdasautoon kun Salonen joutui saikulle.

Täytyy sanoa, että lukijaa on urheilusivuilla 8.3.1984 tervehtinyt kyllä todella tunnelmallinen kuva ja 80-luvun MM-ralleihin laajemminkin erittäin hyvin osunut otsikko.

Pitkänen muuten juttelee samaan sävyyn tästä Portugalin kokemuksesta myös Tomin nuoteista -jaksossaan.

1700081385343.png
1700081450065.png
1700081470813.png

HS 3.3.1984


1700081777654.png
1700082108199.png
1700082142763.png
1700081833977.png
1700081852448.png

HS 8.3.1984
 
Ylös