Rallin EM-sarja

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1751
Sijainti
JKL
EM-sarjan osakilpailu tuottaa vain hieman vähemmän kustannuksia kuin WRC3-sarjan osallistuminen MM-rallissa, mutta näkyvyys on ihan toista. Lisäksi väittäisin, että kilpailun taso on kovempaa WRC2/WRC3:ssa kuin EM-sarjassa.
Osittain kyllä. Varsinkin tarmakilla EM-sarjassa on todella tasokkaita kisoja. Turhan aliarvostettu sarja kyllä. R5:lla ajaminen maksaa kokolailla samanverran riippumatta missä ajaa. Hinta lienee jossain 120-150€/km. Sitten vakuutukset(+omavastuuta varten sais olla noin 10-20k€ jemmassa varulta), renkaat ja muut juoksevat kulut päälle niin saa laskettua vähän arviota. Kallista se on noillakin ajaminen...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26575
Unkarin live-pätkät Suomen aikaan:

lauantaina:
EK5 13:23
EK6 16:20
sunnuntaina:
EK10 9:33
EK16 15:44

 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1222
Ihan ok youtube tuotantoa ERC sarjalla. Kun katsoo Breenin onboardeja tuolta niin väkisin tulee mieleen Lapin harmittelut likaisesta asfaltista esim. Saksassa. Tällainen Unkarin tapainen ralli olis monelle suomikuskille tärkeää saada treeniohjelmaan kun vaan joku maksais.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
Mikkelsen voitti aika helposti kun kovimmat kilpakumppanit oli epäonnisia - Solbergilla rengasrikko, Breenillä tekninen vika ja Lukyanukilla outo 5 minuutin AT-sakko, mutta ajoi se pohjiakin!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2519
Sijainti
Lahti
Lukyanuk on kieltämättä melekosen kova ukko vetämään. Mikkelsen sai laittaa parastaan notta pärjäsi. Tosin Lukyanukille tulee aina silloin tällöin vähän tenkkaspoota. Kait sitä tulee kun kovaa ajaa?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
Erikoinen tapaus tämä Solbergin tuplarengasrikko. Ajoi vikalta pätkältä huoltoon pelkällä vanteella. Protestin tekivät Lukyanuk ja Munster, mutta se ei mene läpi, koska useampi kuski ei saa tehdä protestia yhtä vastaan


 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2791
Sijainti
Muurala Motors
Erikoinen tapaus tämä Solbergin tuplarengasrikko. Ajoi vikalta pätkältä huoltoon pelkällä vanteella. Protestin tekivät Lukyanuk ja Munster, mutta se ei mene läpi, koska useampi kuski ei saa tehdä protestia yhtä vastaan
Äkkiseltään haiskahtaa siltä, että joko säännöstöä (jutussa mainitut kohdat 13.4.1 ja 13.7.4 / FIA International Sporting Code) tai niiden tulkintaa olisi syytä muuttaa.
 

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
125
Sijainti
Tallissa
Erikoinen tapaus tämä Solbergin tuplarengasrikko. Ajoi vikalta pätkältä huoltoon pelkällä vanteella. Protestin tekivät Lukyanuk ja Munster, mutta se ei mene läpi, koska useampi kuski ei saa tehdä protestia yhtä vastaan


Kun lukee tuomariston alkuperäiset päätökset ei asia olekkaan ihan näin....
Munsterin protesti on hylätty siitä syystä, että protestimaksu suoritettiin myöhässä.
Lukaynukin protesti on puolestaan hylätty siitä syystä, että se oli kohdistettu kilpailun johtajalle eikä tuomaristolle + siitä syystä että Munster oli aiemmin tehnyt samasta asiasta protestin.

Eli poijjaat ja tiimit tarttee kertauksen sääntökirjasta, aika yksinkertaisiin sudenkuoppiin kapsahtivat. Toki näistä on mahdollisuus vedota, mutta ilmeisesti kumpikaan näin ei tehnyt.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
686
siitä syystä että Munster oli aiemmin tehnyt samasta asiasta protestin.
Pitäisikö tuo tulkita niin, että jos protestoi itseään vastaan kaikesta mahdollisesta, mutta sitten ei maksakaan sitä, niin kukaan muu ei voi protestoida enää mistään? :)
 

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
125
Sijainti
Tallissa
Pitäisikö tuo tulkita niin, että jos protestoi itseään vastaan kaikesta mahdollisesta, mutta sitten ei maksakaan sitä, niin kukaan muu ei voi protestoida enää mistään? :)
Kyyllähän Munsternkin maksun oli suorittanut, mutta liian myöhään. Ja maksun joutuu aina maksamaan, muuten se käy lisenssin päälle.
Sinänsä kiehtova ajatus, että protestoi itsestään samasta asiasta mistä muutkin haluaisivat niin muut eivät voisi tehdä protestia. Vaikkei sitä taida säännöt suoranaisesti kieltää, niin veikkaan että tuomaristo ei käsittelisi sitä johonkin epäurheilijamaiseen käytökseen vedoten 😄.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212

2021 kalenteri on sama kuin tänä vuonna alkuperäisen suunnitelman mukaan, mutta kauden avaa Portugalin MM-rallin seuduilla ajettava sorakisa Rally Serras de Fafe e Felgueiras. Tänä vuonnahan siellä ajettiin assukisa.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
72
Onko ollut viime aikoina puhetta saisiko suomesta Em-rallin kasaan? Tunturitalli voisi olla vahva ehdokas. Vaan maksaako tuo järjestäminen sitten liikaa? Voisi tuoda vähän pöhinää kotimaiseen ralliskeneen kuitenkin.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
Olishan se hienoa, jos EM-sarjassa olisi lumikisa ja Tunturihan se tietysti pitäisi olla. En tiedä sitten olisiko EM-arvon hankkiminen järjestäjille kannattavaa vai pistääkö tiimit vastaan kun kulut nousisi pitkän matkan lisäksi lumitestaamisesta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2519
Sijainti
Lahti
Tunturiralli on muistaakseni ollut osa EM-sarjaa joskus vuonna miekka&kilpi. Totta kuitenkin, että tänä pänä ja kilpailutilanteessa etäisyys ja hieman erikoiset olosuhteet taitaisivat osoittautua kompastuskiveksi turhan monelle. Paitsi jos EM-tittelistä ajaisi ihan tosissaan ja antaumuksella koko joukko rattitaitureita myös näistä lähimaista. Siinä olisi spektaakkelin ainekset!
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2791
Sijainti
Muurala Motors
Tunturiralli on muistaakseni ollut osa EM-sarjaa joskus vuonna miekka&kilpi.
Sekä Tunturi että Hankis olivat vuosikausia EM-osakilpailuja, mutta tuolloin EM-sarjassa oli parhaimmillaan tai pahimmillaan n. 50 rallia vuodessa, ja suomalaiskisojen kertoimilla (vuodesta riippuen 2, 5 tai 10) ne eivät kansainvälisiä huippuja tai vakavia EM-tittelin tavoittelijoita houkutelleet.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
Tunturirallin ja Hankirallin EM-aikaan sarjan luonne oli vähän erilainen, kisoja oli ihan tuhottomasti ja niillä oli eri kertoimia. Esimerkiksi 1990 Hankirallin kerroin oli 10 ja Tunturin 5, vastaavasti Katalonian, Costa Smeraldan ja Ypresin kertoimet on olleet 20 (voitosta on saanut 400 pistettä). Sarjaa hallinneet keskieurooppalaiset tietysti ajoivat lähinnä näitä keskieuroopan kisoja.

EDIT: 2003 näköjään ollut viimeistä kertaa vanhanmallinen EM-sarja ja 2004 aloitettu sarja nykymuodossaan, kalustona S1600-autot, kit carit ja N-ryhmäläiset.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
863
Tunturiralli

ERC:n asemaa ei BRC tule enää koskaan hetkauttamaan, niin vankka on ERC:n kannatus Euroopassa. IRC:n aikana Eurosport harjoitteli yhdessä kisajärjestäjien kanssa formaatin, joka iski suoraan eurooppalaisten rallifanien sydämeen. Euroopan Mestaruussarja on tuskin koskaan voinut niin hyvin, mitä se tällä hetkellä on. Eestissä ymmärrettiin, miten kova juttu tuo oikeasti on. Meillä täällä rallin henkisessä kehitysmaassa ei vaan meinaa mennä jakeluun. Sarjassa olisi mainiosti tilaus yhdelle kunnon talvirallille(Arctic Lapland Rally), varsinkin nyt kun Jänner-rallia ei enää ajeta ja Latviassakin kelit ovat mitä ovat. Arctic Lapland Rally olisi myös kuvauksellisesti loistava kisa, sillä helikopterilla saisi hienoa otosta tunturin päällä kiitävistä ralliautoista. Lisäksi tapahtumassa olisi eksotiikkaa jaettavaksi ihan ympäri maailmaa.
Tuon ylläolevan kanssa ihan samaa mieltä. Ja Tunturista sen verran että parvuotta takaperin sitä koitettiin saada tosissaan IRC/ERC sarjaan mutta se kaatui satojentuhansien kynnysrahaan ainakin sillä kertaa. Ja järjestäjä ei ollut vakuuttunut siitä että ulkomaan elävät olisi lähteneet sankoin joukoin Rovaniemelle kisaamaan koska autot vaativat kalliit päivitykset talvi olosuhteita varten... Joten arvelivat että kilpailijoita ei kisaan tulisi niin paljoa että niillä katettaisiin tuon kynnysrahan kulut... Mutta ehkä nyt ajat ja rahamäärät olisi erit ja Suomen toinen oikea "ralli" saataisiin arvoiseensa sarjaan...
 
Ylös