Rallin MM-sarja 2026

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
4026
Sijainti
JKL
Ei tainnut olla ensikauden MM-sarjasta ketjua vielä? No nyt on...

Kallen lopettaminen nyt toki ekana ja jossain huhuissa oli että joku toinenkin kärkikuskeista olisi lopettamassa uransa tähän kauteen. No aika näyttää sen... Tänak on mediatietojen mukaan soitellut Latvalalle joten jännä nähdä mitä sieltä aikanaan kuuluu

Omiin korviin kuulunut pikkulintujen laulua, että eräällä kotimaisella autotehtaalla olisi joka tapauksessa tulossa enemmänkin muutoksia rosteriinsa. Katsotaan lähempänä onko pikkulinnut olleet kännissä vai ei... Japanissahan nuo ilmoittavat ensikauden kuljettajat.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1878
Tuntuu, että moni ei ole vieläkään havahtunut siihen tosiasiaan, että v.2026 ainut härmäläinen joka ajaa pääsarjassa on S. Pajari. Ja ei olle edes vielä varmoja ajaako hän täyttä kautta. Mitenköhän käy Secton lipunmyynnin? Tällaista tilannettahan ei olla nähty koskaan aiemmin.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
420
Tuntuu, että moni ei ole vieläkään havahtunut siihen tosiasiaan, että v.2026 ainut härmäläinen joka ajaa pääsarjassa on S. Pajari. Ja ei olle edes vielä varmoja ajaako hän täyttä kautta. Mitenköhän käy Secton lipunmyynnin? Tällaista tilannettahan ei olla nähty koskaan aiemmin.
Haastetta varmasti suomen MM-rallin osalta piisaa. Suurin sopulilauma tulee kuitenkin aina sen valovoimaisen, kiinnostavan kuskin perässä ja tosiaan, sellainen saattaa ensi vuonna olla suomalaisten osalta hakusassa (varsinkin suuren yleisön näkövinkkelistä, rallinörtit on erikseen). Kun vielä ”tiedetään” että AKK:n massi, mm. Kitin sopimuksen/kehityksen osalta söi kassavarantoja siihen malliin, että peli piti viheltää poikki, ei Vilanderin AKK pesti helppoa ole. Aina voi toivoa, mutta kolikolla on kaksi puolta ja molemmat on hyvä tiedostaa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
4026
Sijainti
JKL
No niinhän siinä kävi että Ott lopettaa myös. Oma arvio Huyndaista on että jatkavat tulevan kauden kahdella kuskilla. Toyotan ilmoituksia odotellessa...
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
1033
No niinhän siinä kävi että Ott lopettaa myös. Oma arvio Huyndaista on että jatkavat tulevan kauden kahdella kuskilla. Toyotan ilmoituksia odotellessa...
Kuoleva sarja jatkaa kuihtumistaan. Vaadittaisiin nopeita päätöksiä. Ja oikeaan suuntaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6373
Kuoleva sarja jatkaa kuihtumistaan. Vaadittaisiin nopeita päätöksiä. Ja oikeaan suuntaan.
No mitä se sitten tarkoittaisi? Sarjan kaksi aitoa nopeaa kuljettajaa päättivät lopettaa. Neuvillen mestaruudelle ei asiantunteva yleisö anna hirveästi painoarvoa enää tämän kauden näyttöjen jälkeen.

Kannattaako automerkkien panostaa kalliisiin autoihin, joita ajavat kakkos- ja kolmoskorin miehet? Olisiko parempi lopettaa koko huippuluokka ja nostaa WRC2-luokka sellaisenaan ykköseksi? Jos joku Neuville haluaa lopettaa lajin tylsyyden vuoksi niin siinähän lähtee – se ei sarjan mainetta vahingoita. Antaa nuoren sukupolven rauhassa kehittyä ja hankkia kannustimensa ja faninsa, ja sitten kun kuljettajien osalta on homma paremmalla mallilla, niin kehitetään kalustoa sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
288
Näyttää aika hiljaiselta tuo 2026. Toyota ajaa (monellako kuskilla?), Hyundai ilmoitti heinäkuussa olevan mukana, mutta milllä kokoonpanolla. Neuville kyllä jatkaa ja ajaa täyden sarjan, Fourmaux? Toyota kannalta Ogier on kysymysmerkki, Evans jatkanee ellei saa mestaruutta, Katsuta?, Pajari? Sohlberg?

M-Sport on kysymysmerkki. Toissa vuonna M-Sport UK Limited teki 11milj. euroa voittoa, 80milj. euron liikevaihdolla ja pääomistajat Malcolm, Matthew ja Elaine Wilson nostivat reilun miljoonan euron vuosipalkkaa. Yhtiöllä on noin 200 työntekijää ja keskuspaikka on Dovenby Hall, Cumbriassa Skotlannin rajalla. Minne on koottu kaikki akiviteetit. Yhtiöllä on paljon muutakin toimintaa kuin WRC. Ford on tärkeä partneri, mutta koska yhtiö ei ole pörssinoteerattu niin ei ole tiedossa mikä on Fordin omistusosuus. Sen kaivaminen alkaisi käymään työstä. Olen itse ymmärtänyt, että M-sport jatkaa, mutta millä panostuksella.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4173
Kyllä näyttää ankeelta ensi kauden näkymät. Huh huh. No, mutta ei ole eka (eikä vika) kerta kun rallilla vaikeaa mm-sarjan tasolla.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
250
Fanit kaikkoaa ja muutenkin lajin mielenkiinto laskee kuin lehmän häntä. Maailmassa on tasan yksi autonvalmistaja, jota laji oikeasti vielä kiinnostaa. Ja se mielenkiinto loppuu aika nopeasti, jos ja kun kilpailu loppuu. Ja se kaikkein pahin asia on se, että lajin tämän hetken kirkkaimmat tähdet lopettavat tai eivät vaan ole täysin sitoutuneita siihen, mitä laji tällaisena nyt vaatii. Muualla on jotain parempaa. Vaikka sitten kotona. Minä ainakin olisin hyvin huolissani tästä.

Ja vastaus on pelkkää vatulointia, vuodesta toiseen. Yritetään miellyttää vähän jokaista. Ja samalla kiristetään hitaasti mutta varmasti lajin kaulassa olevaa hirttoköyttä.

Olen tätä huutanut jo pitkään ja huudan edelleen. Rallin lajina pitää olla raskaasti edelläkävijä. Kalustona pitää olla jotain sellaista, jota ollaan suurelle massalle vasta tuomassa. Vain tässä tapauksessa se voi kiinnostaa autonvalmistajia, ei muuten. Ihan turha on unelmoida mistään uusien autonvalmistajien mukaan tulemisesta niin kauan, kun päätöksiä ei uskalleta tehdä sen suhteen, että se oikeasti olisi varteenotettava markkinointikanava autonvalmistajille.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1416
Villit huhut viemässä Solbergia Hyundaille mutta ans kattoo ny
Kertooko samat huhut mitään Toyotasta? Kait jonkun pitäisi tulla Rovanperän tilalle, minä olin veikannu Solbergia tälle paikalle. Vai ajaako Toyota yhdellä autolla vähemmän?
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
569
Kertooko samat huhut mitään Toyotasta? Kait jonkun pitäisi tulla Rovanperän tilalle, minä olin veikannu Solbergia tälle paikalle. Vai ajaako Toyota yhdellä autolla vähemmän?
Pajarihan sinänsä on nyt vuoden kartuttanut kokemusta, vyölle just eka podium, mutta onhan noi Kallen saappaat aika järkyttävän isot...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
9061
Sijainti
Vantaa
Näyttää aika hiljaiselta tuo 2026. Toyota ajaa (monellako kuskilla?), Hyundai ilmoitti heinäkuussa olevan mukana, mutta milllä kokoonpanolla. Neuville kyllä jatkaa ja ajaa täyden sarjan, Fourmaux? Toyota kannalta Ogier on kysymysmerkki, Evans jatkanee ellei saa mestaruutta, Katsuta?, Pajari? Sohlberg?

M-Sport on kysymysmerkki. Toissa vuonna M-Sport UK Limited teki 11milj. euroa voittoa, 80milj. euron liikevaihdolla ja pääomistajat Malcolm, Matthew ja Elaine Wilson nostivat reilun miljoonan euron vuosipalkkaa. Yhtiöllä on noin 200 työntekijää ja keskuspaikka on Dovenby Hall, Cumbriassa Skotlannin rajalla. Minne on koottu kaikki akiviteetit. Yhtiöllä on paljon muutakin toimintaa kuin WRC. Ford on tärkeä partneri, mutta koska yhtiö ei ole pörssinoteerattu niin ei ole tiedossa mikä on Fordin omistusosuus. Sen kaivaminen alkaisi käymään työstä. Olen itse ymmärtänyt, että M-sport jatkaa, mutta millä panostuksella.
90-luvun puolessa välissään oli sama tilanne eli kolme tallia. Nämä menee sykleissä. Toki nyt on menty monta vuotta kolmella autovalmistajalla. Nyt on suvantovaihe, mutta rallissa on ollut aika pitkään muutaman ukon dominointi, niin nyt siitäkin maksetaan hintaa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4173
Ihmettelen jos Pajari ei jatka pääluokan autolla. Mitään ei toki myöntänyt kun porukka häneltä kysyi Tampereella, mutta elekielestä päättelin että asiat ovat hyvin ensi kaudelle.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5952
Sijainti
Suonionkatu 1 C
90-luvun puolessa välissään oli sama tilanne eli kolme tallia.
Jep, ja kaudella 1997 oli ennalta neljä kuskia ajamassa täyden sarjan (Mäkinen, McRae, Sainz ja Schwarz) ja näistäkin putosi loppupeleissä yksi, eli Schwarz, pois. Ja siitä neljä vuotta eteenpäin niin tehdasautoja oli niin paljon, että niihin piti rekrytä melkeinpä kaikki kynnelle kykenevät eläkeläisetkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17253
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos taas Solberg menee Toyotalle, kuka ajaisi kolmatta Hyundaita?

Sordo? Lopettanut jo kerran mutta olisi vahva tallipisteiden tuoja assulla ja teknisissä sorakisoissa.
Lappi? Ei enää halua ajaa edes vajaata kautta ja tehnyt jo diilin SM-sarjasta
Suninen? Voisi olla potentiaalia, mutta harmillisesti pitänyt taukoa ajohommista
Paddon? Puuttuu kokemusta Rally1:stä ja MM-ralleista viimeisen 6 vuoden ajalta
Sesks? Valitettavasti kalenterissa ei ole Latviaa eikä Puolaa
Rossel? Onko järkeä enää opetella saati sitten kouluttaa nuorta kuskia ajamaan Rally1-autoa, kun niillä ajetaan enää vuosi?
Lindholm? Onko Hyundailla enää hänen puhelinnumeroa muistissa?
Gryazin? Tällä kaudella ei oikein kulkenut WRC2:ssa enkä tiedä olisiko hänen krhm bulgarialaistaustat hyvää PR:ää tehtaalle
Greensmith? Rally1-kokemuksesta plussaa, mutta ei ole oikein mitään näyttöjä takataskussa Monten 2022 pohja-ajan jälkeen
Meeke? Jos uskot tähän, olet britti
Ingram? Jos uskot tähän, olet Ingramin lähisukulainen tai osallistuit tämän joukkorahoitukseen
Huttunen? Jos uskot tähän, olet suomalainen rallidiletantti
Mökkönen? No niin, nyt riittää Antti
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
1033
Jos taas Solberg menee Toyotalle, kuka ajaisi kolmatta Hyundaita?
Valitettavasti Gryazin. Jos eivät sitten aja kahdella autolla.

Jos Solberg menee Hyundaille, Toyota jatkanee Evans, Katsuta, Pajari + Ogier porukalla.
 
Ylös