Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Piti oikein selvitellä että mitä ihmettä kun ei tuolla nyt luntakaan ole satanut, mutta tällaista löytyi Ranskalaisesta Wikipedia-artikkelista käännettynä

  • Italian legislation then in force prohibiting timed special stages, the organizers circumvented the law by imposing on these sections time limits theoretically impossible to respect. The reference times being based on an average of 60 km/h, the official distances indicated on the 'trip-master' have been overestimated (sometimes by 50%!) for all the fast sections 5 . As a result, the official distance for all the special stages is 520 km instead of the real 378.7.

Oikea keskinopeus voisi olla siis 64.79 km/h, mikä on linjassa Akropoliksen ja Portugalin keskinopeuksien kanssa, 69 km/h paikkeilla.

Kisa on myös ajettu sekakisana niin että samalla pätkällä on voinut olla vaikka kolmannes soraa ja loput assua, ja sitten on pitänyt tehdä taktisia rengasvalintoja.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Piti oikein selvitellä että mitä ihmettä kun ei tuolla nyt luntakaan ole satanut, mutta tällaista löytyi Ranskalaisesta Wikipedia-artikkelista käännettynä

  • Italian legislation then in force prohibiting timed special stages, the organizers circumvented the law by imposing on these sections time limits theoretically impossible to respect. The reference times being based on an average of 60 km/h, the official distances indicated on the 'trip-master' have been overestimated (sometimes by 50%!) for all the fast sections 5 . As a result, the official distance for all the special stages is 520 km instead of the real 378.7.

Oikea keskinopeus voisi olla siis 64.79 km/h, mikä on linjassa Akropoliksen ja Portugalin keskinopeuksien kanssa, 69 km/h paikkeilla.

Kisa on myös ajettu sekakisana niin että samalla pätkällä on voinut olla vaikka kolmannes soraa ja loput assua, ja sitten on pitänyt tehdä taktisia rengasvalintoja.
okei - hieno selvitys! Tuo kyllä selittäisi tuon ihmeen hitaan ajan, joka todennäköisesti ei pidä paikkaansa olosuhteet huomioiden! Menisikö sitten tuo titteli Ruotsin ralliin 1977, koska San Remo 1974 näyttää myös samalla tapaa epäilyttävän hitaalta!

1977: Blomqvist, Stig Saab 99EMS
58.72 km/h​

njaahas tuossakin on ilmeisesti virhe. Ainakin eWRC mukaan keskinopeus ollut korkeampi. Menipä hankalaksi!
https://www.ewrc-results.com/final/11506-international-swedish-rally-1977/
Rally Cyprus näkyy olevan lähtöjään hidas ralli kun keskinopeudet 'modernillakin' kalustolla alle 70km/h.
https://www.juwra.com/cyprus.html
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuon Ruotsi 1977 selvitin aikoinaan kun kirjoitin blogiin MM-sarjan reittien historiaa, ja tosiaan pituus oli merkattu juwraan väärin ja sen myötä myös keskinopeus. Sanremo 1974 voisi tosiaan mennä samalla selityksellä kuin 1973.

Kypros on tosiaan aidosti hitaimpia MM-ralleja, tosi syheröistä tietä alusta loppuun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Näköjään ilmoitetuissa pituuksissa on eroja tosiaan. Acropolis 1975 näkyi myös olevan hidas mutta tuossakin kilometreissä heittoa, onko sitten vain siirtymät..
Tuollahan nuo listattu hitaimmat ja nopeimmat jo valmiiksi..
https://www.juwra.com/stats_event_average_speeds.html
ainakin 1975 Akropoliksessa Röhrl on ollut vasta kolmanneksi nopein kuski, mutta edestä Warmbold ja Waldegård on pudonneet pois ongelmien takia.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Hauska tilasto, en tiedä onko kovin suoritus, mutta kuitenkin aika kova.
Pavlos Moschoutis ajoi ensimmäisessä kilpailussaan (eWRC:n mukaan) Lada 2103:lla WRC:ssä kymmenen parhaan joukkoon vuonna 1975, josta myös valmistaja sai rallin mm-sarjaan yhden ja sinä vuonna ainoan pisteen.
https://www.ewrc-results.com/final/12242-acropolis-rally-1975/
Kilpailussa maaliin pääsi 17 autokuntaa, ja 70 keskeytti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vuoden 1990 Ruotsin ralli jouduttiin tunnetusti perumaan onnettomien keliolosuhteiden takia. Olisi hauska nähdä kisan lähtöluettelo, sillä kisahan peruttiin lopulta melko viime tingassa, vain noin viikko ennen starttia. Koska Ruotsilla oli myös 1990 ainoastaan kuljettajien MM-arvo, olisi viivalla todennäköisesti ollut yhtä laiha kattaus kuin vuotta aiemminkin, eli Mazda olisi ollut ainoa tehdastalli ja heidän lisäkseen kärjessä olisi nähty Suomen ja Ruotsin kansallista parhaimmistoa. Olisiko Mikael Ericsson saanut kotikisaansa Toyotan ajettavaksi? Entä millä autolla Stig Blomqvist olisi ollut mukana, jos ylipäänsä olisi ollut mukana?
1670446796995.png
HS 3.2.1990

Olisihan se Ericssonkin siellä näemmä ollut mukana. Mutta kuten oletettua, muuten aika laimea kattaus MM-ralliksi.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
144
Sijainti
Joensuu
Näytä liitetiedosto 3050
HS 3.2.1990

Olisihan se Ericssonkin siellä näemmä ollut mukana. Mutta kuten oletettua, muuten aika laimea kattaus MM-ralliksi.
Kyllä siellä ihan hyvä kattaus oli. Lähtijöitä 163, josta 38 ajoi isossa luokassa (A8). Tai siis olisi ollut, jos kisa olisi ajettu. Seitsemäntoista suomalaista paria, tai kuusitoista ja puoli kun Minna Sillankorvalla oli kartturina italialainen Michela Marangoni. Autona Minnalla N-ryhmän Mazda 323.

Ykkösenä piti lähteä Ingvar Carlsson Mazda 323 4WD, sitten Mikael Eriksson Toyota Celica GT-Four, Timo Salonen Mazda 323 4WD, Per Eklund Lancia Delta Integrale, Gustavo Trelles Lancia Delta Integrale, Mikael Sundström Mazda jne. Lasse Lampi Mitsubishi Galant VR-4:llä numerolla 15, Marcus Grönholm Toyota Celica GT-Four numerolla 34.

Kisan peruuttaminen tehtiin ihan viime tingassa. Ehdittiin hakea kisapaperit, mutta silloin jo sanottiin että varmaan perutaan. Ilmoitus tuli sitten seuraavana aamuna. Keli Karlstadissa oli aika keväinen, lämmintä +8 ja ruoho vihersi talojen seinustalla. Kaikki kisapaperit, tiekirjat, kartat, lähtöluettelo ym. on edelleen arkistossani. Niin, myös kilpailunumerot ja järjestäjän mainokset.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
menee vähän ohi aiheen mutta löytyisikö jostain hyviä kuvia vuoden 1957 suurajojen voittajasta Erik Carlssonista tositoimissa Saab 93 ratissa?
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
193
menee vähän ohi aiheen mutta löytyisikö jostain hyviä kuvia vuoden 1957 suurajojen voittajasta Erik Carlssonista tositoimissa Saab 93 ratissa?
Ehkä vähän. Sanomalehti Keskisuomalaisen sivuilta?: https://www.ksml.fi/urheilu/2483572 Kun jutun pääkuvaa (Auto nro 1, Siro Toivela - Kai Nuortila, Peugeot 403) klikkaa, avautuu kuvasarjaikkuna, jossa on mukana myös Carlssonin Saab nro 16 Harjulla (1440 x 950 px). Pöperöiset tiet silloin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Suomalaisille huonoin MM-ralli on ollut Saksa, jota ei ole voitettu kertaakaan, ja podiumillakin on oltu 11 kertaa 17 rallissa. Meksikossa tulos on muuten sama mutta Latvalan voitto 2016, tosin muita podiumeja sitten yksi vähemmän. Kataloniassa yksi voitto 30 rallista mutta 22 muuta podiumsijaa, Korsikalla kolme voittoa 40 rallista mutta vain seitsemän muuta podiumsijaa. Norsunluurannikolta myös aika huonot tulokset, joskin ralli oli viimeiset viisi vuotta melkoinen jämäkuskien kilpailu, eikä suomalaisia siellä käynyt ajamassa.


RallyWRC runsFinnish wins%Finnish non-win-podiums%
Deutschland1700.00%1132.35%
Catalunya3013.33%2236.67%
Mexico1715.88%1029.41%
Corsica4037.50%78.75%
Monte Carlo46715.22%2527.17%
Sardinia18316.67%1336.11%
Sanremo29517.24%1118.97%
Ivory Coast15320.00%310.00%
Argentina37924.32%1317.57%
Safari31825.81%1829.03%
Acropolis401127.50%3442.50%
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Tämä nyt ei täysin tänne osu, mutta en parempaakaan keksinyt.

Torinossa on Stellantis yhtymän FCA Heritage hub, missä pitäisi päästä vierailemaankin. Onko kukaan käynyt siellä? Jos on, niin oliko niin hieno kuin miltä vaikuttaa? Ainakin iso rivi Lancian ralliautoja siellä pitäisi olla näytillä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Joku on varmasti jossain laskenut, että ketkä olisivat voittaneet kuljettajien mm-sarjan, jos vuosina 1973-1976 olisi jaettu automerkkien sarjassa myös kuljettajien pisteet. En löytänyt nopealla googlailulla.
Tämä sopii paremmin tämän otsikon alle. Laskin nopeasti, miten mestaruudet olisivat menneet, jos kuljettajille olisi alettu jakamaan mestaruuksia samaan aikaan kuin autonvalmistajille.

1973 osoittautuikin Renault-kuljettajien välisessä kisassa tasaiseksi. Therierillä oli enemmän voittoja, mutta Nicolas keräsi tasaisemmin pisteitä. Kauden viimeiseen kisaan Korsikalle lähdettiin Therierin yhdeksän pisteen johdossa. Jotta Nicolas:lla olisi mahdollisuuksia mestaruuteen, saisi Therier sijoittua korkeintaan neljänneksi. Therier ajoi kuitenkin kolmanneksi, joten mestaruus olisi mennyt hänelle. Suomalaisia ei ollut kärkikolmikossa.
MONSWEPORKENMARGRCPOLFINAUTITAUSAGBRFRA
Therier812204202012
96​
Nicolas1215812812820
95​
Warmbold20320
43​
Mäkinen2020
40​
Darniche12015
36​
Anderson15123
30​
Källström31015
28​
Eklund1512
27​
Alen1512
27​
Waldegård66104
26​

1974 tynkäsarja oli Munarin dominointia (toki Kanadan voitto tallimääräyksellä).
POR​
KEN​
FIN​
ITA​
CAN​
USA​
GBR​
FRA​
Munari
12​
20​
20​
12​
64​
Alen
12​
12​
15​
39​
Mäkinen
15​
20​
35​
Lampinen
8​
15​
10​
1​
34​
Therier
20​
12​
32​
Waldegård
15​
12​
27​
Nicolas
12​
15​
27​
Blomqvist
10​
15​
25​
Pinto
20​
20​
Singh
20​
20​
Mikkola
20​
20​
Andruet
20​
20​
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
1975 Mikkola keräsi suurimmat pisteet kolmella eri autolla. Waldegårdilla oli vielä RAC:ssa mahdollisuus ottaa mestaruus sen hetken parhaalla autolla Stratoksella. Mikkola puolestaan pääsi ensimmäistä kertaa Celican rattiin. Mikkolan kilpailu oli tuskaa, ja laulu loppui EK:lla 13 virranjakajaongelmaan. Yhdellä pätkällä oli tullut toiseksi nopein aika, mutta muuten Mikkola oli ongelmissa ja tässä vaiheessa vartin perässä. Waldegård sen sijaan johti RAC:tä alussa, kunnes ek16:lla hyppäsi vähän turhan rajusti ja vetoakseli meni. Se korjattiin, mutta aikaa hukkui niin paljon, että Waldegård oli Jussi Kynsilehdon kanssa jaetulla viimeisellä sijalla. Vetoakselin vaihtoon kuluneen ajan lisäksi Waldegård menetti Stratoksen takakatteen ja hylättiin myöhemmin, koska autossa ei ollut jarruvaloja. Mestaruus meni siis Mikkolalle.
MONSWEKENGRCMARPORFINITAFRAGBR
Mikkola1520152070
Waldegård20122052
Mäkinen8122040
Alen1262038
Munari201535
Andersson201232
Lampinen1215128
Eklund101020
Röhrl2020
Darniche2020

1976 oli taas tuttua Munarin ja Stratoksen voittokulkua.
MONSWEPORKENGRCMARFINITAFRAGBR
Munari202012152087
Waldegård15201247
Lampinen10815841
Blomqvist151530
Clark82028
Darniche121527
Alen62026
Andersson151025
Källström42024
Pinto101222
Nicolas22022
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
1977 ja 1978 kuljettajien FIA Cupit olivat vähän erikoisia, kun ralleja oli kymmenittäin, piti osallistua EM-kilpailuun, pisteitä tuli viidelle parhaalle 9-6-4-2-1 Jos pisteet olisikin jaettu vain normaalilla 20-15-12... metodilla noista autonvalmistajien sarjan kisoista, olisi tulos ollut seuraavanlainen.

1977 mestaruus olisi mennyt Waldegårdille. FIA Cup meni Munarille, Waldegårdhan olisi vienyt senkin, jos ei parasta tulosta oltaisi poistettu, koska hän ei osallistunut edes yhteen EM-sarjan osakilpailuun. FIA Cupin loppupisteet olivat Munari 31, Waldegård 30, Darniche 27. Darniche ei mahdu tässä MM-sarjajossittelussa edes top 10:n, koska hän sai vain 20 pistettä Korsikan voitolla.

MON​
SWE​
POR​
KEN​
NZL​
GRC​
FIN​
ITA​
CAN​
FRA​
GBR​
Waldegård
15​
20​
20​
12​
10​
20​
97​
Lampinen
10​
10​
10​
15​
4​
49​
Andruet
15​
10​
20​
45​
Clark
15​
12​
10​
37​
Salonen
15​
20​
35​
Hämäläinen
8​
20​
6​
34​
Munari
20​
12​
32​
Alen
20​
12​
32​
Bachelli
20​
12​
32​
Verini
8​
15​
4​
27​

Alen voitti FIA Cupin 1978 ja dominoi myös tätä jossittelusarjaa. Hän varmisti mestaruutensa jo Sanremossa Stratoksella.

MON​
SWE​
KEN​
POR​
GRC​
FIN​
CAN​
ITA​
CIV​
FRA​
GBR​
Alen
12​
20​
15​
20​
15​
20​
102​
Nicolas
20​
20​
12​
20​
4​
76​
Röhrl
10​
20​
20​
6​
56​
Mikkola
15​
15​
20​
50​
Waldegård2010
15​
45
Lampinen
6​
8​
8​
10​
32​
Kulläng
2​
6​
3​
12​
8​
31​
Darniche
8​
20​
28​
Ragnotti
15​
12​
27​
Andruet
6​
15​
21​

Jos MM-sarja olisi alkanut myös kuljettajien osalta 1973, niin:

-Ranskalaiset olisivat paitsi kahmineet aikojen saatossa sarjassa eniten mestaruuksia, niin vieneet myös sen ensimmäisen, tuolloin peräti kaksoisvoitolla. Therier olisi ensimmäinen rallin maailmanmestari ja Nicolaksella olisi kaksi katkeraa kakkossijaa.
-Munari olisi ensimmäinen tuplamestari vuosien 1974 ja 1976 suorituksillaan.
-Waldegårdista ja Mikkolasta olisi tullut myös tuplamestareita 1977 ja 1979 sekä 1975 ja 1983. Mikkola olisi Vatasen sijaan ensimmäinen suomalaismestari.
-Alen olisi virallisestikin maailmanmestari eikä vain FIA Cupin voittaja ja kuuden päivän mestari.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös