Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Kyllä niistä Rally1-autoista silti tunnistaa siviiliautomallinsa, ja mikä tärkeintä niin mallinimi mainitaan. S-ryhmästä on vaikea sanoa mitään kun autot jäi prototyypeiksi, mutta RS200 ja Stratoksen on voinut ostaa siviiliautoksi. Lisäksi tunnetusti 205 T16 pärjääminen rallissa pelasti Peugeotin tehtaan konkurssin partaalta.
Toi Pösön tapaus osoitti, että riittää kun ralliauto on vain saman näköinen kun myyntimalli, niin se nostaa myyntiä. Sama myynnin kasvu olisi tapahtunut pösön tapauksessa vaikka käyttövoimana olisi ollut puukaasu tai petrooli.

Rs200 ja Stratosta ei myyty massoille, joitain satoja autoja myytiin tappiolla siviileille.

Olis toki irvokasta jos Tesla lähtisi mukaan Nascaariin ja rakentaisi V8 putkirunko auton, no eihän se toimisi. Tai Teslan Rally1 auto, karmee ajatus. Joten siinämielessä asia on totta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Periaatteessa näin, mutta siinä kohtaa kun tehdas ei enää valmista yhtään pörisevää ja savuttavaa autoa niin tuskin sellaisia halutaan markkinoidakaan. Mutta takavedon osalta asia on juuri kuten sanot, eihän suuri osa Yariksista kadulla ole nelivetoisia
Hybrid auton ja ei-hybridauton ero on kuitenkin niin häviävän pieni, että tuulipuvulle asia on merkityksetön. Eihän hybridiä ja ei-hybridiä erota toisistaan edes kadulla muutakuin mallimerkinnästä. Ja kun tämä käyttövoima aspekti ei edes korostu mitenkään erityisesti esim urheiluruudun koosteissa tai urheilusivujen kuvissa. Asia olis eri jos voitaisiin sanoa, että Kalle voitti rallin hybridin ansiosta ja osoitti paremmuuden tavalliseen verrattuna....Vain hardcore rallifanit edes noteeraa sen että ralliautot on hybrideitä ja he ovat sitä porukkaa jotka haluavat 70- luvulle takaisin. Ja tuskin yhdessäkään urheiluruudun rallikoosteessa edes koskaan mainita hybrid-elementtiä, niin markkinoinnillisesti se on tarpeeton elementti.

Mutta joo kuten sanottu tämä R1 on vain turha välivaihe joka ei ole pitkäntähtäimen ratkaisu.

Kyllä kieltämättä sitten kun autotehtaat ei valmista polttiksia, niin polttiksilla kisaaminen tuskin kiinnosta yhtäkään autonvalmistajaa. Vrt edellä mainitsemani Tesla v8 Nascar
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kieltämättä hybridin olemassa olo on jäänyt taka-alalle koko rallitouhuissa. Kovin usein ei ole liikkuvassa kuvassa näkynyt sähköllä liikkuvaa autoa eikä asiaa mainosteta isoin näkyvin kyltein pätkien varrella. Ottaen huomioon sen kuinka kovalla innolla (joidenkin puheiden mukaan :rolleyes:) autonvalmistajat ovat hybridiä mukaan halunneet, niin aika vähiin on mainostaminen ja asian esille tuominen jäänyt.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ns. asiakasautoissa tilanne on vähän toinen. Rally2-autoja ei rahoiteta tehtaiden markkinointibudjetista vaan niiden myyminen tuo mahdollisesti jopa voittoa. Pääluokassa kilpaileminen taas maksaa 50-100 miljoonaa vuodessa ja se pitää voida osoittaa jonkin mallin markkinointiin.
Onko sulla heittää mitään faktaa väitteesi tueksi? Pieninä sarjoina valmistettava auto ei oikein millään kata sen valmistuskustannuksia tai hinta olisi jotain järjettömän ja sairaan väliltä. Jos auton myyntihinta on 100k€ ja niitä myydään jopa kymmenen, niin ollaan vasta miljoona saatu kasaan. Miljoonalla ei kovin montaa insinöörin työtuntia saa maksettua eikä edes kahdella. Mä voisin väittää ilman parempaa tietoa, että autot myydään tietoisesti tappiolla ja loput kuitataan mainospuolelta saadulla näkyvyydellä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Ewrc:n mukaan R5/rally 2 Skodillacceja olisi tehty reilu 600 kappaletta.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Onko sulla heittää mitään faktaa väitteesi tueksi? Pieninä sarjoina valmistettava auto ei oikein millään kata sen valmistuskustannuksia tai hinta olisi jotain järjettömän ja sairaan väliltä. Jos auton myyntihinta on 100k€ ja niitä myydään jopa kymmenen, niin ollaan vasta miljoona saatu kasaan. Miljoonalla ei kovin montaa insinöörin työtuntia saa maksettua eikä edes kahdella. Mä voisin väittää ilman parempaa tietoa, että autot myydään tietoisesti tappiolla ja loput kuitataan mainospuolelta saadulla näkyvyydellä.

Kyllä Skodalla kilpa-autojen myynti ja huoltotoiminta on ollut ihan tuottavaa liiketoimintaa, tästä oli pari vuotta sitten juttua kun Skoda rakensi uudet toimitilat Skoda motorsportille, toki eihän se haittaa että samalla merkki saa myös näkyvyyttä tuotteillensa. M-sportilla/ Fordilla asia on vielä vahvemmin bisnesvetoista kun tehdas ei ole tukemassa kilpailutoimintaa.

Rally2 maksaa noin 200-250 teuroa vähän paketista riippuen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
En tiedä, mutta epäilen että esim Hyundain nykyinen ja edellinen R2 ei ole ollut kovin suuri kaupallinen menestys. Kyllähän testaukseen ainakin alkuvaiheessa palaa aikaa ja rahaa ja insinöörejä tarvitaan useampia hääräämään auton ympärillä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
En tiedä, mutta epäilen että esim Hyundain nykyinen ja edellinen R2 ei ole ollut kovin suuri kaupallinen menestys. Kyllähän testaukseen ainakin alkuvaiheessa palaa aikaa ja rahaa ja insinöörejä tarvitaan useampia hääräämään auton ympärillä.
Huyndain R5 autoja on valmistettu 114kpl ja Rally2 versiota 52kpl (ewrc:n datan mukaan)... Jos laskee uuden auton keskihinnaksi vaikka 150000€(mikä on alakanttiin) niin yhteensä se tekee lähes 25M€... Joten ei tuo nyt ihan pikkubusiness ole Hyundaillekaan... Siihen päälle sitten kaikki vara-osa ja huoltotoiminta mikä tekee lopulta yllättävän paljon...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Sitä mä vaan ihmettelen että mikä järki on rakentaa miljoonan maksavia autoja, ajaa niillä kolme vuotta, ja vaihtaa sitten täysin toisenlaiseen autoon. Ihan hyvin voisi pidentää tätä hybridikautta muutamalla vuodella, mieluummin rakentaisivat autonsa kaikessa rauhassa mitä ikinä ne tulevatkaan sitten olemaan. Vuoteen 2025 on oikeasti aika lyhyt aika.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Sitä mä vaan ihmettelen että mikä järki on rakentaa miljoonan maksavia autoja, ajaa niillä kolme vuotta, ja vaihtaa sitten täysin toisenlaiseen autoon. Ihan hyvin voisi pidentää tätä hybridikautta muutamalla vuodella, mieluummin rakentaisivat autonsa kaikessa rauhassa mitä ikinä ne tulevatkaan sitten olemaan. Vuoteen 2025 on oikeasti aika lyhyt aika.
Ideahan on, että nykyiseen runkoon voisi vaihtaa toisenlaista voimanlähdettä. Mutta todennäköisesti hybridillä jatketaan, ehkä sitten niin että valmistajat saa tehdä itse hybridiyksikkönsä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Sitä mä vaan ihmettelen että mikä järki on rakentaa miljoonan maksavia autoja, ajaa niillä kolme vuotta, ja vaihtaa sitten täysin toisenlaiseen autoon. Ihan hyvin voisi pidentää tätä hybridikautta muutamalla vuodella, mieluummin rakentaisivat autonsa kaikessa rauhassa mitä ikinä ne tulevatkaan sitten olemaan. Vuoteen 2025 on oikeasti aika lyhyt aika.
Ei tässä mitään järkeä olekkaan. Nämä FIAn päätökset on harvemmin perustuneet järkeen. Voi vaan olla, että 2025 ei ole välttämättä kaikki nykyiset automerkit enään mukana ja uusia ei tule näillä säännöillä, siksi nyt on lievä paniikki päällä, mutta todennäköinen vaihtoehto on jatkaa näillä nykyisillä säännöillä vaikka se todennäköisesti tarkoittaisi sitä, että olisi vain max 2 automerkkiä mukana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Huyndain R5 autoja on valmistettu 114kpl ja Rally2 versiota 52kpl (ewrc:n datan mukaan)... Jos laskee uuden auton keskihinnaksi vaikka 150000€(mikä on alakanttiin) niin yhteensä se tekee lähes 25M€... Joten ei tuo nyt ihan pikkubusiness ole Hyundaillekaan... Siihen päälle sitten kaikki vara-osa ja huoltotoiminta mikä tekee lopulta yllättävän paljon...
Yllättävän paljon noita onkin rakennettu kun yllättävän vähän niitä näkee kisoissa vrt Skodaan. Tuo huolto ja ylläpito on varmaan se taloudellisesti kannattava asia
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Yllättävän paljon noita onkin rakennettu kun yllättävän vähän niitä näkee kisoissa vrt Skodaan. Tuo huolto ja ylläpito on varmaan se taloudellisesti kannattava asia
Jos katsoo Keski-Euroopan kisojen lähtöluetteloja ovat ne kovin erillaisia Suomen vastaaviin verrattuna, huolto/varaosapuoli on varmasti se millä tehdään suurimmat voitot, autoja on kuitenkin pakko huoltaa säännöllisin väliajoin.
Pekka Koskihan kertoi Tomin nuoteissa että jonain vuonna rallipuolen myynti ohitti uusien autojen talvirengas myynnit pelkästään Suomessa, se kertoo jotain minkäkokoisesta bisneksestä on kyse jo pelkästään Suomen kokoisessa maassa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Huyndain R5 autoja on valmistettu 114kpl ja Rally2 versiota 52kpl (ewrc:n datan mukaan)... Jos laskee uuden auton keskihinnaksi vaikka 150000€(mikä on alakanttiin) niin yhteensä se tekee lähes 25M€... Joten ei tuo nyt ihan pikkubusiness ole Hyundaillekaan... Siihen päälle sitten kaikki vara-osa ja huoltotoiminta mikä tekee lopulta yllättävän paljon...
Tämä samoin kuin Skodallakin jakautuu toki monelle vuodelle ja koko ajan siellä tehdään kehitystyötä monen ihmisen voimin eli pelkästään palkkakustannukset vuotta kohti ovat valtavat. Tuo huolto- ja varaosatoiminta on se kannattavin osa-alue mitä suurimmalla todennäköisyydellä, koska näihin autoihin on pakko tehdä ennakoivaa huoltoa joko tietyn ajan mukaan tai jopa aina kisojen välissä. Monesti osat ovat lisäksi motorsport-osia joiden hinnassa on motorsport-lisä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mitäs jos sallittaisiin ilman hybridiä oleva muuten samanlainen auto? Luulis hybridiyksikön olevan se kallein osa. Myös yksityistallit voisivat palata, jos saisivat rakenettua auton M-Sportin tyyliin sponsoroituna, mutta moottorikin voisi olla se yleisessä käytössä oleva 1,6 turbo nelkku. Ilman hybridiä oleva olisi joko samanpainoinen tai vähän kevyempi.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Tai sitten vanhat autot sallitaan pienellä lisäpainolla. Joskin ei taida tehtaat haluta antaa autojaan käyttöön vaikka vanhaa luokitusta onkin.
Jos tuo hybrittömyys aiheuttaa mielipahaa niin voihan sen jättää esim. näyttämästä WRC All Livessä. Aika paljon saastuttavia asioita jätetään vain kertomatta, ja näytetään vain vihreää puolta asioista.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tai sitten vanhat autot sallitaan pienellä lisäpainolla. Joskin ei taida tehtaat haluta antaa autojaan käyttöön vaikka vanhaa luokitusta onkin.
Jos tuo hybrittömyys aiheuttaa mielipahaa niin voihan sen jättää esim. näyttämästä WRC All Livessä. Aika paljon saastuttavia asioita jätetään vain kertomatta, ja näytetään vain vihreää puolta asioista.
Eikös niillä vanhan luokkarin autoilla saa edelleen ajaa, jos haluaa? Kuristin niihin taisi tulla pienempi ettei saa tehoa niin paljoa. Ei ole ollut vain kauhean suosittu...
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
163
Semmonen sähköauton akku jolla ajaa noin 400 km painaa tällä hetkellä noin 500 kiloa, ei sitä Erkkikään vaihda missään akunvaihto pisteessä ainakaan nopeammin kuin mitä akun lataus kestää, varsinkin kun akku täytyy olla aika hyvin suojattu alhaaltapäin ihan siviiliautossakin
Tuosta olen kyllä eri mieltä etteikö vaihto onnistuisi nopeammin kuin lataus. Trukeissa on vaihdettavia akkuja ollut jo ties kuinka kauan ja sen vaihtamiseen yhdeltä henkilöltä menee noin 5 minuttia. Niinkuin jo aiemmin sanoin niin se turvallisuus tietenkin tärkeintä, mutta insinöörit on sitä varten.
 
Ylös