Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,6%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,3%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,4%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,1%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 18 18,4%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    98

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5186
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Henk.koht. olen 100% Rally1-autojen kannalla, mutta tämä ehdotus lienee koskenut jonkinlaisia Rally2+ -autoja? Muussa tapauksessa en ihan onnistu seuraamaan jutussa esitettyjen (väitettyjen) perustelujen logiikkaa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3441
Kyllähän se rally 2 ratkaisi sen ongelman että olisi edes nykyiset kolme valmistajaa mukana. Surkea puoli olisi että ilmeisesti tappaisi loput "pelkästään" rally 2:lla kilpailevat tallit.

Ongelmallinen homma. Mutta kyllä tosiaan jos pääluokasta yksikin talli lähtee niin ollaan pulassa joka tapauksessa. Ei ainakaan itseä naurattaisi ollenkaan siinä tapauksessa. Nyt ei olisi edes IRC:tä lohduttamassa jos mm-sarjan tilanne romahtaa. Kahden tallin sarja kuten M-sport vs Citroen vuosina olisi liian ankea jo ajatuksena.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14323
Sijainti
Tampereen lenkki
Henk.koht. olen 100% Rally1-autojen kannalla, mutta tämä ehdotus lienee koskenut jonkinlaisia Rally2+ -autoja? Muussa tapauksessa en ihan onnistu seuraamaan jutussa esitettyjen (väitettyjen) perustelujen logiikkaa.
Niin siis eikö se ole selvää että Skodaa ja Citroenia ei kiinnosta ruveta maksamaan kymmeniä miljoonia vuodessa mestaruudesta ajamiseen. Ja jos taas mentäisiin Rally2 pääluokkaan niin heillä muuttuisi markkinatilanne – Toyotan ja Hyundain megabudjeteilla kehitettäisiin nopeasti kovempia autoja ja markkinakin suuntautuisi varmaan sinnepäin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5186
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin siis eikö se ole selvää että Skodaa ja Citroenia ei kiinnosta ruveta maksamaan kymmeniä miljoonia vuodessa mestaruudesta ajamiseen. Ja jos taas mentäisiin Rally2 pääluokkaan niin heillä muuttuisi markkinatilanne – Toyotan ja Hyundain megabudjeteilla kehitettäisiin nopeasti kovempia autoja ja markkinakin suuntautuisi varmaan sinnepäin.
Mutta mikä tuo aikajana sitten olisi? Voin toki olla ihan totaalisen väärässä, mutta jotenkin en usko että markkinatilanne muuttuisi lyhyellä tähtäimellä (1-2 vuotta) niin radikaalisti (ottaen huomioon maailmalla jo olevan autokannan, tuotantokapasiteetin yms.), että se veisi pohjan koko business caselta mitä tulee juuri Skodaan ja Citikkaan. Teoriassahan tässä pitäisi kysynnän melkein kasvaa enemmän kuin tarjonnan. Ja ajallisesti tuota pidemmälle meneviin skenaariohin liittyy jo niin paljon epävarmuustekijöitä etten usko niiden varassa tämän kaltaisia linjauksia tässä hetkessä tehtävän. Selvyyden vuoksi: tietenkään Skoda ja Citroen eivät olisi tehdastalleina tulossa mukaan juuri ylläolevasta syystä johtuen (mikä olisi ns. ROI tuolle kymmenien miljoonien lisäpanostukselle?).
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
978


Toki tämä on vain huhuja mutta aika mielenkiintoista tekstiä. Ja mites sen piti olla Esson baarin mukaan että Rally2 pääluokaksi niin kaikki ongelmat ratkeaa ja tulee seittemän tehdastallia heti mukaan?
1x Jaa
2x Neutral
2x Ei

Selkeästi jokaisella oli oma lehmä ojassa. Kolme ylimmällä tasolla MM-sarjaa kiertävillä asian kanssa ei olisi ollut ongelmaa ja Skoda sekä Citroen pelkäävät luonnollisesti oman asemansa puolesta. Näen silti, että motivaatio Fordilla, Toyotalla ja Hyundailla on, että saavat lisää kilpakumppaneita, koska ovat todenneet, että kilpailutilanne nykyisellään ei toimi.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
978
Ymmärrän kyllä huolen tuosta WRC2-luokasta ylipäätään, jos siitä tulisi pääluokka, erityisesti yksityistiimien osalta. Väkisinhän nuo isomman rahoituksen tallit jyräisivät. Toisaalta taas Skoda on aikalailla dominoinut tuota kenttää jo tähänkin päivään saakka.

Mutta jotain tarttis tehrä, Koivistoa lainaten...
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
157
No, jos skoda ja sitikkä eivät halua jatkaa tuotekehitystä riittävin panoksin, niin sitten olisi viivalla jatkossa(kin) vain fordeja, hyundaita, tai toyotaa. Mutta kun auto pitäisi myydä tuolla hintarajalla, eli auto olisi kaikkien saatavilla, niin kyllä niitä tiimejä olisi enemmän. Onko sillä enää niin väliä, jos automerkkejä on vain kolme, jos ajopaikkoja olisi enemmän tarjolla?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14323
Sijainti
Tampereen lenkki
No, jos skoda ja sitikkä eivät halua jatkaa tuotekehitystä riittävin panoksin, niin sitten olisi viivalla jatkossa(kin) vain fordeja, hyundaita, tai toyotaa. Mutta kun auto pitäisi myydä tuolla hintarajalla, eli auto olisi kaikkien saatavilla, niin kyllä niitä tiimejä olisi enemmän. Onko sillä enää niin väliä, jos automerkkejä on vain kolme, jos ajopaikkoja olisi enemmän tarjolla?
Mistä niitä ajopaikkoja siis tulisi jos uusia tehdastalleja ei tulisi?

Ei ole kyse sinänsä tuotekehityksestä vaan siitä että maksettaisiin palkkaa kuskeille ja maksettaisiin autojen ajattaminen kaikissa MM-ralleissa. Nythän nämä tallit lähinnä tekevät voittoa autojen ja varaosien myynnillä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
157
Mistä niitä ajopaikkoja siis tulisi jos uusia tehdastalleja ei tulisi?

Ei ole kyse sinänsä tuotekehityksestä vaan siitä että maksettaisiin palkkaa kuskeille ja maksettaisiin autojen ajattaminen kaikissa MM-ralleissa. Nythän nämä tallit lähinnä tekevät voittoa autojen ja varaosien myynnillä.
Olen edelleen vakaasti stiä mieltä, että jos nykyiselläänkin monet yksityistallit onnistuvat haalimaan rahaa kiertää wrc2-sarjaa, se rahoitustilanne paranisi, jos se olisi pääluokka. Miksi ei? Jos se tarkoittaisi vähemmän kilpailuja kalenterissa, sitten tarkoittaisi. Ja olen myös vakaasti sitä mieltä, että mukana olevat autotehtaat jatkaisivat omien tallien pyörittämistä, mutta pienemmillä budjeteilla. Jos ja kun kaiken kehitystyön tulokset olisivat ostettavissa vakiohintaan, etu tehdastallin eduksi olisi pienempi ja yksityistiimeillä olisi mahdollisuus kilpailla. Kunnon jokkismeiningillä vaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14323
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen edelleen vakaasti stiä mieltä, että jos nykyiselläänkin monet yksityistallit onnistuvat haalimaan rahaa kiertää wrc2-sarjaa, se rahoitustilanne paranisi, jos se olisi pääluokka. Miksi ei?
Se onkin hyvä kysymys, onko rahoitusta helpompi saada siihen että taistelee WRC2-luokan voitoista tai mestaruudesta, vai on mahdollisuus ajaa yleiskilpailun top kymppiin jossain kisassa.

WRC2-sarjassa ajetaan 6-7 rallia, MM-sarja on nykyisellään noin tuplaten pidempi, se vaatii yksiselitteisesti tuplamäärän rahaa. Ellei sitten vain ajaisi yksittäisiä kisoja.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
157
Se onkin hyvä kysymys, onko rahoitusta helpompi saada siihen että taistelee WRC2-luokan voitoista tai mestaruudesta, vai on mahdollisuus ajaa yleiskilpailun top kymppiin jossain kisassa.

WRC2-sarjassa ajetaan 6-7 rallia, MM-sarja on nykyisellään noin tuplaten pidempi, se vaatii yksiselitteisesti tuplamäärän rahaa. Ellei sitten vain ajaisi yksittäisiä kisoja.
Jos kaikki auton kehitystyön tulokset on laitettava myyntikatalogiin ja ylipäätään tuo auton kehitystyö olisi rajallisempaa, niin en edelleenkään näe, miksi tehdastalleilla olisi täysi ylivoima. Kaikki uudet osat pakotetaan vaan heti myyntiin kaikille asiakastalleillekin. Ja pääluokan sijalla kymmenen on edelleen näkyvyyttä enemmän kuin wrc2 kärjessä. Uskon vahvasti, että koko sarjan kiertäjiä olisi enemmän kuin nyt.
 
Ylös