Tein tuossa juuri vertailua rallisarjoista Suomen-SM ja USA:n rallimestaruudesta ja eniten ihmetyttää se, että kuinka täällä rallien kotimaassa kuten jotkut haluaa mainostaa ja sitä, että täältä tulee maailman kovimmat ralliheput.
Oikeassa asia onkin, on tullut.... siis mennyt muoto....
Nyt kivasti samaan aikaan ajetaan lumessa siis molemmin puolin maapalloa, eli olo suhteet ovat samat, niin erikoiskoe määrässä / kilpailu on pieni ero....
Niin ja kummin päin ??? USA:ssa ajetaan 2:n päivän aikana kuten täälläkin Tunturissakin, niin USAssa ajetaan 24 erikoiskoetta joista vain 1 ajetaan 2:een kertaan....
Kun Suomessa voidaan ajaa 9 erikoiskoetta kahdessa päivässä....
Kysynkin siis, että kumpikohan sarja nyt on vaativampi kuskille ja autolle ????
Eihän sieltä USAsta nyt välttämättä niitä MM-kuskeja tule mutta kumpi saa enemmän vastinetta sijoitetulle rahalle ja ajomäärälle....
Pitäisiköhän täällä Suomessa oikeasti yrittää tehdä niitä vanhan ajan ralleja joissa siis ajetaan useampi erikoiskoe jotta niitä uusia lupauksia saadaan aikaan ??? Vähennetään vaikka rallien kokonaismäärää jos sillä saadaan lisää EK-kilometrejä....
En minä mistään mitään tiedä, mutta kuulemma USAta on pidetty rallin kehitysmaana, mutta onko kuitenkin heillä oikea suunta kun annetaan mahdollisuus kilpailijan kilpailla mahdollisimman kauan ja pitkään kuten ennen vanhankin tehtiin...
Omasta mielestäni tämä nykyinen MM-ralli systeemi on hyvä esimerkki siitä miten se on tehty yhden Ranskalaismiehen voittojen keruu kentäksi..

Toivonkin tekstini herättävän keskustelua, enkä herneen vetoa suuntaan tai toiseen...