Rallin tulevaisuus sinivalkoisin silmin

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Uusimmassa Urheilusanomat-lehdessä asiallinen artikkeli ralliautoilun rappiosta niin SM- kuin MM-tasolla:

erityistä moitetta annetaan Suomen MM-rallin vetovastuun siirrosta AKK:lle 1996.
F-cupin lehti vielä näkee elinvoimaisena luokkana. :dunno:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11142
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Uusimmassa Urheilusanomat-lehdessä asiallinen artikkeli ralliautoilun rappiosta niin SM- kuin MM-tasolla:
erityistä moitetta annetaan Suomen MM-rallin vetovastuun siirrosta AKK:lle 1996.
F-cupin lehti vielä näkee elinvoimaisena luokkana. :dunno:
Kuka muuten on kirjoittanut, ainakin noiden aiheiden valossa kuulostaa hieman populistiselta. Eikä ole tainnut huomata rallin muutosta muualla maailmassa?
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
69
Kuka muuten on kirjoittanut, ainakin noiden aiheiden valossa kuulostaa hieman populistiselta.
Marko Lempinen on jutun kirjoittaja. AKK:ta tuossa jutussa suolataan aika pahasti, ihan aiheesta kylläkin. Mukaan on saatu myös Alenin, Bossen ja MäkisTommin mietteitä rallin ahdingosta Suomessa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2507
Sijainti
Lahti
Ei ole vielä osunut artikkeli silmään. Toivon kuitenkin, että meidän vanhat rallistarbumme eivät koskaan ryhdy "mietastelemaan". Mitään juurikaan pahempaa en osaa ajatella kuin "notta sanotaan vaikka näin, että niiren on ruvettava oikeen kunnolla sukkuroimaan ihtiänsä"-tyyppiset kommentit. Vaan enpä minä ole artikkelia tosiaan vielä lukenut. Luotan rakentaviin kommentteihin ja kehitysajatuksiin. Pitäisihän niiden tietää. Kattojärjestöä sopiikin aina arvostella. Ihan jo periaatteenkin vuoksi. Pysyvät perkuleet varpaillaan:wink:

Aikakautensa parhaat ovat aina aikakautensa parhaita. Sillä siisti. Suomalaisen ralliautoilun surkeasta tilasta, ainakaan jos tarkoitettaisiin kansainvälistä menestystä, ei tarvitsisi puhua lainkaan, jos emme olisi ajautuneet tähän kahden seben loukkuun.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Heh, olipahan Urheilusanomissa tarina…jos Kummeli-leffassa oli sellainen taiteellisella vapaudella ja huumorilla höystetty kuva rallimiehistä ja rallikansasta, niin tämä kyllä vahvistaa sitä stereotypiaa. Olisi ollut mukava, jos toimittaja olisi vieraillut myös yhdessä SM-rallissa, vaikkapa Tampereella ja kysellyt siellä mielipiteitä sekä näkemyksiä. Nyt tuli hyvin yksipuolinen kuva. Toisaalta, jos autourheilu-ummikko kiekkotoimittaja lähtee kaverinsa rallin ajamista seuraamaan ja tekemään samalla juttua kotimaisen rallin nykytilasta, niin mitä voi odottaa. Kyllä jutut saa helposti näyttämään haluttua kantaa lähes tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvana faktana.

”SM-sarjan yleisessä luokassa pelkästään auto voi maksaa 200 000 euroa.” Täh? Voihan se maksaa kaikilla dingeldängeleillä 300 000 euroa, mutta ei SM-sarjaa ajaakseen tai siellä pärjätäkseen tarvitse sellaista ostaa. Siellä voi ajaa myös vaikka 20 000 euron autolla ja voittaa Suomen Mestaruuden. 30-40 000 euron autolla voi ajaa SM-sarjaa tai MM-sarjaa, mitä taas ei voi tehdä sillä Corollalla, jonka voi saada 40 000 eurolla, kuten jutussa kerrottiin. Aika lailla jutusta paistaa sellainen äffän miesten oman hännän nostaminen, eli toimittaja on ollut melkoisen johdateltavissa. Yleisö tykkää käydä seuraamassa nuotittamattomia kilpailuita, koska niissä on suuremmat mahdollisuudet nähdä runkia, kun kaikki eivät tunne reittiä niin hyvin kuin toiset. Ei yleisöä kiinnosta pakalla, kuka voittaa tai miten rehellistä kilpailu on. Pääasia, että lakunauha lentää.

Vanhoilta mesuilta asioita kysyttäessä täytyy muistaa heidän perspektiivinsä, mikä on yleensä todella vieraantunut siitä harrastajan vinkkelistä. Kyllähän aikoinaan suurella melulla Todt nimesi Kankun ja Sainzin johonkin komiteaan neuvonantajiksi rallin MM-sarjaa kehittämään. Onkohan tämä nykyinen meininki asiantuntijakonsulttien näkemys oikeasta suunnasta?

Enempi olisin toivonut toimittajalta objektiivisuutta ja tutkivaa journalismia. Aiheeseen oli kuitenkin käytetty useampi aukeama, mikä on hyvin harvinaista kotimaisen ralliautoilun ollessa kyseessä. Olisi ollut hyvä tilaisuus kertoa myös hyviä uutisia, jos olisi haluttu. Mutta nyt ei ilmeisesti haluttu. Sen verran näitä hyviä uutisia nyt syksyn aikana on rallin kotimaisella rintamalla sääntömuutosten muodossa tullut, että pitää olla kunnon punaniskainen periaatteen pessimisti, jos ei näe valoa tunnelin päässä. Aina on tietenkin helpompi ruikuttaa ja rutista epäkohdista, kuin tarttua itse toimeen niiden korjaamiseksi.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Urheilusanomissa on aina yksi pidempi juttu, jossa jutellaan mukavia eri ihmisistä ja eri lajeista esim. Tuomas Holopaisen haastattelu pesäpallosta ja Kiteen Pallosta (ja vähän musiikista). Tämä oli periaatteessa sellainen, juttu paitsi että sinne oli vähän lisätty kritiikkiä ihan vain näön vuoksi.

Mitäs hyviä uudistuksia on tulossa, joku tiivis yhteenveto olisi ihan hyvä?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Hyviä uutisia sääntörintamalla ovat:

:ahem: RSJM-sarjan paluu juurilleen, eli kaikki juniorilisenssin haltijat ikään ja kalustoon katsomatta (pois lukien WRC ja R5) voivat kilvoitella junioreiden Suomen mestaruustittelistä. Siis aivan kuten kultaisilla 70- ja 80-luvuilla ajettiin.

:ahem: Nuorten luokan kuljettajat (15-17v) saavat ajaa oikeita ralleja. Esimerkiksi RSJM-sarjassa on oma luokkansa nuorten luokan kuljettajille.

:ahem: Bensasääntö. Nyt voi SM-sarjassa nelikkoluokissa ajaa kisabensalla, pumppubensalla tai E85:lla ihan oman valinnan mukaan.

:ahem: Fin-R 2wd sääntömuutos, joka mahdollistaa huomattavasti useammalle merkille/mallille osallistumisen SM-sarjaan.

Nämä muutokset ovat hyvin merkittäviä siinä mielessä, että kentällä lajin harrastajien parissa ne ovat olleet kaikki joulupukin toivelistalla osa pidempään, osa on hieman tuoreempia. Vanhan kunnon JunnuSM-sarjan paluu on kuin märän unen toteutuminen monille niin kuljettajille kuin katsojillekin, nuorten pääsyä ralleihin on vuosia vaadittu Viron malliin vedoten, bensasääntö on ollut tänä vuonna TODELLA kuuma peruna keskusteluissa nelikkokalustoa rajoittaneena tekijänä ja vanhemmalle 2wd kalustolle pääsyä SM-sarjaan ovat monet toivoneet.

Näiden lisäksi SM-sarjassa on tulevalle kaudelle mukavia kannustimia ja porkkanoita:

http://www.rallism.fi/38993.html

http://www.rallism.fi/39014.html

http://www.rallism.fi/39029.html

Luonnollisesti Periaatteen Pessimisti löytää edelleen epäkohtia, vääryyksiä ja varmasti parempia ideoita sekä muutoksia, kuten Täydellisessä Maailmassa on tapana. Toiset muutoksista huolimatta murehtivat, märehtivät ja yrittävät keksiä valittamisen aihetta sekä surevat sitä mitä heiltä puuttuu. Eihän AKK ikinä koskaan milloinkaan voi tehdä mitään hyvää.

Toiset osaavat iloita sekä nauttia saavutetuista ja olemassa olevista hyvistä asioista. Osaavat jopa iloita siitä, että jollain toisella voi olla hauskaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Hyviä uutisia sääntörintamalla ovat:

:ahem: RSJM-sarjan paluu juurilleen, eli kaikki juniorilisenssin haltijat ikään ja kalustoon katsomatta (pois lukien WRC ja R5) voivat kilvoitella junioreiden Suomen mestaruustittelistä. Siis aivan kuten kultaisilla 70- ja 80-luvuilla ajettiin.

WRC-kaluston kieltämisen ymmärrän, koska eihän ennenkään ainakaan B-junnut saaneet ajaa ison B-ryhmän autoilla. Pikkuautoilla on paree ensin opetella ja sitten vasta siirtyä "yläasteelle". Mutta miksi bannattiin myös R5? Etenkin jos S2000 ja RRC autot ovat sallittuja (kuten yllä annetaan ymmärtää)

Bensa-kysymyksessä ei kaiketi ainakaan vähän vanehmmilla nelikoilla ollut sitä ongelmaa, mutta uusien R4 Evo 10:n ja R5 kaluston kohdalla ongelma oli sitten sitäkin isompi.

Fordin R5:n kartoitus Neste Oilin pumppubensalle ei oikein onnistunut ja Sitruunalta sanottiin että heiltä ei ole eikä tule olemaan moisia karttoja tarjolla. FIA:n normibensa tai ei mitään on tasan vaihtoehdot.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
2.9 Luokka RSJM 7 (vain A-juniorit):
● FIN-R 4WD (ei sisällä WRC-S2000 tai R5-luokiteltuja autoja)
● N, FIN-N 4WD yli 2000 cc

Tuo on suora lainaus sarjasäännöistä. Tein tiivistelmän, en kirjoittanut sääntöjä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo
Auttaisi varmaan täällä Suomessa jos monella maahantuojalla olisi oma rallitalli kuten joskus 60-luvulla. En muista miten oli 70-luvulla kun ei tullut seurattua rallia niin tiivisti silloin. Katosiko maahantuojien kiinnostus viimeistään A-, N- ja B-ryhmien myötä kun ei vapaat osat piti luokitella? Muistaakseni 1-4 ryhmien aikana säännöt sanoivat mitä saa tehdä ja mitä ei. Ei ollut mitään osien luokituksia kuten A-, N ja B-ryhmien myötä.

Täällä kun on vannottu enemmän nelivetopeleihin ja niissä ei ole ollut niin paljon valintamahdollisuuksia A-ryhmän jälkeen. Pitäisikö Suomeenkin luoda oma kansallinen 4-vetoluokka kuten Etelä-Amerikassa tehtiin Maxi ralli luokan myötä?

http://www.rallysportmag.com.au/home/index.php?COLLCC=598501500&option=com_content&task=view&id=5135&Itemid=2

http://www.rallysportmag.com.au/home/index.php?option=com_content&task=view&id=6377&Itemid=2

En oikein pidä tästä formaatista koska autot ovat enemmän silhuetti-autoja samalla moottorilla ja voimansiirrolla. Minulle sopisi paremmin jos voisi käyttää vaikka jonkun Mitsun voimansiirtoa mutta muu auto olisi alkuperäisellä moottorilla viritettynä vapaasti (kohtuullisen hintaisella) valitulla alustalla. Toimisiko?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
922
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Katosiko maahantuojien kiinnostus viimeistään A-, N- ja B-ryhmien myötä kun ei vapaat osat piti luokitella? Muistaakseni 1-4 ryhmien aikana säännöt sanoivat mitä saa tehdä ja mitä ei. Ei ollut mitään osien luokituksia kuten A-, N ja B-ryhmien myötä.
Ihan sama kaava luokituksissa on ollut numeroryhmissä, kirjainryhmissä ja nyt (jossain määrin) R-ryhmissä. Luokituksissa on vakio-osat, mahdolliset ryhmäosat (2-ryhmä tai A-ryhmä) ynnä muita lisäyksiä ja korjauksia, ja teknisissä säännöissä sitten kerrataan mitä osia saa poistaa/korvata/viilata.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Ihan sama kaava luokituksissa on ollut numeroryhmissä, kirjainryhmissä ja nyt (jossain määrin) R-ryhmissä. Luokituksissa on vakio-osat, mahdolliset ryhmäosat (2-ryhmä tai A-ryhmä) ynnä muita lisäyksiä ja korjauksia, ja teknisissä säännöissä sitten kerrataan mitä osia saa poistaa/korvata/viilata.
Ennen wanhaan Ford teki tarvittavan määrän RS Escortteja siviiliautoiksi ja sitten joku Ali Haimakaisen paja rakensi niistä Mäkiselle ja Mikkolalle ralli-autoja ja Kemiläiselle rata-autoja ja molemmilla voitettiin kisoja enemmän tai vähemmän suvereenisti. Nykyisin joku Prodriven tai M-sportin paja ei rakenna yhtään mitään ellei autonvalmistaja ole ennalta luokitellut jokaista käytettävää mutteria. Ja kun autonvalmistajaa lakkaa kiinnostamasta, niin sitten ajellaan vanhoilla autoilla sen mitä päästään. Wilsonin onneksi Fordilla näyttää yhä ehtivän, Minillä ei ehtinyt missään vaiheessa.

Pitäisi tältä osin palata vanhaan malliin s.o. tehdasluokitukset on enempi suuntaa-antavat raamit, joiden sisällä auton vars. rakentamisesta vastaavilla pajoilla on suht. vapaat kädet innovaatioihin. 1- ryhmässä likimain kaikki muutokset oli kiellettyjä, kun taas 4- ja 5-ryhmissä innovaatioille oli huomattavasti enemmän liikkumatilaa.

En tiedä onko faktaa vai urbaanilegendaa, mutta aikanaan A-ryhmässä Mazdan tehdastiimin autoissa vaihdelaatikot olivat ns. sulakkeita. Sundströmmin Mikolla oli "omatekoinen", tehdastiimien autojen askeista poikkeava konstruktio, joka osoittautui kestäväksi. Mikko sitten myi "löytönsä" tehtaan insinööreille ja sai vastaavasti tehtaalta kaikki tuoreimmat viri-osat Mazdan konehuoneeseen.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
766
Ennen wanhaan Ford teki tarvittavan määrän RS Escortteja siviiliautoiksi ja sitten joku Ali Haimakaisen paja rakensi niistä Mäkiselle ja Mikkolalle ralli-autoja ja Kemiläiselle rata-autoja ja molemmilla voitettiin kisoja enemmän tai vähemmän suvereenisti. Nykyisin joku Prodriven tai M-sportin paja ei rakenna yhtään mitään ellei autonvalmistaja ole ennalta luokitellut jokaista käytettävää mutteria. Ja kun autonvalmistajaa lakkaa kiinnostamasta, niin sitten ajellaan vanhoilla autoilla sen mitä päästään. Wilsonin onneksi Fordilla näyttää yhä ehtivän, Minillä ei ehtinyt missään vaiheessa.

Pitäisi tältä osin palata vanhaan malliin s.o. tehdasluokitukset on enempi suuntaa-antavat raamit, joiden sisällä auton vars. rakentamisesta vastaavilla pajoilla on suht. vapaat kädet innovaatioihin. 1- ryhmässä likimain kaikki muutokset oli kiellettyjä, kun taas 4- ja 5-ryhmissä innovaatioille oli huomattavasti enemmän liikkumatilaa.

En tiedä onko faktaa vai urbaanilegendaa, mutta aikanaan A-ryhmässä Mazdan tehdastiimin autoissa vaihdelaatikot olivat ns. sulakkeita. Sundströmmin Mikolla oli "omatekoinen", tehdastiimien autojen askeista poikkeava konstruktio, joka osoittautui kestäväksi. Mikko sitten myi "löytönsä" tehtaan insinööreille ja sai vastaavasti tehtaalta kaikki tuoreimmat viri-osat Mazdan konehuoneeseen.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Maailma on muuttunut aikalailla näistä ajoista. Kun kaikki olisikin näin yksinkertaista että palaamalla aina siihen hyvään vanhaan, hommat vain rupeis pelaamaan..
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Maailma on muuttunut aikalailla näistä ajoista. Kun kaikki olisikin näin yksinkertaista että palaamalla aina siihen hyvään vanhaan, hommat vain rupeis pelaamaan..
Miksei ole niin yksinkertaista? Vanhaan ei edes tarvitsisi palata, kunhan vaan säännöt muutettaisiin autotehtaiden sanelemista sellaisiin, jotka palvelisivat hyvää kilpailua.

Mikä on ollut autotehtaiden panos ralliautoiluun viimeisen kymmenen vuoden aikana? Jotain niin korvaamatonta, että sarjatuotantomääristä ja mutteriluokituksista on pakko pitää kiinni?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Olihan se mahtavaa seurata ERC Liepaja rallia, kun suomalaiset pärjäsi. Lapin kommenteista huokui tekemisen ilo ja itseluottamus. :thumbup:
Junioreissakin oli suomipoika kakkonen.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo
Olisikohan tässä ratkaisu kaluston monipuolistamiseen? Olisi se vaihtelua jos olisi eri merkkejä vaikka sisuskalut olisivat samat ala Maxi Rally autot. Toivottavasti moottori olisi sellainen että joutuisivat käyttää kierroksia, niin ainakin soundit olisivat kohdillaan. Nykyään kuuntelee mieluimmin R2 ja R3 autoja kuin nämä pörisevät N4 ja R3T turboja. S2000:lla soundit on OK ja R5:ssa vaihtelee merkin mukaan (Pögötit ja Citikat OK, Ford ja Skoda ei niin OK).

http://www.fia.com/news/fia-announce...ncil-decisions (kelaa suunnilleen sivun puoliväliin)

FIA Rally Commission

The WMSC approved the introduction of a new 4WD car homologation consisting of a homologated kit to be applicable to a large number of road cars currently available on the market. The new homologation will be eligible in Regional and National Championships, and will sit between R3 and R5 in costs and performance.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
VM:ssa oli jokunen numero takaperin Teemu Asunmaan haistis ja siinä annettiin ymmärtää että R4 luokitelluilla autoilla ei pääse ajamaan MM-osakilpaluissa poislukien kaukokisat Argentiina, Australia ja Meksiko vaan vaihtoehdot on joko perus-Nasse tai sitten kallis R5. Ostohinta R5:ssa ei sinällään ole päätä huimaava ~150 k€ mutta ylläpitokulut sitten onkin jo ihan toista luokkaa. Laivolan mukaan S2000:n tai R5:n pitäminen kv. kilpailukykyisenä vaatii sen, että hakkaat rahaa joka vuosi useiden kymppitonnien arvoiseen päivityspakettiin.

Vastaavasti MM-sarjan kiertäminen maksaa nelivetokalustolla R5/RRC/S2000 hyvän joukon kolmatta miljoonaa ja sellaisen rahan löytäminen Suomesta on täysin tekemätön paikka.

Eli sinivalkoisin silmin katsellen rallin tulevaisuus näyttää kaikkea muuta kuin auvoiselta. Sen lisäksi SM-sarjan taso on jokseenkin syvältä. Joku Juha Salo rellestää täällä aivan mielin määrin vaan niissä harvoissa kv. koitoksissa, mihin on osallistunut, on vauhti suhteessa kilpakumppaneihin ollut aivan olematonta.

Suomalaisten kuskien pitäisi päästä ajamaan EM-sarjaan tai ainakin johonkin kovempaan keski-Eurooppalaiseen sarjaan oikeasti kilpaa ja sitä myöden kehittymään lähemmäs kv. huipputasoa ainakin niin pitkään kunnes SM1 luokkaan saadaan sen 15-20 R5 autoa viivalle ja niihin ratin taakse osaavat kuljettajat.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Ihan sama kaava luokituksissa on ollut numeroryhmissä, kirjainryhmissä ja nyt (jossain määrin) R-ryhmissä. Luokituksissa on vakio-osat, mahdolliset ryhmäosat (2-ryhmä tai A-ryhmä) ynnä muita lisäyksiä ja korjauksia, ja teknisissä säännöissä sitten kerrataan mitä osia saa poistaa/korvata/viilata.
Legenda kertoo että Mazdan insinöörit olivat kovin kiinnostuneita Suntan 323:n vaihdelaatikosta (joka ei siis ollut sama kuin tehdaspeleissä) kun se kesti rallista toiseen siinä missä tehdastiimin laatikot porsivat liki järjestään kesken kisan ja jos eivät porsineetkaan niin ainakin vaihdettiin päivän päätteeksi huollossa ihan vaan varmuuden vuoksi. Tuohon aikaan 90-luvun alkupuolella tuo luokitussäännöstö ei tainnut olla likikään niin kireää kuin nykyisin, kun periaate tuntuu olevan että kaikki mitä ei erikseen ole sallituksi ilmoitettu on automaattisesti kiellettyä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo
Ostohinta R5:ssa ei sinällään ole päätä huimaava ~150 k€ mutta ylläpitokulut sitten onkin jo ihan toista luokkaa.
Onneksi olkoon sille joka on onnistunut hankkimaan uuden R5:n 150k eurolla. Perusauton hinta on toistaiseksi 180 000 € mutta käytännössä enemmän.

KIT 208 T16 PRIX
208 T16 delivery in kit (Gravel or tarmac spec) 209 900 €*

Technical sheet **:
· Peugeot Sport bodyshell in accordance with R5 regulation
· Engine 1.6 turbo developed by Peugeot Sport ( 280 hp, 400Nm)
· 3MO 5 speed sequential gear box
· Hydraulic power steering
· Complete Magneti Marelli electronic system
· Öhlins suspension with specific 208 T16 set up, three way adjustable.
· Front and rear Alcon brakes
· Lightweight mirrors
· Roof vent
· Sliding side windows
· Trip computer TC 100
· Sparco carbon seats ADV-SCX(H)
· T16 data logger and software
· Driver / codriver foot-rest
· Light fire extinguishers
· French registration
· Bat flaps and underbody protections ( for gravel spec)
· Wheel brace
· Internal heater / demister kit
· Spare wheel fixing kit

The following options will be available :
· Car assembly by Peugeot Sport
· Conversion kit , gravel to tarmac and tarmac to gravel
· Jack
· Helmet bracket
· Spring kit, gravel and tarmac spec
· Complete underbody and gravel protection kit
· Set up kit
· Specific tools.
Note that we also offer a base model 208 T16 asphalt version in accordance with FIA
regulations, price of 180 000 €


Tilauslomake löytyy osoitteesta (word):
http://www.peugeotsport-store.com/documentation.php?id_nav=5&id_rubrique=71

Fiesta R5:n on vielä kalliimpi varsinkin tänä päivänä kun punta on kallistunut jatkuvasti. Yksi kv. foorumin kaveri joka ylläpitää asiakkaidensa Fiestoja kertoi että perusautolla (180 000 €) pystyy jotenkin ajaa mutta käytännössä pitää hankkia lisäkitin joka tämän päivän kurssin mukaan maksaa yli 40 000 €. Sanoi vielä että vaikka FIA asettaa näitä hintakattoja, valmistaajat keksivät aina keinoja jolla autosta saa lisähintaa. Esimerkkinä auton UK rekisteröinti jota jotkut maat vaativat maksaa 11500 £ (sisältyy lisäkittiin).

http://www.rallycarsforsale.net/
keyword: r5

Käytettyjä R5:a alkaa olla myynnissä jonkin verran. Hinnat vaihtelee 149 000 € – 265 000 € (hinta sisältää paljon varaosia). S2000:n saa jo vähän halvemmalla, keskimäärin n. 110 000 – 140 000 €.
 
Ylös