Rallin tulevaisuus sinivalkoisin silmin

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Moni suomalainen luo uraa Saksassa ADAC Opel rallye cupissa. Paljonko siellä mahtaa keskimäärin yhden kilpailun ajaminen maksaa kaikkineen?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Kuulemma koko kauden vuokrapaketti on n. 20k€. Sitä en tiedä mitä se sisältää tarkalleen, mutta toki tuon päälle matkat, majoitukset vähintäänkin.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Opel Adam Cup

Yksi kisa vuokrakalustolla maksaa n.6000-8000€ + alv.

Sarjassa kahdeksan osakilpailua.

Sarjamaksu 3800€ + alv.

Lisäksi lennot, majoitus, nuottiauto.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kiitos tiedoista. Jos R3 MM ralli maksaa n. 40k ja oletetaan että MM rallin pituus / vaatimukset vastaa noin kolmen ADAC Opel Rallye Cupin kisaa, joka on halvimmillaan 3x 6k + lennot, majoitus, nuotti = n. 20k. Eli R3 on noin puolet kalliimpi kisata? Mistä R3:n ja R2:n suuri kustannusero johtuu?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Opel Adam Cup-auto ei ole R2-luokiteltu, vaan merkkiluokkaa varten rakennettu lähes vakioauto. Autossa on kilpakamaa Sadev-sequ, Brembon jarrut, Reigerin iskarit (joissa on vain rebound säätö) ja nopeampi ohjaus sekä turvavarusteet.

Vuokrakaluston hinnoissa vaikuttaa suuresti kuka kysyy ja keneltä. Tarjouksiin toiset laskevat mukaan kaiken, toiset laskevat vähän eri tavoin, joilloin hinta voi paperilla näyttää pienemmältä, mutta lopputulos on aika lailla sama.

R2 autolla MM-ralli maksaa n.25-30th€, R3 autolla n.30-40th€. MM-ralli R3 autolla voi maksaa myös 60th€. Saman luokan autoissakin on erilaisia käyttökustannuksia. Samoin kustannuksiin vaikuttaa se, ajetaanko voitosta, vai haetaanko kokemusta/elämyksiä. Jos ajetaan voitosta, pitää testiä/treeniä ajaa reilusti, tarvittaessa jopa treenikisa uusiin olosuhteisiin totuteltaessa. Kaikki nämä nostavat kustannuksia.

JWRC kauden ns.listahinta oli tälle kaudelle n.250th€. Todellisuudessa sarjan läpivieminen siten, että pärjääminen olisi realistista, maksaa n.420th€.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tommi Mäkinen Toyota 2017+Esapekka Lappi kuskiksi. EOM:ä!!!
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Saas nähä onko ens kaudella WRC-luokassa Hänninen ja Lappi? Miten käy Teemu Sunisen?

Jarkko Nikara,Kalle Rovanperä??
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No Kalle Rovanperä nyt ei ainakaan aja ensi vuonna WRC autolla eikä edes MM-osakilpailuissa muutoinkaan. Jätkä on syntynyt 1.10.2018 joten teoriassakin MM-debyytti voisi olla Montessa 2019 ja silloinkin erittäin suurella todennäköisyydellä pikkuluokan autolla.
Lappi on mitä ilmeisimmin Toi-otan miehiä, mutta nähtäväksi jää kuinka pitkään TGR:lta vie saada auto edes Hyundain tasolle. Tuskinpa vain ajavat podium-sijoista ensi vuonna. Suninen ajaa ensikaudellakin pääsääntöisesti WRC2 luokassa. Ainoa muutos voisi olla siirto semi-yksityisestä Orecan tiimistä Skodan tehdastiimiin. Auto-uudistuksen myötä ei varmaan edes M.Wilsonin autovuokraamosta saa Suniselle WRC:ta alle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No Kalle Rovanperä nyt ei ainakaan aja ensi vuonna WRC autolla eikä edes MM-osakilpailuissa muutoinkaan. Jätkä on syntynyt 1.10.2018
Kaveri tekee uraa, vaikka on vasta orastava pilke isä-Harrin silmäkulmassa. Aika kova!
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
No jos sitä kovaa/hyvää suomalaismenestystä tulisi sitten joskus 2018-2019??
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kaveri tekee uraa, vaikka on vasta orastava pilke isä-Harrin silmäkulmassa. Aika kova!
No höh. Mistä tuo 18 tuonne lipsahti. Tietenkin piti kirjoittaa notta 2000 eli pari vuotta saa vielä harrastella kansallisella tasolla. 2018 kaudeksi sitten ehkä Englannin sarjaan esim. Latvalan jäljissä jos jollain etuveto-autolla ajaminen ylipäätään kiinnostaa enää tuolloin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
No höh. Mistä tuo 18 tuonne lipsahti. Tietenkin piti kirjoittaa notta 2000 eli pari vuotta saa vielä harrastella kansallisella tasolla. 2018 kaudeksi sitten ehkä Englannin sarjaan esim. Latvalan jäljissä jos jollain etuveto-autolla ajaminen ylipäätään kiinnostaa enää tuolloin.
Englannin sarjassa ajetaan R5 kalustolla joten ihan hyvä ja varsin todennäköinen suunta lienee Kallelle...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Englannin sarjassa ajetaan R5 kalustolla joten ihan hyvä ja varsin todennäköinen suunta lienee Kallelle...
Pääuokkana on juu R5:t ainakin toistaiseksi - 2018 mennessä voi tietty olla ihan jotain muutakin - mutta GB Junior Championship kisoissa ajelevat R2:lla ja kuskien ikä siellä on parin kympin huiteilla. Sindre Furuseth, Andrew Duggan ja Mattias Danielsson ovat kaikki yli 20-vuotiaita. Vastaavasti "seniori-mestaruussarjan" kärkikolmikko Elfvyn Evans, Tom Cave ja Jonathan Greer ovat lähempänä 30 ikävuotta. Tätä faktaa vasten nähtynä on todennäköisempää että Kalle Rovanperä aloittaisi 2018 tuolta junnujen puolelta. Toki parin vuoden kokemus S2000/R5 kalustosta varmasti painaa vaakaa myös toiseen suuntaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Tätä faktaa vasten nähtynä on todennäköisempää että Kalle Rovanperä aloittaisi 2018 tuolta junnujen puolelta. Toki parin vuoden kokemus S2000/R5 kalustosta varmasti painaa vaakaa myös toiseen suuntaan.
Olisihan Kalle päässyt jo tänävuonna ajamaan Suomen Junnumestaruus sarjaa V1600 kalustolla mutta ei tullut eikä tule menemään R2 luokkaankaan enää ikinä ja syy on sama. Siitä ei ole enää mitään hyötyä. Jos kaveri on jo nyt testannut WRC:a niin miksi ihmeessä sen pitäisi tuhlata vuosi R2 autolla joka ei kehitä tai tuo mitään muutakaan uutta? IRC kisan yhteydessä nähtiin että Kallen vauhti riittää jo ihan taysin myös sen sarjan kärjen tasolle joten siinäkin valossa askel taakse pikkuluokan etuvetoiseen kuulostaa jo ihan hölmöltä. Mutta ajaa missä ajaa niin mun arvaus on että heti kun Kalle täyttää 18 hän siirtynee ajamaan MM-sarjaa. Eka vuosi voi mennä WRC2 luokassa mutta jotenkin luulen että sielläkään ei mene koko kausi... Enkä nyt mitenkään suuresti ylläty vaikka siirtyisi suoraan WRC:n puikkoihin...
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Olisihan Kalle päässyt jo tänävuonna ajamaan Suomen Junnumestaruus sarjaa V1600 kalustolla mutta ei tullut eikä tule menemään R2 luokkaankaan enää ikinä ja syy on sama. Siitä ei ole enää mitään hyötyä. Jos kaveri on jo nyt testannut WRC:a niin miksi ihmeessä sen pitäisi tuhlata vuosi R2 autolla joka ei kehitä tai tuo mitään muutakaan uutta? IRC kisan yhteydessä nähtiin että Kallen vauhti riittää jo ihan taysin myös sen sarjan kärjen tasolle joten siinäkin valossa askel taakse pikkuluokan etuvetoiseen kuulostaa jo ihan hölmöltä. Mutta ajaa missä ajaa niin mun arvaus on että heti kun Kalle täyttää 18 hän siirtynee ajamaan MM-sarjaa. Eka vuosi voi mennä WRC2 luokassa mutta jotenkin luulen että sielläkään ei mene koko kausi... Enkä nyt mitenkään suuresti ylläty vaikka siirtyisi suoraan WRC:n puikkoihin...
Eipä tuo WRC-testi paina oikein mitenkään yhtään missään jatkon suhteen. Eikös Samuli Vuorisalo päässyt myös joku vuosi sitten testaamaan Fiesta WRC:tä, mutta eipä se hänestä mitään varmaa tulevaisuuden lupausta tehnyt. Kyllähän millä vain kalustolla ajamisesta on hyötyä ja brittien sarjan ajaminen R2:llä toisi ainakin asfalttiajamiseen paljon oppia lisää. Miksi mennä nolaamaan itseään R5:lla tulevaisuuden lupaus statuksella kun voi kehittää rauhassa uraansa. Tuskin sinäkään uskot, että Kalle ajamalla voittaisi Elfyn Evanseja näiden kotikentällä ilman mitään kokemusta paikallisista teistä.

Kyllä useampikin kuski on vaihtanut nelivetoisen etuvetoiseen ja moni on tästä varmasti hyötynyt tulevaisuutta ajatellen. Jos Kalle jatkaa tähän tahtiin nousemista luokasta luokkaan niin kyllä siinä jossain kohtaa tulee se vaihe, kun ei pärjääkkään ihan noin vaan ja silloin voi olla jo liian myöhäistä enään korjata virheitä. Liekkö isä Rovanperällä edes rahaa kustantaa kokonaista kautta WRC:llä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Liekkö isä Rovanperällä edes rahaa kustantaa kokonaista kautta WRC:llä.
Ei mulla muuta lisättävää mutta tähän sen verran että ei taida Harrin rahoilla olla väliä kun taustalla Kallea rahoittamassa on se muuan manageri joka on vienyt maailmalle aika monta suomalaista, mukaan lukien sen Harrin aikanaan...
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
986
:)
Jouhki varmaan hoitelee vielä Sunisen ja Rovanperän managerin hommia sen mitä tarvetta on mutta uusia "asiakkaita" ei enää ota. Niinpä olisi vähintäinkin suotavaa että joku ottaisi viestikapulan vastaan ja ryhtyisi oikeasti rupeamaan... Vat-Manilla mennee aika Viron autourheilun pomona ja viinitilan hoitamisessa, Bossella varmaan oman RX-tallin puitteissa, mutta mites sitten Kankkus-Jussi tai Alén.
Kankku-Jussilla on varmaan parhaimmat kontaktit kotimaisista nimistä. TGS Worldwiden puitteissa on mahdollisuus antaa näyttöjä osaamisestaan ratin ja penkin välissä mutta kaikella asiaan kuuluvalla respectillä Gardea kohtaan, hän ei nyt vaan ole niin suuri starba että WRC pomot raivaisivat hänelle tilaa kalenteriinsa jos hän asian tiimoilta jotakuta heistä lähestyisi.
 

sasha

Well-known member
Liittynyt
17.5.2019
Viestit
233
Kiva, että nuorilla on monia mahdollisuuksia Suomessa!
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Onko jollain enemmän tietoa mikäs heppu tämä Tuukka-Matias Kivioja on? Autossa on GRX-mainos, mutta ei äkkiseltään löydy mitään tietoa GRX:n puolelta. Toki on vasta nuortenluokan kuljettaja, mikä voi selittää, että annetaan pojalle työrauha, mutta onko kyseessä joku entinen kartingkuski vai kenties Grönholmien lähipiiriä, jotenkin tuloksia katsomalla ei varmaan niillä ole paikkaa saanut.
 
Ylös