Rallin tulevaisuus sinivalkoisin silmin

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1319
Täydellinen esimerkki siitä, kun siirryt alustalla, jossa tarkoituksena ei oikeastaan ole kuin näyttää osaamistasi, hieman heikompaan kalustoon, niin nopeasti se nimi katoaa ihmisten mielistä. Vain heistä ollaan kiinnostuneita, jotka keikkuvat kisasta toiseen kärjessä tai sitten heistä, joilla on rahaa. Emilillä ei ole rahaa, joten joka kisassa pitäisi olla top 2 kuski, jotta kiinnostus säilyy. Ei oikeastaan ole mitään väliä edes sillä, oletko hyvä autonkehittäjä vai et. Alaluokissa katsotaan pääasiassa vain raakaa nopeutta ja luotettavuutta. Sitä vasten kun peilaa, niin on idiotismiä antaa kalustolla tasoitusta.

Niin nopeasti kuin mahdollista Toyota tai Skoda alle, niin on edes joku mahdollisuus pitää nimi päättäjien mielessä.
Tämä on kyllä totta. Hieman ihmetyttää silti, että onko tuo Hyundai R5 todella tosiaan noin huono, mutta kieltämättä ei sillä ole paljoa kärkeen ehtinyt sarjassa kuin sarjassa. Esimerkiksi Citroen leipoi omalla pikkuporukalla autostaan huippupelin, ainakin asvaltille, tuohon luokkaan. Toisaalta siinä putkassa on sitä kuuluisaa voittamisen ja tekemisen kulttuuria ja Hyundailla tuo tekeminen tuntuu jatkuvalta taistelulta ns. äärettömästä budjetista huolimatta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1319
Miten niin pikkuporukalla?
Oon käsittänyt, että henkilökuntamäärä ja varmaan sitä kautta resurssit on tippunut Citroen Racingilla aika isosti verrattuna siihen aikaan mitä toimi World Rally Teamina? Voin toki olla väärässäkin ja Stellantis Motorsportin alla tulee paljonkin rahaa käytettäväksi kehitystyöhön.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15995
Sijainti
Tampereen lenkki
Oon käsittänyt, että henkilökuntamäärä ja varmaan sitä kautta resurssit on tippunut Citroen Racingilla aika isosti verrattuna siihen aikaan mitä toimi World Rally Teamina? Voin toki olla väärässäkin ja Stellantis Motorsportin alla tulee paljonkin rahaa käytettäväksi kehitystyöhön.
Autohan luokiteltiin ensimmäisen kerran jo 2018. 2020 alkaen on toki pyöritty pienemmällä porukalla mutta toisaalta jopa VW Poloon on tullut päivityksiä vielä pari vuotta sitten
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3882
Kivimäki mainitsi vähän aikaa sitten, että hänen ymmärtääkseen tuon porukan (eli Stellantiksen ralliporukan) fokus on jo ralliLanciassa. Ja kyllä, että se tehtäisiin Ranskassa ainakin alkuun.

Ellen sitten ymmärtänyt väärin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1611
Tämä on kyllä totta. Hieman ihmetyttää silti, että onko tuo Hyundai R5 todella tosiaan noin huono, mutta kieltämättä ei sillä ole paljoa kärkeen ehtinyt sarjassa kuin sarjassa. Esimerkiksi Citroen leipoi omalla pikkuporukalla autostaan huippupelin, ainakin asvaltille, tuohon luokkaan. Toisaalta siinä putkassa on sitä kuuluisaa voittamisen ja tekemisen kulttuuria ja Hyundailla tuo tekeminen tuntuu jatkuvalta taistelulta ns. äärettömästä budjetista huolimatta.
En tiedä, mutta olisko näin, että Citikasta tehtiin rata-auto vain assukisoihin. Olishan se loogista, kun kotimarkkinan kisat ajetaan pääosin assulla. Muut autot on sitten tehty vähän joka alustalla menestymään.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1319
En tiedä, mutta olisko näin, että Citikasta tehtiin rata-auto vain assukisoihin. Olishan se loogista, kun kotimarkkinan kisat ajetaan pääosin assulla. Muut autot on sitten tehty vähän joka alustalla menestymään.
Joo, varmasti tuolla kyllä painava merkitys.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
99
Kyllä mulla on ainakin kohtuullisen isot odotukset Sami Pajarin suhteen. Täyttää loppuvuodesta 20 eli eiköhän vielä voida junnusta puhua. Paikoitellen näyttänyt etuvetoisilla jopa ylivoimaista vauhtia kotimaan ralleissa. JWRC:n puolella tuli jo Virosta ensimmänen voittokin ja Portugalista ja Ypresistä 2. sijat. Lisäksi Arcticista tuli voitto, tosin se kisa ei kuulunut JWRC:n. Pajarin taustoista mulla ei ole tietoa mutta toivottavasti sieltä löytyy tarvittavaa tukea kun siirrytään nelikkojen maailmaan varmaan jo ensi kaudeksi. Ja vaikuttaa haastattelujen ja somen perusteella olevan oikeinkin tervepäinen nuori mies.
Reilut 3 vuotta sitten kirjoittelin näin. Ja nyt Pajari on WRC2 mestari. Debyytti Rally1:llä on jo tehty ja lisää on luvassa ensi kaudella. Ilmeisesti jo huomenna on Toyotalta luvassa ensi kauden kuskikokoonpanon julkistus. Jäädään odottamaan. Kehityskäyrä Samilla on joka tapauksessa mukavassa tasaisessa nousussa ja tulevaisuus näyttää valoisalta.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
331
Pajarin takana nousussa on myös Joona ja Lindholm, mutta mahdolliseen Rally1 debyyttiin menee vielä vuosi tai kaksi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3376
Sijainti
Lahti
Guinnesin tai jonkun Lapin Kullan ennätysten kirjoihin olisi kirjattava se historiallinen fakta, että Suomi-niminen pikkuruinen maa on onnistunut vuosikymmenestä toiseen ja aina sieltä varhaiselta 1960-luvulta saakka ja näihin päiviin saakka kampeamaan esille aivan merkillisiä rallikuskeja, eikä loppua vieläkään näy!
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
953
Suomen tulevaisuus on ihan hyvä..Rovanperällä edessä vielä monia hyviä vuosia (jos vain motivaatio riittää)

Onneks toi Pajari tuli,kun Esapekka Lappi on ajautunu sivuraiteille
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
764
Joona varmasti haluaisi vielä ajaa WRC2, vaikka en itsekään keksi, mitä sillä enää muuta tavoiteltaisiin kuin ajamisen iloa. Kiteellä Joona osoitti olevan SM-sarjan nykykärjen tavoittamattomissa. Kotimaassa voisi olla tällainen Salo/Asunmaa-tyylinen ura olla ajettavissa.
Kokenut kartturi kirittämään ja napsu lisää nopeutta. Jos näyttää siltä, ettei vauhti tai tien leveys riitä, niin sitten voi ruveta etuautokuskiksi tai testikuskiksi tai tulla kiertämään kotimaan sarjaa.

Tänä vuonna Joona kuitenkin toi auton aika varmasti maaliin sijalla 3-7 lukuunottamatta Akropolista. Kreikan röykyissä tuli keskeytys tekniseen vikaan ja hukkui vielä aikaa renkaanvaihtoihinkin. Sielläkin kuitenkin tuli superrallisäännöillä maaliin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3376
Sijainti
Lahti
Se on muuten ihan outo juttu. Esuppi voitti yhden MM-rallin kyseisessä tallissa, ja muutenkin ehätti välillä tosi hyvin, mutta kun ajattelee suomalaisia ylipäätään Hyundailla, ihan outoiluksi on tahtonut mennä.
 
Ylös